Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di mei 27, 2014 9:04 pm 

Je wil karten maar je hebt er weinig centen voor; vergeet de schakelkart -en dan liefst de cross- niet mee te nemen in je overweging.
In de tijd dat karten nog booming was zijn ze bij bosjes verkocht. Toen de hype over was zijn er veel in schuurtjes/garages terechtgekomen en vanwege de drempel om iets te investeren, ouderdom/gebreken worden er nu veel opgeruimd via sites als Marktplaats, soms in verbluffende staat en gezien wat ze ooit gekost hebben of opvolgers nu nieuw kostenvoor echt weinig.
True, een schakelkart rijden kan wat lastiger te leren zijn en ze zijn misschien wat minder flitsend als de moderne modellen maar als je er wat feeling voor hebt is er mi. geen echtere race-beleving mogelijk, wat toen state of the art was kan je nu nog steeds heel hard mee gaan en heel veel lol mee hebben. Ik zou er iig niet naar talen om iets jongers te rijden.
Kijk liefst naar materiaal wat netjes verzorgd is en waar nog spullen voor te koop zijn.
Laat bij twijfel de kart gerust staan om bij een andere te gaan kijken, geen hand vol maar een land vol. Is het niet deze maand dan misschien volgende, zeker niets overhaasten maar bij de juiste toeslaan.
Bij gebrek aan animo blijft een kart vaak enige tijd staan maar dat schept weer financiële onderhandelingsruimte, omdat het in de weg staat of iemand bepaald heeft dat het nu toch echt weg moet kan het vast voor minder.
Ga er altijd vanuit dat de kart van je keuze na een periode van stilstand of een onbekend verleden een beurtje aan remmen, leidingen, bakolie etc kan gebruiken en waarschijnlijk ook een revisie van krukas plus lagering en een zuiger kan gebruiken, daarbij voor het mogen rijden op een baan een upgrade (eu demper, goedgekeurd luchtfilter en een brede achterbumper nodig hebt, wat er al op zit is meegenomen) nodig heeft. Dan nog kan je qua kart met een dikke duizend euro geheel en goed gesteld staan, je kan het natuurlijk zo gek maken als je wilt/kan.
De running costs van een roterende schakel is het hoogst, een icc doet het al iets beter maar van een cross kan je na revisie weer heel veel uren vooruit voordat je weer eens een zuiger nodig hebt, ze zijn ook redelijk efficient met brandstof/olie
Hoe prima concept en de lol van die rijders ook, er zijn wat mij betreft al genoeg Maxen.
Koop zo'n leuke schakel en ga lol maken!
Zoek je voorbeelden van complete karts op MP die mij op z'n minst een kijkbezoekje waard zouden zijn:
http://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fi ... ousPage=lr

of -vreemd dat ie al zo lang te koop staat, laat je niet afschrikken door de kleur of vierkante bakken met de juist leuke tijdseigen stickers-:

Me pas nog staan verbazen hoe hard zo'n schakelcross kan gaan, leuker om te kijken en om te doen!
Hopelijk komen er weer meer schakels terug op de baan :wink:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 27, 2014 9:19 pm 

Kan me hier wel bij aansluiten, en als je toch het gemak wilt van een TAG motor, dan is onderstaande link wellicht een goed idee
http://link.marktplaats.nl/m813559747

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 28, 2014 5:31 am 

Hallo petrolhead,
ik doe zeer veel met cross Motoren in de Kartsport, voor iemand die niet veel Geld heeft zijn dat leuke motoren maar uit ervaring moet ik je waarschuwen 80% van karts die op Marktplaats worden aangeboden is lieg en bedrieg!
Dat is spul wat al lang in bezit is en wat voor zo veel mogelijk geld weg moet, dus word er gelogen over de ware conditie van de motor, je hoort motor is compleet gereviseerd en wat is werkelijk gedaan niets en je moet het geloven bewijzen dat het niet gedaan is kan je zeer slecht!

Ik koop die karts zo goedkoop dat als de motor reviseert worden moet dat me geen extra geld kost ca. 450.- kost een cross revizeren zonder gekke dingen, een nieuwe nicasil wand kost extra ca. 250.- dus ben voorzichtig
met die ''eerlijke figuren'' :wink:

Wat ook een zeer leuke motoren zijn aprilia 122 wat maarten in zijn Link heeft staan die zijn zeer goedkoop in de onderhoud en rijden lekker, met startmotor aan boord!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 29, 2014 10:46 am 

