Auteur |
Bericht |
erwinms
|
Geplaatst: zo nov 18, 2012 6:28 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 1:51 pm Berichten: 112 Woonplaats: EDEGEM BELGIE
|
Ik ben momenteel bezig met een grote revisie van mijn TM crossblok van 1995. Er werd een nieuwe drijfstang op de krukas geplaatst, en alle lagers werden ook vervangen evenals de oliekeerringen. Zijn er onder jullie nog karters die met zo'n motor rijden en zijn er nog punten waar ik aandacht aan moet besteden ?? De rollagers in de versnellingsbak moet ik nog eens fatsoenlijk bekijken maar persoonliijk denk ik dat deze niet erg slijten omdat ze alleen dienst doen als de versnelling niet gebruikt wordt. Iemand die daarover iets kan zeggen ??? De keerring en lager van de waterpomp staat ook op het programma. Cilinder ( nicasil werd hersteld) en er is een nieuwe piston. Eén van de reeds = membraanklepjes ( met drie lippen ) is op de hoek een beetje beschadigd. Deze werkt vermoedelijk ook nog goed maar nu ik toch bezig ben.... Enig idee of deze nog gemakkelijk te vinden zijn of moet ik het nieuwere type membraan plaatsen met twee lippen dat momenteel op deze blokken staat ( indien dat ook wel mogelijk is ???? ) Dank bij voorbaat voor alle reakties !!!!
_________________ MS26 + TM K9
|
|
Omhoog |
|
 |
ronald1971
|
Geplaatst: ma nov 19, 2012 5:44 am |
|
Geregistreerd: vr maart 04, 2011 8:43 pm Berichten: 188 Woonplaats: Sint-michielsgestel
|
Erwin, welke olie gebruik je voor in de bak? De een zegt atf, de andere zegt je moet gewone versnellingsbak olie gebruiken 
_________________ een bocht ga je pas te hard in als er 2 wielen van de grond komen....
MS met TM cross
|
|
Omhoog |
|
 |
powerspayk
|
Geplaatst: ma nov 19, 2012 9:18 am |
|
Geregistreerd: zo feb 11, 2007 1:00 pm Berichten: 1008
|
ATFIII is het beste daar voor!
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: di nov 20, 2012 1:11 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
Ik gebruik GP10 in een bak zonder koppelingsplaten. Die Cross heeft natte platen dus ik bevestig Powerspyk zijn advies.
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |
Dominique
|
Geplaatst: di nov 20, 2012 4:59 pm |
|
Geregistreerd: do sep 30, 2010 7:39 pm Berichten: 119 Woonplaats: Nieuw-Namen (zeeland)
|
Ik gebruikte ook altijd ATF olie.
|
|
Omhoog |
|
 |
Dominique
|
Geplaatst: di nov 20, 2012 5:06 pm |
|
Geregistreerd: do sep 30, 2010 7:39 pm Berichten: 119 Woonplaats: Nieuw-Namen (zeeland)
|
Als hij nu toch open is, kan je beter van de gelegenheid gebruik maken om alles te vervangen, lagers en keeringen, dan weet je zeker dat het allemaal terug goed is. Heb op pc hier nog een volledige tekening van TM cross (2001) indien intresse, hoor ik het wel.
|
|
Omhoog |
|
 |
RaVer
|
Geplaatst: di nov 20, 2012 6:45 pm |
|
Geregistreerd: do nov 10, 2011 11:28 am Berichten: 405 Woonplaats: Westervoort
|
Ik heb hier nog een TM cross liggen die ik wil gan reviseren. De tekening kan me daar goed bij helpen. Kan je die naar mij sturen?
