Auteur |
Bericht |
TomvDoorn
|
Geplaatst: vr jun 27, 2014 7:10 pm |
|
Geregistreerd: do jun 26, 2014 3:49 pm Berichten: 23 Woonplaats: Wateringen/ Den Haag
|
Wow wat een hoop reacties ineens!
Van bovenaan beginnen dan maar. Ik kom uit Den haag dus weinig kartbanen hierzo helaas. Ik weet dat de rotax qua onderhoud te doen zijn daarom is het een optie. Dus ik ben ondertussen bezig met zoeken naar onderhoudskosten etc. Het is zeker niet een kwestie van kopen ik ben nog alles goed aan het uitzoeken en hou voorlopig zoveel mogelijk opties open
De swissauto zou natuurlijk nog beter zijn nou ja op snelheid dan. Ondertussen ben ik er wel achter dat de hele 2takt- 4takt discussie wel aanhoud en eigenlijk iedereen hier een andere mening op na houd. Puur kosten technisch gezien kan ik alleen eigenlijk geen extra kosten gebruiken. Dus als Rotax Max goedkoper is word het een rotax max, misschien wel helaas. Het blijft wel een recreatie kart maar de bedoeling is wel om misschien ooit is een wedstrijdje mee terijden. Dan zou het me ook vrij weinig doen als ik achteraan rijd want dan kan ik bij de start nog wel wat proberen. Ben het gewend met huurkarts die meer dan een seconde uit elkaar lopen vaak.
Michello- Mijn budget ligt aan de hele lage kant. Rond de 2000 maar het liefst minder. Dus die motoren zijn zeker een optie. Alleen wil ik dit echter niet. Dit omdat het me sowieso persoonlijk veel geld gaat kosten. Mijn vader wil mij helpen maar grotendeels zijn de kosten voor mij. De enige reden dat ik het dan ook wil is omdat ik de kartsport echt geweldig vind. DAn wil ik als ik die kosten moet maken toch wel graag een motor waar een lang mee vooruit kan en die het tempo er lekker in heeft zitten. Daarom raadde iemand mij laastst in een gesprek aan om of voor de vt te gaan of voor de max senior. De honda en de rk1 zijn dan laatste redmiddelen en ik moet nog maar even kijken of ik dat het waard vind.
Geloof me als het aan mij ligt zou ik elk weekend naast de baan staan kijken maar dat zit er helaas niet in met mijn locatie. Daarnaast ben ik het kosten technisch allemaal op een rij aaan het zetten in excel. Komt langzaam een einde aan al zal ik wel wat vergeten. Deze kom ooit vast nog wel is op het forum terecht maar eerst wil ik zelf nog wat dingen uitzoeken.
Tom
|
|
Omhoog |
|
|
Jomito
|
Geplaatst: za jun 28, 2014 8:27 am |
|
Geregistreerd: di aug 06, 2013 4:16 pm Berichten: 890 Woonplaats: Nuland
|
Welkom op het forum,als ik het allemaal zo doorlees zou ik voor viertakt gaan aangezien je budget,onze zoon kart vanaf zijn zevende,en is nu ook zestien,heeft ook eerst binnen gereden,toen naar de buitenbaan met een iame k25 tweetakt,later een max,maar toch overgestapt op viertakt relatief weinig onderhoud en veel rijden,en je bent op iedere baan welkom,ps al aan een prokart gedacht.
|
|
Omhoog |
|
|
petrolhead
|
Geplaatst: za jun 28, 2014 9:10 am |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
Idd vormen oa die genoemde 390 een goed alternatief als je minder te besteden hebt, voor de beginner/junior power zat en doorgaans probleemloos/betrouwbaar en goedkoop (oa brandstof en onderhoud) da's althans m'n eigen ervaring, samen met een maat 17 jaar terug mee begonnen en 2,5 jaar veel fun mee gehad totdat we kozen voor iets met wat meer vermogen. De rk1 deelt een aantal dingen al heb ik gehoord dat de betrouwbaarheid daarvan te wenden over kan laten. Er staan er bovendien geregeld nette 390's voor schappelijke prijzen te koop.
