Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Koppeling TM cross
BerichtGeplaatst: ma mei 19, 2014 8:42 am 

Mede karters,

Afgelopen weekend de eerste meters gemaakt met mijn 'nieuwe' aanwist een Zanardi met een TM cross blok. Is toch een heel andere kart dan mijn vorige trouwe Honda 390 :wink:
Alles ging op zich prima alleen had ik erg veel problemen met het wegrijden ivm de hangende koppeling en het in de één rammen om weg te rijden lijk mij ook niet zo bevoordelijk voor het geheel. Ik rijd vaak alleen dus aanduwen is wat lastig.

Toen ik het blok kocht zat de koppeling al vastgeplakt, ik heb hem toen weer losgemaakt door alles schoon te maken, de frictieplaatjes en de andere plaatsje te ontvetten in de ultrasoon bak en vervolgens het geheel in de draaibank nog licht opgeschuurd.
Op dat moment werkte alles zoals het moest. Helaas heeft e.e.a. toen weer een paar maanden stil gestaan en zit hij dus weer muurvast.
Ook rijden met de koppeling ingedruk hielp niet, hij komt niet los, ook niet bij een warm blok.

Nu de vraag aan jullie, ik wil best alles vervangen voor nieuw spul maar.......gaat dit helpen of wordt dit probleem door iets anders veroorzaak, helpt andere olie misschien, er zit nu gewone ATF2 in? Of wegzetten zonder olie? Is het verstandig om hem weg te zetten met de koppeling ingedrukt, of kost dit weer de veren? Ik rijd helaas maar één of twee keer per jaar :(

Graag jullie advies!

Groet Fred

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: Koppeling TM cross
BerichtGeplaatst: ma mei 19, 2014 10:24 am 

Ik heb een oa Pavesi, die staan er bekend om, TM cross volgens mij minder. De TM cross die wij hebben heeft er nooit last van gehad iig.
Verder prijs ik me gelukkig met droge plaat koppelingen die wat rumoeriger en onderhouds gevoeliger zijn maar van kleven geen last hebben.

Je weet hoe het los gaat, ik zou 'n wederom demonteren. Snap dat je er niet op zit te wachten maar zoveel werk is dat ook niet.
Ook kan je dan meteen zien hoe ie verkleefd zit. Kan niet uit je verhaal opmaken of je na het uit elkaar halen van de koppeling nog gereden hebt, zo niet dan is er boven het atf niveau wellicht corrosie ontstaan al lijkt me dan niet waarschijnlijk.
Heb in m'n Suzuki cross altijd een natte platen koppeling geschikte 80W90 bakolie gehad en geen kleefproblemen ervaren, atf acht ik minder gevoelig voor kleven vanwege de lagere viscositeit. In m'n Pavesi heb ik ook gewone Dexron 2, neem aan dat je die bedoelt.
In m'n race-auto met Honda CBR1000 blok had ik geen problemen met kleven, wel moest ik alles geregeld optimaliseren om slip te voorkomen.
Dat betekende geregeld de frictieplaten en hp drukveren vervangen en de metalen platen checken op "blauwen", vervormingen en ruwheid, zo nodig werden die op een vlak fiijn waterproof schuurpapier ronddrraaiend aan beide zijden stuk voor stuk opgeruwd. Als ze te dun waren werden ze vervangen.
Als je het spul open hebt zou ik de frictieplaten gewoon vervangen door nwe, de stalen platen goed checken (vooral op dikte) en bij twijfel allemaal vervangen. Kijk ook of je veren nog binnen de toleranties vallen en vervang ze bij twijfel. Het meest belangrijk zijn een vlekkeloze bediening via handvat, kabel, hevel en evt pin. Vergeet zeker niet de koppelingstrommel te checken op ingeslagen stukken en zuiver die als dat nog kan op en als het teveel is, vervang dan ook de trommel omdat deze met ruimte steeds sneller inslaat en de bediening door slecht afschuiven steeds beroerder gaat.
Verder helpt vaker rijden natuurlijk! :mrgreen:
Suc6!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 19, 2014 12:27 pm 

Met ATF III carterolie mach dat niet gebeuren!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 19, 2014 1:26 pm 

ATF Dexron 2 (D en E) en Dexron 3 (3 is ook zonder probleem downwards compatible) verschillen niet zoveel van elkaar om zoiets verklaren.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 19, 2014 9:43 pm 

met beleid hele kleine gaatjes boren in het platen huis ..maar is zo moeilijk uitleggen ..ATF zou ik nou juist niet doen maar echte goeie olie van Silkolene pro srg 75.

koppelingsplaten gaan met ATF sneller slippen en zo oa. kleven.

weet niet waar je vandaan komt anders kun je wel even langs komen met je huis

maar op you tube staat ook wel wat .

