Auteur |
Bericht |
wabesselink
|
Geplaatst: za okt 18, 2014 10:14 am |
|
Geregistreerd: za okt 11, 2014 1:32 pm Berichten: 3
|
hallo ik ben een beginnende karter. nu heb ik een aantal keer gereden, maar gisteren kwam er ineens een beste rookpluim uit de motor. rookte even door en daarna was het weer afgelopen, hij ruikt ook wat verbrand, heb hem daarna nog een aantal keer op de bok gestart maar rookt nu niet meer?? iemand enig idee?? en ook graag wat tips waar ik hem kan laten nakijken(woon in de achterhoek) alvast bedankt grt michel
|
|
Omhoog |
|
|
Jomito
|
Geplaatst: za okt 18, 2014 1:54 pm |
|
Geregistreerd: di aug 06, 2013 4:16 pm Berichten: 890 Woonplaats: Nuland
|
Graag wat meer info over de motor
|
|
Omhoog |
|
|
Nodroz
|
Geplaatst: za okt 18, 2014 2:03 pm |
|
Geregistreerd: zo apr 14, 2013 11:40 am Berichten: 545 Woonplaats: Gent
|
Was het blauwe rook? Of welke kleur had deze?
_________________ Birel RY31 met Rotax Max SR.
|
|
Omhoog |
|
|
petrolhead
|
Geplaatst: za okt 18, 2014 2:10 pm |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
Hoi, Heb zelf geen ervaring met de RK1 motor behalve dat ik meermalen gehoord heb dat ze wel eens spontaan opeens stuk lopen en dat ook de koppeling het nog wel te verduren heeft. Geen zorgen nu want de rook is kennelijk opgetrokken en het blok loopt nog, da's mooi . Geen idee hoe oud en sleutelvaardig je bent en wat voor faciliteiten je voorhanden hebt maar voordat je ergens heen gaat kan je ook al een hoop zelf nalopen. Ga voor jezelf eerst eens na wanneer je (of een ander) voor het laatst onderhoud uitgevoerd heeft en hoeveel keren en uren en daarna gereden zijn en vergelijk dat met de service-intervallen die er voor dat blok staan. Klepspeling, bougieafstand met olie (al dan niet met filter), puntenontsteking is zelden meer aan de orde met modernere blokken, is het eerste wat je kan controleren. Vooral je olie dient tijdig vervangen en op het juiste peil te zijn en eventuele overlooppotjes en carterdampafzuiging vrij van vloeistof of obstakels. Kijk wanneer het probleem zich voor doet en welk verschijnsel er zich bij voordoet (inhouden/niet voelen/meer vermogen/meer toeren), bijv bij het uitaccelereren uit een bocht die links/rechts, langzaam/snel is en evt na een lang recht stuk ligt. het kan nl zo zijn dat je net en mogelijk wat teveel (of verkeerde/te dunne) bijgevuld hebt, er niveaustijging plaatsgevonden heeft door bijmenging van brandstof (door bijv overmatig rijk mengsel of niet goed op temperatuur komen door bijv korte stints. Ook de kleur van de pluim speelt een rol waarbij blauwachtig olie is, wit (stoom) is vocht en zwart is rijk lopen. Bij gezonde motoren kan er in of net na een snel genomen bocht wat olie opklotsen in het carter waarbij de olieschraapveer niet kan voorkomen dat er wat olie boven de zuiger komt die samen met het mengel verbrand wordt. Ook kan onder dergelijke omstandigheden een carb even overlopen of teveel via de sproeier in het inlaatraject gooien en staat ie even heel rijk. Een eventuele overdrukklep kan blijven hangen waarna de druk in het oliecircuit toeneemt en dit loost op de makkelijkste plek. Als de motorslijtage met de tijd toe neemt dan zullen de zuigerveren incl de schraapveer hun taak moeilijker kunnen uitvoeren en er meer olie boven de zuiger komen en/of blowby zorgen voor een hogere carterdruk(op het gas) Ook op de klepgeleider zal meer slijtage ontstaan en de eventuele seals slijten/scheuren worden minder elastisch. Bij die verschijnselen zie je dan juist rook bij het op hoge toerentallen van het gas gaan. Dat roken soms na geruime tijd stopt kan komen omdat de olie op is of eventuele pomp niet meer werkt. Een RK 1 is natuurlijk een verbrandingsmotor en heeft een geur die daarbij hoort. De verbrande geur kan dus van de uitlaatgassen komen, een blok dat echt te heet geweest is of bijv de koppeling, ook de olie kan na oververhitting of slecht onderhoud verbrand ruiken. De vraag is dus of ie anders ruikt dan eerst en waar het vandaan komt. Loop alles dus eens even kritisch na aan de motor en in je gedachten, mogelijk vind je de oplossing zo en hopelijk is het iets van weinig belang. Suc6!
|
|
Omhoog |
|
|
kartje
|
Geplaatst: za okt 18, 2014 4:39 pm |
|
Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm Berichten: 3566 Woonplaats: klaaswaal
|
petrolhead schreef: Hoi, Heb zelf geen ervaring met de RK1 motor behalve dat ik meermalen gehoord heb dat ze wel eens spontaan opeens stuk lopen en dat ook de koppeling het nog wel te verduren heeft. Geen zorgen nu want de rook is kennelijk opgetrokken en het blok loopt nog, da's mooi . Geen idee hoe oud en sleutelvaardig je bent en wat voor faciliteiten je voorhanden hebt maar voordat je ergens heen gaat kan je ook al een hoop zelf nalopen. Ga voor jezelf eerst eens na wanneer je (of een ander) voor het laatst onderhoud uitgevoerd heeft en hoeveel keren en uren en daarna gereden zijn en vergelijk dat met de service-intervallen die er voor dat blok staan. Klepspeling, bougieafstand met olie (al dan niet met filter), puntenontsteking is zelden meer aan de orde met modernere blokken, is het eerste wat je kan controleren. Vooral je olie dient tijdig vervangen en op het juiste peil te zijn en eventuele overlooppotjes en carterdampafzuiging vrij van vloeistof of obstakels. Kijk wanneer het probleem zich voor doet en welk verschijnsel er zich bij voordoet (inhouden/niet voelen/meer vermogen/meer toeren), bijv bij het uitaccelereren uit een bocht die links/rechts, langzaam/snel is en evt na een lang recht stuk ligt. het kan nl zo zijn dat je net en mogelijk wat teveel (of verkeerde/te dunne) bijgevuld hebt, er niveaustijging plaatsgevonden heeft door bijmenging van brandstof (door bijv overmatig rijk mengsel of niet goed op temperatuur komen door bijv korte stints. Ook de kleur van de pluim speelt een rol waarbij blauwachtig olie is, wit (stoom) is vocht en zwart is rijk lopen. Bij gezonde motoren kan er in of net na een snel genomen bocht wat olie opklotsen in het carter waarbij de olieschraapveer niet kan voorkomen dat er wat olie boven de zuiger komt die samen met het mengel verbrand wordt. Ook kan onder dergelijke omstandigheden een carb even overlopen of teveel via de sproeier in het inlaatraject gooien en staat ie even heel rijk. Een eventuele overdrukklep kan blijven hangen waarna de druk in het oliecircuit toeneemt en dit loost op de makkelijkste plek. Als de motorslijtage met de tijd toe neemt dan zullen de zuigerveren incl de schraapveer hun taak moeilijker kunnen uitvoeren en er meer olie boven de zuiger komen en/of blowby zorgen voor een hogere carterdruk(op het gas) Ook op de klepgeleider zal meer slijtage ontstaan en de eventuele seals slijten/scheuren worden minder elastisch. Bij die verschijnselen zie je dan juist rook bij het op hoge toerentallen van het gas gaan. Dat roken soms na geruime tijd stopt kan komen omdat de olie op is of eventuele pomp niet meer werkt. Een RK 1 is natuurlijk een verbrandingsmotor en heeft een geur die daarbij hoort. De verbrande geur kan dus van de uitlaatgassen komen, een blok dat echt te heet geweest is of bijv de koppeling, ook de olie kan na oververhitting of slecht onderhoud verbrand ruiken. De vraag is dus of ie anders ruikt dan eerst en waar het vandaan komt. Loop alles dus eens even kritisch na aan de motor en in je gedachten, mogelijk vind je de oplossing zo en hopelijk is het iets van weinig belang. Suc6! Had je geen tijd om een langer verhaal te tikken!!!
