Ga naar pagina Vorige  1, 2




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do maart 28, 2013 5:08 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm
Berichten: 1271
Woonplaats: Herk-de-Stad, België
@ Deksel
teveel olie heeft zéker negatieve invloed op de prestaties.
tenminste als je met een olie werkt die beetje fatsoenlijke dikte heeft en niet als water langs de cilinderwand afdruipt.
teveel olie zorgt voor moeilijkere verbranding enzovoort, dus 1:50 it is, hoe dan ook bij een Rotax
Verder zoals Martijn zegt: Rotax gaat niet vast door een te krappe sproeier, hoogstens slecht lopen.

Als een Rotax al vast gaat, is het door vuil dat in de cilinder tuimelt, problemen met drijfstang, slechte zuiger, slechte montage, ...

_________________
Tom's kartblogOnlineOlie.be

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za maart 30, 2013 8:15 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 17, 2006 7:56 pm
Berichten: 1223
Woonplaats: Terborg
Tom (en ieder ander van dit forum) ik adviseer je om eens de bijbel der tweetakt te lezen; Two stroke tuners manual door Gordon Jennings. De schrijver komt tot een hele andere bewering. Jennings is wel bekend, heeft jaren ervaring en is voor mij een betrouwbare bron.

Jij bent juist gebaat bij meer olie verkoop toch? ;-)

bron:
http://www.bridgestonemotorcycle.com/do ... remix6.pdf

Maar goed, als het over olie gaat heeft iedereen zijn mening. Haha. Het is echter wel zo dat mijn bron zelf ook stelt: Het kan niet mis gaan als je doet wat er in de manual staat.

_________________
ART TS-01 2013 met Rotax Max Sr.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo maart 31, 2013 12:23 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm
Berichten: 1271
Woonplaats: Herk-de-Stad, België
Sjoerd,
Ik zou inderdaad meer gebaat zijn door te zeggen bij wijze van spreken: smeer maar 1/20, maar daar heeft niemand anders baat bij.
Gordon Jennings zal zeker wel gelijk hebben als het tweetakts aangaat die meer dan 15000rpm draaien aan veel hogere temperaturen, minder spelingen, dunnere krukassen, minder solide drijfstangen en lagers, ... - persoonlijke interpretatie

Rotax staat "gekenmerkt" (misschien foute woordkeuze, maargoed) om zijn relatief dikke krukas, t.o.v. bijvoorbeeld een PRD / K25:
motoren die ondanks de dunnere krukas toch meer toeren maken.

Kunnen enigszins stellen die dikkere krukas de "last" en druk wat wegneemt op de rest van de motor, dat in combinatie met
het relatief lage toerental, goede cilinder en zuigerkwaliteit en kwalitatieve olie maakt toch écht wel dat een Rotax praktisch
niet vast kan lopen door te arm te rijden. Toch zeker niet de "gewone", niet wedstrijd-geprepareerde motoren.

_________________
Tom's kartblogOnlineOlie.be

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo apr 03, 2013 12:30 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za dec 06, 2008 3:43 pm
Berichten: 143
Nu we het toch over olie en mengsmering hebben, ik heb nog 2 tankjes met mengsmering staan voor mijn rotax max. Mengsmering is echter van oktober 2012, kan ik die nu nog gebruiken of neem ik dan risico met schade als gevolg? Is zo zonde om weg te gooien namelijk..


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo apr 03, 2013 3:44 pm 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Dat hangt van oa de benzine, de olie en de wijze van opslag af.
Betrek je het puur op de olie dan kom je met een gemiddelde volsynthetische olie vaak na geruime tijd nog goed weg en met een plantaardige ben je na korte tijd al klaar met het voor goed gebruiken. Een minerale zit daar ruwweg tussenin. Bij twijfel gewoon niet meer gebruiken of bijv op een plaats waar het er minder op aan komt, bijv een oude bromfiets of bijv het aansteken van de bbq, evt inleveren bij het gemeentedepot.

