Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Minikart
BerichtGeplaatst: ma feb 03, 2014 9:42 am 

Afgelopen weekend hebben we een minikart gekocht voor onze oudste zoon. Ik heb er 2 motoren bij namelijk een c50 en c60. Nu is hij pas 5jaar en heeft nog geen ervaring met karten.
Zelf rij ik een tm cross en ga meestal naar Berghem en Emmen. Wij wonen in de buurt van Oldenzaal en lijkt het mij een beter idee om met hem daar te gaan trainen. Helaas mag je op Oldenzaal alleen met een 4T rijden. Wat is nu een gebruikelijke 4T motor die ik op de minikart kan monteren zodat ik met hem op Oldenzaal kan oefenen.
Alvast bedankt voor de reacties.

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: Minikart
BerichtGeplaatst: ma feb 03, 2014 9:47 am 

Honda GX160

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 03, 2014 9:54 am 

Wat de meneer hierboven zegt ^^^^.
Prima om mee te beginnen :wink:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 03, 2014 9:56 am 

Is een 160 niet meteen te hoog gegrepen. En wat voor aanpassingen moeten er gebeuren als ik een gx160 wil gebruiken. Zoals koppeling, begrenzer, motorsteun e.d. . Of is dit over te zetten van de comer.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 03, 2014 10:09 am 

ik denk het niet, je kan het gaspedaal begrenzen. En de accelaratie met andere vertanding. Je kan de koppeling en motorsteunen naar mij weten niet overzetten. Vaak doen ze er een benzinepomp op, om zo de gewichtsverdeling optimaal te houden. Denk dat een Noram koppeling goed genoeg is.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 03, 2014 10:11 am 

Ik ben op mijn 7e begonnen met een gx160. Zo ver ik weet hoef je niks over te zetten. Ik heb (zonder dat ik dat wist hehe) in het begin het pedaal niet vol in kunnen drukken omdat de bout die achter het gaspedaal zit, een stukje uitgeschroefd was. Zo kun je het gaspedaal niet al te diep intrappen en heb je een makkelijke begrenzer. Denk dat dat in het begin best kan werken om te kijken hoe je zoontje omgaat met een kart.

Afbeelding

Is normaal bedoeld om te voorkomen dat je de gaskabel niet uit de carburateur trekt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 03, 2014 1:08 pm 

Kan mij ook iemand vertellen wat ik allemaal nodig ben als ik een gx160 van de plank koop.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 03, 2014 1:35 pm 

Als je naar eefde gaat, mag je ook met 2 takt rijden. Is vanaf Nijverdal net zo ver. Ook nog eens gezelliger

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 03, 2014 1:38 pm 

Citaat:
Ook nog eens gezelliger

Nee hoor Oldenzaal is veel gezelliger!

Zo, alle domme opmerkingen ook weer gehad :roll:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 03, 2014 1:51 pm 

Ok ieder zo z'n eigen smaak.
In Eefde hoef je overigens ook niet om 13.00 uur te stoppen

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 03, 2014 1:57 pm 

Om zijn vraag te beantwoorden, motorsteunen/koppeling/benzinepomp.

Een langere uitlaat/afdekplaat zijn niet een vereiste.

ter illustratie :
http://link.marktplaats.nl/773763856
http://link.marktplaats.nl/773386266

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 03, 2014 2:22 pm 

Citaat:
Ok ieder zo z'n eigen smaak.
In Eefde hoef je overigens ook niet om 13.00 uur te stoppen

Inderdaad, in Oldenzaal in de winterperiode ook niet, en in de zomer als t rustig is ook niet.
Op Eefde mag je in de herfst op een laag bladeren rijden in plaats van asfalt :lol:

Al het bashen achterwege gelaten, een Honda 160cc een beetje begrenzen en je bent er al.
Is de eenvoudigste en goedkoopste manier om met een kind te beginnen.
Zoals hierboven vermeld, als je een complete RVF 160 haalt ben je in één keer klaar.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 03, 2014 3:54 pm 

Weer wat geleerd, dank Bob77

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 03, 2014 9:17 pm 

Allen bedankt voor de reacties.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di feb 04, 2014 2:23 pm 

