Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: tire softener
BerichtGeplaatst: ma jan 14, 2013 9:08 pm 

Iemand ervaring met een tire softener?
Werkt dit? geeft dit extra grip?

mvg pascal

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: tire softener
BerichtGeplaatst: ma jan 14, 2013 11:24 pm 

Ja maar niet lang!
Pak remreiniger spuit de banden in, doe ze in een tas afsluiten.
Volgende dag gaan rijden.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 15, 2013 12:00 pm 

een hoop werk voor 3 rondjes :lol: met en beetje pech ligt al je zacht gemaakt rubber in de pitstraat

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 15, 2013 1:17 pm 

zo snel weg? want ze zeggen als je dit 3-4 dagen doet voor je gaat rijden dit de hele band veranderd?
mvg pascal

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 15, 2013 3:38 pm 

tijden wedstrijden zijn er wel eens die het proberen (illegaal uiteraard) maar dan alleen voor quali

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 15, 2013 3:54 pm 

Boefjes zijn het!

Nee, spul werkt niet vind ik. Verpest eerder je band dan het "opfrissen ervan".

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 15, 2013 9:19 pm 

Kende het spul nog uit m'n low budget rally tijd. Toen gebruikten we het om de dure mannen en auto's een beetje bij te houden, tegenwoordig is het nog slechts recreatie.
Had onlangs een paar nauwelijks gebruikte oudere bandjes die best hard geworden waren door het liggen.
Was hier niet ver vandaan bij Biesheuvel geweest maar niet op de plank natuurlijk, voor Dellorto sproeiers was ik er ook al vergeefs.
Kartservice verkoopt het maar ik vind het spul best duur voor een litertje, het is dan wel kant en klaar voorhanden.
Op internet staan er recepten zat en ik heb zelf een litertje gemixt mbv thinner, terpentine, remmenreiniger, WD40 en niet te vergeten ATF.
Ongetwijfeld is dit niet gezond om in te ademen of op je huid te krijgen dus voorzichtig buiten aanbrengen mbv een kwast en laten intrekken.
Al na de eerste gang waren de wangen van de banden weer een stuk soepeler en na een keer of 3 a 4 binnen een aantal dagen was ook het loopvlak van knetterhard naar best soepel gegaan, de banden hadden weer grip, slechts een beetje mix gebruikt. Volgende keer zal ik ze eens wrappen in tape of keukenfolie.
Kan me slecht voorstellen dat dit voor een aantal rondjes is, bij het indrukken mbv een nagel oid blijkt dat de weekmakers tot diep zijn doorgedrongen.
Natuurlijk moet je een afweging maken hoever door te gaan om de adhesie tussen karkas en rubber niet te verpesten, tenslotte moet de band veilig de grote krachten en omloopsnelheden kunnen blijven weerstaan.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 22, 2013 3:31 pm 

@ petrolhead,
werkte dit recept bij jouw? Want ik heb thuis nog diverse oude bandensets liggen, is het de moeite waard om ze ermee te behandelen? Zo ja, zou je dan het recept (verhoudingen voor 1 liter) hier willen posten? alvast bedankt gg racing.

RK Kart #25 + TM K9 special
Mari kart + TM cross
Rotax 100 cc roterend EHR getuned x 2

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 25, 2013 9:15 pm 

wij gebruikte in de zijspanrace om de banden zacht te maken tolueen,weet niet meer waar ik het toen haalde

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 27, 2013 12:24 am 

Yep, het werkt gewoon :mrgreen: .
Na het gebruik van de softener (meermalen met de kwast of evt roller vanuit een verfbakje aanbrengen op mn het loopvlak -banden ophangen aan een strak gespannen lijntje of een horizontale buis/stok oid-, iedere paar dagen herhalen totdat het rubber goed gevoed is en de softener diep in het rubber gedrongen is) verdwijnt de weekmaker na verloop van tijd (enige maanden) weer grotendeels, wrappen met keukenfolie helpt tegen het uitdampen van de vluchtige weekmakers, je hebt dan langer profijt van de behandeling.
De verhouding die ik gebruikte was ca. 1,5 deel thinner, 1 deel terpentine, 1 deel remmenreiniger, 1 deel ATF, en 0,5 deel wd40, voor een liter is dus resp 300 + 200 + 200 + 200 +100 ml, ik meng alles op het zicht in een oude wasbenzinefles met veiligheidsdop. Je zal zien dat als je de hoeveelheden vloeistof netjes aanhoudt dat je uiteindelijk ruim minder dan een liter overhoudt. Dat is een scheikundig grapje, de komen delen van stoffen terecht in de intermoleculaire ruimten van andere. Niets van aantrekken, je kan er bijv nog een scheut thinner aan toevoegen. Het hoofdbestanddeel is nl... tolueen.
Alle stofjes bij elkaar is het al een goedje waar je enorm mee moet oppassen, geheel vrijblijvend natuurlijk maar het is te adviseren om het rekening houdend met de wind buiten het best kan verwerken. Als ik het bij de hand heb doe ik altijd een mondmasker met een koolfilter op, iig een veiligheidsbril en plastic wegwerphandschoenen.
Natuurlijk bestaat er veel heftiger maar alleen tolueen al is een uiterst nasty stofje dat in staat is om longschade en schade aan het zenuwstelsel veroorzaken, ook OPS.
Ik weet iig dat een maat van me tegenwoordig in hoge mate allergisch voor is nadat hij vroeger het nodige hobbyspuitwerk op thinnerbasis in z'n schuurtje deed.
Maar het werkt en da's handig, met een litertje kan je enige setjes doen, lekker low budget, heb zelf ook al weer een aantal banden klaar staan voor behandeling.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 30, 2013 10:45 am 

Bedankt voor je reactie, we gaan het binnenkort proberen.

RK Kart #25 + TM K9 special
Mari kart + TM cross
Rotax 100 cc roterend EHR getuned x 2

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 30, 2013 11:53 am 

Koop gewoon deftig setje van wedstrijdrijder die recent is voor 30 a40 euro en je bent er gemakkelijker van af en je moet niet investeren in die materialen.

FA Kart - OTK - Fuchs Silkolene - AIM Mychron - Freem - Alpinestar - Arai

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]