Auteur |
Bericht |
Emile
|
Geplaatst: do jan 20, 2011 12:26 am |
|
Geregistreerd: di jan 18, 2011 12:14 am Berichten: 4 Woonplaats: Utrecht
|
Heren en Dames,
Ik ben op zoek naar de juiste raceklasse voor mijn vrienden en ik. We zijn tussen de 21 en 26 en vallen onder de beginners. We kunnen allemaal karten zowel indoor als outdoor maar hebben dit altijd met huur karts gedaan. Nu wordt het tijd dat we wat plezier gaan beleven. We willen een kart aanschaffen en races gaan rijden. Kartingevents organiseert de proklasse en de RK1 klasse. Wat is precies het verschil hier tussen? Zijn er meer klasses met uurraces? Zijn er ook karts behalve de RK1 waar zowel endurance races als singel races mee gereden kunnen worden? Zo ja, wat zijn de klasses en de kart?
Alvast bedankt voor alle reacties en de goede hulp. Hopelijk kunnen mijn vrienden en ik dit jaar deelnemen aan een leuke competitie. Groet, Emile
_________________ 1) And so you touch this limit, something happens and you suddenly can go a little bit further. With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high. Ayrton Senna
|
|
Omhoog |
|
|
Philipper
|
Geplaatst: do jan 20, 2011 7:36 am |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Citaat: Zijn er ook karts behalve de RK1 waar zowel endurance races als singel races mee gereden kunnen worden? Zo ja, wat zijn de klasses en de kart? De Rotax Max, is wel tweetakt, daar kan je gewoon competitie mee rijden in het BMC kampioenschap maar ook in het Endurance kampioenschap BEKC. (In dit kampioenschap, kan je ook terecht met een 4takt) Philippe
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
|
Matthijs
|
Geplaatst: do jan 20, 2011 7:43 am |
|
Geregistreerd: vr mei 09, 2008 12:04 pm Berichten: 411 Woonplaats: Amersfoort
|
Citaat: Kartingevents organiseert de proklasse en de RK1 klasse. Klopt, de Kings of Karting combineert tegenwoordig beide klassen. Het snelheidsverschil tussen de RK1 en de prokart in de Kings is minimaal. De keuze voor een kart is persoonlijk. De prokart is 'bewezen degelijkheid', de RK1 de 'nieuwe toekomst'. Elk met hun eigen voor- en nadelen. Of je nu voor RK1 of prokart kiest, de Kings is echt een heel leuke en competitieve klasse.
|
|
Omhoog |
|
|
psyco
|
Geplaatst: do jan 20, 2011 7:47 am |
|
Geregistreerd: za apr 05, 2008 7:03 am Berichten: 46
|
Hoi Emile. De kings of karting kost geld, net als alle andere klasses/competities. Maar met meerdere leden kan je die kosten spreiden, en natuurlijk ook op zoek naar sponsors. En je moet ook zeker wel een of meerdere sleutelaars in je team hebben. Want afstellen,optimaliseren, bandje wisselen, enz moet je dan ook allemaal zelf doen. Rijtijden zijn soms ver (Hahn) Dat zijn de mindere kanten...de mooie kanten zijn: Je rijd 3,6 of 8 uur in een race. De onderlinge omgang tussen teams en mensen is optimaal te noemen. Hulp/tips/enz De mentaliteit op de baan is zeker racementaliteit, maar men laat elkaar zeker leven!! Wij hebben nu 1 jaar echt meegedaan, en weten dat DIT het kampioenschap voor ons is! Alles is goed geregeld, er is duidelijkheid en zijn strenge regels. In de weekenden heerlijk met elkaar eten (Barbique) En de competitie is gelijkwaardig, zodat je zeker met een beetje goed spulletje en redelijke rijden Niet gauw achteraan staat. De Proklass is met prokartframe's en 2 hondamotoren. De RK1 is een standaardframe met 1 hondamotor. Beide rijden in een race, maar wel voor een eigen competitie.
