Auteur |
Bericht |
Cuprani
|
Geplaatst: vr apr 25, 2014 7:26 am |
|
Geregistreerd: vr aug 09, 2013 6:34 pm Berichten: 65
|
Thnx. Met mn telefoon. .. De foto's schiet ik net een Canon EOS 6D. Fotografie is ook wel een klein beetje een hobby, maar dit zijn nog ff snel geschoten plaatjes. Kwaliteit van de camera en lens doen een hoop.
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: vr apr 25, 2014 8:00 am |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Toffe werkplaats
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: vr apr 25, 2014 8:50 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Wat betreft de breedte en het passen in de bus: koop 2 extra achterklossen en monteer deze op de set die je voor vervoer in de bus gebruikt. Dan hoef je om te wisselen slechts 2 boutjes los te draaien en kun je de achterbanden inclusief klossen eraf halen en degene voor transport er op schuiven. Gaat veel makkelijker en sneller ! Heb je gelijk reserve klossen ; trouwens, ik heb nog twee ongebruikte klossen te koop ( IPK, 95mm lang voor 50mm achteras), mocht je interesse hebben stuur me dan even een PB !
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
Cuprani
|
Geplaatst: vr apr 25, 2014 9:06 am |
|
Geregistreerd: vr aug 09, 2013 6:34 pm Berichten: 65
|
Ik heb nog een kist met 16 verschillende klossen liggen , alleen daar ben ik van afgebleven omdat ik bang was dat ik daarmee de afstelling van mijn kart kan veranderen als de positie van de klossen bij de volgende montage net even anders uit komt. Omdat ik nog aan het zoeken ben naar de juiste setup met mijn gewicht en nieuwe kart stoel wilde ik nog even niet aan de afstelling kloten. Hij staat nu vrij neutraal en heb voldoende grip, alleen nog even een oplossing zoeken voor het verbranden van mijn banden. Heb de hele winter niet gekart. Dit seizoen afgelopen weekend voor het eerst getraind dit jaar, en nu vooral geconcentreerd op afstellen van de motor. Die loopt nu erg netjes met een beetje hulp van de adroid app " Jetting Max Kart".
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: vr apr 25, 2014 10:08 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
@Cuprani,
Het kan heel goed zijn dat een afstelling die vandaag werkt, op de volgende rijdag niet werkt ! Dit in verband met o.a. andere weersomstandigheden, banden meer/minder gesleten, rijstijl etc. Dus pin je daar niet teveel aan vast. Onthou de breedte die je nu hebt ( even meten van buitenkant velg tot buitenkant velg ) en dan heb je altijd een referentiepunt.
Juiste het aanpassen van de breedte is relatief eenvoudig en snel te doen op de baan en geeft je juist de mogelijkheid uit te vinden wat voor invloed je hiermee op het rijgedrag hebt. En vergeet niet: een kart die erg stabiel aanvoelt is niet per definitie snel... Ik heb vaak genoeg gemerkt dat een iets nerveus aanvoelende afstelling tot veel betere rondetijden leidt. Het verbranden van je banden kan hiermee te maken hebben, maar ook andere oorzaken hebben natuurlijk ( zoek het o.a. in de bandenspanning, compound, afstelling en rijstijl ! ).
Overigens: een zeer mooie sleutelplaats !
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: vr apr 25, 2014 10:30 am |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Citaat: Hij staat nu vrij neutraal en heb voldoende grip, alleen nog even een oplossing zoeken voor het verbranden van mijn banden. Spanning omlaag. Met welke bandenspanning rij je rond?( Meet je deze warm of koud?) Het idee wat Wilfred oppert zie je vaker. Citaat: alleen daar ben ik van afgebleven omdat ik bang was dat ik daarmee de afstelling van mijn kart kan veranderen als de positie van de klossen bij de volgende montage net even anders uit komt. Niet bang voor zijn! Simpel stukje tape op de as plakken aan de binnenkant van de klas (of eventueel streepje zetten met een markeerstift).
|
|
Omhoog |
|
|
Cuprani
|
Geplaatst: vr apr 25, 2014 10:40 am |
|
Geregistreerd: vr aug 09, 2013 6:34 pm Berichten: 65
|
Thnx!
