Auteur |
Bericht |
RaVer
|
Geplaatst: vr mei 04, 2012 11:58 am |
|
Geregistreerd: do nov 10, 2011 11:28 am Berichten: 405 Woonplaats: Westervoort
|
Momenteel rij ik met een rotax max senior puur voor de fun en geen wedstrijden. Het onderhoud doe ik zelf en omdat ik toch een recreant ben is het verzegelen voor mij niet van toepassing. Is er een manier om de rotax meer power te geven? Aanpassen van de cilinder(poorttimings),andere uitlaat,luchtfilter,carburateur? Ik ben wel in voor een experiment. Of is het beter om een ander blokje te kopen(X30 of een Reedster KF2) Alle tips zijn welkom.
|
|
Omhoog |
|
 |
Basjuh
|
Geplaatst: vr mei 04, 2012 12:08 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
|
Omhoog |
|
 |
Tom
|
Geplaatst: vr mei 04, 2012 2:55 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Neem om te beginnen een fatsoenlijke luchtfilter (die langs voren lucht hapt). De Rotax luchtfilter is klote omdat je eerst (als je vooruit rijdt tenminste:p) een "vacuüm" maakt achter je, en dan moet die daar lucht in vinden... Als je een luchtfilter neemt die langs voren lucht opneemt zal je zowieso al een pak meer performantie hebben gezien die altijd luchttoevoer heeft.
Dit is de goedkoopst "tuning" (kan je niet echt tuning noemen, maar geeft wel meer power).
Vervolgens zoals basjuh zegt: andere carbu. Die Dell'orto's zuigen niet enkel lucht en benzine, die zuigen ook gewoon over het algemeen. Steek er een fatsoenlijke Ibea oid op en zal ook al weer een en ander uitmaken.
Ietsje duurder terug: uitlaat op maat.
Nog stapje verder: andere ontsteking (of misschien gewoon beginnen met de originele ontsteking beter af te stellen).
Tot zover heb je dan denk ik nog niet echt aan de verzegeling moeten prutsen, maar heb je wel al een pak vermogen meer. Als dat nog niet genoeg is kan je evt aan de cilinder beginnen kietelen:)
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
 |
target
|
Geplaatst: vr mei 04, 2012 3:44 pm |
|
Geregistreerd: wo jul 15, 2009 7:26 pm Berichten: 57 Woonplaats: zoersel (belgie)
|
je kan ook een dd2 cylinder erop zetten en geeft ook meer power luchtfilter gaat niet veel uitmaken(qua vermogen bedoel ik daar ga je geen pk s mee winnen ) ,hebben al enkele geprobeert , en van carbu zet er een 38 op (standard is 34 ) dellorto dan ga je wel het gevoel ervan hebben
|
|
Omhoog |
|
 |
Henry
|
Geplaatst: vr mei 04, 2012 3:50 pm |
|
Geregistreerd: di sep 15, 2009 9:12 pm Berichten: 161 Woonplaats: Groningen
|
DD2 zal standaard niet harder lopen, doordat die cilinder nóg meer op topvermogen is gericht. Vanwege de twee versnellingen van het DD2 blok. Daarnaast, een 38mm carburateur? 34mm is bij mijn weten al erg groot. 30mm, waar ze nu bij de NAB mee rijden, zou imo beter zijn.
_________________ Intrepid '10 - Rotax Max Sr. '07 spec
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: vr mei 04, 2012 5:25 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Dat idee heb ik ook. Uitlaat schijnt ook nogal een beperkende factor te zijn. Max is niet echt leuk te tunen, eigenlijk moet je hem ombouwen tot KF blok (carburateur, uitlaat, ontsteking, cilinder) wil je er echt nuttig en duidelijk extra vermogen uit krijgen. Kan je beter meteen een dergelijke moter kopen  Goed afstellen wil ook nog weleens een goedkoop alternatief zijn.
|
|
Omhoog |
|
 |
RaVer
|
Geplaatst: vr mei 04, 2012 5:45 pm |
|
Geregistreerd: do nov 10, 2011 11:28 am Berichten: 405 Woonplaats: Westervoort
|
Ik ga eens experimenteren met de uitlaat en de carburateur. Eerst maar eens een 30mm carburateur er op en testen met een goede afstelling. Of heeft iemand dit al gedaan en kan mij het testen besparen.. De uitlaat ga ik daarna aanpassen.
|
|
Omhoog |
|
 |
Henry
|
Geplaatst: vr mei 04, 2012 5:47 pm |
|
Geregistreerd: di sep 15, 2009 9:12 pm Berichten: 161 Woonplaats: Groningen
|
Misschien dat Tinus iets wil delen over zijn ervaring met de 30mm carburateur?
