Auteur |
Bericht |
David
|
Geplaatst: di jul 12, 2005 10:39 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Ja zoals het eerder geposte linkje ook al laat zien wordt er toch wel serieus getuned met die blokjes. Deze mensen zal je echter ook niet horen als het over klepveren of iets dergelijks gaat in een regelement
|
|
Omhoog |
|
|
SkeurijzeR
|
Geplaatst: di jul 12, 2005 10:40 pm |
|
Geregistreerd: zo dec 26, 2004 1:04 pm Berichten: 864
|
grootste punt voor de open klasse is denk ik de 100cc uitlaat......een 2-takt uitlaat op een 4takt motor is namelijk niet ideaal......waarom is een gewone 4-takt uitlaat die het geluid dempt niet toegestaan? niet alleen voor open klasse, maar ook voor 390 klasse.........2takt uitlaat werkt in principe het 4-takt gebeuren tegen
(ik ben lastig he)
_________________ To finish first, you first have to finish!
|
|
Omhoog |
|
|
Energy 390
|
Geplaatst: di jul 12, 2005 10:41 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm Berichten: 1497 Woonplaats: Ruurlo
|
Dat klopt david. Zulke mensen zullen ook gewoon rijden in open klassen die worden georganiseerd. Ik heb trouwens zondag zo'n watergekoelde 390 gezien. Een mooi blokkie hoor! In duitsland rijden echt veel verschillend getunede 390 blokken.
gr. roeland
_________________ VRK Las Vegas - Honda VT400-GT (26pk)
|
|
Omhoog |
|
|
M.Jansen
|
Geplaatst: wo jul 13, 2005 7:42 am |
|
Geregistreerd: ma maart 14, 2005 5:23 pm Berichten: 297 Woonplaats: Almelo
|
SkeurijzeR,
Als het aan de club ligt, mag in de open klasse met elk type uitlaatdemper gereden worden. Je moet echter niet vergeten dat dergelijke eisen niet door de club veroorzaakt worden, maar door baaneigenaren. In ieder geval op Oldenzaal, maar ook Eefde kampt ermee, moet er aan geluidseisen voldaan worden. Het is goed mogelijk dat deze niet gehaald worden met alternatieve dempers dan een 100cc demper. Dat de 100cc demper voldoende dempt is goed. Het feit dat het geen ideale demper is behoort niks uit te maken, daar iedereen er mee moet rijden. En daar gaat het tenslotte om in een reglement, dat iedereen het moet, zodat je er als individu geen nadeel van ondervind. Ik vind mijn 100cc uitlaat op mn 390 nie erg, iedereen heeft er tenslotte een. Begrijp je.
Groeten!
Maarten Jansen
_________________ BRM-Rotax-Max NAB
|
|
Omhoog |
|
|
peter
|
Geplaatst: wo jul 13, 2005 6:16 pm |
|
Geregistreerd: za aug 21, 2004 3:20 pm Berichten: 1359 Woonplaats: Fijnaart
|
een verkeerder uitlaat kan nooit goed zijn voor het motortje
en dan wordt het alsnog een dure aangelegenheid
_________________ Driften kost tijd , het is alleen zo leuk
|
|
Omhoog |
|
|
jvd
|
Geplaatst: wo jul 13, 2005 9:15 pm |
|
Geregistreerd: di sep 28, 2004 7:11 pm Berichten: 1610 Woonplaats: Zwolle
|
idd ik snap ook niet waarom een normale 4-takt demper niet toegestaan is
het heeft eigelijk alleen maar voordelen
motor loopt beter en geeft betere prestaties
en qua lawaai maakt het niks uit, komt nog een mooier geluid uit ook
die eco's en die tkm'etjes maken meer lawaai dan zo'n 390 hoor
en ik kan ook niet snappen dat er geen bilands in oldenzaal mogen rijden
eigenaar zit te lullen over geluid
maar ze maken niks niet meer lawaai dan een eco hoor
_________________ je kunt beter 2 keer spinnen dan 1 keer crashen
|
|
Omhoog |
|
|
stephan
|
Geplaatst: wo jul 13, 2005 9:30 pm |
|
Geregistreerd: za mei 21, 2005 6:20 pm Berichten: 479 Woonplaats: Leeuwarden
|
volgens mij mogen wij er niet rijden omdat dat in de milieu/geluids vergunning staat het is namelijk bekend dat er geen 2 cilinders mogen rijden.dus dan houd het op.vind persoonlijk een Eco een vervelender lawaai maken dan een Biland.
maar ja zo heeft alles zijn voor en zijn tegens.
_________________ een ongelijk zit in een klein hoekje jammer dat de aarde rond is.
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: wo jul 13, 2005 9:36 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Citaat: idd ik snap ook niet waarom een normale 4-takt demper niet toegestaan is
Ik denk dat men best een speciale viertaktdemper toe zou kunnen staan, maar ook dan zal weer 1 bepaald type verplicht gesteld moeten worden (anders lopen de kosten weer uit de hand op het gebied van uitlaattuning). Een tweetaktuitlaatje kost niet zoveel en is overal verkrijgbaar, de vraag is hoe dat met een speciaal viertaktalternatief zou zijn.
|
|
Omhoog |
|
|
jvd
|
Geplaatst: wo jul 13, 2005 9:38 pm |
|
Geregistreerd: di sep 28, 2004 7:11 pm Berichten: 1610 Woonplaats: Zwolle
|
ik bedoel dus ook
1 type 4-takt uitlaat
_________________ je kunt beter 2 keer spinnen dan 1 keer crashen
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: wo jul 13, 2005 9:40 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Als er 1 type 4takt uitlaat in dezelfde mate beschikbaar is voor een vergelijkbare prijs, dan denk ik dat het niet lang meer duurt voordat men overstapt (correct me if I'm wrong).
