Auteur |
Bericht |
Philippe001
|
Geplaatst: wo mei 29, 2013 11:11 pm |
|
Geregistreerd: zo mei 26, 2013 11:00 pm Berichten: 3
|
Dag allemaal,
Ik ben 29j, 75kg, afkomstig uit België, en gebeten door autosport. In het verleden ook enduro/supermotard gereden.
Wil dit seizoen in karting stappen, en mijn definitie is recreatief op Horensbergdam draaien, +/- 20 rijdagen (= 30 uren) per jaar. Topsfeer in Genk trouwens.
Heb pas getest met Rotax Max en DD2 => het wordt DD2.
Ik kijk nu naar Birel of Zanardi. Moet jong occasie zijn, liefst van bij dealer of iemand bij wie ik zekerheid voel betreffende staat van materiaal. Heb een aantal dingen dingen op het oog, maar goede aanbiedingen / doorverwijzingen welkom.
Aankoopverhaal is 1, maar kostenverhaal is 2. Ook dit laatste wil ik zo goed mogelijk in kaart op voorhand. Het is voor mij een lange termijn verhaal, geen impuls.
Vandaar mijn post met vraag naar jullie input. Klopt mijn rekening jaarlijkse kost?
1. Banden (elke 3u): 10 sets x +/- 175 EUR: 1750 EUR 2. Remblokken (4 wissels per jaar): 4 x 6 (6 blokken want 3 schijven DD2) x 20EUR = 480 EUR 3. Brandstof: 1500 EUR (KLOPT DIT??) 4. Lidmaatschap Genk: 600 EUR 5. Revisie na 35u (dus +/- 1x per seizoen): geen geprul, dus bij dealer (cf verzegeling etc.): 700 EUR 6. Onvoorziene kosten (d.i. kleine technische dingen, is niet schade rijden): 500 EUR 7. Geen rekening houden met schade die gereden wordt, is een andere rekening. 8. Geen rekening houden met verplaatsing / eten / drinken / etc. Andere rekening.
Totaal: 5530 EUR/jaar = 460 EUR / maand.
Het is voor mij een "rode draad" kosten inschatting, dus geen details zoals "hoe agressiever je rijdt, hoe sneller je banden...." Dat verhaal ken ik. Ik wil gewoon een doorsnee inschatting voor recreant op 30u. Ik heb alle topics betreffende kosten doorgelezen, maar ik hoor langs alle kanten de gekste dingen (in hoogte maar ook vooral in laagte), vandaar mijn dubbel check.
Alvast bedankt voor jullie input!
Philippe
|
|
Omhoog |
|
 |
Menno van Es
|
Geplaatst: do mei 30, 2013 6:50 am |
|
Geregistreerd: zo mei 05, 2013 5:20 pm Berichten: 351 Woonplaats: Tiel
|
Misschien vervoerskosten/opslag als dit eventueel nodig is?
_________________ ~ Birel CRX32 (2006) + Swissauto SA250 (2009). ~ CRG Darkrider (2015) + Rotax evo DD2 (2015).
|
|
Omhoog |
|
 |
Philipper
|
Geplaatst: do mei 30, 2013 7:38 am |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Nieuwe banden zijn voor een recreant geen must. Ik kart al 6 jaar en nog nooit op nieuw schoeisel gereden. Tijdens de wedstrijden vind je genoeg bandjes die nog in heel goede staat zijn voor een recreant.  Wat de keuze van chassis betreft, denk dat Ingo Schepers uit Koersel nog wel wat Zanardi DD2 heeft staan 
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
 |
Basjuh
|
Geplaatst: do mei 30, 2013 7:39 am |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Ik denk dat je heel reëel geteld hebt. Tevens zie ik in je lijst staan dat je voor jaarkaart op Genk kiest. Dat zou ik persoonlijk voor een Birel kiezen, gezien Genk daar verdeler van is en dus altijd reserve parts van dit merk op stok liggen.
Veel succes met de aankoop!
|
|
Omhoog |
|
 |
Maxime
|
Geplaatst: do mei 30, 2013 11:32 am |
|
Geregistreerd: zo nov 13, 2011 8:14 pm Berichten: 280 Woonplaats: Noorderwijk
|
Banden zou ik niet elke keer nieuw kopen. Vergeet vooral de olie er niet bij te tellen. Met 460 euro in de maand kom je zeker toe normaal, ik kom normaal ook zoiets uit en daar zit dan af en toe wat kleine schade bij. Van waar in belgië ben je ergens?
