Auteur |
Bericht |
bertus03
|
Geplaatst: di nov 08, 2011 11:45 pm |
|
Geregistreerd: do okt 20, 2011 8:06 pm Berichten: 103
|
Citaat: een megafoon pijp een onderdruk kunnen proberen te creëren dat is de bedoeling, de pijp die de uitlaat ingaat zit er ongeveer 15 cm in zodat de drukgolven terugkaatsen naar achter de dikke uitlaat, gedeeltelijk langs de pijp af, en weer terugknallen de uitlaat uit en zodoende een zuiging bewerkstelligen of het werkt weet ik niet dat zie ik zaterdag wel op de baan mijn kart en die van mijn zoon hebben vertanding 2,87 en 2,93, laatste keer op de baan trokken en reden ze even hard, mijne heeft op papier 2 pk meer maar ik weeg meer en mijn kart is ouder dan die van mijn zoon als mijne nu zondag langzamer of sneller gaat weet ik het, hoop positief anders is met de slijptol de uitlaat zo weer ingekort of gaat het orginele potje er weer op hartelijke groet alfred
|
|
Omhoog |
|
|
IncineratorX2
|
Geplaatst: di nov 08, 2011 11:58 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
Citaat: zondag langzamer of sneller gaat weet ik het, hoop positief ik denk dat je het niet zal merken immers er zit een 100cc dempertje op.. welke van binnen een expansie pot heeft (ivm de 2 takt wensen) die sloopt dus je hele idee van de megafoon.. je moet dan meer denken aan dit : de 2 takt 100cc potjes zijn (schematisch vergelijkbaar met dit) : deel 1 en 2 samen zijn bepalend hoelang de uitlaat wordt (ivm aantal cc's). sectie 3 is het begin van het expansie deel wat samen werkt met deel 4 en het reflectie deel 5. (de expantie pijp bij icc/cross) Deel 6 is belangrijk om de gas stroomsnelheid omhoog te krijgen.. exacte effect het ik niet, niet zo op papier zo staan.Is wel bepalend voor de totaal lengte van de uitlaat. De koker om alles heen is de eigenlijke demper (nademper bij de icc/cross machines). Hopelijk begrijp je me een beetje.. ik ben opzoek naar het document van een Engelsman, die specialist is in precisie tuning van 2 takt motoren. Maar kan em zo 123 niet vinden (zwerft ergens rond op mijn servert)
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
|
IncineratorX2
|
Geplaatst: wo nov 09, 2011 12:10 am |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
|
Henri
|
Geplaatst: wo nov 09, 2011 7:20 am |
|
Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am Berichten: 431 Woonplaats: Ter Apel
|
De uitlaat moet een zuigende werking krjgen. Of dit ook nut heeft voor je motor ligt aan je nokkenas. Er moet wel een overlapping zijn van de nokken. Ik bedoel hiermee dat de inlaat en uitlaat klep tegelijk los moeten zijn. Als de uitlaatklep bijna dicht is, is de inlaat klep al een stukje open. Door de zuigende werking van de uitlaat krijg je dan een onderdruk in de cilinder zodat het fris mengsel de cilinder in wordt gezogen.
|
|
Omhoog |
|
|
bertus03
|
Geplaatst: wo nov 09, 2011 12:39 pm |
|
Geregistreerd: do okt 20, 2011 8:06 pm Berichten: 103
|
Citaat: immers er zit een 100cc dempertje op.. welke van binnen een expansie pot heeft (ivm de 2 takt wensen allereerst, ik heb er geen bal verstand van en alleen wat gelezen op google bij de tweetakt is zuiging toch gewenst om het mengsel de cilinder in te sleuren nu had ik gelezen op google dat er positieve en negatieve pulsen zijn en dat een tweetakt uitlaat op een viertakt ervoor kan zorgen dat er positieve pulsen bij de uitlaatklep terecht kunnen komen met een positieve puls drukken de uitlaatgassen het verbrande mengsel de cilinder in ipv eruit en zou de klep kunnen verbranden de lange flenspijp zou ervoor zorgen dat de positieve pulsen minder of uitgebannen worden, vandaar mijn lange pijp en het stuk pijp in de eerste kamer van de tweetakt uitlaat zodat het expansiegebeuren vermindert of denk ik nu te simpel ? hartelijke groet alfred
|
|
Omhoog |
|
|
IncineratorX2
|
Geplaatst: wo nov 09, 2011 2:26 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
Citaat: bij de tweetakt is zuiging toch gewenst om het mengsel de cilinder in te sleuren Nee, juist het verloren mengsel terug de cilinder in te duwen. 20-30% van het mengsel gaat onverbrand de uitlaat in. Met een goede expansie pijp weg je een drukgolf op die net dat beetje gassen terug drukt je cilinder in. De pijp langer maken, doe je in 2 takt wereld om het aantal cc te kunnen evenaren. 100cc heeft kortere pijp als 125cc. Hieruit kun je concluderen dat je schokgolf te vroeg bij de cilinder aanwezig is met een 125cc machine op een 100cc pijp. Bij een 4 takt wil je een trekkende functie hebben.. dat red je niet met een expansie pijp.. immers deze reflecteert.. en brengt een stuwgolf terug. Correct me if i'm wrong maar een 2takt pijp op een 4takt lijkt mij averechts/of niet werken.. Gezien er op het internet de trompetten gebruikt worden als "tuning" van de 4 takt.. lijkt me dat duidelijk, geen reflectie. En met het oog op lawaai wordt dat em niet. Ik zou voor een pijp kiezen met de minste weerstand, en een lekkere goede flow. Nou heb ik wel eens gehoord als je zonder pijp rijd dat dit schadelijk voor je klep(pen) is ivm resonantie.. maar daar heb ik geen theorie over gelezen. Misschien dat de 4takt personen hier kunnen inhaken.
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
|
bertus03
|
Geplaatst: wo nov 09, 2011 6:09 pm |
|
Geregistreerd: do okt 20, 2011 8:06 pm Berichten: 103
|
hallo, zie wat je bedoeld dat is bij een viertakt niet gewenst denk ik, vreemde keuze om deze 100cc uitlaten voor de 390 viertakt te verplichten maar ondanks mijn verkeerde denkwijze toch toevallig op het juiste spoor dan met de lange pijp en pijp doorlopend in het expansiegedeelte van de uitlaat ?? de schokgolf gaat nu maar gedeeltelijk de pijp in, zo begreep ik het teminste hartelijke groet alfred
|
|
Omhoog |
|
|
bronger
|
Geplaatst: wo nov 09, 2011 6:29 pm |
|
Geregistreerd: ma mei 09, 2011 3:23 pm Berichten: 727 Woonplaats: Middelstum
|
Citaat: at is bij een viertakt niet gewenst denk ik, vreemde keuze om deze 100cc uitlaten voor de 390 viertakt te verplichten vind ik niet vreemd eigenlijk. met opzet een expansie op een 4takt zetten om een onderdruk uit proberen te krijgen, dat hoef je helemaal niet te proberen, een 4takt werkthet best met een zo`n groot mogelijke uitlaat.
_________________
|
|
Omhoog |
|
|
bertus03
|
Geplaatst: wo nov 09, 2011 7:03 pm |
|
Geregistreerd: do okt 20, 2011 8:06 pm Berichten: 103
|
hallo,
dat is toch niet helemaal waar, als je een viertakt zonder uitlaat laat rijden heb je minder vermogen hetzelfde geld als de pijp voor de uitlaat/demper een te grote diameter heeft als de zuiger in zijn eentje het verbrande mengsel eruit moet duwen blijft er altijd restgas in de cilinder zitten
of de lifan/honda klepoverlap heeft weet ik niet maar schat van wel zal daar eens op letten bij de eerstvolgende keer dat de kleppen gesteld moeten worden
hartelijke groet alfred
|
|
Omhoog |
|
|
bronger
|
Geplaatst: wo nov 09, 2011 7:13 pm |
|
Geregistreerd: ma mei 09, 2011 3:23 pm Berichten: 727 Woonplaats: Middelstum
|
ik zie in deze gif geen zuigende werking hoor.
_________________
|
|
Omhoog |
|
|
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: wo nov 09, 2011 7:20 pm |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
De uitlaat doet wel degelijk wat en qua inlaatlengte is er ook nog wel het een en ander te winnen, zoek maar eens op het fenomeen pulsdrukvulling. Gaat een beetje rekenwerk aan vooraf maar het is opzich wel interessant om eens te bekijken. Bij een motor zoals hier besproken zal de winst minimaal zijn, ik twijfel zelfs of je het uberhaupt zal merken.
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
|
bronger
|
Geplaatst: wo nov 09, 2011 7:28 pm |
|
Geregistreerd: ma mei 09, 2011 3:23 pm Berichten: 727 Woonplaats: Middelstum
|
ik weet inderdaad wel dat er wat winst uit te halen is, maar ik zat meer in het onderwerp: ''is het zinvol om zoiets op zo`n blokje te maken''. zoals die ultra zuinige auto`s die halen onverbrande brandstof weer uit de uitlaatgassen, en verbranden het daarna alsnog(ik dit een keer opgepakt uit een gesprek, of het waar is ik zal `t niet weten).
_________________
|
|
Omhoog |
|
|
IncineratorX2
|
Geplaatst: wo nov 09, 2011 7:40 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
Citaat: onverbrande brandstof weer uit de uitlaatgassen, dat is de eevac klep.. recycle.. bij volgas staat deze gwoon dicht... is standaard bij diesels ivm emissie norm.
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
|
martens j
|
Geplaatst: wo nov 09, 2011 7:53 pm |
|
Geregistreerd: di feb 15, 2011 7:40 pm Berichten: 13
|
ik heb 2 jaar geleden in mn eindwerk in/ uitlaatsystemen behandeld. bij een viertakt is het zo dat het gewenst is dat er een onderdruk aanwezig is bij het openen van de uitlaatklep en een overdruk als de uitlaatklep sluit. door met de lengte van de uitlaatbuis te spelen wordt het toerental bepaald waarbij dit effect zal plaatsvinden. dus meer koppel onderin= lange uitlaatbuis, meer koppel bovenin(meer vermogen)=korte inlaatbuis. voor een laagtoerige motor zoals een honda is dus een lange uitlaatbuis zeker gewenst.
Wij hadden in ons eindwerk de theorie getest en zelf een in en uitlaat gemaakt op een ford Ka 1.3 50pk en enkel door de aanpassingen aan in en uitlaat hadden we al 15pk winst.
|
|
Omhoog |
|
|
IncineratorX2
|
Geplaatst: wo nov 09, 2011 10:54 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
maar zonder expansie gedeelte? Puur in volume/diameter van de buis? Wat ik wil vragen : hoe creëerde je die onderdruk zonder de negatieve gevolgen van een schokgolf?
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
|