Auteur |
Bericht |
Michello
|
Geplaatst: vr aug 09, 2013 9:43 am |
|
Geregistreerd: wo jul 31, 2013 8:15 pm Berichten: 106 Woonplaats: De Steeg
|
Als je rustig je rijkwaliteit wilt verbeteren moet je toch vooral geen schakel kart gaan rijden? 4- takt (Swissauto) heeft minder onderhoud nodig als een 2takt en is net iets sneller en heeft meer koppel onderin. 2takt heeft een mooi geluid en (geur ) maar een 4takt went snel hoor!!!!
_________________ Zanardi -------- Swissauto spec. 1
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: vr aug 09, 2013 10:32 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
@Cibex,
Je zegt dat je je vooral bezig wilt houden met de afstelling van het chassis; vergeet dan niet dat je bij een 2takt juist veel met de carb afstelling bezig zult moeten zijn om de motor goed te laten lopen (veel meer weers- en temperatuursafhankelijk). Bij een Rotax is dat iets minder belangrijk dan bij andere (KZ/KF) 2takt motoren. Maar hierbij heeft een 4takt zoals bijvoorbeeld een VT250 motor wel degelijk een voordeel; dus neem dat ook mee in je overweging !
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
Laatst bijgewerkt door Wilfred op vr aug 09, 2013 11:35 am, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
cibex
|
Geplaatst: vr aug 09, 2013 11:00 am |
|
Geregistreerd: di aug 06, 2013 1:47 pm Berichten: 41
|
@Wilfred en Michello, de redenen waarom ik 4takt, zoals een Swiss 250 niet als optie heb meegenomen heb ik aangegeven. Maar wat jullie zeggen klopt absoluut, en past ook zeker op bepaalde aspecten met hoe ik het liefst wil rijden (zo min mogelijk sleutelen en onderhoud). Maar ook de aanschafkosten spelen een rol. Ik wil alles nieuw hebben. En als ik dan kijk naar de prijzen van Swiss 250, dan word ik daar niet vrolijk van. Vind gemiddeld prijzen (voor complete motor uiteraard) van ruim 4.100 EUR. En dit is ruim 1.000 meer dan een DD2 en +/- 1.700 meer dan een Max Senior. Vind ik best veel . . .
Waar moet ik precies aan denken als het gaat om motor afstellingen bij een Swiss 250? Hoevaak (waarop gebaseerd, het weer?) En hoeveel werk is dit? En om hoeveel draaiuren moet een Swiss gereviseerd worden/beurt krijgen? En wat kost een beurt/revisie dan (uiteraard laten doen)?
_________________ CRG Dark Rider 2013 - Rotax DD2 2013
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: vr aug 09, 2013 11:13 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Afstellen motor Swissauto is weinig; eigenlijk alleen een andere bougie als buitentemperatuur boven de 20 graden komt. Sproeiers hoef je eigenlijk niet naar om te kijken in tegenstelling tot een 2takt. Veel werk is dit dus niet. Olie vervang ik na elke keer rijden, is ook niet veel werk (heeft een 2takt niet natuurlijk).
Revisie volgens opgaaf fabrikant is na 45 uur; kosten circa 1.100 euro. Tussentijds onderhoud bij 15 - 20 uur kost circa 300 euro. Deze kosten zijn hoger dan bij een 2takt, maar ik ben u eenmaal niet technisch onderlegd en heb geen zin om steeds sproeiers te wisselen en aan de stelschroeven te moeten draaien om mijn motor goed te laten lopen (en niet vast te laten lopen). Dat is de reden dat ik voor 4takt heb gekozen. Daarnaast rij ik circa 6-8 keer per jaar recreatief; dat is 6 tot 12 uur effectief per jaar. Dus de extra kosten voor revisie t.o.v. 2takt spreid ik over een lange periode.
Maar ook als ik meer tijd had en meer kon rijden zou ik denk ik VT250 blijven rijden; gewoon omdat het snelle en krachtige motoren zijn (veel koppel) en je vaak een recreatieve schakel voorbij gaat. Dan maar iets meer uitgeven voor extra gemak, maar da's mijn mening/keuze en ja het kost iets meer. Maar als ik 2takt zou gaan rijden, zou ik voor de Rotax Max gaan, omdat deze motor heel betrouwbaar is en voor een 2takt weinig onderhoud/revisie nodig heeft en niet zo gauw vast loopt.
Succes met je keuze en we horen hier graag wat het gaat worden.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
cibex
|
Geplaatst: vr aug 09, 2013 12:18 pm |
|
Geregistreerd: di aug 06, 2013 1:47 pm Berichten: 41
|
@Wilfred, dank voor de info. Je hebt een PB. Keuzes keuzes . . . je maakt het me niet makkelijker
_________________ CRG Dark Rider 2013 - Rotax DD2 2013
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: vr aug 09, 2013 12:41 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
Michello
|
Geplaatst: vr aug 09, 2013 2:33 pm |
|
Geregistreerd: wo jul 31, 2013 8:15 pm Berichten: 106 Woonplaats: De Steeg
|
Daarnaast ben ik van mening dat als je alle kosten bij elkaar optelt de Swiss goedkoper is. Als ik zie hoe een vriend van mij altijd aan het sleutelen is en investeren.......met een nieuw gekochte Rotax die altijd optijd de revisies krijgt en het onderhoud! Op het circuit zie ik ook altijd mensen vele minuten/uren sleutelen. Een 4-takt is in bijna alle gevallen starten en lopen en preventief onderhoud. Ik had voor deze kart ook gekeken voor een Rotax Max. Uiteindelijk heb ik voor een stukje meer geld een Swiss gekocht met de vooronderstelling dat dit meer kwaliteit is en mij minder kopzorgen gaat bezorgen. Het kost nu misschien 2000 euro meer maar wat is dat als je na 4 jaar de revisie hebt afgeschreven ten opzichte van een 2-takt? Ik kan dit niet onderbouwen maar het lijkt mij een redelijke berekening.
_________________ Zanardi -------- Swissauto spec. 1
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: vr aug 09, 2013 3:17 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Op de lange termijn ontlopen de kosten voor een rotax en swiss elkaar niet veel. Voorkeur van de rijder is meer bepalend voor de keuze.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: vr aug 09, 2013 4:19 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Als je een VT250 super wilt laten lopen (lees vooraan mee rijden in een NK), zul je ook veel moeten bezig zijn met de afstelling van bv. de carb. Voor Piet recreant speelt dit uiteraard minder een rol.
Het zelfde geld voor een Rotax in mijn ogen.
Met een relatieve basisafstelling van de carb kun je ook veel rijplezier hebben zonder daar veel na om te kijken.
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: vr aug 09, 2013 6:51 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Klopt, maar een Rotax reageert hier toch kritischer op. Maar als je in de top mee wilt rijden - welke klasse dan ook 2t of 4t - zul je veel moeten experimenteren met ALLE mogelijke settings van zowel chassis als motor om een compleet kloppend plaatje te krijgen; maar dat is niet het punt waar het in dit topic om gaat.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
Bask
|
Geplaatst: vr aug 09, 2013 7:14 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 23, 2005 2:59 pm Berichten: 709 Woonplaats: Bad Bentheim
|
Jullie zeggen wel dat de swiss uiteindelijk goedkoper is, maar maak mij Eens een correcte kostenpost op. Je bent imo een stuk duurder uit als met een Max of DD2. Neemt niet weg dat het een briliante motor is hoor. Wat betreft sproeiers bij de Max, ik heb een sr gehad die niet goed wou lopen, je bleef sproeiers wisselen.. als ik daarentegen de max van David bekijk, en mijn eigen DD2, voor ons recreanten, ik heb nog geen.sproeier hoeven te wisselen, ben begonnen in maart met de motor, Laatste keer was afgelopen weekend.
_________________ MS Kart 08 ft. TM K9bspecial
BoBaArt Kartracing
Ik vertrouw iedereen, het is alleen de duivel in hen die ik niet vertrouw...
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: vr aug 09, 2013 7:20 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Ik zeg juist niet dat de Swiss goedkoper is, maar dat de kosten op de lange termijn elkaar niet veel zullen ontlopen bij gelijk gebruik.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
Bask
|
Geplaatst: vr aug 09, 2013 7:31 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 23, 2005 2:59 pm Berichten: 709 Woonplaats: Bad Bentheim
|
Ah sorry, Ik.las de post van michello zie ik.
Ik zal me ff nader toelichten betreft kosten; verschil van 2000 euro aanschaf. vaste kosten rotax, iedere 20 uur zuiger wisselen a 100 euro. Na nog eens 20 uur volle revisie van grofweg 500. Beetje onvoorziene kosten, totaal 700 euro, en dan houd ik het heel hoog aan voor een recreant..Das 1400 euro op 100 uur. Als ik de post van Wilfred lees kom ik op 2800 euro kosten over 100 uur rijden. Grofweg alles.he. samen met de 2000 euro hogere aanschaf heb je het over een verschil van 3400 euro. De Swiss mag bij verkoop wat meer waarde hebben, maar je krijgt bij een Max vast geen geld toe. Daarbij komt dat de Max bekend staat om zijn.betrouwbaarheid. Je zult dus imo altijd een stuk duurder uit zijn met de Swiss, Het is aan jou of het je dat geld waard is.
_________________ MS Kart 08 ft. TM K9bspecial
BoBaArt Kartracing
Ik vertrouw iedereen, het is alleen de duivel in hen die ik niet vertrouw...
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: vr aug 09, 2013 8:02 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Klopt, iedereen moet voor zichzelf bepalen wat hij/zij wil. Een aspect daarvan is budget, maar er is meer zoals bijvoorbeeld gemak, waar ga je rijden, wat rijden vrienden etc.....
Keus maken is niet alleen afhankelijk van geld en dat maakt het soms nog lastiger. Zolang iemand maar een weloverwogen keuze maakt kun je genieten van deze mooie sport/hobby en dat is het belangrijkste denk ik.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
gewoon maarten
|
Geplaatst: vr aug 09, 2013 8:03 pm |
|
Geregistreerd: zo maart 10, 2013 5:44 pm Berichten: 657
|
Misschien is het ook handig om uit te zoeken waar je met wat mag rijden bij de banen bij jou in de buurt. (Lelystad, Eefde)
|
|
Omhoog |
|
|