Auteur |
Bericht |
Soebart
|
Geplaatst: wo nov 05, 2014 10:09 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 20, 2014 2:46 pm Berichten: 45
|
Hallo,
ik ben benieuwd met hoeveel vermogen jullie rijden. En wat er mogelijk is met diverse blokken.
Geef svp even aan of het 2 of 4 takt betreft, van welk merk en hoeveel inhoud (cc) het blok betreft.
Is het vooral stuurmanskunst en afstelling van de kart, of is het in veel gevallen ook vermogen waardoor snellere tijden worden gereden...
_________________ My other kart:
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: wo nov 05, 2014 10:16 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Basisregel: Een kart is zo snel als degene die erin rijdt. Dus als je niet kunt rijden, heb je niks aan veel vermogen en wordt je voorbijgereden door goede rijders met minder vermogen. Een goede afstelling helpt, maar geeft veelal net dat beetje extra, zeg maar de laatste tienden van een seconde.
Ik rijd 4-takt, Swissauto VT250 senior. 250cc met 35pk. Automaat.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
Menno van Es
|
Geplaatst: wo nov 05, 2014 10:19 pm |
|
Geregistreerd: zo mei 05, 2013 5:20 pm Berichten: 351 Woonplaats: Tiel
|
Vt250 4 takt, 250cc rond de 36 pk als ik me niet vergis, Goede rondetijden komen veel door bochtensnelheid omdat er op vrij zachte banden wordt gereden (vega blauw) natuurlijk ook in combinatie met zo vroeg mogelijk oo het gas en goede lijnen Natuurlijk ook wat wilfred zegt met de rijder, maar bovenstaand zijn een beetje de eigenschappen van de vt
_________________ ~ Birel CRX32 (2006) + Swissauto SA250 (2009). ~ CRG Darkrider (2015) + Rotax evo DD2 (2015).
|
|
Omhoog |
|
|
Jean
|
Geplaatst: do nov 06, 2014 5:31 pm |
|
Geregistreerd: zo apr 14, 2013 5:03 pm Berichten: 270 Woonplaats: België
|
Als je een Rotax max/X30 koopt heb je sowieso veel kans om je te meten met andere mensen. Bijgevolg komt het bij die motoren eerder aan op rijmanskunst om uit te blinken tov anderen. Idem met KF/KZ motoren. 4takt rijdt naar mijn mening iets makkelijker. Motoren hebben veel koppel en komt vroeg vrij. Bijgevolg kan je na een foutje vlugger corrigeren & terug optrekken dan met een soortgelijke 2takt, gewoon omdat de powerband breder is.
Ontopic: Vorig seizoen: Iame X30, 125cc 2takt 30 pk ongv Net gekocht: TM KZ10 Special 125cc 2takt 6 versnellingen & 42 (?) pk
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: do nov 06, 2014 8:14 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Rotax Max Sr, 125cc, 2 takt, circa 28.5 pk.
|
|
Omhoog |
|
|
petrolhead
|
Geplaatst: do nov 06, 2014 9:59 pm |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
Zoals Jean terecht vermeld is naast het vermogen het koppel belangrijk. Het koppel is sterk en meer nog dan het vermogen motortype en cilinderinhoud gerelateerd. Ooit begonnen met een weinig vermogende maar zeer koppelrijke 390 en daarna een XL500 blok op het chassis gebouwd, maar zo'n 35 pk maar een beestachtig koppel, snel genoeg om de veel lichter Promo's voor te kunnen blijven. Ik heb inmiddels al jaren een netjes bewerkte 125cc roterende schakel van de laatste generatie die op de bank net boven de 50 pk leverde. Omdat zo'n motor een enorm korte powerband bij hoge toeren heeft is ie voor vele lastig te rijden. Dat een bepaalde motor tot z'n recht komt heeft dus veel met een rijder maar ook met de baan te maken. De ICC's zijn na de roterende schakels gekomen en die hadden minder vermogen maar een betere "drivability" oftewel makkelijker rijdbaar. Dit geldt ook voor nog meer gedateerde crossblokken, pas konden er tussen het ICC geweld op de technische en wat kortere baan op Strijen een paar hendig meekomen. Overigens begonnen de ICC's met heel wat minder (m'n Pavesi zal zo'n 42 pk hebben) maar tegenwoordig , een kleine 15 jaar na de roterende schakel zit de nwe generatie ICC's weer met vermogens in de buurt van toen en dan nog eens met een heerlijk smeuiige powerband. @ Jean: Ik ga er ook van uit dat je KZ10 special mits in frisse en onverknoeide staat in staat is om belangrijk meer vermogen te leveren dan je noemt.
|
|
Omhoog |
|
|
Max
|
Geplaatst: do nov 06, 2014 10:28 pm |
|
Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm Berichten: 2385
|
Ehm, TM K9C , 125cc, 2 takt, vers van de fabriek zo'n 45pk? Nu na een aantal zuigers en big end lagers verder vast rond de 43.5 , en nu met zuiger van 2 uur oud misschien wel weer iets minder. Denk dat het in de kartsport inderdaad niet zo afhangt van alleen het vermogen van het blok.
