Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Koppelingslager- en bus
BerichtGeplaatst: do sep 29, 2011 7:16 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 02, 2010 1:01 pm
Berichten: 404
Woonplaats: Lommel - België
Hallo,

opnieuw een vraagje van mijn kant.
Ik wil mogelijk overschakelen op het nieuwe type koppeling met mijn rotax max sr.
Nu zag ik dat er twee types koppelingslager zijn voor het nieuwe type koppeling:

208.094 en 208.094.1 respectievelijk 15x19x20 en 15x19x17.
Hoe weet ik welke ik moet hebben?

Verder zie ik ook nog onderdeel 208.095 "Nylon bus 11T"
Komt dit ter vervanging van de naaldlager bij het gebruik van een 11 tands voortandwiel?
Dan vraag ik me af of ook iemand dit gebruikt... dit is minder slijtvast en heeft meer weerstand lijkt me?

Groeten,
Hans


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do sep 29, 2011 8:11 am 

Geregistreerd: di sep 15, 2009 9:12 pm
Berichten: 161
Woonplaats: Groningen
Op je eerste vraag heb ik geen antwoord. Op de tweede, yup, die gebruik ik ook. Simpelweg omdat je wel moet, in een T11 past geen lager. De weerstand valt heel erg mee, hoe slijtvast het is weet ik niet, heb er nog maar enkele keren mee gereden.

_________________
Intrepid '10 - Rotax Max Sr. '07 spec


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do sep 29, 2011 8:48 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jul 03, 2008 6:50 am
Berichten: 180
Woonplaats: Duiven
Je hebt nu de oude koppeling nog?
Dan kun je toch gewoon je huidige lager opmeten?
En die is het dan niet.
Simpelste manier lijkt me :D

_________________
VRK-Rotax 125 FRmax
Never drive faster than your guardian angle can fly... ;)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do sep 29, 2011 9:17 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 02, 2010 1:01 pm
Berichten: 404
Woonplaats: Lommel - België
Hoezo is die het dan niet?
Er staat bij de exploded views van de nieuwe type koppeling 2 types naaldlager...
Wellicht wil dit zeggen dat ze beide toepasbaar zijn, mits een aantal randvoorwaarden.
Ik vraag me af wat die randvoorwaarden zijn.

Bij het oude type koppeling staat er maar 1 naaldlager: 208.094
Ik veronderstel dat ik die dan ook heb.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do sep 29, 2011 11:24 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jul 03, 2008 6:50 am
Berichten: 180
Woonplaats: Duiven
ooh sorry verkeerd begrepen...

Maar op de site van wildkart deutschland het volgende gevonden
plain bearing (glijlager) 15x17x20
needle cage (naald lager) 15x19x17
http://www.wildkart.eu/shop/media/kategorien/PDF_Downloads_MAX/FLIEH_NEU_MAX.pdf

_________________
VRK-Rotax 125 FRmax
Never drive faster than your guardian angle can fly... ;)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do sep 29, 2011 12:58 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 02, 2010 1:01 pm
Berichten: 404
Woonplaats: Lommel - België
Hmmm.
Ik heb mijn exploded view hier van:
http://www.kombikart.com/includes/img.a ... 202009.pdf

Daar staan twee naaldlagers op...


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do sep 29, 2011 1:26 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jul 03, 2008 6:50 am
Berichten: 180
Woonplaats: Duiven
Ja die kwam ik idd ook tegen.... wel raar dat er verschil in lengte zit :S

_________________
VRK-Rotax 125 FRmax
Never drive faster than your guardian angle can fly... ;)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do sep 29, 2011 3:11 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 04, 2009 10:51 pm
Berichten: 2173
Woonplaats: Antwerpen
Oud en nieuw type.;)

_________________
Site van Martijn Buijs!

2013 DRMC met Vici Motorsports!

Webshop Vici Motorsports! Voor uw kartonderdelen en uitstekende service!


Rondje Strijen
Rondje Genk


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do sep 29, 2011 4:09 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
van de weerstand heb je geen last omdat dit lager alleen draait als je stil staat


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do sep 29, 2011 4:21 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 02, 2010 1:01 pm
Berichten: 404
Woonplaats: Lommel - België
Met als enige verschil dat het nieuwe type een doorontwikkeling van het oude is?
Of past het nieuwe enkel op de nieuwe koppeling assembly en het oude type lager enkel op de oude type koppeling?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do sep 29, 2011 4:27 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Je hebt het oude type koppeling (met losse schoentjes op pennen), en het nieuwe type koppeling (geen schoentjes/pennen, frictiedeel uit 1 stuk).
Het nieuwe type koppeling is compleet anders, en geen doorontwikkeling van de oude, echter zijn er van het nieuwe type wel verschillende (doorontwikkelde) versies.

Oh ja, nylon bus is inderdaad minder slijtvast dan een naaldlager.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do sep 29, 2011 10:11 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 02, 2010 1:01 pm
Berichten: 404
Woonplaats: Lommel - België
Dat van de koppelingen weet ik maar welke lager hoort nu op welke koppeling cq. hoe weet je welke lager je moet bestellen?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do sep 29, 2011 10:12 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm
Berichten: 7480
Woonplaats: Wateringen - Den Haag
kijk even in de tech manual van Rotax !

_________________
Hell was Full..... That's why I came back !

CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do sep 29, 2011 10:39 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
De lagers zijn volgens mij voor alle types koppeling gelijk, want het deel waar ze op/in komen (krukas/tandwiel) is ongewijzigd.
Het andere type naaldlager (208.094.1) is bij gebruik van een O-ring die moet voorkomen dat er vet in de koppeling terecht komt, en is verplicht bij wedstrijden.

Overigens, om het nog ingewikkelder te maken, kan je ook artikelnummer 208.041 bestellen, is hetzelfde lager :P


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr sep 30, 2011 6:41 pm 

Geregistreerd: di mei 23, 2006 7:13 pm
Berichten: 634
Woonplaats: Hoorn
David legt het goed uit.
De 208.094 is een passend naaldlager. De 208.094.1 is iets korter en heeft een O ring nodig zodat de lengte weer gelijk is. Als je de nieuwe koppeling gebruikt kun je het beste de 208.094.1 gebruiken zodat er geen vet in de koppeling kan komen. De 208.094 kun je ook gebruiken.

Bij de oude koppeling heeft de 208.094.1 geen zin omdat er gaten in de drum zitten.....

_________________
[color=#008040]Onze karts zijn groener dan die van de buren...


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David