Auteur |
Bericht |
tonnymontana
|
Geplaatst: di mei 20, 2014 2:51 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am Berichten: 1160 Woonplaats: Son en Breugel
|
Zaterdag heeft mijn broertje met nieuwe remblokken gereden, helaas waren deze al na 3x 10 minuten helemaal op! Nu vraag ik me af of het aan de remblokken ligt, of aan de schijf die te warm werd. En daardoor de blokken aan het verbranden waren? Het remsysteem is origineel van Birel RY31 uit 2011 ( dunne zwevende schijf).
Daarna maar vulplaatjes gebruikt, om toch nog te kunnen rijden. Maar dit had weinig zin, daarna maar weer de originele blokken erop gezet. Die deden het wel beter. Blokken gekocht bij Dennis vd Spoel (goldspeed), en die geeft aan dat het toch aan mij ligt.... Voet op de rem rond rijden???
Helaas is dit bovenstaande verhaal ook toepasbaar bij mijn Maranello, na 1 dag rijden de helft van de nieuwe blokken eraf gesleten. En dit na een 2 uur maximaal gereden te hebben. Dennis geeft aan, dat hij nooit problemen heeft met Goldspeed. Nu heb ik al nieuwe remblokken gekocht voor mijn Birel KZ 2013, en ben bang dat ook die na een 3 kwartier weg zijn.
Hebben jullie goede/slechte ervaringen met Goldspeed? En als de schijf te warm wordt waar kan dat aan liggen?
_________________ DR J97 2013 + Rotax max 2013 Birel S5 2013 + Tm K9C special Exprit 2012 + Rotax Max 2010
|
|
Omhoog |
|
|
Jean
|
Geplaatst: di mei 20, 2014 3:56 pm |
|
Geregistreerd: zo apr 14, 2013 5:03 pm Berichten: 270 Woonplaats: België
|
Remblokken moet je iig netjes inrijden. Scheelt ook al wat.. Slepen de remmen als ze warm worden?
|
|
Omhoog |
|
|
tonnymontana
|
Geplaatst: di mei 20, 2014 4:00 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am Berichten: 1160 Woonplaats: Son en Breugel
|
Hij heeft ze rustig in geremd, en wat bedoel je met slepen de remmen als ze warm worden?
_________________ DR J97 2013 + Rotax max 2013 Birel S5 2013 + Tm K9C special Exprit 2012 + Rotax Max 2010
|
|
Omhoog |
|
|
Jean
|
Geplaatst: di mei 20, 2014 4:19 pm |
|
Geregistreerd: zo apr 14, 2013 5:03 pm Berichten: 270 Woonplaats: België
|
Na een sessie (dus terwijl de kart/remblokken nog warm zijn). Draait de achteras dan nog netjes vrij (op de bok)? Of slepen de remblokjes tegen de schijf? Ik weet niet hoe het remsysteem van jouw birel opgebouwd is. Bij dit remsysteem (otk): Kan het gebeuren dat de remblokken blijven slepen als het peil van de remvloeistof te hoog is.. Rempedaal etc is ook goed afgesteld, zodat je hoofdremcilinder volledig ontspant bij het niet gebruiken v.d rem?
|
|
Omhoog |
|
|
tonnymontana
|
Geplaatst: di mei 20, 2014 4:30 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am Berichten: 1160 Woonplaats: Son en Breugel
|
Nee Jean, dat is zeker het geval. De remblokken en schijf draaien meer dan vrij van elkaar na het niet meer remmen. Het remsysteem is het zelfde als de kart van Cuprani (hier op het forum).
_________________ DR J97 2013 + Rotax max 2013 Birel S5 2013 + Tm K9C special Exprit 2012 + Rotax Max 2010
|
|
Omhoog |
|
|
Jean
|
Geplaatst: di mei 20, 2014 4:34 pm |
|
Geregistreerd: zo apr 14, 2013 5:03 pm Berichten: 270 Woonplaats: België
|
Dan denk ik dat er mechanisch niet echt iets fout is.. Ofwel zijn die remblokken extreem zacht, ofwel ligt het aan voet op de rem..
|
|
Omhoog |
|
|
tonnymontana
|
Geplaatst: wo mei 21, 2014 10:13 am |
|
Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am Berichten: 1160 Woonplaats: Son en Breugel
|
Voet op de rem is niet van toepassing, omdat hij ie ook een goede 12 uur gedaan heeft met originele blokken. En of de blokken extreem zacht zijn, werd niet bevestigd door Dennis vd Spoel. Al vermoed ik dit wel.
_________________ DR J97 2013 + Rotax max 2013 Birel S5 2013 + Tm K9C special Exprit 2012 + Rotax Max 2010
|
|
Omhoog |
|
|
petrolhead
|
Geplaatst: wo mei 21, 2014 9:52 pm |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
Het is niet zo dat een schijf voorheen z'n warmte voldoende kwijt kon nu zo heet wordt dat het voeringsmateriaal zou verbranden. Beetje van wie was er eerder, de kip of het ei. Een rem moet eerst bediend worden of evt aanlopen voordat er wrijvingsenergie opgebouwd wordt. Er moet naast de montage van andere blokken iets veranderd zijn om de extreme extra slijtage te verklaren. Als de andere blokken icm de vaste rijder geen bijzondere verschijnselen gaven dan lijkt me met dezelfde persoon een voet op de rem minder waarschijnlijk. Het zou idd zo kunnen zijn dat de afstelling en of het remsysteem iets te wensen overliet waardoor de remmen bleven slepen en er dus extra hitte en slijtage opgewekt werd. Wellicht zou je dit kunnen merken aan verminderde acceleratie, slechtere rondetijden of zelfs remfading. Een half uur totale standtijd is extreem kort, zelfs bij extreem gebruik als bijv een wedstrijd. Gezien de reactie van de verkoper is dit ook niet normaal. Natuurlijk zou er sprake kunnen zijn van een slechte serie maar dan zouden anderen daar ook last van moeten krijgen. Dan krijg je tzt vast een melding van de verkoper of bijv. via het forum, wellicht hebben die vergelijkbare ervaringen. Dat kartremblokken van exact hetzelfde OE merk (Até) en type kunnen verschillen heb ik overigens ook al eens gemerkt. De slijtage van de nu gebruikte blokken zou wellicht nog enigszins verklaarbaar als het remvermogen door zeer zacht frictiemateriaal enorm beter was dan voorheen. Ook dit zou je -maar nu in positieve zin- moeten kunnen terugzien in de rondetijden omdat je later kan remmen dan anders.
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: zo jun 29, 2014 6:00 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Is de as rondom het remschijfsupport warm bij binnenkomst in de pits?
|
|
Omhoog |
|
|