Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do okt 10, 2013 2:46 pm 

Hallo, forumlezers,

ik heb een leuke oude maar nette kart gekocht met een pavesi blok met roterende inlaat.
bouwjaar onbekend. alles werkt op zich nog wel maar ik vermoedt dat de zuiger aan vervanging toe is en het rubberen inlaatspruitstuk is gescheurd.
mijn vraag is wie weet mij meer te vertellen over deze blokken , waar moet ik zijn voor een nieuwe zuiger en wie heeft er nog zo'n inlaatspruitstuk liggen?

heerke

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za okt 12, 2013 11:09 am 

Sorry voor de late reactie, maar wat wil je allemaal weten? Wij hebben 3 van deze motoren en ik zou je eventueel kunnen helpen met info, adresen enz.
mvg, Jan

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za okt 12, 2013 8:13 pm 

Jan,
Ik ben gisteren bij Antonie geweest om een ander na te laten meten en de zuiger was inderdaad aan vervanging toe.
Vandaag bij Vanderspoel geweest en die gaf aan dat deze zuigers tegenwoordig vaak door een TM zuiger worden vervangen. Deze is alleen 1,5 mm hoger dus volgens hem kon ik ongestraft de voetpakking 1,5 mm dikker maken en dan is het klaar. Heb zo'n zuiger meegenomen en laat nu een aluvoetpakking maken van 1,5 mm dus daarmee zou dat probleem opgelost zijn..?
Wat wil ik weten, de versnellingsbak en het koppelingshuis hebben gescheiden oliekamers zag ik. Hoeveel olie moet daar in en welke olie? ik dacht tot aan het midden van het kijkglas en bij de koppeling tot het uit het schroefgat loopt? Men zegt dat deze blokken veel meer pk's hebben dan een tm cross, klopt dit of is dit een broodje aap? Nu ik die hogere zuiger en hogere voetpakking krijg, verandert er toch wel iets aan mijn in en uitlaat gebeuren, is dit te verwaarlozen of komt dit helemaal niet goed? O ja, mijn inlaatspruitstuk is ingescheurd, weet jij waar ik nog een goede kan krijgen of hoe ik dit kan repareren?
De krukaslagers zijn ook iets ruim, Vanderspoel vond het verwaarloosbaar, ik heb mijn twijfels, hou niet zo van speling. Weet je welke lagers er in zitten en of daar eventueel ook undersize lagers van te krijgen zijn?
Heerke

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo okt 13, 2013 7:26 pm 

Ik gebruik voor de bak en de koppeling ATF olie Dextron 2. In het bakgedeelte 500ml en in het koppelinghuis 150ml. Deze blokken hebben inderdaad meer PK,s dan een crossblok maar zijn ook veel nerveuzer door het smalle toerenband.Ik heb1 motor welke van Walter van Lent is geweest en moet volgens opgave 50 PK leveren wat ik ook geloof gezien de snelheid en de kracht welke geleverd wordt ten opzichte van mijn andere Pavesi blokken. Het enige verschil kan nog zijn in het type blok. Het meest gebruikt zijn het type C en het type D blok. Verschil: type C vierkante cilinderkop, type D zeshoekige cilinderkop. Cilinder van een type D past ook niet op een Type C door ander patroon van de cilinderbouten. Een inlaatrubber zou je kunnen bestellen via Jacco Pauwer of Peter de Bruin. Ook een rubber van een SGM 196 paste nook van een Rotax 256 of een PVP 251 superkartmotor. Voor de krukaslagers gebruik ik C3 lagers van de bekende merken zoals FAG. Wat berteft jou voet pakking zou dat moeten kunnen, houd er wel rekening mee dat je onder en boven het alu vulstuk een papierpakking plaatst. In theorie verandert er niets aan je in en uitlaat, omdat de zuiger ook hoger is.
Mvg, Jan

