Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Karten op Nitro?!
BerichtGeplaatst: vr nov 29, 2013 11:49 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 13, 2013 5:42 pm
Berichten: 95
Woonplaats: Winschoten
@ The Stig

Ik heb er een 2e blokje van K25 bij gekocht, deze was al vastgelopen, de zuiger en kop zagen er hetzelfde uit als de foto's die je laat zien.

Maar je zegt de zuiger aanpassen, dat lijkt me wel interessant. Maar de K25 zuigerveer zit zo hoog dat ik bamg ben dat dit niet eens kan.

En ik heb een dremel, dus ik zou wel aan de poorten kunnen gaan slijpen. Maar ben best bang dat ik dit verkeerd doe. :bloos:
Dus wat hulp bij wat te slijpen zou ik wel fijn vinden.

Maar een grotere carburateur moet ik nog gaan zoeken voor mijn 2e blokje..

Beetje nitro leek me wat makkelijker om snel wat vermogen te verkrijgen. haha.

_________________
First Kart + IAME K25


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Karten op Nitro?!
BerichtGeplaatst: za nov 30, 2013 12:06 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 20, 2011 7:47 pm
Berichten: 611
Woonplaats: Belgie
Bij die zuiger moet je even kijken, het kan misschien net lukken (het gaat hier echt om millimeterwerk).
Als je het nog nooit hebt gedaan zou ik ook niet zo even je dremel in je spoelpoorten drukken. Uitlaatpoort is wel vrij makkelijk allen moet er nog een schuin randje opkomen. Zodat de ring niet klemt tussen de zuiger en uitlaatpoortplafond bij een opwaartse beweging.
Zo niet dus:
Afbeelding
Zo wel:
Afbeelding
Maar als het op de zuiger kan is het wel veiliger. Je kan ook altijd je cilinder naar iemand opsturen voor een euro of 50-100 kan je hem wel laten porten.
Je kan natuurlijk wel wat makkelijke winst maken met die nitro hoor! Maar je zal alles meer in de gaten moeten houden, maar je zal er wel een heel deel mee kunnen winnen zonder teveel negatieve effecten, maar het is wel duur op lange termijn tenzij je maar 5procent mixt ofzo.

_________________
http://kartinfo.webs.com/
Birel 2008 - Gx390


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Karten op Nitro?!
BerichtGeplaatst: za nov 30, 2013 9:25 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm
Berichten: 1318
Woonplaats: Heemskerk
Citaat:
Onsteking vervroegen is beter voor onderste toerentallen, verlaten voor bovenste toerentallen. Het vlamfront van nitrobenzine is sneller dus kan je de ontsteking ook verlaten. Correct me if i'm wrong :P


Ah zo :)

_________________
Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Karten op Nitro?!
BerichtGeplaatst: za nov 30, 2013 11:39 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 13, 2013 5:42 pm
Berichten: 95
Woonplaats: Winschoten
@ The-Stig

Dus ik zou dan alleen de rand van de uitlaatpoortmoeten afwerken? Moet er nog wat met het uitlaatkanaal gebeuren?
Ik wil best wel wat proberen hoor.. :mrgreen:

Ik heb even naar mijn zuiger gekeken, maar de zuigerveer zit zo hoog, de rand aan de bovenkant van de zuiger is de zuigerveer. Er is niet vanaf te halen. Of er moet een ander soort zuiger voor te krijgen zijn dan de originele.


Maar als ik nitro ga proberen ga ik ook niet het rijkste nitro mengel nemen. Haha :p

_________________
First Kart + IAME K25


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Karten op Nitro?!
BerichtGeplaatst: za nov 30, 2013 11:49 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 20, 2011 7:47 pm
Berichten: 611
Woonplaats: Belgie
Ik bedoelde eerder dat je die rand niet mag vergeten nadat je de poort hebt opgehoogd.
Normaal heb je standaard al zo'n randje, anders kan je die er wel indremelen voor een langere levensduur van de zuigerveren.
Als je de poort verhoogd moet je het uitlaatkanaal ook wat groter maken zodat hij ook goed flowt als zelfs maar een beetje openstaat.
Maar met alleen de uitlaatpoort zal je niet heel veel winst maken. Een 2takt is nu eenmaal een samenspel van allerlei factoren, verander je er 1 dan maakt dat niet veel verschil (of maak je zelfs verlies), maar als je alles veranderd kan je er veel winst mee maken. Het makkelijkste lijkt me om eerst die cilinderkop goed te krijgen. Dan een uitlaatje, en als laatste eigenlijk pas poorttiming en spoel- uitlaatkanalen.
Misschien kan je zelfs best eerst een poortmapje maken en overal eens zoeken naar onnauwkeurigheden en die wegwerken. Nadat je die hebt weggewerkt zal je eigenlijk altijd ergens een compromis moeten maken, minder vermogen vanonder, en langer en harder doortrekken of omgekeerd. Dat is wel leuk aan nitro, daar maak je geen compromis.

_________________
http://kartinfo.webs.com/
Birel 2008 - Gx390


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Karten op Nitro?!
BerichtGeplaatst: za nov 30, 2013 12:20 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 13, 2013 5:42 pm
Berichten: 95
Woonplaats: Winschoten
Ik moet inderdaad zoals je zegt bij het begin beginnen. Maar waar kan ik het beste mee beginnen? Als ik een mooi lijstje heb met wat ik moet doen dan werkt het ook wat makkelijker.

Waar kan in sneller spul vinden zoals uitlaatjes ed?

The-Stig schreef:
Misschien kan je zelfs best eerst een poortmapje maken en overal eens zoeken naar onnauwkeurigheden en die wegwerken.


Wat is een poortmapje? :oops:

_________________
First Kart + IAME K25


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Karten op Nitro?!
BerichtGeplaatst: za nov 30, 2013 1:21 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 20, 2011 7:47 pm
Berichten: 611
Woonplaats: Belgie
f

_________________
http://kartinfo.webs.com/
Birel 2008 - Gx390


Laatst bijgewerkt door The-Stig op za jun 28, 2014 6:34 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Karten op Nitro?!
BerichtGeplaatst: za nov 30, 2013 9:26 pm 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Wikipedia mbt octane booster:
Many high-performance engines are designed to operate with a high maximum compression, and thus demand fuels of higher octane. A common misconception is that power output or fuel efficiency can be improved by burning fuel of higher octane than that specified by the engine manufacturer. The power output of an engine depends in part on the energy density of the fuel being burnt. Fuels of different octane ratings may have similar densities, but because switching to a higher octane fuel does not add more hydrocarbon content or oxygen, the engine cannot develop more power.
However, burning fuel with a lower octane rating than that for which the engine is designed often results in a reduction of power output and efficiency. Many modern engines are equipped with a knock sensor (a small piezoelectric microphone), which sends a signal to the engine control unit, which in turn retards the ignition timing when detonation is detected. Retarding the ignition timing reduces the tendency of the fuel-air mixture to detonate, but also reduces power output and fuel efficiency. Because of this, under conditions of high load and high temperature, a given engine may have a more consistent power output with a higher octane fuel, as such fuels are less prone to detonation. Some modern high performance engines are actually optimized for higher than pump premium.

Als er geen sprake is van variabele compressie oid liggen zaken redelijk vast, op dat ontwerp is een bepaalde octaanbehoefte van toepassing. Voldoet de pompbrandstof daaraan dan is er met een octaan booster geen winst te halen. Stel dat je in staat bent om het ontstekingstijdstip te veranderen dan is dat alleen van nut naar minder voorontsteking om knock te voorkomen, Als die knock er niet is dat helpt meer voorontsteking dus niet want er worden door de booster geen koolwaterstoffen of zuurstof per volume-eenheid toegevoegd. Bij meer voorontsteking zal je mengsel door de vonk te vroeg ontstoken worden en dat leidt alleen maar tot rendementsverlies en slijtage/schade.
Natuurlijk kan je het oorspronkelijk motorontwerp qua compressie-einddruk aanpassen waardoor de octaanbehoefte toeneemt en je die met toegevoegde booster compenseert. Idd moet je weten waar je mee bezig bent en er vanuit gaan dat bepaalde materialen/onderdelen idd zwaarder belast worden en dus aan vervanging toe zijn. Natuurlijk leuk maar het nut van een verhoging van het RON van 98 naar zeg 102-104 is relatief gering.

Bij B&B Karting (tegenwoordig B&S) had men een jaar of 12 terug bij wijze van proef men een Jawa grasbaanblok op een Mach 1 kart gemonteerd, de blokken horen op methanol te lopen, toen al veel over gehoord en op het Midlandcircuit bij een evenement zien rijden, dat ging echt kogelhard. Nadeel is wel dat Methanol natuurlijk vele lastiger verkrijgbaar is dan benzine, veel materialen aantast en dat het niet zichtbaar is bij evt brand. Vraag me af of dit prototype nog bestaat, had potentie.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Karten op Nitro?!
BerichtGeplaatst: zo dec 01, 2013 2:02 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
Met een goede set banden vind je ook 'tijd'

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Karten op Nitro?!
BerichtGeplaatst: zo dec 01, 2013 3:19 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 13, 2013 5:42 pm
Berichten: 95
Woonplaats: Winschoten
@ The-Stig

Ik zal eens proberen zo'n mapje te maken.

Wat je zegt dat je onnauwkeurigheden weg zou werken. Bedoel je daarmee polijsten? En moet ik dat ook in het carter doen?

Oliekanalen boren is ook geen slecht idee, maar zit er ook een maximum aan diameter aan voor de kanalen? En kan ik dat zomaar boren?

De kop laten afdraaien zal ik laten doen, maar dan moet eerst het blok zover zijn dat ik de kop erop kan leggen om te meten.


Hoe bereken je een uitlaat? lijkt me super om dat te doen, en ook te lassen. Maar zou het ook wel relaxt vinden als je er 1 voor me wil maken. Dan kan ik het later eens zelf proberen te berekenen.

het blokje laten afstellen kan toch het beste op een test bank?

_________________
First Kart + IAME K25


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Karten op Nitro?!
BerichtGeplaatst: zo dec 01, 2013 3:21 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 13, 2013 5:42 pm
Berichten: 95
Woonplaats: Winschoten
@ patrolhead

zijn er ook filmpjes van die kart?

_________________
First Kart + IAME K25


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ] 

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David