Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jan 05, 2012 2:13 pm 

Beste medeadrenalinejunkies!

De vraag is eigenlijk heel simpel, hoe kan ik mijn stap naar grote auto's het beste maken?
einde 2011 ben ik geslaagd voor mn race, clublicentie. En nu staat de volgende stap voor de deur om een auto te regelen, sponsoren etc.
Veel budget is er niet, ik ben 21 jaar en nog student dus geld zou grotendeels van sponsoren af moeten komen, zijn er tips om dit het beste aan te pakken?

Dank u!

(Te koop)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 05, 2012 2:43 pm 

een goed plan op papier zetten met wat je wilt (soort auto, wedstrijden en wat je zelf te bieden hebt) en dan bedrijven
in de regio aanschrijven, eerst voor jezelf duidelijk hebben hoeveel je uiteindelijk nodig bent om de kosten er grotendeels uit
te krijgen, je kunt ook een soort sponsor pakket maken, hier bedoel ik mee dat je bijvoorbeeld;
pakket 1- grote sticker van de sponsor op beide zijden (de deuren), kosten sponsor pakket €....,-
pakket 2 - grote sticker op motorkap of dak, kosten sponsor pakket €....,-
pakket 3 - kleinere stickers waar dan ook op de auto, kosten sponsor pakket €
etc etc verder kun je natuurlijk de plaatselijke autodealer oid vragen om te sponseren in onderdelen, olie, benzine
ik denk zelf dat je creatief moet zijn en breed moet denken.

Je gaat pas hard als je beschermengel z'n helm op doet :-)
http://www.kartbaanoldenzaal.nl

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 05, 2012 3:11 pm 

voor sponsoren zul je toch al wel enige ervaring moeten hebben denk ik.
dan krijg je nog vervoer etc.
baanhuur.
sponsors willen ook zien dat je resultaten behaald. als jij als laatste eindigt is datniet echt reclame voor ze .
komt best wel t een en ander bij kijken.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 05, 2012 3:57 pm 

Het verloopt meestal volgens het plan wat Erik hierboven vermelde.
Ik herinner me Sam Dejonghe, een Belgische formule piloot. Toen die nog in de Forumule Renault reed. Verkocht hij zijn wagen doormiddel van foto's. Je betaalde 10Euro voor een vierkantje op zijn wagen. Daar kan je dan een foto opzetten die je zelf wou. Hoe groter dat vierkant hoe meer je betaalde.

Verder moet je eerst weten wat je wil rijden, je gaf aan dat er weinig budget is. Probeer dan eens te kijken naar de nationale kampioenschappen. Ik denk dan aan Formido Swift Cup, Renault Clio,..

Verder is het uithoudingsracen ook een optie. Hier deel je namelijk de wagen waardoor ieder zijn deel gaat betalen en de prijs wat gedrukt kan worden.

Als je al een grote achtergrond hebt in het karten met eventueel wat titels dan gaat het allemaal wat makkelijker. Toch hoop ik dat het je ook gaat lukken want autosport is toch wel een schitterende sport :D

Philippe

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 05, 2012 4:06 pm 

Ik zou een keer naar het circuit rijden en daar wat info vragen, idd is de klasse van groot belang.
Clio cup kost zo'n 50.000euro/jaar puur voor het rijden/banden/auto/teamhuur(monteurs etc.)/inschrijfgeld etc.
GT4 kost zo'n 300.000euro/jaar voor hetzelfde..
Komt natuurlijk nog wel wat bij, outfit (helm met HANS is al veel geld), overnachtingen etc.

Al met al een dure hobby denk ik maar als je het budget bij elkaar krijg en je hebt bv een hoge gunfactor bij een aantal mensen die vermogend zijn is natuurlijk alles mogelijk.

Succes iig.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 05, 2012 4:06 pm 

http://www.autosport.be/?p=23826 = De Mazda MX5 Cup
Dit vind ik zelf een heel mooi voorbeeld. Karten op een top niveau is duurder dan dit en plezier zal er zeker gemaakt worden :P

http://www.autosport.be/?p=23514 = BMW Clubsport Trophy
Ongeveer een gelijkaardig initiatief.

Dit zijn wel Belgische organisaties maar uiteraard doen ze allemaal verschillende circuits aan.

Verder is er ook nog de SmartCup waar ik iets over gelezen had maar dat vind ik niet meteen terug :P

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 05, 2012 4:07 pm 

Meest betaalbare klasse(n) vind je denk ik in DNRT, kijk eens op hun site voor de vele klassen die er rondrijden. Ik las laatst ergens wat de budgetten ongeveer zijn voor een jaar in de DNRT (varieert van 10.000 Euro per jaar tot ...... veelvoud hiervan).

Sponsoren zul je inderdaad niet snel vinden ben ik bang, zeker als je nog geen klinkende resultaten hebt behaald in andere klasses. Dus, ga ervanuit dat je het eerste jaar - in welke klasse dan ook - ervoor moet zorgen dat je jezelf in de kijker rijdt en dat dit eerste jaar als investering gezien moet worden in een mogelijke toekomst in de racerij met sponsoren. Maar als je weet hoeveel mensen dat ook daadwerkelijk voor elkaar krijgen, zou ik nog niet te vroeg juichen. Zie het meer als een leuke hobby die nu eenmaal geld kost.

Ps: ik weet natuurlijk niet hoe goed je bent en of je reeds kampioenschappen hebt gewonnen; zo ja gebruik dat dan in je voordeel en presenteer dat bij mogelijke sponsoren.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 05, 2012 4:16 pm 

Wat je ook kan doen is bijvoorbeeld dit jaar 1x een wedstrijd op Autosport niveau mee rijden. Zo kan je de kosten wat drukken en als het resultaat meezit, dan kan je wel eens vertrokken zijn wat sponsoren betreft.
Zo ken ik iemand die zijn seizoen vooral in het teken van de 24h van Spa heeft gezet, enkele koersen laten vallen om zeker daar aan de start te staan. Hij won in zijn klasse en dat is dan helemaal top natuurlijk !

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 05, 2012 4:27 pm 

@Philipper,

Is een leuk voorbeeld, maar hoe groot is de kans dat je - zonder ervaring in de autosport - in een klasse instapt en gelijk een goed resultaat neerzet, laat staan wint.... natuurlijk zijn er mensen die dat kunnen, maar die hebben dan meestal al wel flink wat kartervaring en diverse races/kampioenschappen gewonnen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 05, 2012 4:53 pm 

Ervaring speelt uiteraard een belangrijke rol. Vele team managers vragen ervaren piloten om hun team te versterken. Maar je moet ergens beginnen ook kunnen beginnen hé :P

Ik wil gewoon aantonen dat het wel kan zonder een enorme kartachtergrond te hebben.
Toch wil ik nog iets toevgoegen. Ik durf te wedden dat als je nu in een team van de Renault Clio Cup vraagt wie Europees kampioen in de Senior Max of zelfs op CIK FIA niveau is, er maar weinig je dat gaan kunnen vertellen. Staat het op je CV, dan heb natuurlijk een voordeel.
Ik neem een voorbeeld uit de Belgische Belcar en Blancpain Endurance series. Twee Belgische toppers, Bert Longin en Anthony Kumpen. Beide heren hebben Europees en Nationaal heel wat gepresteerd. Toch heeft Longin geen enkele kartervaring terwijl Kumpen dat wel heeft en Longin is even ver gekomen. Hij heeft dit jaar zelfs een internationaal en nationaal programma kunnen afwerken.

We praten hier dan wel over de echte grote bedragen, maar je begrijpt wat ik bedoel.
Hopenlijk moet Sylvester niet opzoek naar zo een grote bedragen en kunnen we hem gaan aanmoedigen in een mooi kampioenschap ;)

Groetjes,
Philippe

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 05, 2012 5:32 pm 

ze zijn dan ook rijk genoeg om dit gewoon op tafel te leggen eh :lol:

FA Kart - OTK - Fuchs Silkolene - AIM Mychron - Freem - Alpinestar - Arai

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 05, 2012 5:47 pm 

+ Dat ook deze heren niet de eerste de beste autorace die ze reden voorin zijn geeindigd.... en dat was mijn punt. Dus voordat je resultaten gaat boeken, zul je eerst ervaring op moeten doen - lees investeren. Daarna zul je wellicht sponsors makkelijker kunnen overtuigen en een deel van de kosten eruit gaan krijgen.

Maar desalniettemin... ga het vooral proberen en heb veel lol als je het geld ervoor kunt bijeenbrengen. En zoals gezegd, de DNRT is er een leuke opstart voor. SUCCES en laat ons maar weten wat je gaat doen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 05, 2012 6:43 pm 

Sponsoren moet je op een lucratieve/creatieve manier over de streep trekken..
Soms maakt het niet uit dat je laatste wordt! Sterker nog, meestal interesseren sponsoren in de autosport zich helemaal niet in de sport.. maar meer in of ze wel of niet genoeg te eten en te drinken krijgen! Ik doe zelf via mijn bedrijf/website aan wat PR en sponsorbegeleiding voor coureurs en ik zie steeds vaker dat het vooral om het 'natje en droogje', mogelijkheid tot netwerken en plezier beleven gaat.. Een sticker plakken is eigenlijk wel ouderwets en dat is niet de voornaamste rede van sponsoring (die uiting op de auto)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 06, 2012 9:56 pm 

Ik zou zeker eens gaan kijken bij een DNRT evenement...veel autosport voor een redelijk budget.
http://www.dnrt.nl/nieuws/index.php

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za jan 07, 2012 12:16 pm 

@Kevin555,

Die had ik dus ook al genoemd enkele posts hiervoor :!: :mrgreen:

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende