Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Afstellen MS kart + info
BerichtGeplaatst: vr mei 11, 2012 9:34 pm 

Geregistreerd: wo nov 10, 2010 11:11 pm
Berichten: 275
Heren,

Sinds ik mijn kart heb is hij nog nooit afgesteld. Laatste paar keer heb ik redelijk liggen vechten in het begin van de dag en speel dan een beetje met banden/banden spanning en breedte achter om de kart goed te krijgen. Dit lukt uiteindelijk aardig

Ik heb alleen geen idee hoe de boel voor staat. Graag zou ik zondag de boel een beetje afstellen, maar ik heb op het moment nog niets.

Hoe kan ik afstellen zonder uitlijnset? Touwtjes voor sporing, maar hoe doe ik dan mijn camber? Doordat ik geen idee heb hoe ik dit moet gaan doen zit ik erover te denken om een van de uitlijn tools te kopen. Liefst tweede hands, maar om eerlijk te zijn zie ik ook niet direct in hoe deze werken. Zou iemand er een foto van kunnen posten hoe ze gemonteerd zijn tijdens uitlijnen?

Buiten dit alles weet ik niets van het afstellen van karts en heb alleen ervaring op auto's.

Word er voor vaak gereden met verschil tussen camber links voor en links achter?
Wat doe je qua sporing met een kart? Tikje uit? maar hoeveel mm zou dit zijn als ik op kart velg meet?
Caster links en rechts gelijk zetten?

Verder hapt mijn kart achter nogal uitkomend van de bocht. Vorige keer iets breder gezet wat het beter maakte, maar komt toch vaak terug. Tips? Ik rijd met blauwe vega's MS kart uit 2001 en TM k8

Alle info is welkom!

EDIT: Eventueel iemand in de omgeving Nijmegen/Oss die zijn laserset een dag uit zou willen lenen tegen betaling en evt borg?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za mei 12, 2012 8:28 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm
Berichten: 3566
Woonplaats: klaaswaal
Ga eens langs Jan Cramer van mskart.nl die wil je vast even helpen en zit in de buurt bij je. Wel even van te voren bellen
of hij er is!!!!

_________________
Afbeelding
===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN===
MS KART '11-----VM ICC '11


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za mei 12, 2012 6:13 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
Citaat:
Verder hapt mijn kart achter nogal uitkomend van de bocht. Vorige keer iets breder gezet wat het beter maakte, maar komt toch vaak terug.

Hakken, Springen, ect. doet de kart als hij te veel grip heeft. Als je hem achter breder zit zal hij grip afbouwen en dus ook minder gaan hakken.
Hier ben je zelf ook al achter gekomen.

Je kunt ook al zelf achter een basis afstelling komen.

Achter breedte (gemeten van velg rand tot velg rand): ergens tussen 1.37 - 1.40m
Voor breedte (gemeten van buitenkant loopoppervlakte tot buitenkant loopoppervlakte) ergens tussen 1.05 - 1.15m

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo mei 13, 2012 11:10 am 

Geregistreerd: wo nov 10, 2010 11:11 pm
Berichten: 275
Jan is dit weekend weg voor NK helaas!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo mei 13, 2012 12:10 pm 

Geregistreerd: zo jul 17, 2011 5:05 pm
Berichten: 55
Misschien kun je hier vinden wat je zoekt.
http://www.mskart.cz/new/en/technical-support/technical-support


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo mei 13, 2012 10:00 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
Als je last blijft houden van te veel grip aan de achterkant kun je ook proberen het middelste lager los te zetten (bouten vervangen door tyraps) of de as in de hoogste stand zetten (chassis dus zo laag mogelijk)

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo mei 13, 2012 10:03 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm
Berichten: 1318
Woonplaats: Heemskerk
Is het ook niet zo dat een harde achteras meer grip geeft dan een zachte?

_________________
Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma mei 14, 2012 10:05 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm
Berichten: 1271
Woonplaats: Herk-de-Stad, België
In de meeste gevallen is dat een gevolg, maar het is zeker geen rechtstreekse waarheid.

Een harde as buigt minder dan een zachte as > de hoeveelheid lift in het binnenste achterwiel is anders.
Maaarr: de belangrijkste nuance is dan dat het van bocht tot bocht afhangt.
In een snelle bocht krijg je sowieso een pak meer lift dan in een trage bocht: door de druk die op het chassis komt, en zo het chassis doet buigen.

Met andere woorden: stel dat je enkel snelle bochten hebt, hebt je ook een minder flexibele as nodig (dus een hardere).
Heb je een circuit met heeel veel trage, korte bochtjes, kan je meer hebben aan een zachtere as die van zichzelf wat meer gaat meebuigen.

