Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Voorstellen. Anko!
BerichtGeplaatst: ma aug 18, 2014 9:08 am 

Ik stel me ook maar even voor..

Ik begin bij het begin, Mijn naam is Anko,ben 20 jaar oud, rij een Subaru Impreza waarmee ik ook meedoe aan het Dutch Time Attack (dat is racen tegen de tijd, je krijgt 1 rondje om je tijd neer te zetten) op Zandvoort en Assen.
Nu is autoracen nogal kostbaar :lol: maar dat weten jullie ook dus ben ik op zoek naar een goedkopere* manier van hard bochten nemen :mrgreen: Auto is top, maar je rijdt 1:2 op benzine, setje banden 800 euro en daar doe je +-15 uur rijtijd mee :? schijven, blokken etc meuhhhh :lol:

Kwam zodoende uit bij karten... Rij al een aantal jaar wat recreatief binnen, maar nu ik een vriendin heb die dat ook leuk vind, is het lampje helemaal gaan gloeien!

Afgelopen zaterdag wezen karten bij Lelystad, 2 sessies gereden, op een onbekende baan en gelijk 2x mn tijd in de snelste 10 van de dag :lol: :oops:
Ik heb eigenlijk nog geen idee waar ik naar op zoek ben kwa kart.. daar is het me nog te nieuw voor, maar ik laat me graag door jullie adviseren :mrgreen: Waarschijnlijk wel 2e hands, en liefst 4 takt(ivm de kosten om het lopend te houden. ik las iets over tussen de 8 en 10 uur reviseren van een 2takt? :shock:

*Voor de mensen die denken, ah weer iemand zonder geld.. er is wel enig maandelijks budget.. met je (circuit)auto (maandelijks) gaat al om bedragen richting de 6**+ per maand.. lijkt me dat je daar aardig voor moet kunnen karten(of het iig lopend houden) heb prijzen nog niet echt uitgezocht maar volgens mij heb ik een aardige schatting?

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: Voorstellen. Anko!
BerichtGeplaatst: ma aug 18, 2014 9:56 am 

http://link.marktplaats.nl/m832542010

Staat een erg mooie en snelle 4 takt waar je voorlopig niet naar om hoeft te kijken.
De vraagprijs van 3500 is een buitenkans..
(nee deze kart is niet van mij )

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 18, 2014 10:55 am 

Welkom hier op het forum!

(Recreatief) karten kun je zo duur/goedkoop maken als je wilt, dus dit is bijna voor iedereen mogelijk ( uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar dan heb je het over de bijstand etc. ). Je kunt al een kart kopen voor 400 euro, oplopend tot 12.000 euro als je helemaal los gaat :mrgreen: .

Gebruik ook eens de zoekfunctie hier op het forum en je komt veel data tegen want de vraag van jou is al vele malen eerder gesteld.

Houd wel in gedacht dat wanneer je een beetje serieus wilt rijden (zowel qua snelheid als kwaliteit materiaal ) dat deze sport ook niet goedkoop is. Ik rijd recreatief met een vergelijkbare kart zoals RaVer hierboven aangeeft ( snelle 4takt ) circa 7-8 keer per jaar en alle runningkosten meegenomen ben ik dan ergens tussen de 2.000 - 2.250 euro kwijt op jaarbasis. Dit is zonder aanschaf kart, gereedschap en kleding. De genoemde kart is zeker een goede/snelle en nette kart, ken de eigenaar en de staat ervan en het geld meer dan waard.

En hier geldt net als in de autosport: hoe sneller het materiaal, hoe hoger de kosten ( exponentieel ) stijgen en dan is 2takt niet veel duurder dan 4takt. Dus afhankelijk van je budget en gewenste snelheid zul je een keuze moeten maken tussen 2- en 4takt en natuurlijk speelt mee hoe handig je bent met sleutelen en afstellen - 2takt moet je meer afstellen (carb) dan 4takt en luistert nauwer. Kun je hiermee omgaan, dan is 2takt zeker een optie, anders is 4takt wellicht een betere keus.

Succes en als je vragen hebt, stel ze hier gerust.

Ps: leuke auto's die Sub's, heb er een gehad mj 1999 - licht getuned.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 18, 2014 11:22 am 

Die genoemde kart is inderdaad heul mooi.... Alleen heb ik nog geen idee waar ik naar kijk als ik vervolgens op die link klik.. :oops: gelijk beginnen met het beste is kwa budget ook niet echt wat ik wil, aangezien ik nog niet zeker weet of dit m echt gaat worden en ik vervolgens met n niet te slijten (dure) wedstrijdkart zit. wat de verkoper al zei, dit is geen beginnerskart. En hoewel ik wel wat meer van circuitrijden weet dan de gemiddelde beginner weet, is de kartwereld volledig nieuw..(Ik bedoel hiermee dat ik al enige ervaring bezit kwa onderhouden en het heel houden van je spullen, immers ik stuur al de nodige uurtjes en een semi circuitauto onderhouden zal niet veel anders zijn...?)

