Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: WSK series
BerichtGeplaatst: zo maart 10, 2013 12:18 am 

Heren (en dames?)

Sinds ik ben gaan karten ben ik het karten ook wat meer gaan volgen, maar moet zeggen dat er voor mij nogal wat onduidelijkheid heerst hier en daar over de organisaties en de wedstrijden. Dit zowel nationaal als internationaal.

Ik weet dat er in Nederland dan de KNAF officiele wedstrijden organiseerd en dat er wat organisaties om heen zitten. Ik wil hier geen nieuwe discussie starten of iets dergelijks, dus laat Nederland maar even voor wat het is.

Maar op internationaal niveau ben ik het spoor ook even bijster. Op autosport.nl lees ik bijvoorbeeld een hoop over de WSK series. Ik heb nu wat vragen gewoon om het beeld juist te krijgen

De FIA organiseerd de europese en wereldwijde wedstrijden? Per klasse apart?
De WSK series heb je in Master en Euro series, maar wat is het verschil?
Zijn de WSK series gewoon de Italiaanse kampioenschappen of is dit een europees kampioenschap van de FIA?

Als de WSK series niet de europese series zijn is het dan juist dat ik aan neem dat dit niet het enige kampioenschap is wat heren als Max Verstappen en Jorrit Pex rijden?

Zag dat WSK naar Genk komt, maar misschien is WSK lager niveau als europees en komen die ook in de buurt. Misschien leuk om te kijken, dus vandaar dat er een hoop vragen hangen die niet 100% duidelijk worden voor mij

Daarnaast vind ik het dus ook wel leuk om te weten in hoe verre deze Nederlandse heren nou echt bij de top zitten qua kart niveau. Hoe oud zijn deze heren? Of jongens? Kunnen we een overstap verwachten naar de single seaters in korte tijd?

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: WSK series
BerichtGeplaatst: zo maart 10, 2013 11:36 am 

Wat betreft je 2 laatste vragen staat hieronder de antwoorden:

http://www.pexracing.nl/#/?page_id=48

Verstappen geeft zelf het antwoord:

http://www.kartcrg.com/ingl/news_ingl/p ... 13_ENG.pdf

(zie blz 2 - Next year I'll move to car-racing and I'd like to win as many titles as possible in karting.)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 10, 2013 6:35 pm 

De WSK Series, winning series karting, bestaan inderdaad uit de Euroserie en de Masterserie maar ook de WSK Final Cup. Hierin is geen erg groot verschil. De WSK Euroseries gaan heel Europa rond, de Master series blijven dit jaar enkel op Italiaanse banen. De WSK Final Cup is een eendaags evenement is de seizoensafsluiter van de WSK organisatie.

Grote namen als Pex en Verstappen die je aanhaalt rijden al deze kampioenschap. Daarbij komen de Europese kampioenschappen en de Wereldkampioenschappen. Pex zal dit jaar ook sowieso het Duits kampioenschap (DKM) rijden, Verstappen zal dat ook wel doen denk ik.

De grote namen die je voorin de uitslag van het WSK kampioenschap ziet, zullen ook het EK rijden en andersom. Het zijn beide kampioenschappen van een erg hoog niveau.

Citaat:
Daarnaast vind ik het dus ook wel leuk om te weten in hoe verre deze Nederlandse heren nou echt bij de top zitten qua kart niveau. Hoe oud zijn deze heren? Of jongens? Kunnen we een overstap verwachten naar de single seaters in korte tijd?

Mensen die je in de KZ1 vooraan vindt zullen waarschijnlijk niet richting de autosport gaan. Ik denk hierbij aan Jorrit Pex, Bas Lammers (die wel autosport gereden heeft), Jonathan Thonon, Rick Dreezen, Yannick de Brabander. Uitzondering in de KZ1 is Max Verstappen die uiteraard wel naar de eenzitterij zal overstappen.
In de KZ2, die eigenlijk niet veel verschilt van de KZ1, zitten wel heel wat mannen die we vermoedelijk ooit in de autosport zullen zien. Roy Geerts zal enkele wedstrijden rijden van de WSK en rijdt ook bij Stuart Racing in de FR1.6 dit jaar. Jules Szymkowiak doet net hetzelfde maar zal Formule BMW rijden. Andere talenten in de KZ2 zijn bijvoorbeeld Riccardo Romkema, Marijn Kremers en een hoop anderen die af en toe vooraan wel eens komen meedoen. Andersom kan ook: Niels Cox heeft 4 jaar lang Formule Renault 1.6 gereden en rijdt dit seizoen het EK en de WSK in Genk ;)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 11, 2013 9:14 am 

Beter kan ik het niet verwoorden..