_________________ FA kart DD2 2015 + rotax max dd2 BNL & BMC 2015 voor Vici motorsports
|
|
Omhoog |
|
 |
Clercqske
|
Geplaatst: do mei 30, 2013 11:46 am |
|
Geregistreerd: do aug 10, 2006 5:40 pm Berichten: 1130 Woonplaats: Torhout
|
Waarom keurt iedereen nieuwe banden af? Eerlijk gezegd vind ik het een goede keuze als hij de intentie heeft om zelf veel dingen te willen proberen omtrent afstelling met zijn race achtergrond. Als hij echt gewoon zijn rondjes wilt maken zonder de uitdaging om de kart harder te laten gaan dan snap ik dat hij geen nieuwe banden hoeft. Trouwens, in het begin zou ik aanraden gewoon om gebruikte banden te kopen om de kart te leren en gewoon rondjes te rijden, dat is het belangrijkste in het begin. Met een jaarkaart van Genk zou ik dan gewoon vaker gaan indien mogelijk 
_________________ Webshop Vici Motorsports!Facebook Vici Motorsports Like! Verdeler van: FA Kart - OTK - Fuchs Silkolene - AIM Mychron - Freem - Alpinestar - Arai
|
|
Omhoog |
|
 |
Philipper
|
Geplaatst: do mei 30, 2013 1:08 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Citaat: Waarom keurt iedereen nieuwe banden af? Ik keur het niet af, zeg gewoon dat telkens nieuwe banden een serieus hap uit het budget zijn 
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
 |
Kulgan
|
Geplaatst: do mei 30, 2013 2:03 pm |
|
Geregistreerd: zo okt 23, 2011 8:44 pm Berichten: 10
|
mijn mening: - om de drie uur nieuwe banden lijkt mij veel. Ik zou toch denken dat 5 uur moet lukken. - Remblokken kosten meer dan 40€ per set, maar 4 sets per jaar lijkt mij veel - de 500 euro 'onvoorziene' kosten kan soms heel snel opgebruikt zijn  - als je pas begint te karten, misschien ook aanschaf van gereedschap en reserve onderdelen erbij tellen
|
|
Omhoog |
|
 |
Basjuh
|
Geplaatst: do mei 30, 2013 2:42 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Citaat: mijn mening:- om de drie uur nieuwe banden lijkt mij veel. Ik zou toch denken dat 5 uur moet lukken. Als jij vega D3 onder je DD2 hebt liggen, wat daar wel een mooie band voor is. Dan ben ik bang dat 5 dagen intensief rijen daarmee krap word. Maar dit zal zich in de praktijk moeten uitwijzen.
|
|
Omhoog |
|
 |
Bask
|
Geplaatst: do mei 30, 2013 4:05 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 23, 2005 2:59 pm Berichten: 709 Woonplaats: Bad Bentheim
|
Brandstof is wat lager, kom zelf op zo'n 800 bij 20x anderhalf uur rijden. Remblokken lijken me ook aan de hoge kant, mijzelf lijkt de helft vd slijtage. Revisie, ene keet groot, andere keer kleiner, Dan praat je recreatief over 700 per 2 jaar, mits er geen gekke dingen gebeuren.
_________________ MS Kart 08 ft. TM K9bspecial
BoBaArt Kartracing
Ik vertrouw iedereen, het is alleen de duivel in hen die ik niet vertrouw...
|
|
Omhoog |
|
 |
bjornschuddings
|
Geplaatst: do mei 30, 2013 4:56 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 10, 2012 4:37 pm Berichten: 1754
|
Wij zitten meestal rond de 120 euro voor een dag rijden. Eten en benzine van de kart en auto. De revisie , banden en schade is er niet bijgerekend
_________________ "if you have everything under control you're not moving fast enough"CRG ROAD REBEL 2008 - ROTAX MAX SR CRG ROADREBEL 2012 - TM K9C Facebook.
|
|
Omhoog |
|
 |
Philippe001
|
Geplaatst: vr mei 31, 2013 9:53 am |
|
Geregistreerd: zo mei 26, 2013 11:00 pm Berichten: 3
|
Thanks allemaal voor nuttige feedback!
@ Philipper: van waar ben je, en waar rijd je meestal? Heb je de jouwe bij Ingo gekocht (jong occasie?)? @ Basjuh: inderdaad groot voordeel om Birel te kiezen met mijn Genk plannen. Voorlopig niet bedoeling om andere circuits te doen. @Maxime: ik kom van Hasselt - Limburg - België
|
|
Omhoog |
|
 |
Philipper
|
Geplaatst: vr mei 31, 2013 4:50 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Philippe, ben ook van Hasselt  Heb ook een Zanardi (Max Senior) van bij Ingo 
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
 |
Ron88
|
Geplaatst: wo jun 12, 2013 7:55 pm |
|
Geregistreerd: ma jan 24, 2005 7:03 pm Berichten: 1303 Woonplaats: Nuland
|
Ik heb nog een aantal splinternieuwe DD2 chassis staan, mocht je interesse hebben!
_________________ Koos Kartloos
|
|
Omhoog |
|
 |
royhamilton
|
Geplaatst: do jun 13, 2013 9:36 am |
|
Geregistreerd: ma mei 20, 2013 4:17 pm Berichten: 15
|
Dag Philippe,
Leuk je zondag gezien te hebben in Genk in plaats van zakelijk.
Zoals ik zondag ook aangegeven heb mocht je vragen hebben bel me dan even.
Gr. Roy Hamilton
|
|
Omhoog |
|
 |