Auteur |
Bericht |
whitehorsekart
|
Geplaatst: di mei 24, 2005 8:28 pm |
|
Geregistreerd: di maart 22, 2005 10:24 pm Berichten: 208 Woonplaats: Goor
|
4-Takt hoeft niet duurder te zijn omdat er meer onderdelen inzitten: een 4-takt kan zó gemaakt worden dat hij makkelijk langer mee gaat dan de tweetakt. Daardoor is hij in het gebruik zeker niet duurder en vaak zelfs goedkoper. Natuurlijk is de 4-Takt motor wat zwaarder, echter dat is op te vangen met iets meer cilinderinhoud. (Zie de MOTOGP klasse)
Natuurlijk is het vooral in de kartsport zo, dat een beetje meer gewicht meteen heel veel uitmaakt, zelfs nog meer dan in de motorracerij. Daarom denk ik ook, dat de 2-takt een leuker en sneller pakket oplevert. Dat is echter slechts een deel van het plaatje. Bij ons in Oldenzaal mag ivm hinderwetvergunningen nog slechts met 4-takten gereden worden en dat is al op meer banen het geval. Hier gaat het niet alleen maar om geluid, maar ook om uitstoot van schadelijke stoffen. Ik zou zeggen: geniet nog van de 2-takt (als je het kunt én wilt opbrengen wat kosten betreft) zolang het nog kan!
Niemand weet hoelang nog, want de regeringen en wetgevingen zijn een tikkeltje onvoorspelbaar. Hoe meer succes de kartsport heeft, hoe eerder het m.i. zal zijn afgelopen met de 2-takts.
Voor alle duidelijkheid: ik run een team met 4-takts, heel gemoedelijk, maar ben vóór de 2-takt klasses in de kartsport. Ik begrijp alleen het gehak van sommige mensen niet op 2- of 4-takts! Nogal beperkt in mijn ogen.!
_________________ DRIFTEN is geen vervoeging van DRIFTIG!
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: di mei 24, 2005 8:38 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Mooie omschrijving van het vier/tweetakt thema. Heb hier weinig aan toe te voegen.
|
|
Omhoog |
|
|
Paulo27
|
Geplaatst: di mei 24, 2005 9:16 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Tom,
Hele duidelijke uitleg inzake 2 en 4 takt...., zoals David hierboven vermeld,
valt niets aan toe te voegen.
Een ieder rijdt/koopt wat voor hem/haar het beste is... maar laten we aub stoppen
met de discussies van dat de een beter/groter/zwaarder/duurder/prettiger/onderhoudsvriendelijker/etc, etc.
is dan de ander.......
Iedereen is nu eenmaal de baas over z'n eigen portemonaie en zijn wensen/eisen ten aanzien van
wat er aangeschaft gaat worden.
Als, en wanneer het eindigt voor de 2-takt of 4-takt ..... Zien we het dan
wel weer !
Bedankt voor jullie uitleg en discussiestukken.
David... van mij mag deze dicht !
thx
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
|
roy
|
Geplaatst: di mei 24, 2005 9:54 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 17, 2004 10:03 pm Berichten: 545
|
het eindig nog langer niet voor de 2 takt ( mijn eigen gevoel ) En in Oldenzaal mag ivm hinderwetvergunningen nog slechts met 4-takten gereden worden ( lijkt mij trouwens net zoals de andere kart banen waar aleen maar met 4 takt gereden wordt en 2 takt verboden is , niet mooi en echt geschikt voor een snelle 2 takt ) dus daar maak ik me ook niet druk om
_________________ <br>
I don\\\'t suffer from insanity; I enjoy every minute of it
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: di mei 24, 2005 10:17 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Denk dat het topic inderdaad wel dicht kan.
Conclusie is dat zowel tweetakt als viertakt voor en nadelen heeft, en je met allebei een heleboel plezier kunt beleven.
Om nog even op de topictitel terug te komen, tweetakt is dus voorlopig niet verboden.
|
|
Omhoog |
|
|