Auteur |
Bericht |
Backlash
|
Geplaatst: za apr 30, 2011 1:40 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm Berichten: 2460 Woonplaats: Vlissingen
|
Hoi, Afgelopen meeting lekker kunnen rijden met de Yamaha... vandaag alles schoongemaakt en de olie gecontroleerd. Kom tot de ontdekking dat de olie is veranderd in een wit/grijze smurrie. Ik denk dat de keringen achter het schoepenwieltje versleten zijn. Heeft iemand ervaring met het vervangen van de keringen, en kan je misschien tips geven? Zie foto's: Volgens mij zitten er twee keeringen, 1 achter het schoepenwiel en 1 aan de binnenkant van de rechter carter helft. Hoe krijg ik makkelijk de moer van het schoepen wiel los, ik bedoel waar kan ik iets klem zetten zodat de rest niet mee draait. Afijn, tips? ik hoor ze graag.
_________________ *[ Knetterskelter] -|- [ Facebook] -|- [ Youtube]*
|
|
Omhoog |
|
|
Ben.
|
Geplaatst: za apr 30, 2011 2:27 pm |
|
Geregistreerd: di apr 05, 2011 10:57 pm Berichten: 82 Woonplaats: Middelburg
|
Dat is niet goed inderdaad. Wat je zegt, waarschijnlijk de keering(en) leek. Sowieso diegene achter het schoepenwiel.
Daar zal er waarschijnlijk 1 zitten. Of die aan de andere kant lek is is maar de vraag... Maar die zou ik wel mee pakken, aangezien je toch bezig bent...
Normaal moeten beide carter helfden los om achterlangs de keering er zachtjes uit te tikken. Ik weet dat er speciaal gereedschap voor is, geen idee of jij die hebt en/of wat 't kost. Niet de goedkoopste denk ik.
Wat betreft het plaatsen, er is niks bizonders/moeilijks aan. Zorgen dat je ze recht plaatst zonder ze te beschadigen. Niet te diep (van buiten uit), maar ook niet te ver naar buiten (van binnen uit). Wat je evt. kan doen (als het niet aangegeven is in je carter) een markering maken met een balpen of iets dergelijks zodat je weet hoe diep die moet.
_________________ If you're not breaking parts you're not going fast enough!
|
|
Omhoog |
|
|
sebastiaan90
|
Geplaatst: za apr 30, 2011 4:36 pm |
|
Geregistreerd: ma dec 07, 2009 1:26 pm Berichten: 255 Woonplaats: houthalen België
|
De waterpomp loopt met tandwieltje op de krukas, je hebt enkele methoden om deze te blokkeren: - Blok in versnelling en achteras blokkeren - Zuiger blokkeren met een blokkeer stift - Een doek tussen de primaire vertanding steken - ... Opties genoeg Bij mijn blok (Honda cr125) zit het als volgt: Er zijn 2 keringen, eentje aan de kant van het schoepenwieltje en eentje aan de krukas kant. Hier tussen is een ruimte (en lagering natuurlijk) die door middel van een gaatje met de buitenwereld verbonden is. Dit zodat het koelwater uit dit gaatje komt als de kering aan de pompzijde stuk is en niet in het blok gaat. Als je wieltje eraf is moet je enkel het deksel wat je op de foto ziet eraf halen, dan glijdt het asje er zo uit Je moet je carter zeker niet splitsen! Kering best eruit halen met zo een haak gereedschapje. Je kan ook een gaatje in de kering boren en er een schroefje indraaien en er zo uittrekken. Maar dat lijkt mij een slecht idee voor zo een kleintjes Belangrijkste is dat je het pasvlak niet beschadigd, anders kan ie zo weer gaan lekken en dat willen we niet. Monteren doe ik met een dop van de ratelset die net iets kleiner is als de kering, dan gaat ie er mooi gelijkmatig in Succes!
_________________ Mari mk4 - Honda 125 cross Kombikart - Iame K25
|
|
Omhoog |
|
|
Backlash
|
Geplaatst: za apr 30, 2011 5:01 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm Berichten: 2460 Woonplaats: Vlissingen
|
Citaat: Er zijn 2 keringen, eentje aan de kant van het schoepenwieltje en eentje aan de krukas kant. Hier tussen is een ruimte (en lagering natuurlijk) die door middel van een gaatje met de buitenwereld verbonden is. Dit zodat het koelwater uit dit gaatje komt als de kering aan de pompzijde stuk is en niet in het blok gaat. Ik heb het spulletje uit elkaar, de kering onder het schoepenwieltje kon ik er zo uit halen. de kering aan de binnenzijde zit onder een lager die ik er eerst op 1 of ander manier uit moet zien te halen. Het asje wat het schoepenwiel aandrijft ziet er erchter niet zo mooi meer uit: Kan ik dat lager er zo uit tikken of moet ik dat laten doen?
_________________ *[ Knetterskelter] -|- [ Facebook] -|- [ Youtube]*
|
|
Omhoog |
|
|
Backlash
|
Geplaatst: za apr 30, 2011 6:01 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm Berichten: 2460 Woonplaats: Vlissingen
|
Citaat: Dit zodat het koelwater uit dit gaatje komt als de kering aan de pompzijde stuk is en niet in het blok gaat. Hmm bij mij zat het een schoefje in gedraait.... en inderdaad ik las ergens anders dat dit gaatje juist vrij moest zijn ivm een lekker kering.. Aangezien het gaatje bij mij dicht was verdween het water in mijn carter. Maar goed, ik zal het er nu uit laten. Het lager heb ik makelijk kunnen verwijderen, paar zachter tikjes en floepter er zo uit. heb zowieso toch ook een nieuw lager besteld, twee nieuwe keringen, ring achter het schoepenwieltje, nieuwe pakkingen en nieuw tandwiel asje voor het schoepenwieltje aan te drijven. Beter maar alles tegelijk doen ipv 1 keering en later weer ellende. Nu heb ik alle olie er wel uit laten lopen maar er zal vast wat achter blijven... Is er een middel waarmee ik het blok vol kan gieten en zo schoon kan spoelen?