|
|
Omhoog |
|
|
Energy 390
|
Geplaatst: wo jul 13, 2005 9:43 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm Berichten: 1497 Woonplaats: Ruurlo
|
@stephan: op oldenzaal mogen wel 2 cilinders rijden! de subaru's kunnen er wel terecht, maar natuurlijk wel weer met verplichtte filters en dempers.
gr. Roeland
_________________ VRK Las Vegas - Honda VT400-GT (26pk)
|
|
Omhoog |
|
|
M.Jansen
|
Geplaatst: wo jul 13, 2005 9:53 pm |
|
Geregistreerd: ma maart 14, 2005 5:23 pm Berichten: 297 Woonplaats: Almelo
|
Peter,
De gebruikte uitlaten zijn zeker niet verkeerd. De motoren lopen prefect en probleemloos met deze uitlaten. En een 4-takt uitlaat is mooi en aardig, maar i kken ze eigenlijk niet. David heeft een goed punt. Een 2-takt uitlaatje is uniform, dus iedereen gelijk, de motoren lopen probleemloos met deze dempers, en, ze zijn overal te krijgen voor relatief weinig geld. Of dat zo is met een 4-takt demper weet ik zo net nog niet. Vanuit de FIA-CIK zijn er volgens mij zelfs helemaal geen gehomologeerde 4-takt dempers. En dat is wel belangrijk.
Ik snap dus ook het grote punt van jvd en skeurijzer niet. Het gaat om gelijkheid in competitie. Dat is het belangrijkste. De onderdelen waarover jullie klagen, uitlaten en veren, zijn in de historie van de 4-takt Kartclub Twente nog nooit een probleem geweest. Dus ik denk niet dat als jullie met een 390 rijden, jullie motor ineens wel slecht zou lopen door de uitlaat, en kapot draait door te slappe klepveren. Denk je ook niet? Het gaat uiteindelijk allemaal om gelijkheid en duurzaamheid van het materiaal, en het huidige reglement voorziet daar goed in. Voor verbetering is altijd ruimte, maar andere uitlaten en zwaardere klepveren, zullen op eerder genoemde twee criteria niks toevoegen.
Groeten!
Maarten Jansen
_________________ BRM-Rotax-Max NAB
|
|
Omhoog |
|
|
SkeurijzeR
|
Geplaatst: wo jul 13, 2005 10:59 pm |
|
Geregistreerd: zo dec 26, 2004 1:04 pm Berichten: 864
|
Even duidelijkheid..........ik lees het reglement door, en vraag me af waarom jullie dat zo stellen.........dus wijs me nie aan dat ik zit te klagen!! ik vraag me af waarom het zo geregeld is! jullie voelen je meteen aangevallen, maar dat is nergens voor nodig.......
Ik zeg niet dat de motoren slecht lopen, maar in theorie zou het nog iets sneller kunnen, zonder al te hoge kosten.
Zo'n 4-takt uitlaat is er al wel, zelfde prijs als 100cc............zelfde vorm
kijk maar in de shop van b.v. www.RVFkartmart.com (shop, uitlaten universeel)
_________________ To finish first, you first have to finish!
|
|
Omhoog |
|
|
whitehorsekart
|
Geplaatst: do jul 14, 2005 6:09 am |
|
Geregistreerd: di maart 22, 2005 10:24 pm Berichten: 208 Woonplaats: Goor
|
Van de baaneigenaar mogen Bilands ook op Oldenzaal rijden.
De eerste die kwam had echter geen dicht luchtfilter en maakte daarom teveel lawaai. De eigenaar wilde maar 1x meedoen en vond het ombouwen daarom teveel moeite!
Jammer voor ons, want ik zie ze graag komen.
_________________ DRIFTEN is geen vervoeging van DRIFTIG!
|
|
Omhoog |
|
|
M.Jansen
|
Geplaatst: do jul 14, 2005 8:14 am |
|
Geregistreerd: ma maart 14, 2005 5:23 pm Berichten: 297 Woonplaats: Almelo
|
SkeurijzeR,
Dat begrijpen we heel goed, daarom leggen we ook uit waarom het zo geregeld is. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik niet van alles het fijnste weet. Ik ben niet bij het opstellen van de reglementen geweest. Maar het hanteren van een dergelijke 2-takt demper brengt een aantal voordelen met zich mee. Ze zijn heel makkelijk te krijgen. Voor zo'n 4-takt demper moeten we toch allemaal al weer naar belgie begrijp ik. Zo'n 2-takt demper functioneert prima, er zijn nog nooit ook maar de kleinste problemen mee geweest. EN datzelfde geld voor de klepveren. Ik ben het met je eens dat een 390 iets sneller kan lopen met dergelijke veren en mischien ook een 4-takt demper. Maar dat is de insteek van de klassen 390 licht en zwaar niet. Deze klassen zijn er in eerst instantie voor gelijkheid. Deze gelijkheid wordt momenteel gewaarborgt, zonder dat de motoren ook maar iets te lijden hebben. Als je erg genitneresseerd bent in de mogelijkheden van 4-takt dempers, stijvere klepveren, en mischien nog veel meer, moet ik je toch doorverwijzen naar de open klasse.
(PS: Tom Steverink weet van het opstellen van de reglementen nog veel meer dan mij, dus mischien kan ook hij zijn licht hier even over laten schijnen.)
Groeten!
Maarten Jansen
_________________ BRM-Rotax-Max NAB
|
|
Omhoog |
|
|