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo okt 13, 2013 9:59 pm 

ok thx.
ik ga hier mee aan de gang

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr okt 18, 2013 10:00 pm 

o o , probleempje. ik ben nu zover dat ik de lagers er bijna uit heb. 1 heb ik eruit de ander binnenkort. even een beter passende poelietrekker regelen voor die aan de ontstekingskant) maar nu zie ik dat de roterende inlaat er op verschillende momenten in gemonteerd kan worden. heb je een tip hoe die er in moet?
had ik beter even kunnen merken. de ontsteking heb al wel gemerkt, want het lijkt er op dat daar ook geen spie in zit en op alle manieren gemonteerd kan worden.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za okt 19, 2013 12:35 am 

In principe is de inlaat open als de zuiger omhoog gaat

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za okt 19, 2013 6:59 am 

@joris, dat is wel het principe van een 2 takt motor . Maar het is niet voor niets dat een roterende inlaat meer vermogen geeft, dat komt door het feit dat je het inlaatmoment kunt aanpassen.
@ heerke, Wellicht dat magic je verder kan helpen

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za okt 19, 2013 8:27 am 

Citaat:
maar nu zie ik dat de roterende inlaat er op verschillende momenten in gemonteerd kan worden. heb je een tip hoe die er in moet?
had ik beter even kunnen merken.

De schijf moet ongeveer beginnen te openen 30° na het onderste dode punt en en hij moet weer helemaal gesloten zijn 85° na het bovenste dode punt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za okt 19, 2013 9:52 am 

Inlaat opent 141 grd voor BDP en sluit 82 grd na BDP
mvg. Jan

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za okt 19, 2013 10:01 am 

Heerke, het probleem zit hem in de afstelling. Bij de Pavesi motoren zit er op de krukas een aandrijfstuk wat uit 2 gedeelten bestaat en waar tusen de inlaat schijf zit. De schijf heeft echter in het midden alleen een rond gat, zodat de schijf op alle mogelijke manier gemonteerd kan worden. Je zal de schijf op jou motor moeten uittimeen en er ook zeer van overtuigt moeten zijn dat de schijf goed klemt tussen de aandrijfstukken.
mvg, Jan

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za okt 19, 2013 10:47 am 

Gewoon de motor laten doen door een vakman. :D

Je kan hier altijd terecht.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za okt 19, 2013 11:41 pm 

jan,
de schijf zit gelukkig nog wel vast tussen de klemstukken.
dus blijven er 14 manieren over om hem te monteren. even uitvogelen hoe ik die 141 graden en 82 graden uitmeet. het was handig geweest als ze er merkje op hadden gezet. is er ook een werkplaatsboek of iets dergelijks te vinden?

Laatst bijgewerkt door heerke op za okt 19, 2013 11:46 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za okt 19, 2013 11:43 pm 

ik heb nog even tijd. heb de lagers er nu uit, die bestel ik morgen. tegen de tijd dat de krukaslagers binnen zijn moet ik het gradenprobleem opgelost hebben.
ik bestel dan c3 lagers, de oude lagers zijn c4 lagers. die hebben iets meer speling dus met c3 moet het dan zo ie zo beter zijn.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo okt 20, 2013 6:53 am 

Citaat:
even uitvogelen hoe ik die 141 graden en 82 graden uitmeet.

Als de motor inelkaar zit kan je een graden boog op de krukas zetten en de schijf heel simpel op tijd monteren.
Citaat:
de oude lagers zijn c4 lagers. die hebben iets meer speling dus met c3 moet het dan zo ie zo beter zijn.

C4 lagers zijn beter er moet speling op. En denk erom dat het wel tn9 lagers zijn (kunstof kooi).
En denk om de axiaale speling +- 0,3mm minimaal.

Ik zou toch hulp vragen van iemand die hier meer van weet. Als ik dat zo alles lees kan het een dure motor worden. Iets verkeerd en je motor loopt in de soep.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende