Auteur |
Bericht |
goovaerts racing
|
Geplaatst: zo apr 20, 2014 7:15 pm |
|
Geregistreerd: za feb 02, 2013 8:38 am Berichten: 253
|
Hallo kartforummers Ik ben op zoek naar een nekprotector (nieuwe) Ik heb nu een arroxx, maar deze zit niet lekker. Is er iemand die een goed merk/model weet Alvast bedankt YG
|
|
Omhoog |
|
|
bjornschuddings
|
Geplaatst: zo apr 20, 2014 8:22 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 10, 2012 4:37 pm Berichten: 1754
|
Is het met zon bobbel die je nu hebt ?
_________________ "if you have everything under control you're not moving fast enough"CRG ROAD REBEL 2008 - ROTAX MAX SR CRG ROADREBEL 2012 - TM K9CFacebook.
|
|
Omhoog |
|
|
goovaerts racing
|
Geplaatst: ma apr 21, 2014 6:15 am |
|
Geregistreerd: za feb 02, 2013 8:38 am Berichten: 253
|
|
Omhoog |
|
|
petrolhead
|
Geplaatst: ma apr 21, 2014 7:29 am |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
Hoe zo'n ding zit is heel persoonlijk, hangt van bouw, houding etc. Wat voor de 1 niet lekker zit kan voor de ander perfect zitten of zelfs bijna ongemerkt z'n werk doen of andersom, net als bij een helm, een overall, (hand-) schoenen een autogordel, stoel, matras you name it. Het is dus moeilijk voor een ander om een advies voor jouw situatie en gevoel te kunnen geven, ook als ze zelf tevreden zijn over het spul wat ze zelf al dan niet gebruiken. Pas een dikke 10 jaar terug deed nekprotectie voorzichtig z'n intrede, inmiddels zo'n 12 jaar gestopt heb ik nooit met zo'n ding gereden maar in zou het zeker overwegen al moet ik eerst iets passend vinden. Nu zijn ze voor de jongere leeftijdsgroepen veelal verplicht en da's prima, ik zou m'n dochter niet zonder de baan op laten net als met haar eveneens verplichte ribprotector. Waar ze verhuur hebben (zoals bijv op Lelystad waar ze voor de kids echt pracht kartjes hebben) kan ze gewoon zonder rijden, ik zou graag zien dat ze naast een overall en een helm op z'n minst een passend nekkraagje om kregen en liefst ook een paar handschoentjes. Het doel van zo'n nekkraag is iig je nek te beschermen bij een evt ongeval en er onderwijl zo liefst weinig mogelijk last van te hebben. Neem je kartgear wat je hebt mee en ga bij een aantal kartshops passen en vergelijken met degene die je hebt. Een Arroxx heeft niet zoveel om het lijf maar misschien zit een eveneens budget protector als een Speed al weer beter (heeft m'n dochter ook, omdat ze nog jong is en dus een korte nek heeft werd haar helm door de protector opgetild zodat ze lastig over de kinbeugel kon kijken en de kinband te strak kwam, het vul/dempmateriaal was te hoog en daarom een 2 cm rondom weggesneden met een hobbymes, buitenzijde weer dichtgeritst en perfect, tzt als ze groter is kan het nu weggesneden materiaal met contactlijm weer aangeplakt worden) Sparco protectors zijn wat duurder maar hebben misschien een prettiger materiaal een wat meer verzorgde pasvorm en betere feel (?, of is het gewoon de homologatie en de naam die 'm zoveel duurder maakt?). Misschien is het wat om de simpele protectoren achter je te laten en een Leatt brace aan te schaffen. Tov van de nekkragen heb je enorm veel bewegingsvrijheid en als ik ze vergelijk met de braces dan vraag ik me zelfs wel eens af of het niet te veel is; maar dat zal wel getest zijn. Braces hebben een goede naam maar kosten nogal wat. Aanschaffen kan nieuw (ff rondshoppen voor de beste prijs) en gebruikt, kijk in het laatste geval uit of er geen scheurtjes in bepaalde delen zitten, er netjes uitzien en of ze mogelijk al een klapper gered hebben. Als alternatief voor de Leatt kan je bijv een EVS nek brace nemen, ruim de helft goedkoper. Niet alle braces zijn geschikt of aan te bevelen voor karten, zoek een brace die qua ontwerp zo goed mogelijk kan werken bij de toepassing, in dit geval karten en niet fietsen of evt motorcross oid.
|
|
Omhoog |
|
|
Scarto
|
Geplaatst: ma apr 21, 2014 3:23 pm |
|
Geregistreerd: di jul 15, 2008 7:37 pm Berichten: 614
|
Mijn broertje en ik gebruiken beide een Leatt-brace. Flinke uitgave, maar werkt uitstekend!