En dat geloof ik graag. Mijn circuit auto stond op uitspoor afgesteld. Super zenuwachtig gedrag mag bochtensnelheid lag een stuk hoger.
Het karten is voor mij nieuw, maar ik ben echt van plan om minimaal 1 keer in de 4 weken te gaan karten, en ga dan gewoon een beetje met de afstelling spelen om er gevoel bij te krijgen. Gelukkig heb ik goed en veel materiaal. Kisten vol klossen, bakken vol excenters, laser uitlijn apertuur, extra stabilisator stangen voor voor en achter, dus genoeg om even mee te spelen.
De banden waren nieuw, nu 2 dagen gekart op Maxis HG2, en gaan nog 1 dag mee denk ik. Zal voor de volgende keer weer een medium compound gaan aanschaffen meer wel 1 tikkie harder dan wat ik nu heb denk ik.
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: vr apr 25, 2014 11:07 am |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
De maxxis HG wordt al geruime tijd niet meer gemaakt. Enkele banden die vaker onder een max gemonteerd worden: - Mojo D2 - Vega groen - Maxxis SLR - etc.
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: vr apr 25, 2014 11:10 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
HG2 zijn relatief oude banden, kan ook mede het verbranden verklaren als ze enigszins uitgehard waren. Voor jouw kart/motor kun je beter een iets zachter compound gebruiken dan de HG2 denk ik, net als Basjuh al aangeeft.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
Cuprani
|
Geplaatst: vr apr 25, 2014 12:21 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 09, 2013 6:34 pm Berichten: 65
|
Citaat: Spanning omlaag. Met welke bandenspanning rij je rond?( Meet je deze warm of koud?) Koud op 1 bar gezet, warm niet gemeten. Heb wel een infrarood temperatuurmeter besteld voor de banden. Volgens mn andere topic is er echter niks aan de hand..
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: vr apr 25, 2014 12:59 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
1 bar is warm al veel te hoog ! Laat staan koud..... Dit verklaart het verbranden. Ik denk dat de HG2 warm rond de 0,8-0,85 moeten zitten.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: vr apr 25, 2014 6:26 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Zoals Wilfred ook al aangeeft is 1BAR koud veels te hoog. Beste kun je ze op 0,8 koud zetten. Paar rondes rijden dat ze goed warm beginnen te worden en dan aflaten naar 0,85 warm. Merk je dat de banden vervolgens weer grip beginnen te verliezen doordat ze te warm worden, terug de pits in en weer aflaten. Mocht je dit te veel gedoe zijn; 0,75 koud en aanpassen indien nodig. (let op; de getallen zijn richtlijnen, dit zijn nooit bindende verhoudingen; dit is namelijk afhankelijk van de staat van de band, temperatuur, rijstijl, enz.)
|
|
Omhoog |
|
|
Cuprani
|
Geplaatst: vr apr 25, 2014 7:52 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 09, 2013 6:34 pm Berichten: 65
|
Ok thnx! Volgende keer dus wat minder lucht. 1 bar had ik weer van iemand op de kartbaan gehoord. Toch handig dit forum.
|
|
Omhoog |
|
|
Michello
|
Geplaatst: za apr 26, 2014 12:42 pm |
|
Geregistreerd: wo jul 31, 2013 8:15 pm Berichten: 106 Woonplaats: De Steeg
|
Ik heb zo'n infrarood temp. meter. Is mij geleerd dat het gokken met drukken enkel een richtlijn is. Of klopt dit niet?
_________________ Zanardi -------- Swissauto spec. 1
|
|
Omhoog |
|
|
gewoon maarten
|
Geplaatst: za apr 26, 2014 1:38 pm |
|
Geregistreerd: zo maart 10, 2013 5:44 pm Berichten: 657
|
Uiteindelijk is het de werktemperatuur van de band die goed moet zijn, de bandendruk is de regelaar.
|
|
Omhoog |
|
|