Auteur |
Bericht |
David
|
Geplaatst: vr mei 20, 2005 6:13 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Een wonder dat de heren oliemaatschappijen geen duizenden processen en schadeclaims aan hun broek hebben vanwege het verstrekken van valse informatie met een hele berg in de soep gelopen blokjes als gevolg.
|
|
Omhoog |
|
|
x-treme
|
Geplaatst: za mei 21, 2005 8:51 am |
|
|
Citaat: Het mengen van twee soorten olie met gelijkwaardige eigenschappen zal geen problemen opleveren Bron: Total
synthetische en minerale olie hebben wel verschillende eigenschappen toch?
Laatst bijgewerkt door x-treme op za mei 21, 2005 11:13 am, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: za mei 21, 2005 9:09 am |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
jep ik heb ooit vol syntetische olie 1op20 gemengd en daar liep mijn kart een halve ronde op het bleek toen dat ik de verkeertde olie uit het schap had gepakt ik moet namelijk half castor half ester ik weet n iet wat dat betekend maar ik neem aan dat dat een half synteet is of niet
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: za mei 21, 2005 7:37 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
X-treme, als je die zin in uit de context haalt kun je er alle kanten mee op.
Citaat: Het is bij moderne motoren geen probleem om over te stappen van minerale olie naar synthetische. Ook het mengen van verschillende soorten motorolie is mogelijk, al zal de kwaliteit op een niveau tussen de betere en de mindere oliesoort komen.
Bron: Martin Redzanowski van Castrol voor Autobild
|
|
Omhoog |
|
|
x-treme
|
Geplaatst: za mei 21, 2005 8:11 pm |
|
|
tja maar zo staat het er toch echt omschreven en ik zie genoeg praktijkvoorbeelden op het werk, dat mogen wij dan weer opknappen namelijk
|
|
Omhoog |
|
|
stephan
|
Geplaatst: zo mei 22, 2005 10:41 am |
|
Geregistreerd: za mei 21, 2005 6:20 pm Berichten: 479 Woonplaats: Leeuwarden
|
voor twee takt Castrol TTS
voor viertakt met een toerental tot 6000 Castrol Rs 10w 40
en voor de Bilands en de andere toeren motoren in de viertakt
Castrol R4 5w 40
groetjes Stephan
een ongelijk zit in een klein hoekje jammer dat de aarde rond is.
_________________ een ongelijk zit in een klein hoekje jammer dat de aarde rond is.
|
|
Omhoog |
|
|
mats
|
Geplaatst: zo mei 22, 2005 1:17 pm |
|
Geregistreerd: vr jan 07, 2005 5:02 pm Berichten: 917 Woonplaats: Alkmaar
|
ik gebruikte castrol superbike met mn biland, zeker een aanrader
_________________ [url=http://www.energycorse.com] Energy Corse[/url]
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: ma mei 23, 2005 4:33 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Nog eentje omdat de beste man zoveel moeite gedaan heeft om mijn vraag te beantwoorden, en daarna hou ik erover op
Citaat: De oliën zijn volledig mengbaar, in alle verhoudingen. In feite is het zelfs zo dat het grootste volume motorolie die verkocht wordt de zogenaamde "semi-synthetische" olie is. Eigenlijk is dit niets meer of minder dan een mengsel van minerale en synthetische basisolie, weliswaar met een eigen additieven samenstelling.
Indien dit mengen een probleem zou zijn, zou een groot gedeelte van het wagenpark stil staan, want er wordt wat afgemengd op de markt.
Maar ik heb het hier uiteraard over de chemische / fysische mengbaarheid. Chemisch gezien zijn de basisoliën vergelijkbare chemische molecules, en dat is de reden waarom ze volledig mengbaar zijn.
Er is natuurlijk een onderscheid in het prestatie niveau van minerale, halfsynthetische en vol synthetische oliën. In die zin is het inderdaad zonde om een synthetische olie "de nek om te wringen" door er mineraal bij te doen. kwalitatief gaat de olie sterk achteruit, wat zijn gevolgen heeft voor de bescherming van de motor, en de termijn dat de olie in de wagen mag blijven (als bvb de constructeur als Opel een verversingstermijn geeft van 30.000 km met een synthetsiche olie, mag je dit vanzelfsprekend niet aanhouden als de olie met mineraal wordt gemengd).