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 19, 2014 10:13 pm 

Heren,

Allereerst dank voor de snelle en complete antwoorden.
Zo net de koppeling gedemonteerd waarbij een aantal zaken opvallen.

Als eerste de olie, de olie komt er wit uit, beetje melk kleurig lijkt een beetje op mannelijk...... :D
Kan dit komen doordat er water in de olie komt? Mogelijk oorzaak, lekkende kering van d waterpomp? Of denken jullie aan iets anders?

Verder zitten idd een aantal platen verkleefd een aantal niet. Hoe kan ik zien of de platen versleten zijn. Er zit best nog wel aardig voering op maar zou het kunnen zijn dat door bijvoorbeeld water in de olie de zaak gaat kleven?

@Cooleyman, dank voor het hulp aanbod ga er als ik er hiermee niet uitkom zeker gebruik van maken. Onder welke zoekterm kan ik wat vinden op YouTube?

Alvast dank voor de komend reacties,

Groet Fred

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 20, 2014 9:52 am 

Witte, melk kleurige olie wijst er inderdaad op dat er water in het carter komt. Ik had hier ook last van toen ik mijn TM cross net had. De kering vervangen lost het probleem vaak al op maar bij mij was het asje van de waterpomp ook versleten dus heb ik het asje en het lager ook moeten vervangen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 20, 2014 10:24 am 

Ik doe alle Cross Motoren met ATF III vullen nooit problemen gehad ist betaalbaar en zeer goed!
Door veel problemen met de ingebouwde waterpomp te hebben laat ik de cross Motoren alleen noch maar over externe waterpomp lopen!
Het is namelijk verboden om koelvloeistof op Kart circuits te rijden maar met water lopen die kering stuk en als je pech hebt dan loopt de koelvloeistof in het carter en gemengt door de overloop de baan op, dan heb je een groot probleem als er zo 0,5 Liter van dat spul op de baan licht kund je de baan sluiten.

Alles al meegemaakt!!!!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 20, 2014 10:28 am 

Dat is het gemak én de makke van een cross, de hele waterloop en de aandrijving daarvan zit echt in het blok.
Zorg ook voor "smering" en anti roestdopes in het koelmiddel, dit gaat vervuiling en slijtage in en van het systeem tegen.
Als je koelvloeistof niet mag gebruiken dan kan je daar speciaal spul voor kopen. Houdt echter wel rekening met vorstbescherming of evt bij buiten gebruik zetten een volledig leeg gemaakt koelsysteem in de winter.

Of platen en veren versleten zijn is simpel na te gaan door de dikt en lengte met een schuifmaat te meten en deze te vergelijken met de fabriekstoleranties die er voor dit type staan. Een TM kart- of motorsportdealer kan je vast verder helpen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 20, 2014 10:45 am 

nou voor de prijs moet je het niet laten om er betere olie er in te gooien (verkeerde bezuiniging ) maar is ieders voor zich er gaat maar max. 500 cc op

tussen de voering op de voeringplaten moeten die groefjes goed schoon zijn dat je als het ware echt blokjes ziet daar kan olie al tussendoor weglopen die groefjes gaan bijv. al dicht zitten door verkeerde olie smeer en slip. ik heb heel veel aan dikke motorfietsen gedaan met veel vermogen ook oa hayabusa turbo en het eerste wat je doet is goeie olie op de bak om slip op koppeling te voorkomen ook 3 jaar mee geweest als monteur parijs dakar en ook daar pakken we het koppelingshuis aan om verbranding en slip te voorkomen.

maar Powerspayk en Samuel hebben gelijk witte olie is water lekkage ...idd kering maar asje en lager liggen ook voor de hand als je dat los hebt kan je gelijk de centrifugaal van de powervalve controleren en schoonmaken en evt van 4 nwe kogeltjes voorzien.

ik zal kijken of ik die link kan vinden voor je op you tube

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]