Met een nekkraag van schuim heb je tijdens het rijden weinig bewegingsvrijheid, terwijl je hem bij een crash behoorlijk ver indrukt. Een Leatt-brace geeft alle vrijheid maar beschermt naar mijn gevoel beter.
De Leatt GPX Adventure III is relatief goedkoop (€180 tegen €400+ voor de kartversie) en voldoet prima!
|
|
Omhoog |
|
|
petrolhead
|
Geplaatst: ma apr 21, 2014 9:18 pm |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
Of ie voldoet weet je pas achteraf, hopen dat dat nooit nodig is. Een ander type dan de speciaal daarvoor ontworpen en vervaardigde Leatt Kart promoten vind ik link, dat geldt natuurlijk ook voor de EVS die ook meerdere uitvoeringen kent. Een Leatt GPX Adventure is zeker beter dan niets maar speciaal gemaakt voor ATV toepassing, bij de motorsport toepassingen op de vlakke weg zie je Kart uitvoering langskomen. Als men in eigen huis een dergelijk prijsverschil tussen 2 uitvoeringen heeft dan ligt daar vast heel wat aan ten grondslag. Ik heb op de baan inmiddels heel wat gebots -zonder erg!- gezien en wat me opvalt is dat de braces misschien meer verfijnd overkomen dan een vrij simpele nekkraag, de nekkies worden tov van een afwezige bescherming wel gestopt tegen doorslaan maar het hoofd kent eerst een fikse versnelling alvorens gestopt te worden. Dat is iets wat je bij de nekkraagjes (die doorgaans een simpele maar zeer degelijke padding hebben) helemaal niet ziet omdat de helmonderzijde (met hoofd!) van aanvang af gedragen wordt waardoor de vertraging van de nekbeweging misschien minder vast begrensd is maar zeker geleidelijker waardoor mi de zgn HIC-waarden minder snel overschreden worden. Misschien is de simpele nekkraag zo slecht nog niet tov een brace, als het over draagcomfort gaat
|
|
Omhoog |
|
|
Scarto
|
Geplaatst: di apr 22, 2014 7:27 am |
|
Geregistreerd: di jul 15, 2008 7:37 pm Berichten: 614
|
Citaat: Misschien is de simpele nekkraag zo slecht nog niet tov een brace, als het over draagcomfort gaat Ik droeg mijn oude nekkraag niet meer omdat ik het onhandig vond. Het schuurt, het drukt en bij het uitrijden van de pits (achterom kijken) zit ie al scheef. Ik heb een keer een crash gehad en daarbij schrok ik hoe ver m'n nek alsnog kon knikken. Nu ik mijn Leatt heb, heb ik geen last meer van het dragen dus draag ik hem altijd. Citaat: Een ander type dan de speciaal daarvoor ontworpen en vervaardigde Leatt Kart promoten vind ik link, Correct, maar het prijsverschil is zo groot dat ik me voor kan stellen dat mensen afhaken voor de Kart-versie. Volgens mij is het dan altijd 'beter iets dan niets', toch? Ik denk dat het prijsverschil deels door de kleine markt komt. Bij karting is het nog meer een luxe-product, bij motorcross e.d. is de markt denk ik groter. Natuurlijk zal er verschil in zitten maar ontwikkel- en productiekosten kunnen bij een grotere afzet natuurlijk beter verdeeld worden.
|
|
Omhoog |
|
|
petrolhead
|
Geplaatst: di apr 22, 2014 11:53 am |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
Prima gemotiveerd Scarto , gewoon geheel met je eens! Rondshoppen geeft trouwens wel een veel betere prijs die de aankoop van een speciaal Kartexemplaar beter binnen bereik brengt. Ennuh..., veiligheid en gezondheid is nu eenmaal niet in geld uit te drukken .
|
|
Omhoog |
|
|
Matthijs
|
Geplaatst: do apr 24, 2014 7:59 am |
|
Geregistreerd: vr mei 09, 2008 12:04 pm Berichten: 411 Woonplaats: Amersfoort
|
Citaat: veiligheid en gezondheid is nu eenmaal niet in geld uit te drukken Toch opvallend dat niemand in de topklassen van de kartsport (KF en KZ) met nekbescherming rijdt. Lijkt me niet dat dit komt doordat het er niet 'cool uitziet', want in de autosport rijdt iedereen met nekbescherming. 'Blijkbaar' wegen de voordelen voor hen niet op tegen de nadelen.
|
|
Omhoog |
|
|
Max
|
Geplaatst: do apr 24, 2014 10:42 am |
|
Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm Berichten: 2385
|
Hm ik rijd zonder. Vind het fijner om wat meer vrijheid te hebben kwa kijken, en ja vind het er ook gewoon niet uitzien . Daarnaast heb ik wel tot het einde van m'n kart ervaring vroeger een nekband gedragen omdat je als kind toch een zwakkere nek hebt. Nu wat groter en sterker geworden dus dan kan je de normale klappen met je spieren wel opvangen. Maar ja dan nog, als je over de kop slaat....
_________________
|
|
Omhoog |
|
|
Matthijs
|
Geplaatst: do apr 24, 2014 12:20 pm |
|
Geregistreerd: vr mei 09, 2008 12:04 pm Berichten: 411 Woonplaats: Amersfoort
|
Citaat: Maar ja dan nog, als je over de kop slaat.... Ik vrees dat dan een simpele nekkraag ook niet helpt. Maar wel als jij een keer gespind op de baan staat en iemand er vol achterin rijdt. Dan is de kans op een whiplash heel groot.
|
|
Omhoog |
|
|
Max
|
Geplaatst: do apr 24, 2014 2:58 pm |
|
Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm Berichten: 2385
|
Toevallig afgelopen maandag met een beste vaart van links aangereden op de baan. Blauw en beurs dat ik was, toch blij dat ik er niks aan over heb gehouden. Het blijft een risicovolle sport en als je wedstrijden rijdt is de kans dusdanig hoog op een ongeluk dat ik dan wel iets meer protectie zou dragen. Nou ben ik maar een doorsnee recreant die zuinig is op z'n materiaal, dus duwen beuken en agressief rijgedrag zit er niet in. Neem ook geen grote risico's dus ik acht mezelf redelijk veilig.
_________________
|
|
Omhoog |
|
|
petrolhead
|
Geplaatst: do apr 24, 2014 3:44 pm |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
Prima om van jezelf uit te gaan als zekere factor. Hoe goed veilig en zuinig je ook rijdt, zoals je gemerkt hebt kan er iets gebeuren én er zitten helaas soms ook malloten of iig minder begaafde rijders op de baan. Idd gek als je karten als een vierwielige snelheidssport tegen de autosport afzet, die hebben doorgaans veel meer passieve veiligheid om zich heen om zich te beschermen. Vond dat er in ruim 10 jaar afwezigheid op het oog maar weinig innovatie was, misschien loopt de kartsport daarin iets achter na het hoogtepunt van de 90-er jaren. Kennelijk zijn ze er niet voor niets, en zijn er vooral redelijk wat recreanten die ze gebruiken, andere hebben misschien taaiere nekkies. Het instaptarief is laag en je kan het qua geld bijna zo gek maken als je wilt/hebt.
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: do apr 24, 2014 4:25 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Ik zie het ook niet zitten dat kartbanen dit verplicht gaan stellen. Resulteert wellicht in twee jaarlijks een nieuw gekeurde kopen. Plus het gedoe dat het voor bepaalde banen wel verplicht is en voor andere weer niet.
|
|
Omhoog |
|
|
bjornschuddings
|
Geplaatst: do apr 24, 2014 5:18 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 10, 2012 4:37 pm Berichten: 1754
|
Citaat: Ik zie het ook niet zitten dat kartbanen dit verplicht gaan stellen. Resulteert wellicht in twee jaarlijks een nieuw gekeurde kopen. Plus het gedoe dat het voor bepaalde banen wel verplicht is en voor andere weer niet.
Dat is waar, maar ik voel mijn nekbeschermer niet eens zitten tijdens het rijden en kan lekker achter me kijken. En als ik me echt concentreer op de baan voel ik mn nek beschermer zeker niet. Je nek is wel een gevoelig punt en een whipplash is niet prettig. Ook als je over de kop gaat wil je wel wat bescherming aan je nek denk ik. Je kan hem tenslotte ook maar 1x breken
_________________ "if you have everything under control you're not moving fast enough"CRG ROAD REBEL 2008 - ROTAX MAX SR CRG ROADREBEL 2012 - TM K9CFacebook.
|
|
Omhoog |
|
|