Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za aug 27, 2005 10:43 pm 
Om diverse redenen die ik nog niet mag verklappen, ben ik allerlei kart gegevens aan het verzamelen, die te maken hebben met de natuurkundige eigenschappen van een kart en kartracen.

Bij dat speurwerk leer je natuurlijk veel, onder andere dat over alles ten minste 10 meningen zijn, bij uitzondering gelijk ;)
En dat is niet zo gek: karting is barebone racing waarbij er natuurkundig gesproken tot het uiterste gegaan wordt.

Wellicht dat er enkelen onder de uwen zijn die meedenken leuk vinden, reageer dan, wat dacht je van het volgende...

Banden zijn er in soorten en maten. De natuurkundige eigenschappen zijn heel erg ingewikkeld (benaderingen als die van Paceika zijn niet te begrijpen zonder 6 jarige opleiding) maar toch komt het er simpelweg op neer dat je met een vlakje stroef materiaal (het deel van de band op de weg) over een ander iets minder stroef materiaal wrijft (tenzij je naast de baan staat, dan wrijft het een stuk makkelijker, zo in het natte gras ;)

De maximale kracht die een band kan leveren (in lengte gecombineerd met dwarsrichting) heet grip, hoe zachter de cpmpound van de band hoe meer grip. Dat een band rolt, heeft een heel klein "grip" effect, maar je kan het rollen wel weglaten voor het gemak.... een kart is een wagentje op vier stukken schuurpapier, waarvan de achterste ook nog eens naar achter duwen en de voorste kunnen draaien.

Waar het mij om gaat is dit: heeft een band in langs richting (dus gas en rem) evenveel grip als in dwarsrichting? Dit is best ingewikkeld: ze hangen samen! als ik hard rem (met voorrem ;) heb ik onderstuur, als ik blokkerend rem, wordt ALLE grip gebruikt voor het remmen... en kun je niet sturen? Nou ... niet helemaal: bij blokkeren remmen krijg je rook, en waar rook is wordt minder goed geremd EN gestuurd (dynamisch tractie budget is groter dat statisch tractiebudget). Hoeveel groter is voor mij een vraag ... Enig idee?

Grip bepalen was tot voor kort heel moeilijk, maar tegenwoordig kan er veel. Wie van jullie meet G's? Want als iemand G's kan posten, gemeten op een NL baan, kan er echt worden uitgerekend hoeveel een Maxxis HG2 "trekt" ;), en ik zou heel blij zijn met de getallen.

Marcel

PS Het gaat om echt materiaal, data uit simulatoren e.d. heb ik genoeg ;)


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 28, 2005 1:16 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Ik vind een kart meer een wagentje op vier grote pleisters, dan op schuurpapier :P
Je wrijft niet met stroef materiaal, maar met (uitgaande van voldoende zachte banden) plakkend materiaal over het asfalt. Een schuurpapiertje waait weg als het stil op de baan ligt, een verse pleister niet.

Het feit dat je niet meer kunt sturen als je wielen blokkeren komt niet doordat alle grip gebruikt wordt voor het remmen, maar doordat je wiel stilstaat kan het niet meer doen waarvoor het ontworpen is: de beweging van een voorwerp (kart) t.o.v. de grond beinvloeden. Op het moment dat het wiel stilstaat kan je het vergelijken met bijvoorbeeld een stoelpoot aan een stoel of iets in die richting.

De maximale kracht die een band in zowel de langs als de dwars richting kan leveren heeft ook sterk te maken met de vervorming van de band, en het raakvlak dat daardoor ontstaat tussen band en asfalt. Een ander type velgen zou die vervorming, en daarmee het weggedrag van de kart bijvoorbeeld kunnen beinvloeden.
In de dwarsrichting zal een band niet zoveel vervormen en dus een kleiner raakvlak en dus minder grip creeeren als in de langsrichting.

Helaas vrees ik dat er niet zoveel mensen hier zijn die G's meten. De reden hiervoor is dat die info niet belangrijk genoeg is voor de meesten om daarvoor de duurdere dataloggers te kopen.
Je zou de behoorlijk proffessionele rijders kunnen benaderen, die hebben zoiets meestal wel.
Een ander idee is om op de website van Kartservice van der Spoel het programmaatje Racestudio te downloaden, evenals de daar aangeboden logbestanden van Dennis. Weet niet zeker of ie G-krachten meet, maar even mailen kan natuurlijk altijd.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 28, 2005 8:38 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za aug 21, 2004 3:20 pm
Berichten: 1359
Woonplaats: Fijnaart
even makkelijk gesteld
als je formule 1 kijkt dan zie met de G meter in beeld dat er mee rG krachten zijn als men de bocht omgaat dan als men remt of accelereerd
dus mijn idee is zijwaarts meer grip dan in de lengterichting
maar zo simpel is het niet denk ik :D:D:D

_________________
Driften kost tijd [-X , het is alleen zo leuk 8-[


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 28, 2005 8:54 am 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
nou als ze remmen trekken ze toch ook aardig wat g krachten ik denk dat de grip in bijde richtingen het zelfde is maar door dat je over dwars meer rubber heb dan in de lengte richting dat je in de bochten harder kan


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo aug 28, 2005 11:57 am 
Je kan wel zeggen dat het karting forum klaarwakker is!, bedankt voor de tips.

paar reacties (David)
-> De vergelijking van schuurpapier en pleister is heel aardig. Volgens mij zijn ze beide goed: schuurpapier voor knalharde huur-indoor banden en pleisters voor banden waar je met een shoremeter (heet dat niet zo?) zo doorheen prikt... Overigens, het schuurpapier waait niet weg ... de kart staat erop.

-> vervorming/grip: jouw opmerkingen zijn helemaal waar. Bij closeups en super slomo's van F1 maar ook tractorpulling zie je pas hoe "plastisch" de band is. Pas als de "vervorming" compleet is bij bijvoorbeeld remmen of sturen, gaat de band normaal doen, de grip tijdens de vervorming is inderdaad echt anders:
-- de aangrijpingspunten van bovenaf gezien zijn anders, die verplaatsen!, bij remmen/gas naar voren/achter en bij sturen links en rechts, dit kan centimeters zijn!
-- de band rolt op, een beetje, bij hard remmen/gas, zoals een veer in een opwindhorloge (die uit de vorige eeuw;)
Vervorming is zo moeilijk, dat ik het voorlopig even laat liggen ;)

-> G krachten en data-logging door Van der Spoel ... mailen ... ga ik zeker doen!

(Peter):
- Is dat wel zo? ... ze trekken tot 3.. 4 G bij maximum gas/remmen, maar in de bochten toch ook?

(Joris):
- Volgens mij maakt de vorm van het oppervlak van de band op het asfalt niet uit. Het gaat om de grip per vierkante cm en de totale oppervlak, vorm (zo heb ik gelezen) doet er nauwelijks toe.

Alle reacties zijn welkom!,

Marcel


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 28, 2005 12:41 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za aug 21, 2004 3:20 pm
Berichten: 1359
Woonplaats: Fijnaart
volgens de met erop tv niet
kijk maar eens goed
bij acceleratie zie de gekleurde balk in de meter eigenlijk bijna niet te voor schijn komen
ik zelf heb meer kracht nodig in de bochten dan met de acceleratie en remmen
daarom vind ik strijen ook een stuk zwaarder dan bijvoorbeeld berghem
maar daarom zei ik al dat het allemaal niet zo makkelijk is als het lijkt ;)
daarom vond/vind ik natuurkunde nou leuk

