Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Karten op Nitro?!
BerichtGeplaatst: do nov 28, 2013 7:37 pm 

Ik bedacht me dat er ook Nitro brandstof is wat je kan mengen met olie, wat gebruikt wordt in radiografische auto's.

Heeft iemand hier dit al geprobeerd om zo wat meer vermogen te verkrijgen?
Of is dit "te brandbaar" om te gebruiken voor het karten of krijg je hier schade mee?

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: Karten op Nitro?!
BerichtGeplaatst: do nov 28, 2013 8:07 pm 

Ik zou zeggen probeer het eens en laat weten hoe het gegaan is. :mrgreen:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 28, 2013 8:09 pm 

Ik denk dat het heel veel testwerk vergt om het goed werkend te krijgen.
Lees maar eens voordat je je blokje er aan waagt. http://nl.wikipedia.org/wiki/Nitromethaan

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 28, 2013 8:32 pm 

Haha. ik wil het best proberen, Maar..... Moet me blokje wel eerst tegen een beurt aanzitten. blaas hem liever op als het er toch al aan zit te komen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 28, 2013 8:44 pm 

Ik denk dat het wel kan maar dat je er niet zo heel veel winst uit haalt (zonder al te veel verlies in betrouwbaarheid), tenzij je aanpassingen gaat maken.
Misschien is het beter om niet in de brandstof te mengen, maar het bijvoorbeeld door de luchtfilter naar binnen te spuiten? Zodat je het bijvoorbeeld enkel op het rechte stuk kan gebruiken. Denk dat de motor dan minder last gaat hebben van oververhitting, lagerschade door de grotere druk en slechtere smering,...
Op ebay zijn er wel wat setjes voor te koop! Kost wel redelijk wat aan capsules als je het elke ronde gebruikt.
http://www.ebay.com/itm/Linhai-Bike-Scooter-ATV-50-100-125-150-cc-NOS-Nitrous-Oxide-Boost-Bottle-Kit-/231087307703?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item35cde07bb7&vxp=mtr

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 28, 2013 8:54 pm 

Ik denk dat in de inlaat spuiten best wel een goed idee is!
Maar als ik op de eerdergenoemde link lees dat het een groot koelvermogen heeft zie ik daar nog geen problemen in.
Maar wat je zegt aan druken.. Als je ook leest dat het ten opzichte van benzine 2.3 keer meer vermogen kan leveren, en het feit dat als het blok standaard is het nog wel een reserve heeft om extra vermogen kwijt te kunnen.

Als je rekening hiermee houd en er wat extra in je mengsmering doet en de nitro al voor de carburateur in de lucht hebt en je een vermogen van laten we zeggen van 10% pk extra krijgt je het in mijn belevenissen wel aan zou kunnen met een standaard blokje..

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 28, 2013 9:41 pm 

Die 2.3 keer is theoretisch, ik heb er geen ervaring mee maar reken er niet op dat je zoveel winst zal maken, er gaat veel verloren in extra weerstand,...
Het is wel leuk om mee te experimenteren maar als je het echt om puur vermogen doet zou ik eerder wat anders proberen.
Is ook niet goed voor bepaalde materialen die er niet op berekend zijn, zoals pakkingen, materialen in de carbu,...
Je moet ook beseffen dat door de verhoogde snelheid van het vlamfront je de compressie, het ontstekingstijdstip, misschien zelfs de squishrand, expansieuitlaat, afstelling, mengsmering,... zal moeten aanpassen als je er echt veel uit wilt halen. Maar dat is allemaal wel te doen, maar het is niet zo makkelijk om het zonder ervaring te doen, gelukkig staat er wel wat van op internet. Als je het doet wens ik je veel succes! =D)
Anders kan je bijvoorbeeld je motor een beetje klassiek tjoenen, er zijn wel redelijk wat dingen die je zo kan verbeteren zonder bijvoorbeeld verlies te maken in lagere toeren!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr nov 29, 2013 7:59 am 

denk dat je complete zuiger/bougie wegsmelt..

heb het vroeger wel eens bij een tomos gedaan.
maar je zult veel aan moeten passen ben ik bang.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr nov 29, 2013 11:04 am 

Je hebt ook OctaanBooster van het merk NOS dat is een mengsel voor bij je benzine. Dat verhoogt alleen je octaangehalte. In de auto merk je het al...

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr nov 29, 2013 11:40 am 

Ik gebruikte dit spul ook weleens met een Vespa Ciao, merkte eigenlijk helemaal niks....

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr nov 29, 2013 3:15 pm 

Citaat:
Je hebt ook OctaanBooster van het merk NOS dat is een mengsel voor bij je benzine. Dat verhoogt alleen je octaangehalte. In de auto merk je het al...