_________________ *[ Knetterskelter] -|- [ Facebook] -|- [ Youtube]*
|
|
Omhoog |
|
|
golfje21
|
Geplaatst: za apr 30, 2011 6:08 pm |
|
Geregistreerd: di jul 24, 2007 9:25 pm Berichten: 353 Woonplaats: bemmel
|
ik zou hem gewoon afvullen met olie even laten lopen op de bok en door de vernellingen heen schakelen. daarna de olie aftappen en weer afvullen dan is de zooi er wel uit.
_________________ Maranello RS7 08, Vortex Super-Rok 08
|
|
Omhoog |
|
|
Backlash
|
Geplaatst: za apr 30, 2011 6:25 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm Berichten: 2460 Woonplaats: Vlissingen
|
Maar da's een dure oplossing... een liter putoline gearbox olie kost 15 euro.. Zou ik er niet een liter diesel in kunnen knikkeren om het schoon te spoelen (zonder te laten draaien natuurlijk)?
_________________ *[ Knetterskelter] -|- [ Facebook] -|- [ Youtube]*
|
|
Omhoog |
|
|
Henri
|
Geplaatst: za apr 30, 2011 7:44 pm |
|
Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am Berichten: 431 Woonplaats: Ter Apel
|
En denk om de montage van de keerringen ( dat wordt nogal eens verkeerd gedaan). Als je deze verkeerd monteerd heb je weer lekkage. De kant van de keerring met het veertje moet altijd in de natte kant zitten.
|
|
Omhoog |
|
|
Backlash
|
Geplaatst: za apr 30, 2011 7:48 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm Berichten: 2460 Woonplaats: Vlissingen
|
Thanks, ik had het voor de zekerheid allemaal ff gefotografeerd voordat ik het loshaalde Maar goed, het zou er ook fout in gezeten kunnen hebben toch! Hoop volgende week de spullen binnen te hebben, dan kan ik het weer op het gemakje in elkaar zetten. In de tussen tijd ff kijken hoe ik het blok verder kan schoonspoelen.
_________________ *[ Knetterskelter] -|- [ Facebook] -|- [ Youtube]*
|
|
Omhoog |
|
|
ronald1971
|
Geplaatst: za apr 30, 2011 8:52 pm |
|
Geregistreerd: vr maart 04, 2011 8:43 pm Berichten: 188 Woonplaats: Sint-michielsgestel
|
Ik had hetzelfde probleem met mijn crossblok, ik heb een halve liter mengsmering in het blok gegooid, en het blok 10 sec laten lopen ( zonder gas te geven ). daarna heb ik de mengsmering afgetapt. Het blok is dan voor het grootste gedeelte schoon, de rest heb ik met remmenreiniger gedaan. Wat betreft het in elkaar zetten... gewoon even je karterdeksel afgeven bij eem motorshop, incl. as. Ik was 15 euro kwijt voor het persen van de keerring, en het monteren van de as. Totaal was ik 50 euro kwijt, incl. het vervangen van de 2 keerringen ( water en olie kant ), lager , en het persen
_________________ een bocht ga je pas te hard in als er 2 wielen van de grond komen....
MS met TM cross
|
|
Omhoog |
|
|
Ben.
|
Geplaatst: zo mei 01, 2011 3:04 am |
|
Geregistreerd: di apr 05, 2011 10:57 pm Berichten: 82 Woonplaats: Middelburg
|
Persen van een keering? Huh? Die duw je er zo met de hand in...
_________________ If you're not breaking parts you're not going fast enough!
|
|
Omhoog |
|
|
IncineratorX2
|
Geplaatst: zo mei 01, 2011 4:21 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
Als je je machine weer in elkaar hebt geschroeft, schrik niet het kan zijn dat je kering lekt... Als je motor draaid en opwarmt (het water ook) dan zal ie gaan sluiten...
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
|
ronald1971
|
Geplaatst: zo mei 01, 2011 7:17 pm |
|
Geregistreerd: vr maart 04, 2011 8:43 pm Berichten: 188 Woonplaats: Sint-michielsgestel
|
@ ben ... ja persen ja, aan de waterkant heb je soms een stalen verloopje ( in de oudere blokken) , en die moet geperst worden... Het is een soort huls waar je water keerring in komt te zitten, en daar gaat je as van je waterpomp dan door.
_________________ een bocht ga je pas te hard in als er 2 wielen van de grond komen....
MS met TM cross
|
|
Omhoog |
|
|
Ben.
|
Geplaatst: ma mei 02, 2011 10:26 pm |
|
Geregistreerd: di apr 05, 2011 10:57 pm Berichten: 82 Woonplaats: Middelburg
|
Oh zo, Ok. Weer wat geleerd.
_________________ If you're not breaking parts you're not going fast enough!
|
|
Omhoog |
|
|
IncineratorX2
|
Geplaatst: di mei 03, 2011 8:12 am |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
Citaat: ja persen ja hamer en een stuk hout werkt ook (als je maar niet scheef gaat )
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
|