_________________
Driften kost tijd [-X , het is alleen zo leuk 8-[


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 28, 2005 1:06 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Staan er waardes bij de meter op TV?
Als dat niet het geval is kunnen het natuurlijk relatieve waardes zijn, waarbij de maximale G-krachten ongeveer bekend zijn en de maximale uitslag van de meter daarop aangepast is.
Verder werken de G-krachten in bochten op een kleiner oppervlak dan bij het remmen/gasgeven waardoor je ze veel beter voel.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 28, 2005 1:51 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za aug 21, 2004 3:20 pm
Berichten: 1359
Woonplaats: Fijnaart
de maximale waarde is dacht ik 5 G

_________________
Driften kost tijd [-X , het is alleen zo leuk 8-[


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 29, 2005 4:03 pm 

Geregistreerd: vr mei 13, 2005 10:10 am
Berichten: 22
ik heb op m`n kart een G sensor zitten en heb er ook een grafiek van maar ik zou niet weten hoe ik dat hier krijg is er iemand waar ik het naar toe kan mailen die het hier kan zetten?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 29, 2005 7:50 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Mail maar naar mij, dan kijk ik wel ff.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 29, 2005 9:31 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Afbeelding

long. acc + is gas
long. acc - is rem
lat. acc + is bocht naar links
lat. acc - is bocht naar rechts

Zie hier de gegevens van Marko.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 29, 2005 9:42 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
dus jij hebt voor 2 g aan bochtgrip 0.5 g aan acceleratie en voor 1 g aan rem of zie ik dit fout


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di aug 30, 2005 5:46 pm 

Geregistreerd: vr mei 13, 2005 10:10 am
Berichten: 22
joris schreef:
dus jij hebt voor 2 g aan bochtgrip 0.5 g aan acceleratie en voor 1 g aan rem of zie ik dit fout


dat zie je goed


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 03, 2005 2:30 pm 
Geweldige figuur!
Dat is nou precies waarmee ik aan de slag kan, hartstikke bedankt.
Paar kleine vraagjes Marco:
- waar zit de sensor?
- hoe heet de datalogger/sensor? kun je die gewoon kopen?
- van welke baan/kart komt deze data?

Zeer bedankt bij voorbaat. Ik hoop dat je er geen bezwaar tegen hebt dat wij deze data gebruiken?

Overigens, miscchien wordt er een fout gemaakt, de long en lat acc. zijn acceleraties (m/sec*sec), en geen G's, toch? Een G is een kracht, en wel de zwaartekracht ... oid. Ik weet dat Formule 1 met 3G accelereert en remt. 1G levert op een kilogrammassa een versnelling uit van 9.8m/sec*sec. Hoe hard gaat dan een F1 na 3 seconden ...
3G levert ongeveer 30 m/s2,
v=vo +at
v= 0 + 30*3 m/sec= 90 m/sec = 90*3600 m/uur = 324 km/uur

heh ... is dat niet een beetje HEEL snel?! Natuurlijk is de luchtweerstand boven de 150 km/uur enorm en wordt tegen de 300km/uur gigantisch, de berekening doet niet aan luchtweerstand.

Zo gezien denk ik toch dat in de grafiek G's getoond worden, en niet acceleraties, hoewel dat er wel staat.

Vriendelijke groet,

Marcel


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 03, 2005 8:46 pm 

Geregistreerd: vr mei 13, 2005 10:10 am
Berichten: 22
BumbleBeast schreef:
Geweldige figuur!
Dat is nou precies waarmee ik aan de slag kan, hartstikke bedankt.
Paar kleine vraagjes Marco:
- waar zit de sensor?
- hoe heet de datalogger/sensor? kun je die gewoon kopen?
- van welke baan/kart komt deze data?


de sensor zit voor het stuur iets onder de plek waar je nummer staat van je kart.
en de datalogger is een alfano astro waar je een g-sensor op kunt zetten is overal wel te koop bij een kartzaak
en de data komt van berhem met een tm cros ik hoop dat je er wat aan hebt en laat het ff weten als je wat meer kan vertelen voor wat het is

groeten marko 8)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David