Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma apr 01, 2013 10:34 pm 

Geregistreerd: zo maart 24, 2013 10:16 pm
Berichten: 36
Zijn er mensen die ervaring hebben met de omschakeling van auto's naar karts? Ben je door jaren racen met auto's eigenlijk verpest voor de kart?
Als dat zo is zit dit dan in de verschillende snelheid waarmee de auto en de kart reageren op input, de aan- dan wel afwezigheid van schokbrekers en veren, de absolute snelheid op het circuit, de andere rijstijl?

Ik kan voor mezelf niet goed inschatten of ik karten nog leuk vind of niet. Natuurlijk denk ik van wel, anders ga je niet dagen besteden met het lezen op dit forum, kartshops en circuits bezoeken, maar ik ben toch benieuwd hoe anderen dit ervaren.

Overigens, laat duidelijk zijn dat ik me geen enkele illusie maak en weet dat ik op een kart weer helemaal van voren af aan moet beginnen. Sterker nog, ik denk dat karten zelfs kan helpen om verder te groeien in de autosport.

John


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 02, 2013 5:00 pm 

Geregistreerd: do nov 15, 2007 9:04 pm
Berichten: 66
Woonplaats: Almelo
John, ik denk dat jou ideeen over het karten ongegrond zijn en dat je zal merken dat karten zeker een alternatief is voor de autosport welke alleen maar duurder wordt. Al naar gelang van de kart welke je kiest( 2takt automaat 100cc of schakel of 4takt) zul je op meer banen in binnen- en buitenland kunnen rijden voor een fractie van de kosten van de autosport. Ook de snelheidsbeleving zal je meevallen, omdat je dichter op het asfalt zit en de snelheden ook behoorlijk kunnen oplopen(bv. Carole Frankrijk 125cc Formule C- inmiddels ter ziel- topsnelheid 195 km/h). Het summum is natuurlijk superkart 250cc 2cilinder op de grote circuits met een topsnelheid van om en nabij 260 km/h, echter is dit ook het summum wat kosten betreft. Vergis je ook niet op de input, omdat aan een modern chassis veel parameters zitten die het stuurgedrag en griplevel behoorlijk beinvloeden. Kortom ik denk dat je verbaast zult staan over de mogelijkheden zowel financieel alsook technisch. Veel autocoureurs gebruiken karting als vorm van training en ontspanning, wat volgens mij al genoeg zegt.

mvg Jan


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 02, 2013 7:53 pm 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Hoi John,
Ook ik heb diverse vormen van autosnelheidssport bedreven (oa rallysprint, rally en circuitsport) en persoonlijk ben ik van mening dat er weinig superlatieven zijn in de gemotoriseerde 4 wieler sport, iig geen betaalbare dan.
Ook ik heb oa zo'n formule C kart en dat gaat gewoon als een kogel, ook m'n opstart met een Honda GX390 was al een prettig begin, ik kwam er al snel achter dat m'n gevoel het meest bij de schakelkarts ligt, we hebben er enige. Overigens startte ik met de autosport en toen ik aan het karten geproefd had heb ik voor de sport en de sponsoren nog wel enige jaren autosport doorgereden maar het karten werd en bleef voor mij (dat kan natuurlijk van persoon tot persoon verschillen) gewoon het leukst.
Qua investeringen en kosten beheersbaar en qua ruimte te overzien, qua afstelmogelijkheden zal je niet snel teleurgesteld raken, ze zijn er legio.
De feeling is totaal anders maar de beleving is geweldig. Snelheid komt zo laag boven het asfalt heel anders over, veel sneller en het gaat al hard.
De beleving is heel puur zo zonder vormen van bekrachtiging voor remmen en stuur, je bent echt open aan het racen.
Acceleratietijden als een snelle motor, weinig auto's die daaraan kunnen tippen en dan de g-krachten; liggen heel ver van de reguliere autosport af en komen vlakbij de F1.
Je insteek is prima, gewoon proberen! Ik hoor tzt graag hoe je het vindt :mrgreen: .


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 02, 2013 10:39 pm 

Geregistreerd: zo maart 24, 2013 10:16 pm
Berichten: 36
Kijk, goede reacties die helpen voor deze discussie.

Ik houd het meeste van vloeiende, open en snelle circuits. Spa-Francorchamps, Silverstone, Thruxton en Goodwood zijn daar goede voorbeelden van. Brands Hatch GP is wat smaller, maar is voor het grootste deel ook een heerlijk circuit. Zolder vind ik bijvoorbeeld helemaal niets (echt stop-and-go, geen uitdagende bochten behalve misschien de eerste na start-finish) en Zandvoort vind ik niet bijzonder. Veel te hobbelig en kort, Slotemaker is leuk, het Scheivlak is leuk, Bosch Uit in de regen is leuk, maar dan houdt het wel op.

Nou heeft dat natuurlijk ook te maken met de auto's waarin je racet en de snelheid, ga je Zandvoort doen met een kart dan is het een 'reuzen' circuit. De combinatie van auto-circuit dan wel kart-circuit moeten gewoon bij elkaar passen. Zou ik op een Mickey Mouse circuit rijden met een kart, dan is de kans groot dat ik daar snel klaar mee ben. Rijd je daarentegen op een circuit dat veel variatie kent in bochten en snelheid, dan kun je je daar lekker in vastbijten.

Verder denk ik eigenlijk ook wel dat karten juist heel goed is om je scherp te houden, al vraagt het volgens mij een andere rijstijl. Althans ik rem eigenlijk nooit onder een hoek af voor een bocht en dat zie je in de kartsport regelmatig gebeuren. Komt waarschijnlijk ook omdat die karts dan alleen een rem op de achteras hebben?!?

Het beste is om het gewoon zelf mee te maken en zien wat ik ervan vind.

petrolhead schreef:
en dan de g-krachten; liggen heel ver van de reguliere autosport af en komen vlakbij de F1.


Hoe hoog liggen die g-krachten dan, een kart moet het toch hebben van mechanische grip en heeft nog niet echt downforce? 1,5 - 2 G?

John


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo apr 03, 2013 7:56 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Steeds meer karts hebben remmen op de vooras; vroeger waren dat alleen de schakels, maar tegenwoordig rijden bijvoorbeeld ook Rotax Max, Wankel en VT250 met voorremmen. Grofweg gezedg de karts met de sterkere motoren, al gaat dat niet helemaal 100% op.

KZ/ICC rijden met voetbediende voorrem, dit in tegenstelling tot Rotax Max en VT250 welke meestal met handbediende voorrem rijden (wedstrijdrijders in ieder geval, recreatieve rijders rijden ook wel met voetbedeiende voorrem). Voordeel van handbediende voorrem is dat je kunt kiezen welke remmen je gebruikt - niet elke bocht heb je voorremmen nodig ivm "dood-remmen".

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo nov 17, 2013 5:55 pm 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
John,
Gezien je laatste input een maand na dit topic en inmiddels een half jaar terug; nog wat geworden met het karten?

Misschien als je alsnog de G-krachten in beeld hebt, outdoor voor het zachte bandenspul tot wel het dubbele wat je aanvankelijk dacht (indoor max maar tot ca 1G), downforce niet echt nee. Over veel mechanische grip gesproken, dat zeker.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo nov 17, 2013 10:21 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 14, 2006 8:58 pm
Berichten: 471
Woonplaats: Emmercompascuum DR
Ga je eens verdiepen en de superkarts
Deze gaan echt snel en rijden alleen op grote circuits
Op Assen rijd de top in de 1.36 en dat is al een stuk sneller als de dutch supercars waar de budgetten een stuk hoger liggen.
Voorbeeld: een superkart weekend kost ongeveer 1500 euro

_________________
MS Blue Falcon EVO 2015 met Modena KK1 `R`


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo nov 17, 2013 10:30 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
Er zijn genoeg (fanatieke) autosport coureurs die met nog enige regelmaat in een kart stappen.
Deels voor de 'fun' en deels voor de conditie.

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 18, 2013 5:54 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do aug 12, 2010 6:39 pm
Berichten: 263
Bijv. Pim van Riet... :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 18, 2013 6:41 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
Vettel en schumi:
Afbeelding

Zanardi:
Afbeelding

van der Zande:
Afbeelding

En ga zo maar door

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 18, 2013 9:34 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 24, 2005 7:03 pm
Berichten: 1303
Woonplaats: Nuland
In de winter trainen heel veel jongens op de karts, zullen zij niet voor niets doen! Autosport en kartsport zijn twee verschillende werelden: qua beleving, qua fysieke inspanning etc.

_________________
Koos Kartloos


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David