|
|
Omhoog |
|
|
Jomito
|
Geplaatst: za jun 28, 2014 2:30 pm |
|
Geregistreerd: di aug 06, 2013 4:16 pm Berichten: 890 Woonplaats: Nuland
|
Een keer kleppen stellen olie verversen,en dat is het op schade,s na ga dat maar eens met een tweetakt vergelijken,wij hebben zelf zeven jaar tweetakt gereden,maar toch overgestapt op viertakt,wat op zich veel onderhoudsvriendelijker is,niet meer benzine mengen,met de vraag te arm of te rijk,geen waterpomp,geen waterpompsnaren die bij stilstaan uitdrogen,en onze zoon wou toch blijven karten,en toen was de keus snel gemaakt,een 390 of prokart loopt ook goed,en zeker voor de recreant met een beperkt budget,maar ja ieder zijn keus.ps zie met een tweetakt maar eens 200 ronden door te rijden.
|
|
Omhoog |
|
|
Bask
|
Geplaatst: za jun 28, 2014 11:08 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 23, 2005 2:59 pm Berichten: 709 Woonplaats: Bad Bentheim
|
Een honda 390 en een pro kart zijn natuurlijk opties, en erg leuke motoren voor banen als oldenzaal, eefde en emsburen. Naar mijn mening moet je verder niet op de banen komen waar de rest minimaal het dubbele vermogen heeft.. eindhoven zou ik al niet komen, laat staan berghem of genk.. je kunt pech en geluk hebben natuurlijk met de motoren, en de een zegt snelle 4 takt id goedkoper als een rotax oid.. meningen verschillen idd hierover. Maar met een goed blokje kun je je 50 uurtjes draaien voor revisie (vraag maar aan david, alleen een gebroken zuigerveertje geloof ik).
_________________ MS Kart 08 ft. TM K9bspecial
BoBaArt Kartracing
Ik vertrouw iedereen, het is alleen de duivel in hen die ik niet vertrouw...
|
|
Omhoog |
|
|
petrolhead
|
Geplaatst: zo jun 29, 2014 5:04 am |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
Dat ben ik niet met je eens, we kwamen echt overal met de onze, 2 grote kerels met gewoon een standaard 13 pk. De Landsard en Berghem waren de banen waar we het meest reden maar ook op Kerpen, Mariembourg en Spa, gewoon tussen alles door. Uit de korte bochten ben je met die grote koppelklappen echt goed weg en waar het op de power aankomt kunnen de snelle jongens er op de langere stukken gewoon langs. Ik ben zelf echt veel meer 2 takt fan maar met een kleine portemonnee kan je om het lang vol te houden veel beter voor een 390 achtige constructie kiezen. Na echt een dikke 100 uur met was ons blok bij verkoop nog echt vers, altijd zuinig met benzine, 4x het kleine beetje carterolie (gewone 10w40) ververst en 2 keer kleppen gecheckt, dat was het motorisch wel, zo weinig onderhoud en kosten kan je met de gemiddelde 2 takt vergeten is ook mijn ervaring. Maar als iemand echt voor een 2 takt wil gaan en dat kan betalen moet ie dat zeker niet laten .
|
|
Omhoog |
|
|
gewoon maarten
|
Geplaatst: zo jun 29, 2014 5:37 am |
|
Geregistreerd: zo maart 10, 2013 5:44 pm Berichten: 657
|
@petrolhead, dat is toch frustrerend als je in de bochten mee kan komen, en op het rechte stuk voorbij wordt gereden als of je stil staat ?
|
|
Omhoog |
|
|
Bask
|
Geplaatst: zo jun 29, 2014 8:45 am |
|
Geregistreerd: wo nov 23, 2005 2:59 pm Berichten: 709 Woonplaats: Bad Bentheim
|
Oh in de bochten kom je absoluut mee als je al niet sneller bent met de 390, geen twijfel over mogelijk.. daarom zei ik ook naar mijn mening banen als oldenzaal en eefde. . Maar op de grote banen met dat snelheida en acceleratie verschil met de snelle jongens.. is voor mij t zelfde als met een max op zandvoort tussen de superkarts. . Tuurlijk het kan, maar je moet t wel willen.. ik zie er de humor echt niet van in, maar dat is gelukkig mijn mening.