Precies! Er is veel kaf onder het koren, er duiken ook altijd nog heel goede en gekoesterde exemplaren op, de krenten in de pap.
Natuurlijk is het de kunst om die te herkennen, da's lastiger als beginner, neem dan een zo mogelijk een doorgewinterde kenner mee.
Ik prik wel door die eventuele verkooppraatjes heen, de plaatjes en de verkoper vallen als het niet in de haak is toch al snel door de mand, zal je vast herkennen :wink: .
De prijzen zijn me bekend en ik deins er niet voor terug, de running costs van een cross-schakel zijn verder redelijk laag, kijk maar eens hoe lang je met een frisse zuiger en big end kan doen.
Ga er bij aankoop altijd vanuit dat revisie en een zelf uit te voeren fikse servicebeurt nodig is en een verser setje banden dan al jaren gemonteerd (of tyre softener), probeer daar een prijs op af te maken dan kan je er nooit een buil aan vallen. Zeker niet bang zijn om op een goedkope kart meteen het nodige geld te investeren, zo heb ik trouwens ook altijd auto's gekocht en gereden. Met veel "ellenbogenstoom" kan je veel geld besparen en waarde toevoegen, bovendien even lekker de zinnen verzetten, daarna funnen.
Een tijdje terug nog een leuke kart met het nodige werk voor een eerlijke prijs weten te kopen, eerst was de vraagprijs 4x zo hoog!
Als ze aan de hoofdprijs vasthouden dan gewoon lekker laten staan, altijd maar afwachten of de volgende koper komt en of ie er meer voor wil geven.
Een dergelijke RA kom je niet zo vaak meer tegen en zou niet m'n eerste maar zeker een prima keuze zijn, de kart met RA uit de link ziet er uitermate fris uit. Hij heeft recent nog gereden getuige de brede bumper ed, dat scheelt ook enorm. Een elektrische starter kan idd een enorm voordeel zijn, zeker als je alleen oid rijdt, goeie spot!
Afijn, er zijn er genoeg om uit te kiezen voor interessante prijzen.
Buyersmarket! Red ze van het oud ijzer! Newbies of "herintreders"? Liefhebbers gezocht!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 29, 2014 5:01 pm 

Weer een aantal leuke gespot!
Wat dacht je van deze?:
of deze (lijkt een goede aanbieding als het klopt, ziet er verzorgd uit!):
Misschien iets minder voor de hand liggend maar toch leuk:
Zo heerlijk retro en ogenschijnlijk vers (voor het prachtige speciale Marben blok is waarschijnlijk niet veel meer te vinden helaas):
Retro+ looks:
Enjoy!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 29, 2014 5:44 pm 

Topicnaam: schakelkart advertenties op mp?

Zoals Powerspayk al aangeeft > de meeste crossblokken op mp zijn helaas niet veel soeps of de vraagprijs is (te) hoog.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 29, 2014 6:46 pm 

Nee hoor Bas, gewoon zoals ie gestart is, de oudere schakelkart promoten (bij de Max nog niet nodig hé?!), het aanbod lijkt gewoon erg leuk.
Had al eerder in het topic bevestigd dat er ook rotzooi te koop is maar het uiterlijk is vaak al veelzeggend en je kan met wat nalopen best veel uitsluiten. Powerspayk heeft in ieder geval overduidelijk ervaring met dit spul en een onderbouwde mening.
De prijzen zijn zeker in verhouding van wat het ooit kostte gewoon laag (als je kijkt wat de afschrijving per gereden uur is wordt de verkoper waarschijnlijk ff niet goed) , met deze prijzen die vaak ook nog onderhandelbaar blijken kan je je niet snel een buil vallen en gewoon altijd revisie incalculeren, zeker voor iets wat al langer stilgestaan of wat meer draaiuren heeft. Er was hierboven al genoeg info om aan te pikken of te laten gaan lijkt me.
Afijn, kennelijk niet jouw ding. Blijft een probeersel, hoop dat je het een kans wil geven, gaat tenslotte om betaalbaar plezier in de kartsport, alles beter dan dat netjes bewaarde spul bij het oud ijzer lijkt me :roll: .

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 29, 2014 6:50 pm 

Hoeveel van de karts die je als voorbeeld aanhaalt zijn voorzien van gekeurd luchtfilter, gekeurd eu demper en voorzien van brede achterbumper.
Zijn ook vaak verborgen kosten waar een beginner niet van af weet.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen crossblokken.
Als iemand die nieuw is in de karting perse wilt starten met schakelen kan hij dat best doen met een crossblok.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 29, 2014 7:38 pm 

Bumper, luchtfilter en bumper zijn al open aan bod geweest, vaak niet aanwezig dus dat komt er voor de meeste banen gewoon bij, true!
Ik hikte daar eerder zelf ook behoorlijk tegenaan maar met wat rondspeuren zelf inmiddels heel goedkoop al 3 goedgekeurde filters, 2 dempers en 2 nette achterbumpers verder, de wegens tijdgebrek niet zelf gemaakte maar gewoon nw gekochte bevestigingssets voor de bumpers moesten wel wat op het oudere type chassis aangepast worden met 2 simpele losse verlengbusjes en 4 carroserieringen.
2e hands materiaal kopen houdt altijd een zeker maar mi. beheersbaar risico in, of het nu om karts of bijv auto's gaat. Dat houdt mensen niet tegen om zekr de laatste veel te verhandelen/aan te schaffen, wellicht denkt men bij auto's minder na over de financiële risico's (van bijv elektrische storingen aan de vele elektronica, mechaniek of carrosserie) en is men bij de eigenlijk veel overzichtelijkere kart huiveriger over de gedateerdheid van de looks of het concept. Als je daar niet mee zit of juist leuk vindt kan je bij een afgewogen keuze nog steeds aardig hard rond met zo'n oude schakel als de cross-.
Goed om te horen dat je de crossschakel een warm hart toedraagt :LL !

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]