Zal voor mij ook gewoon recreatief rijden zijn, keertje per maand eens een dagje rijden oid. Ik kon bijvoorbeeld ook veel lol hebben in de CRG karts van KCL... :lol:
Gereedschappen en pak+helm zijn reeds in mijn bezit. (Zowel n kartpak als FIA auto pak)

@wilfred, ik heb een 98er..
Compleet volgehangen met de whiteline catalogus.. dus dikkere swaybars, end links, veerpootbruggen, braces aan de subframes, caster kits, schroefset en dan nog wat alu draagarmen.. dikkere remmen... grotere turbo, kuipstoelen, 4 punts gordel, rolbeugel etc etc hele waslijst. :lol:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 18, 2014 11:37 am 

@Anko,

Klinkt goed die Sub. Dan heb je net het model voor de facelift, ook leuk en goed te tunen inderdaad. Die van mij had alleen een andere downpipe, luchtfilter, remmen andere ecu. Maar was toen ook mijn gewone alledaagse auto, dus moest leuk blijven. Na 4 jaar en 120.000 km verkocht en nooit problemen gehad (op een massasensor na dan).

Wat betreft de karts: ga eens proefrijden op bijvoorbeeld een Rotax Max (2takt) en een Swissauto (4takt), dan weet je gelijk of dit een beetje is wat je zoekt qua snelheid. Daarna je budget bepalen en dan kopen als de kartsport je nog steeds interessant lijkt !

Succes.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 18, 2014 11:40 am 

Welkom op het kartforum!

Succes met het maken van je keuze.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 18, 2014 1:01 pm 

@wilfred, Ja klopt.. wel de oude bumper maar wel de nieuwe koplampen en interieur.. Wordt ooit nog wel een keer volledig facelift maar tot dan performance > looks :mrgreen: ik gebruik mijne ook gewoon als daily.. maar je moet wel van ruig houden want vering zit er nog amper in

Waar kan ik proefrijden op dergelijke karts?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 18, 2014 1:23 pm 

Rotax Max kun je bijvoorbeeld huren op kartbaan Veldhoven of via http://autostrada.tv/rotax-max-kart-huren/
Swissauto kun je via Montfoort Motorsports huren.

Waarschijnlijk zijn er meer mogelijkheden, maar deze weet ik zeker.

Via google kun je hun gegevens wel vinden.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 18, 2014 6:37 pm 

Na 8-10 uur reviseren zit je toch wel aal bij de schakel klasse. Kijk maar eens naar een Rotax max Senior ofzo. Hier wordt wel een 40 uur mee gereden tot de grote revisie er aan komt. Zoals Wilfred al zei kan je deze huren op Eindhoven. Staan er genoeg op marktplaats met een verschillend budget !

CRG ROAD REBEL 2008 - ROTAX MAX SR
CRG ROADREBEL 2012 - TM K9C

Afbeelding
Facebook.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 18, 2014 8:11 pm 

Welke banen liggen bij jou in de buurt ?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 18, 2014 8:16 pm 

Tips
- Ga eens (huur)karten in een snellere kart. Er zijn zat plekken waar je dit kunt doen in Nederland of omliggende laden. Je weet dan beter welke snelheid voor jou leuk genoeg is om te beginnen en welk materiaal je wel of niet aan staat.
- Bedenk naar welke kartcircuits je graag wilt gaan rijden. Hoe ga je de kart vervoeren. Etc.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 19, 2014 3:13 pm 

Lelystad ligt het dichts bij denk ik. Woon zelf in Hoorn(noord holland) Zijn er buitenbanen in noord holland?

Stalling hebben we een garage voor, en een trekhaak kan achter mn auto, dus dat zou in principe geregeld zijn.
Ik ga denk ik volgende week eens naar Lelystad, testrijden op een Rotax Max kart. eens kijken of me zoiets bevalt..

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 19, 2014 3:34 pm 

Helaas zijn de banen in het westen van het land grotendeels verdwenen ( Uitgeest, Amsterdam ). Alleen heb je Strijen nog, maar dat is ook al een aardig stukje rijden voor jou ( overigens mogen daar alleen 2takt rijden ).

Dan is inderdaad Lelystad het dichtste bij als je 2takt wilt proberen. In Driebergen kun je met 4takt rijden, echter beperkt : alleen Honda t/m 390cc en RK1 en WF zijn er toegestaan.
Daarna kom je op Berghem en Eindhoven terecht, beiden mogen 2takt en 4takt rijden. Er zijn nog meer banen uiteraard, maar die zijn nog verder weg.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 19, 2014 4:02 pm 

En 1x per jaar kun je op Zandvoort rijden :)

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]