Auteur |
Bericht |
Backlash
|
Geplaatst: zo apr 14, 2013 8:45 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm Berichten: 2460 Woonplaats: Vlissingen
|
Hoi,
Ik heb uiteraard het forum en internet al doorzocht maar kom een hoop tegenstrijdige dingen tegen m.b.t. het afstellen van het chassis. Ik heb alsmaar problemen met het uitbreken van de achterkant. De banden spanning heb ik natuurlijk al mee gespeeld (voor en achter) maar krijg het niet opgelost. Er werd mij verteld het middelste achterlager los te zetten, geprobeert maar niet het gewenste resultaat.
Nu ben ik toe aan de achter stabi. Deze kun je (het platte deel) horizontaal, verticaal zetten en natuurlijk verwijderen. Ik hoorde dat om mee grip te krijgen achter ik de stabi zou moeten verwijderen maar andere zeggen weer om veel grip het hebben moet het chassis zo stijf mogelijk zijn. Maar dan zou ik dus het middelste achterlager en de achter stabi verticaal vast moeten zetten toch? Heb er inmiddels ook een harde achteras in zitten.
Voor heb ik hem op zijn smalst staan, dit kreeg ik ook als tip. Stuurt nu wat sneller in, maar breekt achter alsnog uit. Achter kan ik met breedte niet veel daar de GX390 motor in de weg zit. Ik loop hier nou al zo lang mee te klieren. Wie kan mij eens duidelijk uitleggen wat ik zou moeten doen om achter zoveel mogelijk grip te krijgen. Graag ook met het waarom het zo zou moeten werken.
Ik zit vast aan de voorgeschreven Mojo D1 banden, dus daar kan/mag ik ook niets aan veranderen.
Alvast bedankt voor jullie input.
_________________ *[ Knetterskelter] -|- [ Facebook] -|- [ Youtube]*
|
|
Omhoog |
|
|
Achraf.
|
Geplaatst: zo apr 14, 2013 9:04 pm |
|
Geregistreerd: zo okt 30, 2011 7:04 pm Berichten: 374
|
Plaats het chassis achteraan in een hogere stand (chassis hoger van de grond), ook wel de regen setup genoemd. Dit zorgt achteraan voor meer grip. Om een bocht te kunnen nemen moet het binnenste wiel naar voren komen zodat het buitenste wiel kan draaien. Wanneer het chassis hoger van de grond staat zal het binnenste wiel minder makkelijk van de grond komen waardoor de achterkant stabieler wordt. De hoek is groter waardoor er meer druk ontstaat op het buitenste wiel.
|
|
Omhoog |
|
|
Bask
|
Geplaatst: zo apr 14, 2013 9:07 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 23, 2005 2:59 pm Berichten: 709 Woonplaats: Bad Bentheim
|
hoogte van het chassis, fusees anders Zetten zodat ie rustiger instuurt en dus minder overstuur. de stabi achter mee spelen, en eventueel stabi aan voorkant verwijderen als deze erin zit. je zegt hij staat smal achter, maar wat is smal? doorgaans tussen de 1.38 en de 1.40 zitten. te smal kan ook averechts werken Hoop dat je er wat aan hebt.
_________________ MS Kart 08 ft. TM K9bspecial
BoBaArt Kartracing
Ik vertrouw iedereen, het is alleen de duivel in hen die ik niet vertrouw...
|
|
Omhoog |
|
|
Backlash
|
Geplaatst: zo apr 14, 2013 9:26 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm Berichten: 2460 Woonplaats: Vlissingen
|
ik zal de achteras laten zakken zodat het chassis hoger komt. wat doet de voor stabi ten opzichte van de achterkant?
p.s. ik heb hem achter niet smal staan maar voor. achter kan ik helaas niet smaller.
