Auteur |
Bericht |
Guillau
|
Geplaatst: di jan 17, 2012 11:16 am |
|
Geregistreerd: ma jun 21, 2010 10:07 pm Berichten: 32 Woonplaats: kortrijk
|
Hallo ik heb dit seizoen mijn eerste jaar VT250jr gereden met een swissauto en een RVF (belgisch merk) in dit kampioenschap werd ik onverhoopt 5e op 37 rijders tijdens de winterstop is beslist om te veranderen van chassis van RVF naar gillard
Ik heb al veel positieve reacties hierover gekregen maar ik vraag mij eigenlijk af hoeveel verschil dit zal maken in tijd. Ik weet dat de rijder het grootste verschil maakt maar ik veronderstel een gloednieuw chassis toch ook?
Dus mijn vraag is hoeveel verschil kan dit opleveren is dat 0,2 sec 0,3 of meer graag jullie mening
Mvg guillaume
_________________ gillard + Swissauto 250piloot bij DFK racing team5e in debuut seizoen vt250 junior
|
|
Omhoog |
|
|
kartje
|
Geplaatst: di jan 17, 2012 11:23 am |
|
Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm Berichten: 3566 Woonplaats: klaaswaal
|
Is moeilijk te zeggen denk ik denk dat het ook persoons gebonden is de een is er sneller mee dan de andere!!!
_________________ ===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN=== MS KART '11-----VM ICC '11
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: di jan 17, 2012 12:58 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Ik begrijp uit je berichtje dat het team besloten heeft voor ander merkt te gaan en dat je zelf niet de keuze hebt gemaakt. Anders had je waarschijnlijk diverse chassis met elkaar vergleken en voor jezelf bepaald welke je het best ligt (zoals kartje al aangaf), maar dat terzijde.
Om terug te komen op je vraag: een nieuw chassis zou in theorie stijver moeten zijn dan een gebruikt chassis, dus daar kun je winst pakken. Of dat veel uitmaakt is in jouw geval appels met peren vergelijken, omdat je een ander merk krijgt komend seizoen. Je zult zeker verschillen merken; elk merk chassis heeft zijn eigen rij-eigenschappen. Deze zullen moeten aansluiten bij je rijstijl. Hieruit kun je dus opmaken dat een echt goede rijder op elk chassis snel zal zijn, dus als je je kunt aanpassen komt het wel goed. En ja, natuurlijk zal merk A iets beter zijn dan merk B, maar heel veel zal het niet uitmaken en de rijder des te meer ! Je zult uit het chassis de sterke punten moeten benutten/uitbuiten en daar de minpunten mee compenseren. En qua afstelling zul je ook even moeten gaan zoeken wat het beste werkt (zal ongetwijfeld anders zijn dan bij de RVF).
Dus succes en veel plezier ermee.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
Tom
|
Geplaatst: di jan 17, 2012 1:50 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
De piloot maakt de seconden. Het chassis de tienden. De motor de honderdsten.
Zeker in deze tijd waar motoren en banden vastliggen per competitie is dit meer dan ooit de gang van zaken.
Zoals Wilfred al zegt: dit is appels met peren vergelijken.
Een nieuw chassis is trouwens niet altijd stijver (vb een nieuwe tony kart zal nog soepeler zijn dan een afgeragde gillard, en dan nog de droogweer<>regenweerchassis buiten beschouwing gelaten).
Een nieuw chassis zal wel altijd recht zijn, waar een ouder chassis altijd wel ietsje krom staat. Een recht chassis is daarbij ook niet per se sneller dan een krom chassis: vroeger werd een kart vaker dan eens krom getrokken om een betere gewichtsverdeling te bekomen.
Het enige vlak waarop een nieuw chassis beter is dan een ouder chassis: het metaal is minder "moe". Een oudere kart dat metaalmoeheid vertoont zal minder hard / juist / goed reageren op afstelling met stabi's, stoelsteunen, ... Waar een nieuwe kart dit normaal wel goed doet.
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
|
Lex
|
Geplaatst: di jan 17, 2012 3:43 pm |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
Tom heeft gelijk, als ik kijk naar de Kombikart van Simone (ze had daarvoor een Gillard), was daar in het begin niet mee te eggen of te ploegen, maar naarmate het frame ouder werd ging het zich steeds beter zetten, ook door de "veroudering" van de buis. Het afgelopen seizoen, de kart was toen 3 jaar oud, werkte de combinatie super, en hadden wij het beste seizoen tot nu toe ! Toch gaan we overstappen voor volgend seizoen, zolang de Kombi niet voor een redelijke prijs verkocht is houden we hem mooi als reserve, je weet maar nooit. Maar dat een "ouder" frame veel competatiever kan zijn als een nieuw frame is zeker waar.
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
|
Guillau
|
Geplaatst: di jan 17, 2012 4:01 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 21, 2010 10:07 pm Berichten: 32 Woonplaats: kortrijk
|
ok ik snap het nu wel dat het voornamelijk aan de piloot ligt maar waarom zou je dan een nieuw chassis kopen ? Als een verouderd chassis het zelfde kan leveren? Gwn voor het de monteur gemakkelijker te maken?
En met wat gaat simone dan rijden?
_________________ gillard + Swissauto 250piloot bij DFK racing team5e in debuut seizoen vt250 junior
|
|
Omhoog |
|
|
Tom
|
Geplaatst: di jan 17, 2012 4:25 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Waarom mensen een nieuwer chassis kopen: 1) nieuwe homologaties die verplicht zijn voor bepaalde competities 2) recente onderdelen zijn steeds makkelijker te krijgen 3) "kijk eens wat ik heb dat jij niet hebt"
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
|
kartje
|
Geplaatst: di jan 17, 2012 4:41 pm |
|
Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm Berichten: 3566 Woonplaats: klaaswaal
|
Ik denk dat punt 3 ook voor een groot deel meetelt!!!!!
_________________ ===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN=== MS KART '11-----VM ICC '11
|
|
Omhoog |
|
|
Lex
|
Geplaatst: di jan 17, 2012 4:49 pm |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
4) of je krijgt een aanbieding om voor een team met dealer / fabrieksondersteuning te gaan rijden.
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: di jan 17, 2012 4:50 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Dus Lex........ is dat een hint naar volgend jaar en wordt Simone een echte fabrieksrijdster (zou wel stoer zijn natuurlijk) ?
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
Paul
|
Geplaatst: di jan 17, 2012 4:53 pm |
|
Geregistreerd: ma mei 21, 2007 9:11 am Berichten: 985 Woonplaats: blerick
|
Guillaume, je hebt afgelopen seizoen toch van dichtbij kunnen meemaken dat een ouder chassis betere tijden "kan" geven als een nieuw. Het is ook een soort van gevoel dat je moet hebben met een bepaald chassis. Het is gewoon zo dat voor de ene persoon een gillard lekker gaat en voor de ander een energy ik noem maar iets. Maar ik denk dat de persoonlijke inbreng van jouw qua feedback richting je monteur heel veel zo niet het meeste zal brengen. Voor komend seizoen in ieder geval succes. Aan het materiaal zal het niet liggen want dat was afgelopen jaar ook super en voor komend jaar zo te zien ook weer, ga je weer compleet nieuw rijden?
|
|
Omhoog |
|
|
Guillau
|
Geplaatst: di jan 17, 2012 5:15 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 21, 2010 10:07 pm Berichten: 32 Woonplaats: kortrijk
|
Wel ik kon vaak betere tijden geven dan de concurrentie op mijn RVF maar voor de top zal toch iets meer nodig ,zijn misschien ligt het aan mijn. Mijn team DFK rijdt met gillard en in genk kende mijn monteur bijna niets van het chassis dus was het moeilijk voor hem aanpassingen aan te brengen. Dus nu ik met mijn gillard rijdt kan mijn monteur alle feedback omzetten en dus hopelijk resulteert dit want het doel is toch TOP 3
En volgend seizoen kom ik aan de start met de nieuwe gillard 2012 en met de swissauto van vorig jaar die alles nog perfect doet.
_________________ gillard + Swissauto 250piloot bij DFK racing team5e in debuut seizoen vt250 junior
|
|
Omhoog |
|
|
Guillau
|
Geplaatst: di jan 17, 2012 5:18 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 21, 2010 10:07 pm Berichten: 32 Woonplaats: kortrijk
|
Citaat: Dus Lex........ is dat een hint naar volgend jaar en wordt Simone een echte fabrieksrijdster (zou wel stoer zijn natuurlijk) ? haha zo wel leuk zijn voor hun. Word het voor CRG holland ?(K en K karts) of bij BRM? of zit ik er naast?
_________________ gillard + Swissauto 250piloot bij DFK racing team5e in debuut seizoen vt250 junior
|
|
Omhoog |
|
|
Lex
|
Geplaatst: di jan 17, 2012 5:41 pm |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
A.S. Maandag wordt het contract getekend (als alles goed gaat) we zullen het dan zo snel mogelijk hier laten weten...............
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
|
Philipper
|
Geplaatst: di jan 17, 2012 5:50 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Als je bij DFK gaat rijden, kan je toch eens een mecanieker van hen mee nemen. Die zullen het chassis wel kennen
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
|