Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: GX390 cylinder
BerichtGeplaatst: vr sep 27, 2013 6:21 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm
Berichten: 2460
Woonplaats: Vlissingen
Ik heb vandaag mijn gx390 cylinder laten opmeten met een micrometer.
De X en Y as op 3 verschillende punten in de cylinder. De volgende resultaten kwamen er uit:



Bovenkant Cylinder
 
X = 88.060 mm
Y = 88.070 mm
 
Midden Cylinder
 
X = 88.120 mm
Y = 88.060 mm
 
Bodem Cylinder
 
X = 88.150 mm
Y = 88.020 mm

Nu is mijn vraag, moet deze cylinder een nieuwe boring hebben?
Het verschil tussen de grootste en kleinste meting is 0.09

Als is een overmaat zuiger wil plaatsen moet je dan de grootste of kleinste meting kiezen voor het bepalen voor de overmaat?

_________________
*[Knetterskelter] -|- [Facebook] -|- [Youtube]*


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GX390 cylinder
BerichtGeplaatst: vr sep 27, 2013 7:00 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm
Berichten: 2460
Woonplaats: Vlissingen
Ik zie net dat een overmaat pas begint bij 0.25, dat gaat dus niet passen.
Aangezien mijn zuiger redelijk te bewegen is en uit de cylinder meting blijkt dat de slijtage (standaard is de boring 88mm) wel mee valt ga ik nu twijfelen aan de zuiger. Deze maar eens laten meten.

_________________
*[Knetterskelter] -|- [Facebook] -|- [Youtube]*


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GX390 cylinder
BerichtGeplaatst: za sep 28, 2013 5:41 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm
Berichten: 2460
Woonplaats: Vlissingen
Okay, we zijn weer wat wijzer geworden.. Ik heb de zuiger eens nagemeten.
Ken iemand mij vertellen of dit normaal is bij een GX390?

Onderkant zuiger op de wangen gemeten... heeft de juiste maat.
Afbeelding

Zuiger gemeten op de bovenkant bij de veren (daar is waar de zuiger zoveel speling heeft)
Afbeelding

Dit lijkt me niet te kloppen?

_________________
*[Knetterskelter] -|- [Facebook] -|- [Youtube]*


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GX390 cylinder
BerichtGeplaatst: za sep 28, 2013 7:00 pm 

Geregistreerd: di jul 15, 2008 7:37 pm
Berichten: 614
Een zuiger is normaal op de zuigerbodem altijd wel smaller. Het verschil moet je net met het oog kunnen zien ongeveer. De vuurring heeft de grootste speling, dan na de eerste veer word het kleiner en na de tweede veer moet ie ongeveer dezelfde diameter hebben als het hemd.

Op de foto lijkt het wel vrij fors, eerlijk gezegd.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GX390 cylinder
BerichtGeplaatst: za sep 28, 2013 7:37 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm
Berichten: 2460
Woonplaats: Vlissingen
De zuiger is net onder de ringen ook dunner dan onderaan bij de wangen.
Dat lijkt me toch niet normaal?

_________________
*[Knetterskelter] -|- [Facebook] -|- [Youtube]*


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GX390 cylinder
BerichtGeplaatst: za sep 28, 2013 8:11 pm 

Geregistreerd: di jul 15, 2008 7:37 pm
Berichten: 614
Ja, is lastig te zeggen, heb ik ook niet genoeg ervaring voor. Omdat de zuiger bovenaan warmer word dan onder zet deze daar meer uit. Daarom loopt een zuiger taps toe.

Heb wel eens een zuiger moeten tekenen maar kan het je niet zo meer vertellen.
Ken de theorie, maar mis helaas nog de exacte praktijkervaring, haha.

Wat zijn de verschijnselen aan je motor? Weet je hoeveel compressie ie heeft? Vanwaar twijfel je? Ik weet nog van mijn 390 dat ie optisch ook ontzettend veel zuigerspeling had.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GX390 cylinder
BerichtGeplaatst: za sep 28, 2013 8:27 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm
Berichten: 2460
Woonplaats: Vlissingen
De motor heeft niet zoveel power meer als voorheen. Da's de reden dat ik hem open trok en omdat ik de lagerschalen van me arc wilde bekijken.

_________________
*[Knetterskelter] -|- [Facebook] -|- [Youtube]*


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GX390 cylinder
BerichtGeplaatst: zo sep 29, 2013 9:48 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 31, 2009 12:04 pm
Berichten: 215
Woonplaats: Haarlem
Staan deze maten met toleranties ook niet in die werkplaats handboek die waar svv een linkje van stuurde?

Kwam je erg veel te kort de afgelopen wedstrijd?

_________________
´02 Tonykart, G390F


Turquoise Golf III GTI 16v ´95
R.I.P. Golf III GTI Edition ´94


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GX390 cylinder
BerichtGeplaatst: zo sep 29, 2013 10:14 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm
Berichten: 2460
Woonplaats: Vlissingen
De maten met toleranties staan in de PDF en ik zit nog binnen de marges met mijn cylinder.
De zuiger is in iedergeval niet goed meer... Met de afgelopen wedstrijd kwam ik veel te kort maar dat lag ook deels aan de suco koppeling die vast zat en niet meer wilde slippen. Ik reed dus als waren met een direct drive :)

Maar de races daarvoor merkte ik al dat wanneer ik vlak achter iemand zat op het rechte stuk die met dezelfde tandwiel bezetting reed makkelijk op mij uitliep. Een beetje kan natuurlijk maar dit ging om meters

Afijn race 5 zit er voor mij niet meer in, ik ga nog lekker een lang weekend met vakantie en dan zullen we weer eens aan de motor gaan beginnen.

_________________
*[Knetterskelter] -|- [Facebook] -|- [Youtube]*


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GX390 cylinder
BerichtGeplaatst: zo sep 29, 2013 1:03 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 31, 2009 12:04 pm
Berichten: 215
Woonplaats: Haarlem
Das balen, succes met de revisie en hopelijk zien we je volgend jaar weer :wink: zou leuk zijn als je ook met de kop groep mee kan komen.

_________________
´02 Tonykart, G390F


Turquoise Golf III GTI 16v ´95
R.I.P. Golf III GTI Edition ´94


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GX390 cylinder
BerichtGeplaatst: zo sep 29, 2013 1:28 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm
Berichten: 2460
Woonplaats: Vlissingen
Inderdaad balen.. maar ik heb nog meer te doen dan sleutelen aan me skelter :)
Dus wie weet volgend jaar weer!

_________________
*[Knetterskelter] -|- [Facebook] -|- [Youtube]*


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GX390 cylinder
BerichtGeplaatst: vr okt 04, 2013 2:14 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm
Berichten: 2289
Woonplaats: Goor
Hey Backlash, same here. Maar mijn machine rookte echt enorm.
Mijn zuiger was dus ook versleten zal em vanavond even opmeten, ik had zoals in de andere threat meer dan .5 speling maar mijn .25 zuiger paste er niet in.
Ik heb met de nieuwe imitatie zuiger de motor nog niet aan het draaien gehad (hoop gevestigd op vanavond).

_________________
Zanardi 2014 - Honda GX390
vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03
Mari Delta '08 - Honda GX390
http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GX390 cylinder
BerichtGeplaatst: ma okt 07, 2013 9:27 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm
Berichten: 2460
Woonplaats: Vlissingen
Mijne rookte totaal niet en liep heel netjes. Heb inmiddels de nieuwe zuiger binnen maar vind er nog steeds redelijk wat speling op zitten.
Maar goed, alles is binnen de marges dus het zal wel horen.

_________________
*[Knetterskelter] -|- [Facebook] -|- [Youtube]*


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David