Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verschil in kettingen
BerichtGeplaatst: di mei 03, 2011 1:59 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 02, 2010 1:01 pm
Berichten: 404
Woonplaats: Lommel - België
Nog maar eens een topic.
Ik ben al enige tijd aan het zoeken maar vind er echt geen antwoord op.

Ik ben er al achter gekomen dat er op een rotax max senior een 219 ketting zit. Dit is ivm een 428 ketting gewoon een 'kleiner/dunner' model denk ik?
Verder vroeg ik me af wat jullie ervaring is tussen de verschillende merken en typen kettingen.
Je hebt de ketting met o-ringetjes en dan de 'normale' kettingen.
Hierin heb je dan ook weer verschillende merken.
DID 219 Gold/Black
DID 219 Gold/Gold
DID 219 Gold/Gold DHA
DID 219 O-ring
Iris 219
RK 219 O-ring

En hoe maak je ze zuiver.
Kan je ze gewoon in een bak benzine leggen (ook de o-ring ketting?) en dan mooi zuiver blazen met perslucht en terug invetten?

Of zijn er mensen die nog liever andere merken/types gebruiken?

Grtz Hans


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di mei 03, 2011 2:06 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 16, 2009 4:28 pm
Berichten: 1635
Iris kan ik je zeer afraden, goedkope kettingen die veel rekken. DID is zeer goed, ik heb een aantal GOLD/GOLD kettingen liggen. Maar zelf gaat mijn voorkeur nog steeds uit naar CZ kettingen uit Tsjechië.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di mei 03, 2011 2:35 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
CZ kettingen bevallen mij ook goed moet ik zeggen, zowel de gewone als de o-ring versie.

Een gewone ketting kun je inderdaad in een bak met benzine leggen; de o-ring versie niet !

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di mei 03, 2011 2:37 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 02, 2010 1:01 pm
Berichten: 404
Woonplaats: Lommel - België
En waarvoor dienen de o-ringetjes?
Zijn dit misschien teflon o-ringen die zorgen voor een smering tussen de schakels of wat is hier de bedoeling van?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di mei 03, 2011 3:04 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Wiki geeft een goede omschrijving van de o-ring ketting:

Een O-ringen ketting is een aandrijfketting voor motorfietsen waarbij door toepassing van O-ringen ieder scharnierpunt van de ketting is afgeschermd tegen binnendringend vuil. De scharnierpunten zijn hierbij voorzien van een hoeveelheid vet voor de gehele levensduur van de ketting. Doordat er geen vuil /zand binnendringt in ieder scharnierpunt ontstaat er nauwelijks toename van speling in de vele scharnierpunten die een ketting telt en blijft de lengte toename en de noodzaak tot opspannen beperkt. De ketting moet wel worden gesmeerd omdat om ieder scharnierpunt een bus draait welke op zijn beurt ook weer metaalcontact maakt met de tanden van de kettingwielen. Een O-ring ketting heeft minder onderhoud zoals opspannen nodig en wordt een langere (meer dan verdubbelde) levensduur bereikt.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di mei 03, 2011 3:07 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 02, 2010 1:01 pm
Berichten: 404
Woonplaats: Lommel - België
Op wiki had ik niet gezocht :).


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di mei 03, 2011 3:53 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm
Berichten: 1965
Woonplaats: Drunen
wij zijn net afgestapt van DID 219 O-ring
kettingen, de ketting was voor ons te stug, met een
DID 219 Gold/Gold DHA draait alles veel soepeler.

_________________
kartloos


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di mei 03, 2011 4:04 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Ik heb ongeveer dezelfde ervaringen als Washandje wat kettingen betreft.
De gewone DID gold-gold voldoet prima, CZ deed het ook goed bij mij.
De DHA (Double HArdened) kettingen zijn extra gehard.

Je kan ze gewoon in een bak met benzine leggen (over gebleven gemengde benzine bijvoorbeeld), maar zolang je niet bijzonder veel door het zand gereden bent hoef je ze niet schoon te maken. Gewoon zorgen dat ie altijd goed gesmeerd is.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di mei 03, 2011 4:11 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 02, 2010 1:01 pm
Berichten: 404
Woonplaats: Lommel - België
Ik had net een interessant stukje gevonden over kettingen met wat uitleg. Staat op de site van een ander kart fora dus misschien maar beter niet posten hier.
Alex: dat blijkt inderdaad het nadeel te zijn van o-ring kettingen, ze hebben meer weerstand. Hierdoor zullen ze ook een -klein- vermogensverlies veroorzaken.
Door de zelfsmerende werking en protectie tegen contaminaties zouden ze wel langer meegaan.

David: dank je voor de tip.

Dan kijk ik wel effe wat ik doe. Of o-ring of zo'n DHA of zo'n CZ ketting.
Weet ik in ieder geval weer waar het over gaat.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di mei 03, 2011 5:16 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 17, 2006 7:56 pm
Berichten: 1223
Woonplaats: Terborg
Ik hoor (nog) niemand over de Panther kettingen van HAT. Wie heeft daar ervaringen mee? De CZ kettingen hebben wij ook gehad, die rekken een behoorlijke tijd voordat ze wat stabieler blijven. Eentje geknapt kort na montage. DID is natuurlijk altijd prima.

_________________
ART TS-01 2013 met Rotax Max Sr.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di mei 03, 2011 6:28 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do aug 10, 2006 5:40 pm
Berichten: 1130
Woonplaats: Torhout
Ik gebruik zo een Panther ketting tijdens wedstrijd, zijn enorm goeie kettingen vind ik, rekken niet veel uit, en zijn superstevig!

_________________
Webshop Vici Motorsports!
Facebook Vici Motorsports Like!
Verdeler van:
FA Kart - OTK - Fuchs Silkolene - AIM Mychron - Freem - Alpinestar - Arai


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di mei 03, 2011 6:42 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 04, 2009 10:51 pm
Berichten: 2173
Woonplaats: Antwerpen
Worden zelfs in een zilveren doosje geleverd zeker?;D

_________________
Site van Martijn Buijs!

2013 DRMC met Vici Motorsports!

Webshop Vici Motorsports! Voor uw kartonderdelen en uitstekende service!


Rondje Strijen
Rondje Genk


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di mei 03, 2011 9:10 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do aug 10, 2006 5:40 pm
Berichten: 1130
Woonplaats: Torhout
jup , met een panter kop op :p

_________________
Webshop Vici Motorsports!
Facebook Vici Motorsports Like!
Verdeler van:
FA Kart - OTK - Fuchs Silkolene - AIM Mychron - Freem - Alpinestar - Arai


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di mei 03, 2011 10:49 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 17, 2006 7:56 pm
Berichten: 1223
Woonplaats: Terborg
inderdaad.. In tof ouderwedse doosjes, ik heb er twee aangeschaft en ga wanneer deze ketting op is ermee rijden,

_________________
ART TS-01 2013 met Rotax Max Sr.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo mei 04, 2011 10:58 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 02, 2010 1:01 pm
Berichten: 404
Woonplaats: Lommel - België
Nog een vraag over kettingen:
Als mensen bijvoorbeeld een ketting kopen van 106 schakels en deze blijkt te lang te zijn gaan ze over naar een 104 ketting bijvoorbeeld.
Waarom halen ze er niet gewoon 2 schakels uit?

Misschien omdat ze origineel zonder slotje geleverd worden?
Waarom monteren ze dan geen slotje? Minder sterk?
Dan moet je geen compleet andere ketting kopen...


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David