_________________ ===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN=== MS KART '11-----VM ICC '11
|
|
Omhoog |
|
|
petrolhead
|
Geplaatst: za okt 18, 2014 8:05 pm |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
Kan ie mogelijk wat mee. Meer inhoud dan jouw reactie toch?
|
|
Omhoog |
|
|
kartje
|
Geplaatst: za okt 18, 2014 8:22 pm |
|
Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm Berichten: 3566 Woonplaats: klaaswaal
|
petrolhead schreef: Kan ie mogelijk wat mee. Meer inhoud dan jouw reactie toch? Dat is waar. Ik vind dat jij wel altijd de moeite neemt om iets uit te leggen.
_________________ ===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN=== MS KART '11-----VM ICC '11
|
|
Omhoog |
|
|
petrolhead
|
Geplaatst: za okt 18, 2014 8:50 pm |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
|
Omhoog |
|
|
wabesselink
|
Geplaatst: za okt 18, 2014 9:06 pm |
|
Geregistreerd: za okt 11, 2014 1:32 pm Berichten: 3
|
Bedankt voor de uitleg, ga er wat mee doen, en voor de andere heren, graag niet zo kinderachtig doen
|
|
Omhoog |
|
|
Bask
|
Geplaatst: za okt 18, 2014 10:00 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 23, 2005 2:59 pm Berichten: 709 Woonplaats: Bad Bentheim
|
Lol,
Dr wordt een geintje gemaakt door edwin, met bijbehorende smileys.. maak je niet zo druk. wat betreft de motor, probeer t verhaal van petrolhead te volgen, hoop dat je er achter komt, en dat t niets ernstigs is.
_________________ MS Kart 08 ft. TM K9bspecial
BoBaArt Kartracing
Ik vertrouw iedereen, het is alleen de duivel in hen die ik niet vertrouw...
|
|
Omhoog |
|
|
kartje
|
Geplaatst: zo okt 19, 2014 8:01 am |
|
Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm Berichten: 3566 Woonplaats: klaaswaal
|
Puh puh bedoel er niets mee hoor. Ik vind het alleen klasse dat petrolhead de moeite neemt om zo'n verhaal te tikken.
_________________ ===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN=== MS KART '11-----VM ICC '11
|
|
Omhoog |
|
|
wabesselink
|
Geplaatst: zo okt 19, 2014 10:39 am |
|
Geregistreerd: za okt 11, 2014 1:32 pm Berichten: 3
|
Ok, ben nieuw hier, dus moet er nog even aan wennen
|
|
Omhoog |
|
|
kartje
|
Geplaatst: zo okt 19, 2014 6:01 pm |
|
Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm Berichten: 3566 Woonplaats: klaaswaal
|
wabesselink schreef: Ok, ben nieuw hier, dus moet er nog even aan wennen Geeft niet ik ga al wat jaartjes mee
_________________ ===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN=== MS KART '11-----VM ICC '11
|
|
Omhoog |
|
|
Alex42
|
Geplaatst: do okt 23, 2014 1:01 pm |
|
Geregistreerd: vr nov 09, 2012 2:25 pm Berichten: 8 Woonplaats: Almere
|
Waarschijnlijk zijn je klephoedjes versleten Niet te lang mee doorrijden, het roken wordt alleen maar erger Materiaalkosten een paar euro maar wel aardig wat werk
|
|
Omhoog |
|
|
kwmracing.nl
|
Geplaatst: vr okt 24, 2014 12:37 pm |
|
Geregistreerd: ma dec 05, 2011 3:48 pm Berichten: 93 Woonplaats: Zoetermeer
|
Ook belangrijk te omschrijven...... Waar komt de rook vandaan? "uit de motor" is wat breed omschreven. Mogelijk is het enkel je koppeling die 'op' is, bijvoorbeeld. Dan zal je er op de bok idd geen last van hebben.
_________________ KWM KART RACING TEAMHonda, Iame X30, RK1 & Swissauto Dealer en Servicepuntwww.kwmracing.nlJeugd & Gezin Ondersteuning
|
|
Omhoog |
|
|