Er is dus geen rechtstreeks verband tussen hardheid van de as en de grip, maar het komt hem vooral aan op wegligging dmv meer of minder lift.
Veel verschil zit er ook gewoon tussen chassis en rijstijlen. Laat, hard remmen met veel druk te brengen op de voorkant en hard in te sturen brengt sowieso al meer "buiging" in het chassis, waardoor je meer lift krijgt. Het enige dat echt uitsluitsel kan brengen voor iedere piloot icm ieder chassis is er op dezelfde omstandigheden gewoon te testen met zowel een zachte als harde as.

_________________
Tom's kartblogOnlineOlie.be

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma mei 14, 2012 5:04 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm
Berichten: 1318
Woonplaats: Heemskerk
@Tom, mooie uitleg!
Heb ik ook weer wat geleerd :)

_________________
Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jun 06, 2012 8:45 pm 

Geregistreerd: wo nov 10, 2010 11:11 pm
Berichten: 275
@Basjuh bouten van de achteras staan al zo hoog mogelijk, maar kun je toelichten wat het verschil van dat midden lager zou zijn. Je staat dan meer doorbuiging toe bedoel je?

Even nog een algemene op mijn achteras die ik krom heb gereden enige tijd geleden kan ik niets vinden qua hardheid. Ik heb deze as al meerdere keren nagekeken. In de spie banen etc maar ik zie niets?!

Wat voor iets zou er op te zien moeten zijn? Iemand misschien een linkje naar een topic of foto's?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jun 06, 2012 8:47 pm 

Geregistreerd: wo nov 10, 2010 11:11 pm
Berichten: 275
Neem trouwens ook aan dat een hogere bandenspanning achter het happen weg neemt toch?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jun 06, 2012 9:38 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di feb 14, 2012 10:56 pm
Berichten: 469
@red_bull ja een hogere bandenspanning betekent minder grip dus minder happen wat door het te veel aan grip komt

_________________
'Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.'
'Goed zijn is niet genoeg, je moet goed genoeg zijn'
Praga Racing Kart '13 - Rotax Max '10 ~ Driver for: JD-Racingparts


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jun 07, 2012 8:32 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm
Berichten: 1271
Woonplaats: Herk-de-Stad, België
Fout Quinie!
Hoe hoger de bandenspanning hoe MEER grip.
Door het happen wordt de band dan nog warmer en ga je uiteindelijk glijden.
Bij happen moet je dus minder spanning in de band steken - en meestal ligt de basis van het probleem vb bij achterstabi die eruit moet, te harde as, ...

_________________
Tom's kartblogOnlineOlie.be

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jun 07, 2012 9:32 am 

Geregistreerd: wo nov 10, 2010 11:11 pm
Berichten: 275
@ Tom,

Hogere bandenspanning betekend in mijn ogen minder contact band wegdek, dus minder grip. Ik weet toch vrij zeker dat dit zo werkt, want zo heb ik hem vaker toegepast zonder banden weg te stoken...

Maar achter stabi eruit zou ook moeten verbeteren dus, maar is het niet zo dat je op droogweer altijd met alle stabi's erin rijd om flex in je frame weg te houden (want dit is eigenlijk energie die verloren gaat)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jun 07, 2012 11:32 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm
Berichten: 1271
Woonplaats: Herk-de-Stad, België
Geeft net méér contact met het wegdek, tenzij je spreekt over 4 bar erin pompen dat de band zo bol la quasimodo zijn rug staat.
De flex is energie die verloren gaat, klopt deels, maar die flex is wel nodig want moest een chassis gebouwd zijn als een auto (zo hard mogelijke metalen) zou die gewoon rechtdoor gaan in de bochten.

Ga nu maar eens naar de baan en rijd met 400g koud in je banden, kom binnen, laat bandjes afkoelen en ga uit op 900g koud.
Bij 400g zal de kart niet te houden zijn van te koude banden, bij 900gr zal hij meteen goede grip hebben, dan teveel grip als de band warmer wordt (en zodus gaan "happen"), en dan gaan glijden omdat de band té warm wordt.

Ik denk dat zowat 98% van het forum en andere karters in het algemeen dit kan bevestigen.

EDIT: als jij ervaart dat meer bandenspanning minder grip geeft, zit je volgens mij al aan het té warm worden van de band waardoor die meer gaat glijden. Probeer dan bovenstaand eens en je zal merken dat (als je begint met een lagere bandenspanning en geleidelijkaan omhoog zal gaan, je meer grip zal krijgen.

_________________
Tom's kartblogOnlineOlie.be

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David