_________________ MS Kart 08 ft. TM K9bspecial
BoBaArt Kartracing
Ik vertrouw iedereen, het is alleen de duivel in hen die ik niet vertrouw...
|
|
Omhoog |
|
|
Michello
|
Geplaatst: zo jun 29, 2014 11:16 am |
|
Geregistreerd: wo jul 31, 2013 8:15 pm Berichten: 106 Woonplaats: De Steeg
|
Uiteindelijk heeft iedereen wel ergens gelijkt. Als wij gaan kijken naar de vraag van Tom dan zijn er toch enkele feiten als: 16 jaar, relatief klein budget, weinig of geen sleutelervaring, afhankelijk van vervoer en ook weinig rij ervaring. Als hij voor een 2 takt kiest moet hij of zijn vader wel kunnen sleutelen, anders gaat het nog meer geld kosten en is hij al binnen een paar maanden door zijn budget. Als hij voor een 4 takt gaat moet hij ook ergens kunnen rijden. In Strijen is een 4 takt niet welkom terwijl die baan wel in de buurt van zijn woonplaats (Den Haag) ligt. Ik las in je verhaal dat je met een kostenbegroting bezig was. Ik ben van mening dat hier alles van af hangt, wat je ook kiest. Mocht je willen weten of je kostenbegroting realistisch is dan raad ik je aan om die hier te plaatsen of mij een PB-tje te doen. Daarnaast geef ik je de tip om geen haast te hebben en absoluut geen paniek aankopen te doen. De fase waar je nu in staat betekent dat je pas volgende jaar een kart zult hebben. Ik zou dit jaar gebruiken om proef te rijden, feiten en meningen te vergaren en je kostenbegroting op orde te krijgen. Wij hebben genoeg voorbeelden gezien van paniek aankopen enz. enz. en bijna elke week zie ik er weer eentje bij komen!
_________________ Zanardi -------- Swissauto spec. 1
|
|
Omhoog |
|
|
petrolhead
|
Geplaatst: zo jun 29, 2014 1:32 pm |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
@Maarten: We praten hier wel over iemand die feitelijk begint, in het begin is het Tom en z'n familie langs de baan vast hard zat -tenslotte maar liefst ca. 2x zo hard als indoor- en kan ie na een paar jaar overstappen naar iets anders. Zo hebben wij dat ook gedaan, in het begin hard zat en binnen budget (we hadden naast de 390 ook proefgereden met de veel snellere en ruim 5000 gulden duurdere Ecomoto die toen net uit was) en na 2,5 jaar gewoon echt op uitgekeken, toch kriebelt het nog wel eens, kijk met plezier op de kwaliteiten van de 390 terug, denk dat velen met soortgelijke ervaringen dat zouden doen. Er is zeker rijderspubliek voor en als je meteen met het bovenste begint dan is het waarschijnlijk lastig om te gaan presteren en is er nooit meer een uitdaging na meer. Het is zeker in het begin aan te raden om op echt rustige momenten gaan oefenen, wordt je niet vaak voorbij gestoken en je kan werken aan je vaardigheden. Overigens is alles relatief want een Max wordt door anderen weer snoeihard voorbij gestoken, dat weten velen, jij als wankelrijder en ik als schakelrijder ook. Als je de smaak te pakken hebt gekregen dan is noodgedwongen uit geldgebrek moeten stoppen veel frustrerender lijkt me, ken daar ook een aantal minder leuke gevallen van. De plek waar je gaat rijden is een goed punt; Strijen ligt idd voor de hand en daar is een 2takt een must (alleen bij de mini's toegestaan daar), er rijden daar meer mensen uit de regio Den Haag en het verdere westen. Met een 4 takt zal je vanuit Den Haag idd verder moeten en dat maakt het lastiger en op termijn ook duurder. Eerst alles begroten is echt prima en een ding om impulsaankopen en verrassingen te voorkomen, petje af! Idd alle tijd, geen hand vol maar een land vol . Zie je tzt graag op de baan verschijnen met de kart van je weloverwogen keuze!
