Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za apr 05, 2014 4:32 pm 

Geregistreerd: ma feb 10, 2014 1:33 pm
Berichten: 6
Woonplaats: Ieper
Hallo iedereen,

Ben vandaag naar Ostricourt gaan trainen met mijn wankel, zonnig weer, circuit lag goed, heel veel volk!
Motor was vorige week terug van een complete revisie bij AIXRO in Duitsland.
Hij werd in januari reeds volledig gereviseerd, maar liep daarna vast tijdens het roderen. 2e revisie werd gedaan onder garantie.

Tot mijn grote verbazing liep de motor vandaag opnieuw vast :cry: dit nu al voor de 2e keer tijdens het roderen.
Ik begin het eigenlijk serieus beu te geraken, die wankelmotoren zijn enorm plezant om mee te rijden, heel veel power, maar om hem telkens opnieuw op te zenden en te laten reviseren, nee, dit kost mij enorm veel tijd en geld en dat heb ik er niet voor over.

Ik ben van plan om een andere motor te kopen die niet om de 5 minuten vastloopt.

Daarom mijn vraag: welke motor zou ik het best nemen?
Vroeger had ik een Parilla Leopard en daar was ik zeer tevreden mee, maar heb deze dan verkocht wegens aankoop wankel.
Liefst een redelijk krachtige motor, ikzelf ben niet van de lichtste (85kg), maar moet wel betrouwbaar zijn.

Alvast bedankt!
Vriendelijke groeten,
Mathias

_________________
Maranello RS10 + Aixro XR50


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za apr 05, 2014 5:51 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do nov 10, 2011 11:28 am
Berichten: 405
Woonplaats: Westervoort
Krachtig en een hoog koppel....vergeet een 2takt en ga eens kijken naar een VT250.
Deze bijvoorbeeld.
http://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fitness/karting/m789480029-aangeboden-sa250-kampioensmotor.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

Nee ik ben niet de verkoper. Zomaar willekeurig een advertentie van MP


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za apr 05, 2014 6:45 pm 

Geregistreerd: zo maart 10, 2013 5:44 pm
Berichten: 657
Ligt dan toch aan het inrijden, wellicht dat BG motoren je op weg kan helpen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za apr 05, 2014 8:17 pm 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Juist inrijden schijnt bij een Aixro idd heel belangrijk te zijn (net als smering, lagersoort, lagerspeling, lageronderhoud, soort afdichtingen etc etc) maar.... volgens sommige insiders is het wel zo dat er eigenlijk niets van te zeggen wanneer dit type motor het loodje legt, de ene vrijwel meteen, de ander na heel veel uren of ergens ertussenin (net zoiets als bij een Opel Zafira GM diesel :mrgreen: )
En als ie stuk gaat dan is het vaak erg en kost het enorm veel geld :roll: .
Da's dan ook meteen de reden dat ik enorm getwijfeld heb of ik er 1 zou kopen, ik ben namelijk vanuit de auto en motorfietsenwereld naast tweetaktliefhebber al ruim 35 jaar een enorm wankelfan.
Van Aixro's staan er redelijk veel en lang te koop en kopers bepaald niet in de rij, ik hou het bij het karten voorlopig wel bij m'n schakels, zelfs die ongeveer even potente roterende lijkt me afgezien van regulier onderhoud stukken goedkoper dan een Aixro.
Zo'n wankelkart blijft voor mij mooi om naar te kijken en te luisteren maar graag met de financiele risico's voor een ander :wink: .

Wel ontzettend balen als je je -weer- ingesteld hebt op een dagje rijden en het eindigt al snel zo.
Om dat betrekkelijk lage risico in het geval van mijn kartblok te beperken heb ik een tijdje terug een icc blok als reserve erbij gekocht zodat ik op de baan binnen een uurtje sleutelen weer zou kunnen rijden. Heel betaalbaar trouwens. Da's met een dure wankel een ander verhaal.
Misschien is zo'n icc iets voor jou?
Zag trouwens vorige week een tweetal cross-schakels enorm lekker rond boenderen op Strijen, met zo'n ding heb je redelijk power en toch enorm lage running costs door oa weinig onderhoud/revisie, bovendien worden ze aangeboden voor een appel en een ei.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 06, 2014 9:22 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
2x op rij tijdens het inrijden vastgelopen.
Zou eerder eens willen weten waarom hij dan is vastgelopen.

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 06, 2014 2:04 pm 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Da's nu juist geregeld het probleem, vaak geen relevante aanleiding (proef ik ook uit de woorden van de topicstarter) of vanwege de vele schade moeilijk te traceren.
Ik ga er voor het gemak natuurlijk wel vanuit dat de motor de werkplaats technisch goed verlaten heeft (sleutelen aan een wankel is eigenlijk alleen aan specialisten voorbehouden, feedback vragen) en dat de inrijvoorschriften opgevolgd zijn.

Ps Als Ollander; roderen :?:


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 06, 2014 6:07 pm 

Geregistreerd: zo maart 10, 2013 5:44 pm
Berichten: 657
Alles heeft een oorzaak, dingen gaan niet zomaar stuk.