Grtz RaVer
|
|
Omhoog |
|
 |
leonzuid
|
Geplaatst: di nov 20, 2012 7:05 pm |
|
Geregistreerd: vr feb 02, 2007 7:54 pm Berichten: 262 Woonplaats: Nijverdal
|
Ik heb 2 jaar geleden ook een tm cross gereviceerd. Deze had al 2 jaar stil gestaan met een lekkende waterpomp kering. Het blok geheel gedemonteerd en alle lagers ook van de bak vervangen, nieuwe nicasil, koppeling en alle keringen! Blokje is weer als nieuw, heeft bij elkaar wat centen gekost maar minder als een nieuwe. Ik heb hierbij wel gekozen voor machine lagers. Langere levensduur! Deze staat nu mooi op de plank als reserve.
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: wo nov 21, 2012 9:37 am |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
Ik denk als je nu je bak lagers en keringen meeneemt, je nog geen €125,- verder bent. Ik zou idd deze direct meenemen! Zonde van je werk om volgende week je bak los te moeten trekken omdat je primaire as eruit ligt... (wat bij mij gebeurde, schade €250,-)
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |
Dominique
|
Geplaatst: wo nov 21, 2012 5:57 pm |
|
Geregistreerd: do sep 30, 2010 7:39 pm Berichten: 119 Woonplaats: Nieuw-Namen (zeeland)
|
@ Raver, Check your mail. 
|
|
Omhoog |
|
 |
ronald1971
|
Geplaatst: wo nov 21, 2012 6:05 pm |
|
Geregistreerd: vr maart 04, 2011 8:43 pm Berichten: 188 Woonplaats: Sint-michielsgestel
|
@Leon, Kan ik dan een beroep op jou doen tegen de tijd dat mijn tm gereviseerd moet worden? Kan ik er misschien nog wat van opsteken...
_________________ een bocht ga je pas te hard in als er 2 wielen van de grond komen....
MS met TM cross
|
|
Omhoog |
|
 |
RaVer
|
Geplaatst: wo nov 21, 2012 7:39 pm |
|
Geregistreerd: do nov 10, 2011 11:28 am Berichten: 405 Woonplaats: Westervoort
|
Citaat: @ Raver, Check your mail Thanks m8. Ik ga volgende week meteen beginnen met de klus..
|
|
Omhoog |
|
 |
erwinms
|
Geplaatst: do nov 22, 2012 1:20 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 1:51 pm Berichten: 112 Woonplaats: EDEGEM BELGIE
|
Heren, TM zelf raad aan om ATF olie te gebruiken in de versnellingsbak, waarom zou ik dan iets anders gebruiken ???? Ik raadt ook iedereen; die met TM rijd aan eens de website van TM op internet op te zoeken. Daar vindt je een hoop dingen terug => ook tekeningen = exploded vieuws van de motor ( verschillende bouwjaren ) met partnummers van de onderdelen.
_________________ MS26 + TM K9
|
|
Omhoog |
|
 |
erwinms
|
Geplaatst: do nov 22, 2012 1:35 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 1:51 pm Berichten: 112 Woonplaats: EDEGEM BELGIE
|
Nogmaals ikke, niemand die iets kan zeggen ivm de reedvalve ( membraanklep ) , omwisselbaarheid met het type dat NU verticaal staat ipv horizontaal ???
_________________ MS26 + TM K9
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: do nov 22, 2012 4:43 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
even in haken op je reedvalves, inscheuren van de hoeken kan duiden op te arm mengsel. Dit is mij verteld door de TM dealer van NL --> vd Vegt motoren in Oudleusen.(Meerdere E/NK titels met TM en Kawasaki). Ik heb hier ook last van met mijn ICC, maar dan moet de motor verder wel optijd staan niet pingelen/detonatie etc.
Alle reeds hebben een specifieke doelstelling, 3 kleppen reageren beter onderin de toeren, 2 kleppen hebben beter doorstroming boven in de toeren. Als ik mij niet vergis zitten jouw reeds verticaal, dit kan een reden hebben ivm je drijfstang/motor opbouw.. Dit zomaar aanpassen kan zijn voor en nadelen hebben, flow technisch. Composite reeds houden het beter uit op hogere toeren.
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |