Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo feb 16, 2011 3:11 pm 

Geregistreerd: wo feb 16, 2011 2:54 pm
Berichten: 6
He allemaal,

Ik ben een groentje op het gebied van karten met een tweetakt. Ik heb een tijdje gekart met een Honda Pro Kart (2x 160cc), maar dit kon mij toch niet bekoren. Ik ben benieuwd wat een aantal zaken kosten wanneer je hobbymatig rijdt.

Ik wil gewoon zo nu en dan een dagje karten, dus dat zal neerkomen op 3-4 rij-uren per keer. Ik wil een 125cc kart met directe aandrijving kopen.

- Wat kost een revisie van een motor, hoe vaak moet dit gebeuren, zijn er verschillende gradaties in reviseren?
- Hoe lang doe je met je banden, welke banden raden jullie aan?
- Hoe lang gaan zaken al kettingen, koppelingen en andere onderdelen mee die regelmatig vervangen moeten worden?

Groet,

Job


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo feb 16, 2011 4:00 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
125cc met directe aandrijving ?? Of een Rotax max ? Deze heeft koppeling en is meer gemeengoed dan de direct aangedreven motoren.

En 3-4 rij-uren per keer is best veel; ik kom meestal niet verder dan 1-2 uur per dag.

Voor de kosten; gebruik de zoekfunctie eens, dan vind je vanalles hierover. En hoe lang iets mee gaat is afhankelijk van vele facetten als rijstijl, gebruikte materialen, onderhoud etc.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo feb 16, 2011 4:33 pm 

Geregistreerd: wo feb 16, 2011 2:54 pm
Berichten: 6
Ik denk dat ik een rotax-max bedoel. Ik bedoelde inderdaad gewoon 1 versnelling en niet een schakelkart. Dat lijkt me net een stap te ver om mee te beginnen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo feb 16, 2011 4:58 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Als je in je eentje rijd is 3 uur inderdaad best veel.
Ik rijd zelf niet zoveel, en maak meestal een uur of 10-15 per jaar.
Tandwiel voor, ketting, uitlaatdoek gaan ongeveer 10 uur mee.
Koppelingsschoentjes van het oude type koppeling ongeveer 15 uur, hoe lang het nieuwe type koppeling mee gaat weet ik nog niet.
Zuiger is bij die van mij vervangen bij ca. 25 uur, complete revisie komt bij ca. 50 uur.
Met de accu's kan je pech hebben, ik heb er gehad die 2 jaar volhielden, en ook een paar die na een dagje kapot waren :(

Hoe lang banden mee gaan verschilt nogal, een medium band zoals Mojo D2 zal zeker 200-300 rondjes mee gaan.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo feb 16, 2011 4:59 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
OK, dacht ik al, no problem :lol:

Verder is het belangrijk voor jezelf op een rijtje te zetten wat je wilt: wedstrijden, recreatief, wat is je budget ? Als je dat hier aangeeft kunnen we je beter adviseren.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo feb 16, 2011 5:08 pm 

Geregistreerd: wo feb 16, 2011 2:54 pm
Berichten: 6
Wat ik al aangaf, ik wil af en toe een dagje rijden, puur recreatief. M'n budget is denk ik rond de 250-300 per maand: per jaar dus ongeveer 3500 maar dat hoeft niet op. Dat is exclusief de aanschaf van de kart, want daar heb ik al voor gespaard. Ik denk dat het daarvan wel moet lukken om zo nu en dan een rondje te rijden, toch?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo feb 16, 2011 5:18 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:32 am
Berichten: 2381
Woonplaats: Vught
Citaat:
Verder is het belangrijk voor jezelf op een rijtje te zetten wat je wilt: wedstrijden, recreatief, wat is je budget ? Als je dat hier aangeeft kunnen we je beter adviseren.

idd verder is het eenmalig aanschaffen van je spullen het duurste. Via zoekfunctie staat ook een topic wat het zoals starter een beetje kost:).

_________________
Angst is een emotie die je kunt uitschakelen, snelheid is een belevenis die je moet beheersen. Karten is een sport waarvan je moet genieten
Volkswagen Sjoemel Golf ... .


