Goedendag beste mede motorsport liefhebbers.
Ik zal me eerst voorstellen, mijn naam is Wijnand, 21 jaar oud en ik kom uit Nijmegen. Zit nu in het laatste jaar van mijn opleiding MBO werktuigbouwkunde. Ik ben een groot fan van alles dat gemaakt is om hard te gaan en vooral als er wielen en een verbrandingsmotor in zit. Motorrijden doe ik sinds mijn 18de, en sinds een jaar rijd ik ook georganiseerde off the road ritten (OTR) en op de crossbaan met mijn Honda xr400r.
Sleutelen e.d. vind ik leuk om te doen, een tijd geleden heb ik een oude Yamaha xt opgeknapt/gereviseerd. Toen ik daarmee klaar was was ik toe aan een nieuw project. Aangezien ik goede ervaringen heb met het motor-forum, en ik het erg handig vind om de experts raad te kunnen plegen leek het me een goed idee om me op dit forum aan te melden voor ik aan mijn nieuwe project ga beginnen.
En nu komen we dus bij jullie hobby uit, het is een kart
Of tenminste, wat er voor door moet gaan. Ik heb hem gekocht als een rollend chassis, voor niet al te veel geld (denk ik). Achteraf bleek dat er 2 verschillende velgen op zitten achter en dat de 2 framebuizen onder te motorsteun naar de klote zijn en nog wat kleine werkzaamheden.
Mijn bedoeling was om er een motorfietsblok op te zetten liefst een 2 takt omdat dat gewoon mooi is
Via het motor-forum heb ik een kawasaki kx125 blok gekocht die al gebruikt is op een kart, er zit een samba uitlaat bij, een milieu demper, en speciale luchtfilter (alhoewel is filter niet echt het goede woord vind) en de carburateur en de elektronica. Uitlaat is speciaal voor karten en het blok was getuned , zou iets van 38pk moeten hebben volgens de verkoper.
Op mijn werk/stage kan ik draaien, frezen, lassen enzovoort dus dat frame moet geen probleem zijn. Op mijn werk bouwen we lasmallen en ook een kitcar (tevens mijn eindproject), en die frames zijn nog een stukje ingewikkelder dan een kartframe.
Omdat er 2 verschillende achter velgen op zitten, en omdat ik voor velgen nodig heb die geschikt zijn voor gebruik i.c.m. voorremmen leek het me verstandig een heel setje velgen aan te schaffen, met e.v.t gebruikte banden.
Welke maat is gangbaar, 130 voor en 210 achter, en dan 5 inch? Alu of magnesium? en iemand van hier misschien nog een leuk setje te koop?
Er zitten 3 lagers op de achteras, deze zijn volledig open, ik zie de kogels zitten. Is dat normaal? Als we op het werk een lager ergens inbouwen die niet afgesloten zit gebruiken we eigenlijk altijd van die lagers die aan de zijkanten dicht zijn gemaakt met kunststof.
Is het trouwens normaal dat het luchtfilter niet filtert? Tis zo'n zwarte kunststof pot, met 2 ronde ingangen en voor de rest gewoon hol. Natuurlijk is een kartbaan niet zo smerig als een crossbaan
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
maar er zal vast wel eens stof langs waaien lijkt me...
Er zit geen schakelmechanisme op de kart, dus daar ga ik zelf iets moois voor bouwen/verzinnen.
De bedoeling is dus om een leuk project te hebben voor in de winter, en van de zomer rijden
Als iemand nog algemene tips heeft, die zijn altijd welkom. Als het gewaardeerd word wil ik ook wel foto's plaatsen van de vorderingen?
Groeten!
Wijnand