Auteur |
Bericht |
stephan
|
Geplaatst: ma aug 22, 2005 9:32 am |
|
Geregistreerd: za mei 21, 2005 6:20 pm Berichten: 479 Woonplaats: Leeuwarden
|
kijk met die 100cc blokjes is dat gewoon een feit dat je om de 8á10 moet reviseren, bij reviseren is het dan meestal een zuiger zuigerveren lagertjes en dat soort dingetjes, kijk als je een echte 2 takt man bent kun je misschien beter naar een Rotax Max overstappen die hoefen maar om de 50 uur een revisie, of eventueel een Honda 390cc 4 takt die hoefen maar om de 250 uur een revisie. maar het is maar net wat je wil, het is en blijft een dure hobby.
elke tiende seconde sneller kost je €100.haha!
_________________ een ongelijk zit in een klein hoekje jammer dat de aarde rond is.
|
|
Omhoog |
|
|
mats
|
Geplaatst: ma aug 22, 2005 10:54 am |
|
Geregistreerd: vr jan 07, 2005 5:02 pm Berichten: 917 Woonplaats: Alkmaar
|
stephan schreef: kijk met die 100cc blokjes is dat gewoon een feit dat je om de 8á10 moet reviseren, bij reviseren is het dan meestal een zuiger zuigerveren lagertjes en dat soort dingetjes, kijk als je een echte 2 takt man bent kun je misschien beter naar een Rotax Max overstappen die hoefen maar om de 50 uur een revisie, of eventueel een Honda 390cc 4 takt die hoefen maar om de 250 uur een revisie. maar het is maar net wat je wil, het is en blijft een dure hobby. elke tiende seconde sneller kost je €100.haha!
om de 50 uur ? mijn rotax max gaat zo om de 10 uur naar de dealer terug hoor, 50 uur redt ik totaal niet
_________________ [url=http://www.energycorse.com] Energy Corse[/url]
|
|
Omhoog |
|
|
sandertja
|
Geplaatst: ma aug 22, 2005 11:01 am |
|
|
maar reviseren kan je zelf ook denk ik toch ?, ik heb mijn scooter ook al vaak gedaan (nieuwe lagers, nieuwe keerringen, schoonmaken, enz...)
met een kartmotor is dat hetzelfde denk ik...
|
|
Omhoog |
|
|
stephan
|
Geplaatst: ma aug 22, 2005 11:49 am |
|
Geregistreerd: za mei 21, 2005 6:20 pm Berichten: 479 Woonplaats: Leeuwarden
|
een gemiddelde rijden met een rotax max rijdt 50 uur met uitzondering van wedstrijd rijders!
_________________ een ongelijk zit in een klein hoekje jammer dat de aarde rond is.
|
|
Omhoog |
|
|
sandertja
|
Geplaatst: ma aug 22, 2005 2:45 pm |
|
|
maar wat is reviseren dan ? (nieuwe onderdelen ofzo ? ) want ik ga geen 100 euro betalen als ik het zelf ook kan.
|
|
Omhoog |
|
|
markG
|
Geplaatst: ma aug 22, 2005 3:15 pm |
|
Geregistreerd: do apr 14, 2005 12:50 pm Berichten: 108 Woonplaats: asten
|
Schoonmaken van het blok is niet echt nodig vanbinnen… komt alleen maar schone benzine in volgens mij…
reviseren:
versleten krukaslagers/keeringen vervangen: max 8-10 uur
big end lagertje/pen van je krukas preventief vervangen. ook 8-10 uur bij 125 icc. 100 cc misschien wel eerder)
indien je drijfstang ingesleten is zal deze ook vervangen moeten worden.$$$
de zuiger compleet vervangen en cilinder hohnen op maat van nieuwe zuiger. je staalwand cylinder slijt ook. 8-10 uur
nieuwe pakkingen erin en niet denken dat de oude nog best goed zijn. Die 3 euro is de ellende niet waard.
het kan zijn dat ie het wel 14 uur uithoudt, maar ik zou dat risico niet nemen….
Als je te lang wacht met het vervangen van je big-end lager slijt je drijfstang/big-en pen in en loop je kans dat het lager kapotloopt. resultaat: kapotte zuiger, kapotte drijfstang, waarschijnlijk kapotte cylinder en als het tegenzit komt de drijfstang overdwars door je blok naar buiten.
je krukaslagers (die twee in het blok) kan je heel makkelijk zelf vervangen. 2 lagertjes/keerringen kopen bij kartservice vd spoel want goedkoper heb ik ze nog niet kunnen vinden. blokje uit elkaar, kwartiertje in de oven op 160-180 graden dan vallen de lagers er meestal al vanzelf uit, zoniet dan met een klein tikje van een hamer eruit tikken. meteen nieuwe erin laten vallen en rustig af laten koelen. doordat aluminium meer uitzet dan het staal van de lagers zal het lager er gewoon invallen. mocht dit niet het geval zijn, dan heel voorzichtig met een hamer erin tikken. wel opletten dat je de kunstof lagerkooi niet beschadigd. Oja en ovenwanten aantrekken bij het uit de oven pakken….
Big-end lager kan je niet zelf daar heb je een hydraulische pers bij nodig om hem in en uit elkaar te persen. daarnaast moet ie na het in en uit elkaar persen gebalanceerd worden (ervoor zorgen dat de twee krukashelften precies recht tegenover elkaar staan)
alleen je ontsteking stellen kan je niet zelf tenzij je een meetklokje hebt en van tevoren hebt gemeten hoeveel mm voorontsteking je blokje heeft.
Zoals je ziet…met schoonmaken alleen kom je er niet
succes met je blokje
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: ma aug 22, 2005 4:11 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
he he iendelijk iemand met vertand ervan die ook zegt dat een max geen 50 uur draait
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: ma aug 22, 2005 9:14 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Mara (RotaxMax11) schreef een tijd terug dat ze toch wel aan de 30-40 uur kwam met haar Max, dat was echter wel toen ze nog de Maxxis cup reed, dus misschien dat het niveau bij de ARMC wat hoger ligt en er meer gereviseerd moet worden.
Echter is dit voor Sandertja niet zo interessant aangezien een Max ver boven het budget van 400 euro uitkomt.
@Joris, hoevaak reviseerde jij je 100cc blokje (watergekoelde Italsystem toch? ), en wat werd er dan aan gedaan?
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: ma aug 22, 2005 10:01 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
ik om de 8 uurtjes honen plus zuigertje plus pistonpen en pistonpen lager plus carburatuersetje(kleine revisie) en om de 16 bigend lager en kruk as lagers plus keeringen (volle revisie= kleine plus grote)
8 uurtje klingt niet veel maar als je zeg een keer of 6 rijd dan ben je ongeveer 1,5 uur kwijt en 6 uur een kwartier rijden is veel op een dag (als je gas geeft kom je er gebroken uit als je mij n conditie hebt
|
|
Omhoog |
|
|
Paulo27
|
Geplaatst: ma aug 22, 2005 10:07 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Ik heb nu 6x gereden en ben 7,25 uur verder......
Dat is best lang kan ik je vertellen. (vind ik dan, met goede conditie)
L8ter
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: ma aug 22, 2005 10:27 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Het lijkt idd vrij weinig, maar als je recreatief rijdt en je in je eentje bent (als je de kart deelt maakt dan ding automatisch meer uren) dan duurt het wel eventjes voor je 10 uur op de baan ben geweest.
Ik heb gisteren bijvoorbeeld 20 rondjes gereden, stel dat dat zonder problemen er 40 waren geworden, en stel dat ik een rondetijd van 1 minuut had. Dat betekend dat ik met de minis mee had mogen rijden , maar ook dat er nog geeneens 1 draaiuur bijgekomen is voor het blokje.
|
|
Omhoog |
|
|
René Oud
|
Geplaatst: ma aug 22, 2005 11:06 pm |
|
|
Zullen er weinig zijn denk ik die 50 uur met een MAX motor kunnen rijden:)
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: ma aug 22, 2005 11:20 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Hoeveel uur rij jij met je Rotax Max voordat ie gereviseerd wordt Rene?
|
|
Omhoog |
|
|
René Oud
|
Geplaatst: ma aug 22, 2005 11:22 pm |
|
|
Nadat ik in de regen heb gereden en ongeveer 10 a 15 uur
|
|
Omhoog |
|
|
stephan
|
Geplaatst: di aug 23, 2005 7:02 am |
|
Geregistreerd: za mei 21, 2005 6:20 pm Berichten: 479 Woonplaats: Leeuwarden
|
Sorry ik meende altijd dat het met een MAX ongeveer 50 uur was.
maar gemiddeld als ik een dag weg ga te rijden dan rij ik zomaar 2,5 uur.
hoogste wat ik op een dag heb gehaald is 5.5 uren!
_________________ een ongelijk zit in een klein hoekje jammer dat de aarde rond is.
|
|
Omhoog |
|
|