Overigens mbt het topic: 2 takten zijn over het algemeen erg gevoelig voor een correct mengsel, daarnaast een correct gebruik, een juist ontstekingstijdstip, de juiste bougie en de juiste gearing. Rotax Max misschien tov andere motoren in absolute zin weinig maar in relatieve zin tov andere Maxblokken natuurlijk wel. Tenslotte loopt niet alles vast maar is extra slijtage misschien minder concreet te meten maar zeker een ding.
Eigenlijk is er niets beters voor een 2 takt als het voortdurend dynamisch werken. Heeft ie sowieso een te kleine sproeier/naaldbezetting of draait de motor te lang op een hoog toerental dan gaat ie armer draaien dan goed voor 'm is.
Dit kan vastlopen/vreten veroorzaken maar bijv ook heter worden en extra slijtage.
Het meer smeermiddel toevoegen helpt hier niet of slechts marginaal tegen, de olie is namelijk gemixt door de brandstof en bij armer lopen komt er met te weinig brandstof dus ook minder olie dan noodzakelijk op de te smeren plaats aan. Tevens heeft ook de brandstof een koelende werking. Erg veel brandstof is slecht voor de verbranding maar ook de oliefilm, te weinig.., afijn da's duidelijk. Natuurlijk moet je met het oog op de maximale levenduur en prestaties streven naar een zo goed mogelijk mengsel. Het blijft altijd een compromis dat voortdurend in de gaten gehouden moet worden met het veranderen van de omstandigheden en zonodig bijgesteld.
Wil of kan je dat niet dan kan je beter kiezen voor een motor die minder mengsel en smeringkritisch is, bijv de gemiddelde 4 takt, of toch maargenoegen nemen met mindere prestaties icm hogere running costs.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo apr 03, 2013 3:44 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm
Berichten: 1271
Woonplaats: Herk-de-Stad, België
Hey Maarten,
Risico dat je loopt is dat de mengsmering geen homogene massa meer is, dat de olie zich uit de benzine scheidt.
Is misschien zonde van die 30€ benzine, maar persoonlijk ga ik daar geen risico om nemen.
Synthetische olie hou je best max 6-8 weken gemengd.

_________________
Tom's kartblogOnlineOlie.be

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo apr 03, 2013 3:58 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za dec 06, 2008 3:43 pm
Berichten: 143
Heren bedankt! Het is denicol olie gemengd in een plastic 10 liter tankje, heeft de hele winter in de schuur gestaan. Maar ben het met jullie eens dat je daar geen risico om moet nemen.
Kijken of ik er nog iemand blij mee kan maken en anders naar het gemeentedepot.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo apr 03, 2013 4:11 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 09, 2010 8:51 pm
Berichten: 1071
Woonplaats: Alphen Noord-Brabant
Ik gebruik mijn oude benzine gewoon in d brommer of grasmaaier.

_________________
Crg badboy 2009 - Rotax max senior


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo apr 03, 2013 9:43 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 17, 2006 7:56 pm
Berichten: 1223
Woonplaats: Terborg
Hup de auto in knikkeren... mengen met een bijna volle tank. Kan die best hebben. Zonde van je benzine.

_________________
ART TS-01 2013 met Rotax Max Sr.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do apr 04, 2013 9:37 pm 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Let er wel op dat die auto dan geen kat heeft want die vindt die vette bende -hoe verdund ook- in dat fijne en kwetsbare raster bepaald niet lekker.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr apr 05, 2013 7:59 am 

Geregistreerd: zo aug 08, 2010 9:37 am
Berichten: 661
Woonplaats: Nieuw-Buinen (Drenthe)
bedankt voor alle info mannen :D
heerlijk al die technische data =D)

_________________
Intrepid Cruiser, Modena MKZ 2016


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr apr 12, 2013 10:42 pm 

Geregistreerd: zo aug 08, 2010 9:37 am
Berichten: 661
Woonplaats: Nieuw-Buinen (Drenthe)
een tank van 25liter benzine, ongemengd, die staat vanaf oktober..zou ik dat nog kunnen gebruiken ?

_________________
Intrepid Cruiser, Modena MKZ 2016


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za apr 13, 2013 2:53 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm
Berichten: 1271
Woonplaats: Herk-de-Stad, België
Ongemengd lijkt me geen probleem. Enige dat er kan gebeuren is dat er wat MTBE ontsnapt is en dat het octaangehalte zodus wat lager ligt, maar op zich geen smeerproblemen als je deze nu gewoon mengt.

_________________
Tom's kartblogOnlineOlie.be

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za apr 13, 2013 6:38 am 

Geregistreerd: zo aug 08, 2010 9:37 am
Berichten: 661
Woonplaats: Nieuw-Buinen (Drenthe)
Bedankt Tom voor je reactie. Ik ga morgen mooi ff opstoken :)

_________________
Intrepid Cruiser, Modena MKZ 2016


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ] 

Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David