En een tweede addertje onder het gras zijn de specificaties die door de constructeurs worden opgelegd. Sommige constructeurs zijn daar héél flexibel in, en stellen gewoon minimum eisen conform de ACEA en API klassificaties. Voor deze wagens luistert het niet zo nauw als je een half- of volsyntheet gebruikt. Dit is bvb typisch voor wagens die voor pakweg 2000 geproduceerd zijn, en ook voor actuele modellen van Japanse constructeurs, Peugeot, Citroen, Renault, Rover, etc. Bij andere constructeurs gaat men wél specifieke eisen gaan stellen, bovenop die ACEA en API normen. Dikwijls zijn dit hoog-technologische motoren die effectief een bepaalde eigenschap of prestatie moeten halen. Merken als de VW groep (VW, Audi, Seat, Scoda), Opel, BMW, Mercedes Benz, Ford, Mitsubishi GDI motoren zijn daar wél streng op. Meestal willen deze constructeurs ofwel lange verversingsperiodes halen (Mercedes, Opel, BMW), ofwel hebben deze specifieke injectie methoden die bvb een veel hoger anti-slijtage niveau van de olie vragen (typisch VW). Als je van de aanbevelingen van deze constructeurs afwijkt, en de wagen is nog in garantie en je hébt een probleem zit de kans er dik in dat de constructeur zijn handen van de garantie aftrekt. In dit geval sta je dus in de wind. Vandaar dat het voor deze merken belangrijk is een behoorlijke kwaliteit olie te gebruiken, met de specifieke approvals van de constructeur (bvb de VW 506.01 norm of de Opel GM LL A-025 approval).
Met vriendelijke groeten, avec mes compliments, kind regards
Dany Vlaminck Technical Information Centre (TIC) Benelux Belgian Shell S.A.
Ik vond het antwoord van meneer Vlaminck tot nogtoe het meest overtuigend, maar van mij mag iedereen natuurlijk geloven wat ie wil.
|
|
Omhoog |
|
|
roy
|
Geplaatst: ma mei 23, 2005 4:36 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 17, 2004 10:03 pm Berichten: 545
|
ik hou het gewoon bij een soort van hetzelfde merk kan er nooit iets mis gaan
_________________ <br>
I don\\\'t suffer from insanity; I enjoy every minute of it
|
|
Omhoog |
|
|
kege
|
Geplaatst: wo mei 25, 2005 9:49 pm |
|
Geregistreerd: wo mei 04, 2005 2:50 pm Berichten: 236 Woonplaats: sint maria lierde
|
kheb vandaag even aan mijn broer die chemie doet op school 2 types olie meegegeven.
De scooter-s die ik gebruik van castrol en de speciale 2takt kart olie 100cc van castrol.
hij deed de testen en de olie blijk en verschillend te zijn op gebied van naverbrandings geur.
de het zijn beide semi syntetische olien.
Ik denk echt dat het eerder om geld draait dan om kwaliteit.
maar er zat wel degelijk verschil op "de geur en de kleur"
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: do mei 26, 2005 3:35 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
het draait om zuigersnelheden
bij een 100 cc moet die 20.000 toeren afkunnen
|
|
Omhoog |
|
|
Fart
|
Geplaatst: do mei 26, 2005 4:02 pm |
|
Geregistreerd: zo okt 24, 2004 10:17 am Berichten: 2239 Woonplaats: Wijchen City
|
kege schreef: kheb vandaag even aan mijn broer die chemie doet op school 2 types olie meegegeven. De scooter-s die ik gebruik van castrol en de speciale 2takt kart olie 100cc van castrol. hij deed de testen en de olie blijk en verschillend te zijn op gebied van naverbrandings geur. de het zijn beide semi syntetische olien. Ik denk echt dat het eerder om geld draait dan om kwaliteit. maar er zat wel degelijk verschil op "de geur en de kleur"
Jou broer heet toch niet Cas-Trol hè (leuke woordspelling)
Sorry maar dit verhaaltje slaat werkelijk helemaal nergens op.
|
|
Omhoog |
|
|
Energy 390
|
Geplaatst: do mei 26, 2005 4:07 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm Berichten: 1497 Woonplaats: Ruurlo
|
benzine heb je ook in verschillende kleuren, al is de benzine hetzelfde. Ik kijk/ruik echt niet. Ik ga voor kwaliteit.
gr roeland
|
|
Omhoog |
|
|
SkeurijzeR
|
Geplaatst: do mei 26, 2005 4:09 pm |
|
Geregistreerd: zo dec 26, 2004 1:04 pm Berichten: 864
|
we kunnen der nog eeuwen over praten, maar ik zou zeggen probeer het uit! uiteraard eigen risico!
Goede olie houd je motor gewon langer heel, en verkeerde olie kan je hele motor vernielen!
En helaas is het zo dat de dure oliesoorten ook de betere zijn. En aangezien met karten racemotoren gebruikt worden die veel meer toeren maken als gewone motoren (van scooter, brommer,grasmaaier, auto, oid) is het dus raadzaam om goede ollien te gebruiken.
De kosten die je bespaart op goedkopere olie, ben je driedubbel kwijt aan revisies.
Dus mijn advies is, bespaar niet op de olie!
(dat betekent niet dat je alleen maar het duurste van het duurste moet nemen)
_________________ To finish first, you first have to finish!
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: do mei 26, 2005 4:14 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Bij tweetakt mengolie heb je verschillende kleuren. Die kleur zegt helemaal niks over de kwaliteit, hij zit er alleen maar in om gemakkelijker te kunnen herkennen of je gemengde, of ongemengde benzine hebt.
|
|
Omhoog |
|
|