_________________ *[ Knetterskelter] -|- [ Facebook] -|- [ Youtube]*
|
|
Omhoog |
|
|
Bask
|
Geplaatst: zo apr 14, 2013 9:46 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 23, 2005 2:59 pm Berichten: 709 Woonplaats: Bad Bentheim
|
nee oke, maar hoe breed rij je achter? anders voor breder proberen. ieder frame reageert anders op de stabi's en veranderingen
_________________ MS Kart 08 ft. TM K9bspecial
BoBaArt Kartracing
Ik vertrouw iedereen, het is alleen de duivel in hen die ik niet vertrouw...
|
|
Omhoog |
|
|
Backlash
|
Geplaatst: zo apr 14, 2013 10:03 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm Berichten: 2460 Woonplaats: Vlissingen
|
ik zal morgenavond eens precies opmeten hoe breed ik voor en achter sta. Misschien word het dan wat duidelijker. Ik begrijp dat elke chassis anders reageert op stabi's maar ze zullen toch wel een bepaald doel hebben?
ik heb er nu een voor, zij en achter stabi stang in zitten. Zou graag willen weten wat het precieze doel van deze drie stabi's is.
_________________ *[ Knetterskelter] -|- [ Facebook] -|- [ Youtube]*
|
|
Omhoog |
|
|
BuijsProjectRacing
|
Geplaatst: zo apr 14, 2013 10:07 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 04, 2009 10:51 pm Berichten: 2173 Woonplaats: Antwerpen
|
Ik kom deze week wel eens een keertje langs. Zal ik eens een blik op je kart werpen!
|
|
Omhoog |
|
|
Tom
|
Geplaatst: zo apr 14, 2013 10:08 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Als je stoeltje "verkeerd" staat, mag je nog proberen wat je wil, dan komt het nooit meer goed. Misschien zit er daar iets echt fout? (te hoog/laag, te ver naar voor)
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
|
Backlash
|
Geplaatst: zo apr 14, 2013 10:19 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm Berichten: 2460 Woonplaats: Vlissingen
|
ik heb mijn stoel zo staan dat ik er in de eerste plaats comfortabel in zit. voorheen had ik een tillet xl ( woog toen wat zwaarder) en stond deze verder naar achter. Nu staat hij iets meer naar voor. doch, toen de xl tillet er in zat worstelde ik ook met dit probleem.
_________________ *[ Knetterskelter] -|- [ Facebook] -|- [ Youtube]*
|
|
Omhoog |
|
|
Achraf.
|
Geplaatst: zo apr 14, 2013 10:31 pm |
|
Geregistreerd: zo okt 30, 2011 7:04 pm Berichten: 374
|
Plaats de stoel meer naar achter, dit zorgt voor meer druk op de achteras waardoor er meer grip ontstaat. Wanneer je aan het rijden bent moet je ook zorgen dat je altijd goed naar achter zit in je stoel om een maximale druk op de achteras te creëren.
|
|
Omhoog |
|
|
Bask
|
Geplaatst: zo apr 14, 2013 10:38 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 23, 2005 2:59 pm Berichten: 709 Woonplaats: Bad Bentheim
|
de stoel moet gewoon aan de hand van fabrieksopgave gemonteerd worden, tussen de 22 en 24cm met bovenkant van de rugleuning van de achteras bijvoorbeeld. de rest afstellen met pedalen. als je de stoel te ver naar achteren doet heb je geen druk op je voorwielen, en klopt dat weer niet.
_________________ MS Kart 08 ft. TM K9bspecial
BoBaArt Kartracing
Ik vertrouw iedereen, het is alleen de duivel in hen die ik niet vertrouw...
|
|
Omhoog |
|
|
Backlash
|
Geplaatst: zo apr 14, 2013 10:42 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm Berichten: 2460 Woonplaats: Vlissingen
|
Dinsdag komt Martijn Buijs even naar de setup kijken!. De stoel zou best eens probleem factor kunnen zijn waardoor de veranderingen die ik doe geen effect hebben. Heb er geen moeite mee om een nieuwe stoel te halen als ik er maar meer grip mee ga pakken.
_________________ *[ Knetterskelter] -|- [ Facebook] -|- [ Youtube]*
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: ma apr 15, 2013 7:33 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Zij stabi eruit werkt ook wel denk ik.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: ma apr 15, 2013 8:22 am |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
vergeet niet dat overstuur ook een gevolg van veel onderstuur kan zijn
|
|
Omhoog |
|
|
Backlash
|
Geplaatst: ma apr 15, 2013 8:27 am |
|
Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm Berichten: 2460 Woonplaats: Vlissingen
|
|
Omhoog |
|
|