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo feb 16, 2011 5:40 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
waarom ga je niet meteen schakelen dan ? zo moeilijk is het niet


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo feb 16, 2011 5:43 pm 

Geregistreerd: wo feb 16, 2011 2:54 pm
Berichten: 6
Ik weet niet hoe dat zit met de aanschaf, is een schakel niet meteen een stuk duurder? Het schakelen zelf zal niet het probleem zijn ;)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo feb 16, 2011 7:05 pm 

Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm
Berichten: 3158
Woonplaats: Hasselt
Het is vooral het onderhoud dat duurder is ;)

Hangt er ook van af of je een ICC (KZ) neemt of een cross blok.

_________________
Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo feb 16, 2011 7:59 pm 

Geregistreerd: wo feb 16, 2011 2:54 pm
Berichten: 6
@ Philipper:

Wat is het verschil tussen een ICC (KZ) blok of een cross blok, als ik vragen mag?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo feb 16, 2011 8:46 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
een icc is een motor special voor karting gemaakt een cross komt onder een crossmotor vandaan en is meestal wat aangepast om te karten

een cross heeft een digitale onsteking en een powervalve en een grotere carb. met als gevolg dat ze van onderuit wat makkelijker weg trekken en dus makkelijker te rijden een icc is wat nerveuzer van karakter en trekt van onderuit slechter deze motoren moet je meer op toeren rijden maar als je ze onder controle hebt zijn wel wat sneller dan de cross

de cros is door het lagere toerental en de wat grotere krukas lagers wat minder onderhouds gevoelig


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo feb 16, 2011 9:14 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 20, 2010 6:04 pm
Berichten: 129
Woonplaats: Hoofddorp
Hallo GSX-R750 (mooie motor is dat trouwens)

Ik ben ook sinds kort begonnen met een maxje, lijkt me een prima keus hoor als je een prokart gewent bent gaat dit hard zat en er is veel informatie over te vinden, dat heeft mij over de streep getrokken. Een tip van mij: koop het boek alles over karten van Dennis van der spoel. Het staat vol met irritante spel- en andere fouten, maar voor een beginner een superboek boordevol informatie. Op dit forum staat trouwens ook giga veel informatie, als je de zoekfunctie goed gebruikt. Welke omgeving kom je vandaan trouwens?

_________________
Kartloos tot er eens een baan in de buurt van Amsterdam komt.
paar rondjes Berghem met de kart
paar rondjes Zandvoort met de auto


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo feb 16, 2011 9:41 pm 

Geregistreerd: wo feb 16, 2011 2:54 pm
Berichten: 6
Ik kom uit omgeving Haarlem, dus qua kartbanen zit ik op een zure plek sinds Uitgeest weg is. Gelukkig kan ik het busje van m'n vader lenen om de kart te vervoeren naar het zuiden/oosten des lands.

Wat betreft je tip over het boek: dat is een goede en dat ga ik direct doen. Ik moet nog even handig worden met dit forum en z'n zoekfuncties;).


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 10:40 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:32 am
Berichten: 2381
Woonplaats: Vught
Een ICC schakelkart als beginner zou ik niet doen. Je moet dan toch al wel enige ervaring hebben met schakelen wil je al de power uit het blokjehalen.
Een 125cc Cross kart ben ik destijds mee begonnen, je bent dan ook wel even aan het stoeien hoe het schakelen vlot verloopt maar op de baan staan altijd mensen die je willen helpen en tips geven.
Kwa kosten wat wil je er aan uit geven, koop je iets heel goedkoops( wat achteraf toch vaak geld gaat kosten, bijv slecht onderhouden motor, veel draaiuren motor frame versleten).
Verder koop je een oudere kart( bijv frame uit 1990 zoiets, zijn er nog wel de onderdelen voor te krijgen mocht je wat kapot rijden).
Vaak kun je beter een paar honderd euro meer uitgeven en een beetje met de tijd meelopen.
Verder is het je eigen keuze die je maakt, schakelen of automaat. Kwa onderhoud slijt een schakel wat harder als bijv een rotax max.
Mocht je verder bepaalde karts zien op marktplaats, post hier de link eens zodat ook anderen mee kunnen oordelen of het iets zou zijn.

_________________
Angst is een emotie die je kunt uitschakelen, snelheid is een belevenis die je moet beheersen. Karten is een sport waarvan je moet genieten
Volkswagen Sjoemel Golf ... .


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David