_________________
|
|
Omhoog |
|
|
Menno van Es
|
Geplaatst: do nov 06, 2014 10:31 pm |
|
Geregistreerd: zo mei 05, 2013 5:20 pm Berichten: 351 Woonplaats: Tiel
|
Schakels kunnen goed getuned toch gewoon boven de 50 pk komen? Natuurlijk ligt er per blok wel wat verschil in maar tot en met 45 lijkt mij daarom altijd zo weinig (RELATIEF gezien, want het is een hele bal vermogen )
_________________ ~ Birel CRX32 (2006) + Swissauto SA250 (2009). ~ CRG Darkrider (2015) + Rotax evo DD2 (2015).
|
|
Omhoog |
|
|
Soebart
|
Geplaatst: do nov 06, 2014 10:53 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 20, 2014 2:46 pm Berichten: 45
|
Dan is mijn gx390 blokje erg bescheiden met zo'n 14pk.... Wie weet loopt de kart hobby net zo uit de hand als met mijn auto en gaat ook het kartje in de toekomst getuned worden...
_________________ My other kart:
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: vr nov 07, 2014 8:42 am |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
het licht er maar net aan hoe positief je test bank is he maar 42 is eerder reeel dan 50 plus
|
|
Omhoog |
|
|
tonnymontana
|
Geplaatst: vr nov 07, 2014 9:14 am |
|
Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am Berichten: 1160 Woonplaats: Son en Breugel
|
Rij een Birel S5 i.c.m. Tm K9c Special +/- 45 pk en daarnaast een Rotax Max met 29,5pk.
Maar al koop je 2 identieke blokken, het verschil zal altijd kenmerkend zijn, uitdrukkend is pk verschil! Zo zijn er veel die hun rotax max samenstellen met de beste cilinder/uitlaat/carburateur enzovoorts, om de meeste PK's eruit te knallen.
_________________ DR J97 2013 + Rotax max 2013 Birel S5 2013 + Tm K9C special Exprit 2012 + Rotax Max 2010
|
|
Omhoog |
|
|
petrolhead
|
Geplaatst: vr nov 07, 2014 9:58 am |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
@ Joris: Dat klinkt niet positief en aardig, ik denk nl dat de jouwe dichter bij de 50 dan bij de 42 zit. De inmiddels bijna vergeten hoogopgepepte roterende formuleblokken en ICC's is natuurlijk appels met peren vergelijken. Er werd zoveel geld in innovatie en meer pk's gestoken dat er fabrikanten, sponsoren en teams en uiteindelijk zelfs de klasse naar de vaantjes zijn gegaan. De ICC en later de KZ moest het veel betaalbaarder alternatief zijn, met restricties en veel minder vermogen dus. Standaard leverden ze toen al net zoveel als nu een kwieke ICC weer doet, met wat kietelen waren vermogens boven de 50 pk ten koste van geld en levensduur (slechts ca 4-6 uur max met een zuigertje en ca het dubbele met een big-end) gewoon haalbaar. Toenmalige uitdraai van mijn Kzh was op de fabrieksbank via Hetschel, vast heel prima in orde. Overigens kan je uit een 390 met wat investeren ook een pak extra pk's halen, de betrouwbaarheid neemt wel af dan. Half jaren 90 had je als je viertakt wilde rijden weinig alternatieven voor de 390, hoogstens de veel duurdere net gelanceerde Ecomoto die geen succes is geworden. Inmiddels zijn er echte kartmotoren als de VT250 die standaard daar ver voorbij gaan. Pk's zijn gewoon weinig betekenende cijfers als je bedenkt dat er op Strijen bij wedstrijden maar heel weinig seconden tussen de kleine 60cc mini en de allersnelste 125cc automaat of schakel zitten. Wel allemaal 2takten daar overigens .
|
|
Omhoog |
|
|
Max
|
Geplaatst: vr nov 07, 2014 11:19 am |
|
Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm Berichten: 2385
|
@Menno, een KZ10B met meer dan 50pk lijkt me echt zeldzaam. En dan zou je ook uitkomen op 2 uur per zuiger, en 5 uur per complete revisie. Heb hier en daar wat nagetrokken mbt vermogen en tuning van die motoren, maar 50pk+ wordt echt nergens genoemd. En 45pk op zo'n 130 kilo..... Weet niet in wat voor raket jij afgevuurd wil worden maar dat is een ratio van 1pk op 3 kilo... Ter vergelijking, een Porsche 997 GT3 RS 4 liter heeft zo'n zelfde verhouding...
_________________
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: vr nov 07, 2014 11:45 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Neem eens een Donkervoort.... Haha. 280pk op 650kg...
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
petrolhead
|
Geplaatst: vr nov 07, 2014 1:15 pm |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
Zonder rijder?! Bij een kart is het rijdersgewicht tov het voertuiggewicht natuurlijk procentueel veel meer van invloed op de uiteindelijke verhouding dan in een Donkervoort, laat staan de genoemde Porsche. Dan kan voor een fiks uit de kluiten gewassen kerel het aantal kilo's per pk zomaar verdubbelen . Echt 50 pk bij een ICC lijkt me veel, heb vrij recent bij een tuner -op een goede bank!- wel een kwiek TM blok gezien wat daar niet heel ver vanaf zat. Een wankel kan meer leveren en als je echt voor een dikke 60 bullige pk's zou willen gaan dan kan je altijd nog voor een 250 schakel cross, een Mega of een indrukwekkende Hirth kiezen. Als je daar al mee overweg kan dan kan je daar helaas op steeds minder plekken mee terecht. Rustig opbouwen dan leer je het snelst en heb je nog wat om later naar uit te zien
|
|
Omhoog |
|
|