Wil je een onderhoudsvriendelijke motor, koop een Honda Gx390 , die schijnen wel tegen een stootje te kunnen.
Zo'n VT heeft wellicht minder snel onderhoud nodig dan een twee takt , maar als het onderhoud komt, komt het met hoge rekeningen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 06, 2014 9:26 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 4:17 pm
Berichten: 367
Woonplaats: Emlichheim
Hallo MathiasAixro,

Misschien is een Biland SA250 Fighter wat voor je, de standaars Biland heeft 30PK.
De Fighter uitvoering begint bij 36PK en loopt door tot 43PK(Fighter Gold) de motoren hebben een revisie interval van 75 tot 100 uur, de standaard Biland zelf tot 150 uur.
Ik kan natuurlijk 5 a4tjes volschrijven hier waarom je voor deze motor moet kiezen, erop testrijden is veel beter dit kan op 18 april op de vernieuwde kartbaan in Lelystad daar organiseren wij dan een testdag, kom eens langs en ervaar het gevoel. Mocht je eerder informatie willen hebben kijk eens op onze website of mail ons.

Groetjes BeNeDu-Racing

_________________
Met vriendelijke groet,

BeNeDu-Racing
Stephan Osinga
0031-619822458
0049-59439853003

www.beneduracing.com
Check us on Facebook, Twitter or Instagram and like us!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 06, 2014 9:55 pm 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
De baan in Lelycity was toch tot max 32 pk? Daar valt dan toch alleen de standaard versie binnen om te testen?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 06, 2014 11:23 pm 

Geregistreerd: ma feb 10, 2014 1:33 pm
Berichten: 6
Woonplaats: Ieper
Vriendelijk bedankt iedereen voor de tips.

Ik heb de motor telkens gerodeerd zoals het was voorgelegd door de fabriek in Duitsland.
De motor liep telkens vast tijdens het roderen (= inrijden voor de hollanders :) )

Onze mekanieker heeft reeds contact opgenomen met de fabriek, maar volgens hen is het de schuld van de piloot.
Dit kan zeker niet mijn schuld zijn, ik heb 2x strikt gevolgd wat zij hebben voorgelegd. Ik ben zelfs na de sessies van het inrijden nog niet helemaal volluit gegaan, omdat ik de motor wat wilde sparen. Mijn broer heeft ook een wankelmotor, ik heb zijn motor ook ingereden 3 weken geleden omdat hij bang was dat hij de motor ging stukrijden (hij kart nog niet zo lang). Met deze motor hebben we reeds 2 dagen gereden zonder problemen, dus het kan zeker niet mijn schuld zijn.

Nuja, ik kan er blijven over discussiƫren, het zal er niets meer aan veranderen.
Mijn conclusie is dat het heel fragiele, moeilijke en dure motoren zijn, daarom waarschijnlijk dat ze niet zijn doorgebroken in competitie zoals KF1/KF2.

Ik ben niet echt een 4-takt liefhebber, en ik denk niet dat ik genoeg power zal hebben met een Honda GX390 ;)
Ik had meer gedacht aan een TM K10 of eventueel een Rotax Max (geen DD2), deze zijn betrouwbare motoren heb ik mij laten vertellen.
Rotax Max heeft waarschijnlijk niet zoveel power als een Aixro of TM, maar de betrouwbaarheid schijnt zeer goed te zijn.

_________________
Maranello RS10 + Aixro XR50


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma apr 07, 2014 8:33 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
Citaat:
Ik ben zelfs na de sessies van het inrijden nog niet helemaal volluit gegaan, omdat ik de motor wat wilde sparen.

De motor was toch tijdens het inrijden vastgelopen?

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma apr 07, 2014 9:02 am 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Tsja, duidelijk verhaal. (en eigenlijk net zoals ik al gedacht had)

Gezien de info op de site van Aixro en je persoonlijke ervaringen mbt betrouwbaarheid zou ik toch bij de fabrikant aankaarten dat je geen blaam treft en dat je financiele tegemoetgekomen wilt worden omdat het dure spul nu en zo nagenoeg onverkoopbaar is en je er ook niet achter kan staan.
Hopen dat ze een naam proberen hoog te houden en je vraag serieus nemen, daarnaast iets gaan ondernemen om de technische uitdaging die erbij hoort op te nemen, tenslotte was de wankel aanvankelijk zeer onbetrouwbaar bij vooral NSU (groeten van NSU rijders onderling en het aantal vingers stond voor het aantal gesneuveld motoren!, kwamen soms vingers tekort!) maar ook Hercules, Suzuki, de Comotor van Veen en Citroen terwijl Mazda door de jaren heen een wankel wist om te vormen van een redelijk tot zeer betrouwbare wankelvariant, het kan dus wel. Overigens was Mazda (nu tijdelijk gestopt met de productie van wankelmotoren) zo 20 jaar terug bereid om in duurzaamheid en betrouwbaarheid te investeren want ze bestudeerden veel motoren met schade maar betaalden bijvoorbeeld ook een gloednwe RX7 wankelsportwagen om daarvoor in ruil een 385000 km in prima staat verkerend oud ongereviseerd exemplaar van een Nederlander te mogen onderzoeken.

Dat je hier klaar mee bent is goed te begrijpen.
Een Max lijkt qua poweroutput het meest op je Parilla Leopard al komen die dingen gewoon tam en erg gewoon op me over, betrouwbaar zijn ze zeker. Of het na de Leopard een stapje omhoog is?, mwa, denk het niet maar net wat je wilt.
Zocht je in de wankel na je Leopard een steppin' stone dan denk ik dat de heel andere eveneens hoog op de betrouwbaarheidsladder staande KZ10 (of 9 en er zijn nog wel meer merken en typen maar recentere TM is iig prima) wel eens je vriendje zou kunnen worden.
Ga er eens een paar van je keuzes bekijken. (en voor je beslissing proberen! :wink: )


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David