|
|
Omhoog |
|
|
TomvDoorn
|
Geplaatst: zo jun 29, 2014 6:46 pm |
|
Geregistreerd: do jun 26, 2014 3:49 pm Berichten: 23 Woonplaats: Wateringen/ Den Haag
|
Wat een hoop reacties over de verschillende karts. Vooral de 390cc lijkt in trek. Wat ik wel mis eigenlijk zijn harde cijfers over de 390cc. Hij lijkt goedkoop maar dat lijken ze allemaal totdat de kosten op een rijtje worden gezet zoals Michello al zo ongeveer zei. Daarnaast vind ik het eigenlijk toch wel jammer dat er zoveel minder vermogen in zit en ben ik daardoor bang dat ik en hoge kosten heb en dat ik er toch snel op uitgekeken ben.
Iets wat ik denk ik niet duidelijk genoeg heb gezegd is dat ik van plan ben 1 baan te kiezen en hier mijn kart te stallen. Ik ben niet van plan om op strijen te gaan rijden maar op genk. Genk heb ik tot nu toe gekozen vanwege de relatief lage stallingskosten (300 euro p/j) en een tot nu toe lijkt het een uitdagende baan die goed bekent staat! Daarnaast heeft onze auto geen trekhaak en de montage daarvoor is nogal duur (+/- 700 euro). Dan zou er ook nog een trailer bij moeten komen en dan zijn de opstart kosten toch ineens erg hoog. Rotax sprak me aan omdat er genoeg wedstrijden voor zijn waar ik eventueel aan mee zou kunnen doen als het budget er is. Daarnaast omdat het een veel gebruikte motor is zouden de kosten in prencipe lager moeten zijn. Daar tegen over staat dan helaas wel dat er inderdaad meer technische kennis voor nodig is. Er is nog een hoop te leren op dat gebied.
Pro kart heb ik grote twijfels over. Heel vroeger toevallig een keer in gereden op een binnenbaan. Toen karten ik een jaar, zonder les maar wel wekelijks. Was toen een jaar of 11 denk ik. Vond het toen wel wat maar die 2 motoren is toch 2keer meer kans op pech en dat kunnen we simpelweg niet gebruiken. Even tussendoor, ik had trouwens de jaren die ik recreatief binnen heb gereden zonder training niet meegenomen. Ik begon ergens rond me 11e met karten op die manier.
Over budget gesproken kan er best veel worden bereikt. Als zal het dan groten deels van mijn kant moeten komen. Wat ik zo hoor moet die Honda makkelijk lukken maar dan kost het me wel ongeveer 50% van mijn salaris per maand. Dit is best wel wat voor iets waar ik niet zeker over ben. Rotax komt op het zelfde neer, misschien iets meer, maar daar ligt mijn enthousiasme tot nu toe toch iets hoger voor. Misschien onterecht maar wie weet?
Het was inderdaad de bedoeling om een kart te kopen voor het volgende seizoen. Dus zo ergens rond december, misschien iets eerder.
Bedankt in ieder geval voor de vele reacties tot nu toe. Het heeft me zeker positief verrast.
|
|
Omhoog |
|
|
petrolhead
|
Geplaatst: zo jun 29, 2014 8:52 pm |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
Je bent er iig heel weloverwogen en volwassen mee bezig Tom! Afgezien van de aanschaf denk ik dat niet alleen het vermogen van de Max maar ook de running costs op ruim het dubbele liggen tov een 390. De hoofdmoot wordt namelijk bepaald door benzine, olie, banden, koppeling, ketting/tandwielen en revisie en dat scheelt meer dan aanmerkelijk. Voor jou natuurlijk de vraag of en hoeveel je van je verdiende centen wil/(mag) besteden aan het karten, voor mij was het geen issue dus er ging behoorlijk wat geld in de gemotoriseerde hobby's en sporten. Denk er goed over na welke standplaats je kiest want voor een solo auto kost het je gemiddeld al ca 45 euro (tankpas of aandelen bij de Shell?) aan sec brandstof om de ruim 300 extra km's retour naar Genk tov Strijen te rijden en dan de 2,5 uur extra tijd per keer nog. Dan kan je misschien beter een Max rijden ipv een 390 omdat de meerkosten dan al een stuk minder zijn mocht je toch voor bijv. Strijen kiezen. Hangt er natuurlijk wel vanaf of je in de buurt of thuis makkelijk/veilig/betaalbaar kan stallen, oa het circuit in Strijen kent die mogelijkheid nl niet. Een aanhanger is natuurlijk op veel manieren handig (weet ook ik uit ervaring) maar geen must, jarenlang lichte en ook zware karts op de dakdragers van luxe auto's op het dak vervoerd. Natuurlijk moet je dan geen, Espace, Combo of busje hebben want da's wat hoog om makkelijk te tillen maar dan past ie er weer in . Voordeel is dat je gewoon de maximaal toegestane snelheid kan rijden ipv 90 in NL, eromheen 80 km/u, scheelt tijd en aanhangerstalling. Als je voldoende tilkracht in petto hebt natuurlijk (en dan ook nadat je gereden hebt ) , én een Max til je makkelijker op dan een 390 of een schakel. Je hebt het al over races, calculeer in dat die enorm veel extra budget vragen. Voor het maken van een goede raming is het nodig om te weten hoe vaak je gaat rijden en hoe goed het materiaal is waar je mee wil starten, dan nog is creativiteit en een factor geluk. Harde cijfers zijn er niet, neem naast vaste en variabele kosten een reële post onvoorzien op. Pas op nacalculatie zal je zien wat het allemaal gekost heeft. Zelf heb ik dat nacalculeren nooit gedaan, het is duur dus je moet aan andere prio's stellen maar leuk, zou het zelf nog steeds niet willen missen.
|
|
Omhoog |
|
|
TomvDoorn
|
Geplaatst: di jul 01, 2014 6:12 pm |
|
Geregistreerd: do jun 26, 2014 3:49 pm Berichten: 23 Woonplaats: Wateringen/ Den Haag
|
Bedankt voor het compliment! Met betrekking tot de standplaats heb ik 2 dingen meegenomen. 1 de benzine in belgie is sowieso al goedkoper dan in nederland (rondom genk scheelt het al snel 20 cent p/l ) Daarnaast heeft mijn vader idd recht op korting bij shell. Ik denk dat we dan precies de verkeerde soort auto hebben. We hebben een Mazda Cx5 die volgens mij net wat te hoog is en daarnaast net wat te klein voor een kart op de achterbank.
De races zouden een optie zijn als het blijkt dat ik aan het einde van het seizoen budget over heb. Om dan 1 race mee te kunnen pakken zou me leuk lijken en de kans is simpelweg groter dat er een max race zou zijn op genk dan een 390cc race. Het gaat dus niet om vele races maar meer een als, als situatie.
Zijn er trouwens nog andere 2takts of 4takts in het prijs/snelheids gebied van de rotax max senior? Die misschien wat minder bekent zijn?
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: di jul 01, 2014 8:06 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Vergeet niet de onvoorziene kosten. Het zou zomaar kunnen dat je op de eerste dag je as krom rijd of erger.
|
|
Omhoog |
|
|
TomvDoorn
|
Geplaatst: di jul 01, 2014 8:35 pm |
|
Geregistreerd: do jun 26, 2014 3:49 pm Berichten: 23 Woonplaats: Wateringen/ Den Haag
|
Zou 300 euro onverziene kosten genoeg zijn om te begroten? Ik ga liever met te veel begroot geld dan te weinig maar ik weet niet of ik daar te ver in ben gegaan. dan denk ik aan breuk van kettingen en andere mogelijken kleine dingen die een grote kans hebben op breuk.
Laten we de hoop er maar in houden dat ik me as niet krom rij dat word dan wel een heel duur grapje.
|
|
Omhoog |
|
|