Citaat:
Wat misschien wel kan is samen met de buurtbewoners naar een oplossing zoeken die voor beide leefbaar is
Even wat extra info voor wellicht een wat beter beeld van de situatie. Deze geluidskwestie speelt al zeker 20 jaar. Er is in die 20 jaar zeker wel geprobeerd om met de buurtbewoners tot een oplossing te komen. Natuurlijk betekent het feit dat het niet gelukt is, niet dat het niet alsnog een keer geprobeerd kan worden, maar de hoop op kans van slagen is bij verre niet meer zo groot als tig jaar geleden, en ik vermoed dat men liever energie stopt in de verstandhouding met de mensen die de vergunningen uitdelen dan met de buurtbewoners.
Dat er nu geen 100cc en promo's meer toegestaan zijn op Berghem is trouwens ook niet nieuw. In het verleden (ik schat 18 jaar geleden ofzo) is dat al een keer eerder voor gekomen, je kon toen alleen nog met een schakelkart of viertakt op Berghem terecht. Rotax Maxxen, KF's enz. bestonden toen nog niet, en 100cc en promo's waren toen nog volop actueel!
Pas toen die grote geluidswal die tegenwoordig rond het circuit ligt aangelegd was mocht er weer met de 100cc's en promo's gereden worden, ik sluit niet uit dat toen ook de MD-demper voor 100cc's verplicht werd trouwens.
Het is helaas gebleken dat je nooit genoeg kunt doen om de mensen met de vergunningen tevreden te houden, nog een keer een geluidswal aanleggen kan niet, dus men moest steeds weer iets anders verzinnen. Ik vermoed dat men voor de maatregelen die tot nogtoe genomen zijn gekozen heeft omdat men dacht die het beste te kunnen verkopen aan de mensen die de vergunningen uitdelen. Een geluidsmeter zal vast op de shortlist van oplossingen gestaan hebben, een relatief kleine investering waarschijnlijk, de reden dat daar niet voor gekozen is zal wellicht helemaal geen financiële geweest zijn.
Natuurlijk veel aannames in bovenstaand verhaal, maar kartbaan Berghem en Kombikart zijn geen volledig ontoegankelijke bedrijven, er kan gewoon met ze gebeld of gemaild worden om te vragen wat hun beweegredenen zijn.