_________________ First they ignore you, then they laugh at you, then the fight you, then you win. !! (M Ghandi)
|
|
Omhoog |
|
|
Matthijs
|
Geplaatst: do jan 20, 2011 7:57 am |
|
Geregistreerd: vr mei 09, 2008 12:04 pm Berichten: 411 Woonplaats: Amersfoort
|
Mooi verwoord van Psycho. De kernwoorden van endurance racen in teamverband zijn volgens mij: - kosten delen - strategie van groot belang (coureurswissel, gewichtbepaling, bandenkeuze, tanken etc) - elkaar laten leven in een gevecht op de baan - elkaar helpen tijdens problemen in de pits
Maar ook: relatief lagere snelheden (de motoren moeten het een hele race uithouden!).
Het is voor mij ook altijd de juiste keuze geweest om in de Kings uit te komen
|
|
Omhoog |
|
|
Emile
|
Geplaatst: do jan 20, 2011 11:24 pm |
|
Geregistreerd: di jan 18, 2011 12:14 am Berichten: 4 Woonplaats: Utrecht
|
Heren Philliper, Matthijs en Psyco, thanks voor jullie hulp. Erg veel waardevolle informatie. De volgende nieuwe vragen zijn naar boven gekomen 1) Hoeveel teams doen er per race mee aan de KOK proklasse, RK1 en hoeveel aan de Chrono Rotax Max Sr.? 2) Wat wordt er de komende drie jaren verwacht met betrekking tot het aantal teams per klasse? 3) Wat voor verschillen in race klassen en kart kan ik verwachten tussen 2takt en 4takt. Alvast bedankt.
Greets, Emile
_________________ 1) And so you touch this limit, something happens and you suddenly can go a little bit further. With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high. Ayrton Senna
|
|
Omhoog |
|
|
Philipper
|
Geplaatst: vr jan 21, 2011 7:46 am |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Citaat: 1) Hoeveel teams doen er per race mee aan de KOK proklasse, RK1 en hoeveel aan de Chrono Rotax Max Sr.? De Chrono is geen endurance kampioenschap. Het is 1 piloot die heel de race dag afwerkt. Race duren rond de 10 minuten. Je kan wel de BEKC rijden met een Sr Max, dat zijn wel endurance wedstrijden Citaat: Wat voor verschillen in race klassen en kart kan ik verwachten tussen 2takt en 4takt. Een 2takt gaat doorgaans sneller dan een 4 takt, maar is ook gevoeliger in onderhoud. Zeker tijdens endurance wedstrijden, kan de prijs van het onderhoud/reserve stukken stevig omhoog gaan. Philippe
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
|
Jurgen#21
|
Geplaatst: vr jan 21, 2011 7:51 am |
|
Geregistreerd: wo sep 09, 2009 6:01 pm Berichten: 336 Woonplaats: Oudenbosch
|
Citaat: De Chrono is geen endurance kampioenschap. Het is 1 piloot die heel de race dag afwerkt. Race duren rond de 15 minuten. Je kan wel de BEKC rijden met een Sr Max, dat zijn wel endurance wedstrijden