Mwa, ik vind het nogal wat een GX160 voor een kerel van 5.
Afgelopen zondag is onze kleine van net 5 op Strijen geslaagd voor haar kartexamen praktijk en theorie van de minicursus 8) . Kartdiploma en een mooie trofee. Echte racedag en meer met trotse rijders, papa's en mamma's, opa's en oma's en andere familieleden, toespraken, foto's, afijn the works! Chapeau voor de instructeurs en alle andere betrokken mensen van de kartbaan aldaar, echt perfect verzorgd!
Maar onze kleine reed wel uiterst constant met een babykart met een Comer C50. Veel talent aanwezig en ook sommige anderen die door de ouders te vroeg een te grote kart aangemeten hadden gekregen reden veelal boven hun macht en dat ging letterlijk met vallen en opstaan en snelle uitschieters en dalletjes, wisselvalligheid en vaak geen controle, de bij tijden snelste in de 2e groep was daar een toonbeeld van. Er was 1 Cadet met GX160 onder de grote groep cursisten, gewoon een vreemde eend in de bijt tussen al die leuke tweetakten.
Bij de eerste lesjes was het lastig om de kart van m'n dochter langzaam genoeg te laten lopen zodat ze toch weg kon rijden maar niet teveel snelheid kon maken. Ieder lesdeel een slagje op de wartel van de gaskabel tot het uiteindelijk voluit stond. Toch vind een motortje het maar niets om voortdurend op deelgas te sudderen, ze zijn gemaakt om te presteren en dat laat zich lastig smoren, bij een klein Comertje maar ook bij een voor de toepassing grote motor als de GX160, hoe verder terugschroeven, hoe lastiger. Dan is dat makkelijker met een 1,8 pk Comertje dan een 5,5 pk Honda. Om coordinatie en vertrouwen op te bouwen is het veelal handig om uiterst rustig op te bouwen, wat heb je eraan als een kind huilend aan de kant staat en niet meer verder wil rijden. Soms is het gewoon te vroeg, toen ze ruim een jaar terug ook met de cursus startte was ze nog net 3 en na 3 lessen bleek dat het nog te vroeg was. Lekker de kart een jaartje aan de muur laten hangen en na het huren van een lichte 4 takt op Lelystad ging het prima.
Met 5 zijn ze al enorm verder dan met 4 maar iemand van 7 is doorgaans weer mijlenver op iemand van 5 voor.
Het is niet voor niets dat bij miniwedstrijden pas vanaf 7 jaar deelgenomen mag worden, dan begint de kart te passen en de snelheid en verantwoordelijkheid ook. Gister nog een advertentie op MP dat de net gekochte gewone minikart van z'n zoon van 7 toch te groot bleek te zijn. Een minikart is eigenlijk vanaf op z'n vroegst 6 -en liever 7- voor een fors rijdertje handig, daaronder is het toch een babykart, niets geks aan, kijk maar eens wat een pret ze hebben en het gaat toch nog best hard.
Niet ieder kind vind het geknetter van een 2takt iets, dan is een viertakt vaak in het voordeel.
Het is buitengewoon handig dat je al Comer C50 en C60 hebt, da's luxe. Je kan onderwijl op enorm veel -ook sommige 4 takt- banen terecht met de C50. Wil je viertakt dan kan je naast de GX160 ook nog kiezen voor een compacte en momenteel populaire 1,3 pk sterke GX35, daar hoe je niet veel aan te schroeven. Is ie eraan toe dan kan je altijd overstappen op een C60 én/of de GX160.
Naast het "fikse" vermogen en koppel is namelijk een veel hoger motorgewicht van de GX tov een Comertje voor de kleine rijder veel extra gewicht om te handelen.
Ik denk ook dat je in het begin even over de logistiek van de dichtstbijzijnde banen heen moet proberen te stappen en gewoon een geschikte baan om te leren moet proberen te zoeken. Grote banen en of ver weg gelegen stukken baan zijn mi minder geschikt voor de hele kleintjes die graag een bekende in het zicht hebben en het vele sturen, gasgeven en remmen helpt ze bij het snel en leuk aanleren van vaardigheden. Banen als Strijen en Eefde acht ik zeer geschikt, ook Lelystad was dat en zal dat mogelijk weer worden. Kijk ook of ze aparte minitijd of echt rustige momenten hebben.
Lijnen rijden is in het begin nog lastig en bij de enorme groep mini's zijn vele niveau's van vaardigheden en mn de snelheidsverschillen enorm. Als ze vermogen en snelheid hebben wil dat nog zeker niet zeggen dat ze dat aankunnen en durven te gebruiken.
Hoe zou je er zelf voorgestaan hebben als je 5 was en zit in een ding dat 90 kan halen? Niet iedereen heeft talent of zelfs maar de zelfde durf en behoeften!
Lastig maar probeer je te verplaatsen in het koppie van die kleine wat die leuk vind, als die het leuk vind geniet je zelf ook en duurt dat plezier ook vast het langst.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende