Auteur |
Bericht |
Spasta
|
Geplaatst: do sep 29, 2011 7:16 am |
|
Geregistreerd: do dec 02, 2010 1:01 pm Berichten: 404 Woonplaats: Lommel - België
|
Hallo,
opnieuw een vraagje van mijn kant. Ik wil mogelijk overschakelen op het nieuwe type koppeling met mijn rotax max sr. Nu zag ik dat er twee types koppelingslager zijn voor het nieuwe type koppeling:
208.094 en 208.094.1 respectievelijk 15x19x20 en 15x19x17. Hoe weet ik welke ik moet hebben?
Verder zie ik ook nog onderdeel 208.095 "Nylon bus 11T" Komt dit ter vervanging van de naaldlager bij het gebruik van een 11 tands voortandwiel? Dan vraag ik me af of ook iemand dit gebruikt... dit is minder slijtvast en heeft meer weerstand lijkt me?
Groeten, Hans
|
|
Omhoog |
|
 |
Henry
|
Geplaatst: do sep 29, 2011 8:11 am |
|
Geregistreerd: di sep 15, 2009 9:12 pm Berichten: 161 Woonplaats: Groningen
|
Op je eerste vraag heb ik geen antwoord. Op de tweede, yup, die gebruik ik ook. Simpelweg omdat je wel moet, in een T11 past geen lager. De weerstand valt heel erg mee, hoe slijtvast het is weet ik niet, heb er nog maar enkele keren mee gereden.
_________________ Intrepid '10 - Rotax Max Sr. '07 spec
|
|
Omhoog |
|
 |
jeroenslb
|
Geplaatst: do sep 29, 2011 8:48 am |
|
Geregistreerd: do jul 03, 2008 6:50 am Berichten: 180 Woonplaats: Duiven
|
Je hebt nu de oude koppeling nog? Dan kun je toch gewoon je huidige lager opmeten? En die is het dan niet. Simpelste manier lijkt me 
_________________ VRK-Rotax 125 FRmax
Never drive faster than your guardian angle can fly... 
|
|
Omhoog |
|
 |
Spasta
|
Geplaatst: do sep 29, 2011 9:17 am |
|
Geregistreerd: do dec 02, 2010 1:01 pm Berichten: 404 Woonplaats: Lommel - België
|
Hoezo is die het dan niet? Er staat bij de exploded views van de nieuwe type koppeling 2 types naaldlager... Wellicht wil dit zeggen dat ze beide toepasbaar zijn, mits een aantal randvoorwaarden. Ik vraag me af wat die randvoorwaarden zijn.
Bij het oude type koppeling staat er maar 1 naaldlager: 208.094 Ik veronderstel dat ik die dan ook heb.
|
|
Omhoog |
|
 |
jeroenslb
|
Geplaatst: do sep 29, 2011 11:24 am |
|
Geregistreerd: do jul 03, 2008 6:50 am Berichten: 180 Woonplaats: Duiven
|
|
Omhoog |
|
 |
Spasta
|
Geplaatst: do sep 29, 2011 12:58 pm |
|
Geregistreerd: do dec 02, 2010 1:01 pm Berichten: 404 Woonplaats: Lommel - België
|
|
Omhoog |
|
 |
jeroenslb
|
Geplaatst: do sep 29, 2011 1:26 pm |
|
Geregistreerd: do jul 03, 2008 6:50 am Berichten: 180 Woonplaats: Duiven
|
Ja die kwam ik idd ook tegen.... wel raar dat er verschil in lengte zit :S
_________________ VRK-Rotax 125 FRmax
Never drive faster than your guardian angle can fly... 
|
|
Omhoog |
|
 |
BuijsProjectRacing
|
Geplaatst: do sep 29, 2011 3:11 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 04, 2009 10:51 pm Berichten: 2173 Woonplaats: Antwerpen
|
Oud en nieuw type. 
|
|
Omhoog |
|
 |
joris
|
Geplaatst: do sep 29, 2011 4:09 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
van de weerstand heb je geen last omdat dit lager alleen draait als je stil staat
|
|
Omhoog |
|
 |
Spasta
|
Geplaatst: do sep 29, 2011 4:21 pm |
|
Geregistreerd: do dec 02, 2010 1:01 pm Berichten: 404 Woonplaats: Lommel - België
|
Met als enige verschil dat het nieuwe type een doorontwikkeling van het oude is? Of past het nieuwe enkel op de nieuwe koppeling assembly en het oude type lager enkel op de oude type koppeling?
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: do sep 29, 2011 4:27 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Je hebt het oude type koppeling (met losse schoentjes op pennen), en het nieuwe type koppeling (geen schoentjes/pennen, frictiedeel uit 1 stuk). Het nieuwe type koppeling is compleet anders, en geen doorontwikkeling van de oude, echter zijn er van het nieuwe type wel verschillende (doorontwikkelde) versies.
Oh ja, nylon bus is inderdaad minder slijtvast dan een naaldlager.
|
|
Omhoog |
|
 |
Spasta
|
Geplaatst: do sep 29, 2011 10:11 pm |
|
Geregistreerd: do dec 02, 2010 1:01 pm Berichten: 404 Woonplaats: Lommel - België
|
Dat van de koppelingen weet ik maar welke lager hoort nu op welke koppeling cq. hoe weet je welke lager je moet bestellen?
|
|
Omhoog |
|
 |
Paulo27
|
Geplaatst: do sep 29, 2011 10:12 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
kijk even in de tech manual van Rotax !
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: do sep 29, 2011 10:39 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
De lagers zijn volgens mij voor alle types koppeling gelijk, want het deel waar ze op/in komen (krukas/tandwiel) is ongewijzigd. Het andere type naaldlager (208.094.1) is bij gebruik van een O-ring die moet voorkomen dat er vet in de koppeling terecht komt, en is verplicht bij wedstrijden. Overigens, om het nog ingewikkelder te maken, kan je ook artikelnummer 208.041 bestellen, is hetzelfde lager 
|
|
Omhoog |
|
 |
RAM Racing
|
Geplaatst: vr sep 30, 2011 6:41 pm |
|
Geregistreerd: di mei 23, 2006 7:13 pm Berichten: 634 Woonplaats: Hoorn
|
David legt het goed uit. De 208.094 is een passend naaldlager. De 208.094.1 is iets korter en heeft een O ring nodig zodat de lengte weer gelijk is. Als je de nieuwe koppeling gebruikt kun je het beste de 208.094.1 gebruiken zodat er geen vet in de koppeling kan komen. De 208.094 kun je ook gebruiken.
Bij de oude koppeling heeft de 208.094.1 geen zin omdat er gaten in de drum zitten.....
_________________ [color=#008040]Onze karts zijn groener dan die van de buren...
|
|
Omhoog |
|
 |