Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Lagers onderhouden.
BerichtGeplaatst: za nov 08, 2014 8:27 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 20, 2014 2:46 pm
Berichten: 45
Ik vraag me af wat jullie doen om de lagers te onderhouden.

Schoonspuiten met remreinigen, daarna schoonblazen met perslucht en dan naaimachine olie erin?

Of zijn er nog betere alternatieven?

Oh ja WD40 ben ik geen voorstander van. Is simpelweg geen smeermiddel voor lagers.
Volgens mij heb ik voor open lagers en achter dichte lagers.

_________________
My other kart:
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lagers onderhouden.
BerichtGeplaatst: za nov 08, 2014 9:05 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Als je ze schoongemaakt hebt stop er dan lagervet in, geen naaimachine olie; is te dun.
Ik koop altijd nieuwe na elk seizoen, veel teveel werk om schoon te maken.... Ja ik ben soms lui :oops:

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lagers onderhouden.
BerichtGeplaatst: za nov 08, 2014 9:13 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 20, 2014 2:46 pm
Berichten: 45
Hoe vaak maken jullie de lagers schoon / smeren ze opnieuw?

Lagervet is lastig te monteren, misschien vandaar naaimachine olie. ( was een tip van de kartdealer)

_________________
My other kart:
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lagers onderhouden.
BerichtGeplaatst: za nov 08, 2014 9:41 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Lagervet krijg je er makkelijk in; gewoon met je vingers erin smrren en dan kapjes er weer op.
Schoonmaken kan bijvoorbeeld d.m.v het laten weken van de makers in bezine en met een kwastje goed afvegen. Dan droogblazen met perslucht, dan dus opnieuw invetten en klaar.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lagers onderhouden.
BerichtGeplaatst: za nov 08, 2014 9:59 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm
Berichten: 3566
Woonplaats: klaaswaal
Ik leg ze eerst in een bak met diesel en goed spoelen zodat alle vuil eruit is. Dan leg ik ze in een bak met olie een tijdje daarna hang ik ze weg zodat alle overtollige olie eruit druipt. Klaar

_________________
Afbeelding
===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN===
MS KART '11-----VM ICC '11


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lagers onderhouden.
BerichtGeplaatst: za nov 08, 2014 10:21 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 20, 2014 2:46 pm
Berichten: 45
Hoe vaak doe je dat?

_________________
My other kart:
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lagers onderhouden.
BerichtGeplaatst: zo nov 09, 2014 7:57 am 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Vet heeft in deze toepassing de voorkeur, olie is wel mogelijk maar dan is schoonmaken en verversen per keer rijden aan te raden als het niet om een gesloten lager gaat.
Zelf bijna exact dezelfde werkwijze als Wilfred beschrijft
Na het doorblazen reinig ik ze nog een keer na met remmenreiniger en blaas ze nog een keer draaiend door met perslucht (zorg dat je ze aan de buitenzijde van de binnenring vast pakt voor als ze onverhoopt blokkeren) Als het lager nu nog gebrekkig loopt, kijk dan goed of de de rollenkooi nog heel is en de kogels of kogelbaan geen pitvorming of roest bevatten.
Verpakken met vet doe ik met al jaren uit een pot wiellagervet van de Brezan. Niet helemaal met vet vullen maar iets expansieruimte houden voor als ze warm worden.
Daarna eventuele afdichtingen weer net zo voorzichtig in de buitenring plaatsen als je ze eerst verwijderd hebt.
Hoe vaak is moeilijk te zeggen want dat hangt af van hoe vaak gebruikt en onder welke omstandigheden.
Hoewel ze marginaal zwaarder lopen dan de veelgebruikte stofdichte ZZ lagers gebruik ik omdat regenrijden favoriet is steeds vaker 2RS lagers met een rubberafdichting.
Bij geregeld goed onderhoud (bijv jaarlijks) onderhoud spaar je de aanschaf van nwe lagers lang uit, ik rij nog steeds met de set waarmee de kart 15 jaar terug geleverd is.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lagers onderhouden.
BerichtGeplaatst: zo nov 09, 2014 8:17 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm
Berichten: 3566
Woonplaats: klaaswaal
Ik rij niet veel maar eerst deed ik het na elk seizoen in de winter.

_________________
Afbeelding
===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN===
MS KART '11-----VM ICC '11


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lagers onderhouden.
BerichtGeplaatst: zo nov 09, 2014 10:15 am 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Met welke type lagers?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lagers onderhouden.
BerichtGeplaatst: zo nov 09, 2014 11:41 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm
Berichten: 3566
Woonplaats: klaaswaal
Zijn van die dichte lagers. :oops:

_________________
Afbeelding
===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN===
MS KART '11-----VM ICC '11


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lagers onderhouden.
BerichtGeplaatst: zo nov 09, 2014 2:19 pm 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Maar da's toch beter dan?!
In een dicht lager met een meest zwarte rubberachtige afdichtlip kan er nauwelijks vocht (en vuil) in en uit en kan er ook meer dan een lagerbaan diep olie in blijven staan.
Het is wel weinig om toch ontstaan residu en slijpsel in dat kleine beetje van steeds meer door gebruik vermalen koolstofketens goed smerend te houden vandaar dat vaak verversen dan noodzakelijk is.
Open lagers worden gemaakt om met vet of met (meest verdrijvingsvaste EP-) oliën in versnellingsbakken of differentiëlen lang te werken. Er zijn zelfs versnellingsbakken, zoals die met het motorblok gecombineerde van Austin/BL Mini of de v-bak van een Saab 9000 omdat die ongeschikt is voor EP additieven, die met gewone motorolie moeten werken. De doorstroming van de veel grotere hoeveelheid en bijv de magneet in de aftapplug en soms een filter zorgen dat de olie langer goed blijft smeren en eea weinig slijt.
Bij ZZ lagers ben je via de metalenafdichting zo je olie kwijt en dan gaat de slijtage erg hard.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lagers onderhouden.
BerichtGeplaatst: zo nov 09, 2014 2:35 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 14, 2013 5:03 pm
Berichten: 270
Woonplaats: België
Wist niet dat je uberhaupt achteraslagers had met rubber afdichting?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lagers onderhouden.
BerichtGeplaatst: zo nov 09, 2014 3:34 pm 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Kijk bijv maar bij Kartservice van der Spoel.
Ze zaten al op m'n Landia toen ik die kocht en alles wat ik tegenwoordig vervang is naar rubber afdichting, die paar duizendsten die het mogelijk scheelt -zoals bij Hamilton gister- maken ons toch niets, scheelt wel veel hassle bij het onderhoud :wink: .


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lagers onderhouden.
BerichtGeplaatst: zo nov 09, 2014 4:43 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 14, 2013 5:03 pm
Berichten: 270
Woonplaats: België
Ja idd, mss dat ik ook wel zo'n lagers bestel. Voorlopig zit ik ieder jaar aan een nieuw setje..


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lagers onderhouden.
BerichtGeplaatst: ma nov 10, 2014 3:00 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 14, 2013 11:40 am
Berichten: 545
Woonplaats: Gent
Een lager kan volgens mij toch heel wat langer meegaan dan een seizoen karten, lijkt. Is elk seizoen nieuwe lagers monteren niet beetje te snel? Ieder zijn mening natuurlijk...

_________________
Birel RY31 met Rotax Max SR.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David