Dit zal sowieso in een kart niet werken, en in een auto alleen als je een klopsensor hebt. Om voordeel te halen uit een hoog octaangetal moet je je compressie verhogen, want een hoger octaangetal zorgt er voor dat de motor minder snel pingelt. Omdat een kartmotor een vaste compressie heeft zal dit geen verschil maken.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr nov 29, 2013 3:30 pm 

Ik denk dat er geregeld 2 dingen/stoffen door elkaar gehaald worden nl: Nitromethaan en Stikstofoxide oftewel N2O of bekender NOx/lachgas.
Om het nog verwarrender te maken: NOS is een merknaam die oa heel bekend is van het leveren van de NOx systemen waarbij NOS duidelijk leesbaar op de lachgas voorraadfles staat.
Nitomethaan bijmengen lijkt makkelijk maar het is zonder je erin te verdiepen niet goed voorspelbaar wat het effect is. Dan zijn er vaak nog de nodige aanpassingen nodig, tenslotte wijkt een doorsnee modelbouwmotortje in detail nogal wat af van een tweetakt als op een kart.
NOx injectie in het reguliere brandstofsysteem kan idd een goed alternatief betekenen, zo'n complete kit is handig en compact.
Nog steeds is het dan de vraag of het uit oogpunt van slijtage en betrouwbaarheid zomaar te monteren, in het bijzonder bij een mengselkritische motor als een tweetakt. Een boost mag niet te lang duren, een recht eind om bijv een inhaalpoging te doen zou moeten kunnen als KERS bij de F1, trouwens benieuwd hoeveel boosts zo'n mini-bottle kan bevatten, dan lijkt het misschien meer op de uitvoer bij de A1 GP die sowieso uitgaat van een bepaald aantal boosts van motorvermogen ipv voortdurend beÏnvloeden van de aerodynamica.
20% als in de ebay advertentie staat zou top-end best eens haalbaar kunnen zijn en stel dat het maar de helft daarvan is, dan ben je bij het lage totaalgewicht toch even een aantal pk's rijker tov een vergelijkbare kart en dat maakt vast een duidelijk verschil, al was het maar eens voor de extra kick.
Uitremmen zonder hulpmiddelen lijkt me leuker en beter controleerbaar maar misschien is het wel zo verslavend dat je zou willen dat je de nodige losse reservebottles (?!) had meebesteld.
Voor de emissie: als alle goed afgesteld staat wordt de verbranding naast heftiger ook vollediger.
Het is wel zo dat de afstelling altijd een compromis is omdat die van zonder NOx een andere is dan die met.
Wie waagt een poging? :wink:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr nov 29, 2013 3:46 pm 

Citaat:
Dit zal sowieso in een kart niet werken, en in een auto alleen als je een klopsensor hebt. Om voordeel te halen uit een hoog octaangetal moet je je compressie verhogen, want een hoger octaangetal zorgt er voor dat de motor minder snel pingelt. Omdat een kartmotor een vaste compressie heeft zal dit geen verschil maken.

Dat klopt niet helemaal. Bij een auto verandert de compressie ook niet. Je haalt de winst uit het verstellen van het ontstekingstijdstip.
Het zou dus bij een kart kunnen helpen als je de ontsteking dus ook verstelt. Alleen Octaanbooster toevoegen heeft geen effect idd.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr nov 29, 2013 4:00 pm 

Citaat:
Dat klopt niet helemaal. Bij een auto verandert de compressie ook niet.

Moderne auto's kunnen wel compressie (of einddruk) variëren, door middel van variabele slag of variabele kleptiming. Maar inderdaad, traditionele methode is met verstellen van ontstekingstijdstip.
Punt blijft wel dat, als je veilig je ontsteking wilt verstellen, je een klopsensor nodig hebt. Aangezien een kart ook geen MMS o.i.d. heeft zal dit nog lang niet gebeuren, dus is het tricky om je compressie zo ver te verhogen dat je octanebooster nodig hebt. Daarnaast krijgen je lagers, drijfstang enz. door de hogere druk meer te verduren.

Het is dus niet echt een makkelijke manier om vermogen te winnen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr nov 29, 2013 4:18 pm 

Waarom zou je een klopsensor nodig hebben?
Als je niet over de limiet gaat, kan je veilig je compressie verhogen en je ontstekingstijdstip verlaten.
Je kan detonatiesporen ook zien aan de afzettingen op de kop, en zuigerrand.
Als je echt getraind ben kan je het ook horen, maar die methode is wel wat risicovoller.
Je krukas krijgt het vooral moeilijker, vooral het de bigendlager, maar dat is bij elke vorm van tuning zo.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende