Momenteel rijdt onze dochter van net 5 voor de 2e winter de cursus in Strijen met een Topkart met Comer 50.
Ik heb dit kartje na aankoop zo'n 1,5 jaar terug geheel gedemonteerd en geserviced. Het gaat heel goed en ze heeft er inmiddels al heel veel rondjes mee gereden, afgezien van een keer een sproeier doorblazen is dit blokje door en door betrouwbaar en ook de kart is uitmate degelijk en meer dan 1 keer remblokjes vervangen heb ik niet. Natuurlijk wil je niet de hele middag sleutelen maar ook een 4 takt kart heeft z'n onderhoud nodig en het hangt ook af van je eigen technische vaardigheden. Onze dochter is iig op een 4 takt huurParolin op Lelystad (paste perfect, ze reed er na wat uitleg zo op weg) binnen een rondje rijden geheel over de geluidsangst van haar eigen 2 taktje gekomen. Dat Parolin met 4-takt verhaal is overigens een heel leuk en betaalbaar concept en je koopt wat geheel nieuws voor een uiterst schappelijke prijs, niet de ellende die de ander soms doorschuift. Ze hebben er op Lelystad echt al heel veel van verkocht en bij getoonde interesse bleek zelfs dat er een jaar garantie op het imi blok gegeven werd. Onze dochter had echter al haar kart en het is al wel zo dat ze nu al ruim sneller rijdt dan met de Parolin, mi ben je als ze het in zich hebben en snel leren (zie dat bij ander pupillen ook) op zo'n 4 takt gewoon sneller uitgekeken.
Ik ben zeker geen fan van het overigens prima functionerende Rotax max eenheidsconcept (2 weken terug op de Landsard was het overgrote deel Maxen

maar bij een naburige kartzaak werd ik voor toekomstige opstap wel gewezen op het oerbetrouwbare Micro en Minimax concept, een overweging waard.
Banen met een echte 4 takt cultuur zijn Eefde en Oldenzaal, leuke kortere banen die uitermate 4 takt geschikt zijn.
Wel fijn om te zijn dat steeds meer banen/mensen investeren in de toekomst van het karten door te investeren in de jeugdkweekvijver dmv het aanbieden van cursussen, denk toch dat er landelijk jaarlijks ruim 100 kids een cursus doorlopen, Strijen ving aan met 22 leerlingen, ze hebben nog 1 les en een examendag te gaan voordat de cursus ten einde is. Er zijn ook kids die tot hun 12de gewoon jaarlijks meedraaien in de op niveau gesplitste groepen, het blijft namelijk een leuke en goedkope manier om je vaardigheden te vergroten.
Wintertijd is meestal cursustijd maar er zijn vast wel mogelijkheden gedurende de rest van het seizoen, ook het voorheen veelal op jeugd gerichte Lelystad zal de gemiste winter in willen halen
Ga eens rondkijken op de diverse banen en kijk waar je het beste gevoel krijgt alvorens een karttype te kiezen
Bij de cursus op Strijen rijden overwegend 2 takten en een enkele 4 takt, die laatste is dus niet zonder meer verboden daar, slechts voor de kids dat wel en er heerst daar wel een echte 2 takt mentaliteit. Ook ik heb in het verleden viertakt gereden (390 en een Honda XL 500) nu ben ik als echte 2 takt liefhebber al weer heel lang blij met oa m'n roterende schakelkart en heb er pas een Pavesi ICC bijgekocht.
De jeugd heeft natuurlijk de toekomst en de manier waarop de cursus in Strijen gaat is heel leuk en stimulerend maar onderwijl goed en gedegen, Strijen leent zich qua vorm en lengte ook prima voor de kids, persoonlijk vind ik Berghem en de Landsard daar veel te lang voor.
Er zit zeker geen garantie op succes op, sommige vinden het prachtig en anderen blijken het toch helemaal niets te vinden (oa geluid) en stoppen acuut, houdt daar rekening mee om teleurstellingen te voorkomen.
Bij de investering hoort ook een veilige outfit waarbij comfort belangrijk is, wij zijn pas wederom goed geslaagd bij Kartparts, ze orienteren zich ook op kids.
Uiteindelijk gaat het erom dat de kids het leuk vinden dus laat ze ook meebeslissen in de keuzes, dan geniet je samen ook het meest

. Mocht je voor dat plezier een aantal km's verder moeten rijden dan is dat het geld dubbel en dwars waard lijkt me.
Suc6 met jullie keuze!