Auteur |
Bericht |
overengineering
|
Geplaatst: do nov 21, 2013 10:10 pm |
|
Geregistreerd: wo jul 03, 2013 11:05 pm Berichten: 57
|
heren, had al ff wat gezocht maar was benieuwd wat de ervaring hier me kan helpen.
ik ben aan het kijken voor een ander blok voor mn kart, en ik heb mn oog laten vallen op het aprilia rs125 blok vanwege z'n electrische start en mn budget.
Maar nu heb ik hier gelezen dat aangezien de ketting aandrijving rechts bij het wiel komt , ipv links vd lagers, dit te veel stress op de as op levert.
Klopt dit? Kan de as (zelfs 50 mm ), breken of komt er teveel kracht op de lagers e.d?
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: do nov 21, 2013 10:51 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Moet geen probleem zijn.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
bjornschuddings
|
Geplaatst: do nov 21, 2013 11:21 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 10, 2012 4:37 pm Berichten: 1754
|
Een wankel heeft zijn aandrijving toch ook rechts ? En die heeft 50pk..
_________________ "if you have everything under control you're not moving fast enough"CRG ROAD REBEL 2008 - ROTAX MAX SR CRG ROADREBEL 2012 - TM K9CFacebook.
|
|
Omhoog |
|
|
powerspayk
|
Geplaatst: vr nov 22, 2013 6:25 am |
|
Geregistreerd: zo feb 11, 2007 1:00 pm Berichten: 1008
|
Ik heb al paar karts verkocht met deze Motoren super Motor voor de kartsport en die aandrijving rechts heeft KTM 250cc cross ook met 58 PK zonder problemen
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: vr nov 22, 2013 8:06 am |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
ik heb wel eens gehoord (ik heb geen ervaring met deze motoren) dat de bak verhoudingen niet goed zijn omdat dit een weg motor is wat de 6 als een soort van overdrive maakt
|
|
Omhoog |
|
|
tonnymontana
|
Geplaatst: vr nov 22, 2013 8:21 am |
|
Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am Berichten: 1160 Woonplaats: Son en Breugel
|
Klopt wat Joris zegt, je moet geen wonderen verwachten van dit blok. Je kan de bakverhoudingen wel aanpassen. Een crossblok is door de andere verhoudingen veel feller/sneller dan een Enduro.
_________________ DR J97 2013 + Rotax max 2013 Birel S5 2013 + Tm K9C special Exprit 2012 + Rotax Max 2010
|
|
Omhoog |
|
|
gewoon maarten
|
Geplaatst: vr nov 22, 2013 11:23 am |
|
Geregistreerd: zo maart 10, 2013 5:44 pm Berichten: 657
|
Afgelopen jaar een Aprilia/Rotax 122 gehad, de 6e versnelling was niet echt een overdrive. Blok heeft op papier misschien niet zo heel veel pk's maar het vermogen is wel zeer nuttig. En de elektrische starter is natuurlijk ideaal.
|
|
Omhoog |
|
|
stoefie92
|
Geplaatst: vr nov 22, 2013 1:53 pm |
|
Geregistreerd: vr mei 03, 2013 10:19 am Berichten: 62 Woonplaats: Hoogeveen
|
ik heb ook z'n blok, welliswaar zonder elektrische start. hij loopt als een tiet.
ik merk dat je in de 4de versnelling wat terrein verliest maar in 5 en 6 , weer dubbel zo hard in loopt op bijv. rotax max. en vooral in de bochten heb je meer power dan icc. (Mijn motor komt dan wel van een racemotor af, dus geen standaard aprilia blok)
_________________ Energy Corse met Maxter MXO
|
|
Omhoog |
|
|
overengineering
|
Geplaatst: vr nov 22, 2013 6:54 pm |
|
Geregistreerd: wo jul 03, 2013 11:05 pm Berichten: 57
|
ah duidelijk gear ratios zal ik eens uit zoeken, is het onderlinge verschil dan niet goed voor een kart ipv wegmotor of zijn ze allemaal te lang (dat is toch op te lossen met een ander eindoverbrenging.)
|
|
Omhoog |
|
|
The-Stig
|
Geplaatst: vr nov 22, 2013 9:02 pm |
|
Geregistreerd: do okt 20, 2011 7:47 pm Berichten: 611 Woonplaats: Belgie
|
Aprilia rs 125 (rotax 122) verhoudingen: 1st 10/30 (0.33) 2nd 14/29 (0.48) 3rd 17/27 (0.63) 4th 19/25 (0.76) 5th 21/24 (0.87) 6th 22/23 (0.95) Tm k9B verhoudingen: 1st:0.39 2nd:0.55 3rd:0.66 4th:0.81 5th:0.95 6th:1.08
Zo zie je dat de groeifactor tussen 5de en 6de is: Aprilia: x1.09 Tm: x1.10 Bijna identiek dus. Tussen 2de en 3de zit er precies wel wat meer verschil.
_________________ http://kartinfo.webs.com/Birel 2008 - Gx390
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: vr nov 22, 2013 9:05 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
Ze zij niet gelijk en voor een kart moeten ze ongeveer gelijk zijn
|
|
Omhoog |
|
|
The-Stig
|
Geplaatst: vr nov 22, 2013 9:06 pm |
|
Geregistreerd: do okt 20, 2011 7:47 pm Berichten: 611 Woonplaats: Belgie
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: vr nov 22, 2013 9:14 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
Sorry heb het niet opgezocht dus zal het wel kloppen wat je zegt het moet overigens wel recht zijn als de appi dit ook is zal het wel snor zijn met die motor
|
|
Omhoog |
|
|
gewoon maarten
|
Geplaatst: vr nov 22, 2013 9:23 pm |
|
Geregistreerd: zo maart 10, 2013 5:44 pm Berichten: 657
|
Vergeet niet dat er veel van deze motoren nooit onder een motorfiets hebben gehangen, maar direct door kombikart zijn opgebouwd op een kart, met de nodige aanpassingen. Daarbij , een TM k9B vergelijken met een rotax 122/123 is zo'n beetje het zelfde als appels en kersen vergelijken(peren lijken nog teveel)
|
|
Omhoog |
|
|
The-Stig
|
Geplaatst: vr nov 22, 2013 9:24 pm |
|
Geregistreerd: do okt 20, 2011 7:47 pm Berichten: 611 Woonplaats: Belgie
|
Hij zal wel een pak minder power hebben als een Icc/cross Dyno aprilia: Dyno tm Kz10 Maar daar is tunen voor natuurlijk
_________________ http://kartinfo.webs.com/Birel 2008 - Gx390
|
|
Omhoog |
|
|