FA Kart - OTK - Fuchs Silkolene - AIM Mychron - Freem - Alpinestar - Arai

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 11, 2013 9:45 am 

Een journalist doet zijn werk! :)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 11, 2013 11:45 am 

Ok thanks heren ik ben al een heel stuk wijzer geworden! Hebben de EK's en WK's ook een live feed net als het WSK? Is het WSK georganiseerd door een italiaanse organisatie of de italiaanse KNAF of is dit ook gewoon van de FIA?

Hoe kan het dat Max Verstappen in de KZ1 rijd met zijn 15 jaar? Dit is toch minimum leeftijd 16 of is dit bij de WSK weer anders?

Doe ik de juiste aanname als ik zeg dat WSK euro series hoger niveau is dan de master series aangezien bij de masters alleen KZ2 rijd en bij de euro ook KZ1?

De beweegreden van die rijders om KZ1 te gaan rijden en niet de autosport in te gaan komt dit vanwege budget (Neem aan dat KZ1 rijden op europees niveau net zoveel/nog meer kost dan ergens nationaal te rijden)? Of te oud om echt nog wat te gaan maken in de racerij dus blijven ze bij het karten of zijn er andere redenen?

Philipper je bent in ieder geval goed op de hoogte! Je hebt het een stuk duidelijker voor me gemaakt al! =D)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 11, 2013 12:33 pm 

je mach geen kz2 rijdn als je te hoog scoort in de kz2 dan moet je naar de kz1

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 11, 2013 1:06 pm 

De officiële EK en WK (van CIK/FIA) worden dit jaar door de organisatie van WSK gedaan. WSK is georganiseerd door WSK, net zoiets als Chrono ook een aparte 'bond' of 'organisatie' is in dienst van KNAF en CIK/FIA. (Mits ik van alles goed op de hoogte ben)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 11, 2013 5:03 pm 

Citaat:
je mach geen kz2 rijdn als je te hoog scoort in de kz2 dan moet je naar de kz1

Ok, maar waarom niet de autosport in. Daar lijkt mij meer/grotere toekomst dan in de KZ1

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 11, 2013 5:43 pm 

Waarom willen de topklasse clubs niet betaald voetbal gaan spelen en promoveren naar de jupiler league? ... Waarschijnlijk, nee het is zeker, dat jongens als Bas Lammers prima boeren in de top van de karting.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 11, 2013 5:51 pm 

Citaat:
De officiële EK en WK (van CIK/FIA) worden dit jaar door de organisatie van WSK gedaan. WSK is georganiseerd door WSK, net zoiets als Chrono ook een aparte 'bond' of 'organisatie' is in dienst van KNAF en CIK/FIA. (Mits ik van alles goed op de hoogte ben)

Dat klopt helemaal Ron! Je kan het hier nalezen: http://www.autosport.nl/karting/klasse/ ... n_fia.html

Citaat:
Ok, maar waarom niet de autosport in. Daar lijkt mij meer/grotere toekomst dan in de KZ1

Die reden is heel simpel: Geld ;) Zo goed als alle KZ1 rijders liggen onder fabriekscontract. Bas Lammers, Rick Dreezen, Jonathan Thonon, allemaal rijden ze voor hun team en krijgen ze hun loon. Ze nemen deel aan alle internationale wedstrijden, testen een hele boel en nemen deel aan evenementen met sponsers en dergelijke. Allemaal hebben ze geprobeerd om in de autosport te geraken. Rick Dreezen heeft enkele jaren terug FR2.0 getest, Bas Lammers heeft zelfs enkele races gereden. Maar deze heren hebben voor het karten gekozen. Hier hebben ze zekerheid, een loon en een mogen ze aan alle grote competities deelnemen. Een seizoen in de autosport is pakken duurder en de garantie dat je dat jaren kan volhouden is erg klein. Bovendien is er de vraag: wat er na? Sauro Cesseti, nu op TopKart gaat al richting de 35-40 jaar denk ik ;)
Eer je wat kan bereiken in de autosport is er al heel wat geld over de toonbank gegaan. Al dan niet door sponsoren.

Citaat:
(Neem aan dat KZ1 rijden op europees niveau net zoveel/nog meer kost dan ergens nationaal te rijden)?

Europees rijden kost uiteraard nog een pak meer. Op die banen moet er ook getraind worden. Vrachtwagens, vliegtuigen, karts, spullen, tenten. Met alles moet rekening worden gehouden. Een dagje gaan trainen in LaConca of Sarno doe je niet zomaar :)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 11, 2013 7:19 pm 

Denk daarbij ook aan een oude rot zoals Davide Foré die al een jaartje of 20 op hoog niveau kart! En er zijn centjes/salaris mee veilig stelt, in combinatie met een heleboel andere jongens inderdaad in KZ1.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]