_________________ Jurgen Marijnissen Kart Racing. (<<Aanklikbaar!)
|
|
Omhoog |
|
|
psyco
|
Geplaatst: vr jan 21, 2011 9:04 am |
|
Geregistreerd: za apr 05, 2008 7:03 am Berichten: 46
|
1) Hoeveel teams doen er per race mee aan de KOK proklasse, RK1 en hoeveel aan de Chrono Rotax Max Sr.? Ik weet het alleen van de Kings: en dat waren er vorig jaar gemiddeld 24 teams. (Pro en RK1) 2) Wat wordt er de komende drie jaren verwacht met betrekking tot het aantal teams per klasse? Dat ligt aan mensen zoals jij/jullie, hoe meer er meedoen hoe langer zo'n kampioenschap blijft bestaan. 3) Wat voor verschillen in race klassen en kart kan ik verwachten tussen 2takt en 4takt. Wil je hoge snelheid en korte explosie, dan moet je 2 taks gaan rijden. Wil je 6 uur lang racen, tactisch rijden, in teamverband met minder kosten, dan is de 4takt super. En ja dan weet ik het wel
_________________ First they ignore you, then they laugh at you, then the fight you, then you win. !! (M Ghandi)
|
|
Omhoog |
|
|
Matthijs
|
Geplaatst: vr jan 21, 2011 9:06 am |
|
Geregistreerd: vr mei 09, 2008 12:04 pm Berichten: 411 Woonplaats: Amersfoort
|
Philipper is heel behulpzaam maar ik denk niet dat je (Emile) in België wil rijden. De verschillen tussen 2-takt en 4-takt zijn al heel veel besproken in dit forum, dus met de zoekfunctie kom je een heel eind. Er is echter zoveel informatie dat je eerst voor jezelf na moet gaan wat je wil: - wil je sprint of endurance - wil je veel vermogen met relatief veel onderhoud of wil je zo min mogelijk onderhoud en accepteer je minder vermogen - wil je in teamverband rijden of alleen - hoe hoog is je budget (in één keer en per maand) - wil je recreatief rijden (vooral op één circuit) of wedstrijden? Emile, nog met betrekking tot je vragen over het aantal teams: ook de Kings of Karting heeft te leiden (gehad) van de crisis. Het aantal teams liep terug van 40 (2000-2004) tot 25 teams per race. Door het samenvoegen van RK1 en prokart is de weg naar boven weer ingeslagen en verwacht ik wel weer startvelden van rond de 30. Dat is een aanname, geen garantie natuurlijk. Edit, Psycho is weer net sneller! Het lijkt wel een wedstrijd...
|
|
Omhoog |
|
|
psyco
|
Geplaatst: vr jan 21, 2011 9:23 am |
|
Geregistreerd: za apr 05, 2008 7:03 am Berichten: 46
|
da's het enige voordeel als je ziek bent, je zit maar achter dat ding (computer) Dus ja....forums bekijken, website's updaten, en natuurlijk veel voor het team zoeken/bekijken en regelen. nb: we zijn lekker op weg voor 2011, een nieuwe aanhangwagen, extra rijder erbij, nieuwe soort achteraslagers, dus ja, de snelheid zit er wel in En ja......de snelheid van mij op de baan komt ook wel....ben ik niet bang voor. Ik hoop in ieder geval op een prachtig mooi en spannend jaar!! nb: ik hoop ook op die genoemde 30 teams, want de Kings is eigenlijk wel de mooiste competitie die er is.
_________________ First they ignore you, then they laugh at you, then the fight you, then you win. !! (M Ghandi)
|
|
Omhoog |
|
|
Matthijs
|
Geplaatst: vr jan 21, 2011 9:28 am |
|
Geregistreerd: vr mei 09, 2008 12:04 pm Berichten: 411 Woonplaats: Amersfoort
|
Citaat: nb: ik hoop ook op die genoemde 30 teams, want de Kings is eigenlijk wel de mooiste competitie die er is. Precies! Ik hoop in de toekomst ook weer van de partij te zijn, want ik mis het veel te erg! P.S. Beterschap!
|
|
Omhoog |
|
|
Philipper
|
Geplaatst: vr jan 21, 2011 8:49 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
@ Jurgen, ik zat er 5 minuutjes naast Citaat: Philipper is heel behulpzaam maar ik denk niet dat je (Emile) in België wil rijden. Die kans is inderdaad groot omdat het soms redelijk verre afstanden zijn, maar in zijn eerste post vroeg hij naar nog andere endurance klasses. Maar je hebt volkomen gelijk Mathijs
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
|
Emile
|
Geplaatst: zo jan 23, 2011 2:21 pm |
|
Geregistreerd: di jan 18, 2011 12:14 am Berichten: 4 Woonplaats: Utrecht
|
Heren,
thanks voor jullie hulp. Top!!! Voor ons is Belgie niet zo ver en ook Duitsland is goed te doen. Ik kom uit Venlo. Redelijk strategisch om ook in Belgie en banen in Duitsland te reiden. Ik denk dat mijn vrienden en ik al veel informatie hebben. Als we een beslissing hebben gemaakt dan laat ik het jullie weten.
Groet, Emile
_________________ 1) And so you touch this limit, something happens and you suddenly can go a little bit further. With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high. Ayrton Senna
|
|
Omhoog |
|
|