Auteur |
Bericht |
Nodroz
|
Geplaatst: zo apr 21, 2013 8:15 pm |
|
Geregistreerd: zo apr 14, 2013 11:40 am Berichten: 545 Woonplaats: Gent
|
Hallo iedereen, Ik ben vandaag voor de eerste keer met mijn kart op een circuit gaan rijden! Kart is 2dehands aangekocht en de motor heeft zo'n 7uren gelopen sinds laatste revisie volgens de alfano. Na het controleren van mijn kart na een voormiddag karten (zo'n 1.5u na elkaar) heb ik gemerkt dat er vrij veel olieresten rond mijn cilinderblok komt te staan. Ik vraag me nog altijd af of dit afkomstig is van tussen de cilinder en het carter of van de uitlaat? Heeft iemand van jullie een idee? Is dit normaal, of heb ik ergens iets verkeerd gedaan? Wat is de beste manier om dit te kuisen? Nog een vraagje tussendoor: met welke olie kun je best je uitlaat insmeren voor het roesten tegen te gaan? Zou WD40 goed zijn hiervoor? Enkel fototjes: Groetjes, Alexander
_________________ Birel RY31 met Rotax Max SR.
|
|
Omhoog |
|
|
xracer
|
Geplaatst: zo apr 21, 2013 8:33 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 24, 2011 8:34 pm Berichten: 284 Woonplaats: boechout
|
is normaal,komt normaal van de uitlaat,ik doe aan de uitgang aan de cilinder van die vloeibaar pakking,dan heb je die smurrie niet meer
_________________ Haase edox dd2
|
|
Omhoog |
|
|
Tom
|
Geplaatst: zo apr 21, 2013 8:54 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Als je zeker bent dat het van de uitlaat komt zoals Kenny zegt, is er inderdaad geen probleem. Als er voetpakking van de cilinder lek is heb je namelijk wel een probleem. Even natrekken.
Vermoed echter ook gewoon het eerste gezien de olie zwart / verbrand is. Zeker dat je met de juiste olie, en de juiste mengverhouding hebt gereden? Een volsynthetische / vol estersynthetische olie 1:50?
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
|
Nodroz
|
Geplaatst: zo apr 21, 2013 8:58 pm |
|
Geregistreerd: zo apr 14, 2013 11:40 am Berichten: 545 Woonplaats: Gent
|
Jep gemengd met mobil1 tweetakt olie. Ik heb 100ml olie gemengd met 5l benzine.
Hoe zou ik het kunnen controleren vanwaar het komt?
_________________ Birel RY31 met Rotax Max SR.
|
|
Omhoog |
|
|
Tom
|
Geplaatst: zo apr 21, 2013 8:59 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Welke tweetakt olie van mobil?
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
|
xracer
|
Geplaatst: zo apr 21, 2013 10:17 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 24, 2011 8:34 pm Berichten: 284 Woonplaats: boechout
|
nee heb hem syn 100 aangeraden he tom
_________________ Haase edox dd2
|
|
Omhoog |
|
|
Tom
|
Geplaatst: zo apr 21, 2013 10:22 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Ge weet waar ge hem kunt krijgen he:p en de 6+1 (ff stortreclame)
Nenee, maar zonder gekkigheid: een 100% synthetische race olie is echt wel minimum vereiste. Rotax zal niet vastgaan van "mindere olie", maar naar zuiverheid, onderhoud en gemak toe is die 5€ extra investering wel de verstandigste 5€ die je kan uitgeven aan een Rotax.
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
|
Philipper
|
Geplaatst: ma apr 22, 2013 6:02 am |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Heb ik ook redelijk wat last van gehad. Er bestaat speciale pasta die je tussen het uitlaatstuk en de uitlaat kan smeren. Helpt wel
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
|
Clercqske
|
Geplaatst: ma apr 22, 2013 11:03 am |
|
Geregistreerd: do aug 10, 2006 5:40 pm Berichten: 1130 Woonplaats: Torhout
|
extra veren aan uitlaat helpt ook. Anders kan je inderdaad zo'n vloeibare pakking gebruiken maar is onhandig vind ik.
_________________ Webshop Vici Motorsports!Facebook Vici Motorsports Like! Verdeler van: FA Kart - OTK - Fuchs Silkolene - AIM Mychron - Freem - Alpinestar - Arai
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: ma apr 22, 2013 4:07 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Citaat: Ik ben vandaag voor de eerste keer met mijn kart op een circuit gaan rijden! Als dit de aller allereerste keer was dat je met een dergelijke kart op een circuit bent gaan rijden, en hiervoor bijvoorbeeld alleen maar indoor gereden hebt, kan ik me voorstellen dat je (heel verstandig) nog een beetje rustig aan gedaan hebt. De toerentallen liggen dan meestal wat lager, hoeveelheid onverbrande olie wat hoger (soms zie je ook dat de bougie vet slaat op dergelijke dagen). Daar bij de uitlaat lekt meestal wel wat olie, dit is wel wat meer dan gemiddeld. Naarmate je wat snellere rondjes gaat rijden zal dit minder worden. Daarnaast nog even kijken dat de uitlaat netjes aansluit op het blok, en inderdaad ook een geschikte olie gebruiken.