_________________ Intrepid '10 - Rotax Max Sr. '07 spec
|
|
Omhoog |
|
 |
RAM Racing
|
Geplaatst: vr mei 04, 2012 6:35 pm |
|
Geregistreerd: di mei 23, 2006 7:13 pm Berichten: 634 Woonplaats: Hoorn
|
bij de NAB rijden ze met de 30mm en een ander luchtfilter. Scheelt enorm. Er wordt met 2 tanden kleiner gereden dan de standaard max. Onze Superrok moet alle zeilen bijzetten....
_________________ [color=#008040]Onze karts zijn groener dan die van de buren...
|
|
Omhoog |
|
 |
Ron88
|
Geplaatst: vr mei 04, 2012 7:18 pm |
|
Geregistreerd: ma jan 24, 2005 7:03 pm Berichten: 1303 Woonplaats: Nuland
|
Ik heb een aantal jaren terug op mijn Max een andere cilinder laten zetten bij Heidemulder... Geloof dat ze dat toen een Supermax noemde, dus je kunt even kijken of ze dat nog doen! Scheelde in ieder geval een hoop vermogen, trekkracht en een stuk relaxer rijden ten opzichte van 'standaard' Maxjes.
_________________ Koos Kartloos
|
|
Omhoog |
|
 |
RaVer
|
Geplaatst: vr mei 04, 2012 7:33 pm |
|
Geregistreerd: do nov 10, 2011 11:28 am Berichten: 405 Woonplaats: Westervoort
|
Citaat: bij de NAB rijden ze met de 30mm en een ander luchtfilter. Scheelt enorm. Er wordt met 2 tanden kleiner gereden dan de standaard max. Onze Superrok moet alle zeilen bijzetten.... Kijk..dat klinkt als muziek in mijn oren. Weet jij ook wat voor een carburateur ze daar voor gebruiken?
|
|
Omhoog |
|
 |
bronger
|
Geplaatst: vr mei 04, 2012 7:37 pm |
|
Geregistreerd: ma mei 09, 2011 3:23 pm Berichten: 727 Woonplaats: Middelstum
|
Citaat: Er wordt met 2 tanden kleiner gereden dan de standaard max. voor of achter?
_________________ 
|
|
Omhoog |
|
 |
RAM Racing
|
Geplaatst: vr mei 04, 2012 7:42 pm |
|
Geregistreerd: di mei 23, 2006 7:13 pm Berichten: 634 Woonplaats: Hoorn
|
dellorto. 30mm
achter
_________________ [color=#008040]Onze karts zijn groener dan die van de buren...
|
|
Omhoog |
|
 |
Henry
|
Geplaatst: vr mei 04, 2012 7:49 pm |
|
Geregistreerd: di sep 15, 2009 9:12 pm Berichten: 161 Woonplaats: Groningen
|
@Ron88
Supermax is "gewoon" een DD2 cilinder. Je wint er wat pk's mee, verliest echter een hoop koppel.
@RaVer
Ik vermoed een Dellorto VHSH 30mm, net als de KZ2's.
@bronger
Achter uiteraard.
_________________ Intrepid '10 - Rotax Max Sr. '07 spec
|
|
Omhoog |
|
 |
bronger
|
Geplaatst: vr mei 04, 2012 8:13 pm |
|
Geregistreerd: ma mei 09, 2011 3:23 pm Berichten: 727 Woonplaats: Middelstum
|
zo uiteraard zie ik dat niet... kan zijn dat hij meer toeren kan maken, en over die oplopende toeren minder koppel maakt. waardoor je een minder zware verhouding erop schroeft, waardoor je onderin sneller weg komt en bovenin gemiddeld in hetzelfde snelheid blijft. puur op basis van theorieën 
_________________ 
|
|
Omhoog |
|
 |