|
|
Omhoog |
|
|
Nodroz
|
Geplaatst: ma apr 22, 2013 7:58 pm |
|
Geregistreerd: zo apr 14, 2013 11:40 am Berichten: 545 Woonplaats: Gent
|
Tom schreef: Welke tweetakt olie van mobil? Mobil1 Racing 2T Fully synthetic 2 stroke engine oil xracer schreef: nee heb hem syn 100 aangeraden he tom Ik heb gewoon 2takt olie gevraagd in de winkel en ze hebben me die Mobil1 gegeven. Philipper schreef: Heb ik ook redelijk wat last van gehad. Er bestaat speciale pasta die je tussen het uitlaatstuk en de uitlaat kan smeren. Helpt wel Hmm, hier zal ik eens voor kijken. Heeft iemand toevallig een link van een webshop die dit heeft? Clercqske schreef: extra veren aan uitlaat helpt ook. Anders kan je inderdaad zo'n vloeibare pakking gebruiken maar is onhandig vind ik. Ik vind de uitlaat er stevig op vastzitten. Kan me moeilijk voorstellen dat extra veren zullen helpen, of toch wel? David schreef: Citaat: Ik ben vandaag voor de eerste keer met mijn kart op een circuit gaan rijden! Als dit de aller allereerste keer was dat je met een dergelijke kart op een circuit bent gaan rijden, en hiervoor bijvoorbeeld alleen maar indoor gereden hebt, kan ik me voorstellen dat je (heel verstandig) nog een beetje rustig aan gedaan hebt. De toerentallen liggen dan meestal wat lager, hoeveelheid onverbrande olie wat hoger (soms zie je ook dat de bougie vet slaat op dergelijke dagen). Daar bij de uitlaat lekt meestal wel wat olie, dit is wel wat meer dan gemiddeld. Naarmate je wat snellere rondjes gaat rijden zal dit minder worden. Daarnaast nog even kijken dat de uitlaat netjes aansluit op het blok, en inderdaad ook een geschikte olie gebruiken. Dit was inderdaad de allereerste keer dat ik ging rijden met een kart outdoor. Eerste keer op een outdoor circuit, eerste keer op een eigen kart en eerste keer op een Rotax Max. (Heb al eens gereden met 100cc op parking). We vorderen gestaag; hier een filmpje op het einde van de halve dag: http://www.youtube.com/watch?v=HbQ9CcUGy6UIn het begin was het wel langzaam rijden, maar langzaam aan begint de snelheid erin te komen. Dus jullie zijn allemaal zeker dat het uit de uitlaat kom en niet rondom de cilinder?
_________________ Birel RY31 met Rotax Max SR.
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: ma apr 22, 2013 8:26 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
hij kan ook onder de cilinder uit zweten het is inderdaad wat meer dan gebruikelijk maar ik zou mijn eigen er geen zorgen om maken
op het filmpje gaat het best goed toch mooie baan trouwens
|
|
Omhoog |
|
|
Maxime
|
Geplaatst: ma apr 22, 2013 8:27 pm |
|
Geregistreerd: zo nov 13, 2011 8:14 pm Berichten: 280 Woonplaats: Noorderwijk
|
heb hetzelfde bij mijn kart, ik laat het gewoon zo en op het einde van de dag is met engine cleaner erover spuiten en is het gelijk weg.
Ben ook dikwijls op ostricourt te vinden , misschien kom ik je daar wel eens tegen.
_________________ FA kart DD2 2015 + rotax max dd2 BNL & BMC 2015 voor Vici motorsports
|
|
Omhoog |
|
|
Deksel
|
Geplaatst: ma apr 22, 2013 10:31 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 17, 2006 7:56 pm Berichten: 1223 Woonplaats: Terborg
|
Mooie baan inderdaad! Leuke filmpje... uiteraard ff geliked!
_________________ ART TS-01 2013 met Rotax Max Sr.
|
|
Omhoog |
|
|
Nodroz
|
Geplaatst: do apr 25, 2013 8:53 pm |
|
Geregistreerd: zo apr 14, 2013 11:40 am Berichten: 545 Woonplaats: Gent
|
joris schreef: hij kan ook onder de cilinder uit zweten het is inderdaad wat meer dan gebruikelijk maar ik zou mijn eigen er geen zorgen om maken
op het filmpje gaat het best goed toch mooie baan trouwens Bedankt! Ik heb net even de kart helemaal opgekuist en gestart om te kijken vanwaar het komt. Blijkbaar is het afkomstig van de uitlaatpakking, deze lekt. Morgen even nieuwe pakking halen en hopelijk is het zo opgelost zodat we zondag kunnen rijden op de meeting! Ik heb ook gemerkt dat de motor vrij rijk staat. De bougie is vrij zwart. Ik zal eens kijken welke sproeier er nu in zit en dan een kleinere proberen steken. Maxime schreef: heb hetzelfde bij mijn kart, ik laat het gewoon zo en op het einde van de dag is met engine cleaner erover spuiten en is het gelijk weg.
Ben ook dikwijls op ostricourt te vinden , misschien kom ik je daar wel eens tegen. Deksel schreef: Mooie baan inderdaad! Leuke filmpje... uiteraard ff geliked! Heb het geprobeerd om zoveel mogelijk op te kuisen. Is me best goed gelukt denkik! Hoe het eruit zag: Resultaat: Gewoon met een doekje erover en het is direct weg! Ik zou je graag ook eens in Ostricourt willen tegenkomen. We zullen later misschien nog wel eens afspreken! Deksel schreef: Mooie baan inderdaad! Leuke filmpje... uiteraard ff geliked! Heel leuke baan inderdaad! Bedankt!
_________________ Birel RY31 met Rotax Max SR.
|
|
Omhoog |
|
|