Auteur |
Bericht |
steven
|
Geplaatst: wo dec 22, 2010 10:54 am |
|
Geregistreerd: di dec 21, 2010 10:06 pm Berichten: 10
|
ik heb namelijk een standaard gx 390 motor kunnen kopen met de bedoeling deze op een zitmaaier te bouwen voor zitmaaier race. maar nu zit ik met enkele vragen ? ik weet het dit is een kart forum maar vind eigelijk op internet niet de info die ik zoek. hopend dat er iemand hier me wat meer kan vertellen. ben van plan een volledige kart as onder de zitmaaier te bouwen en een suco koppeling op de motor, met een 428 ketting maar nu vraag ik me af of dit wel de nodige kracht leverd om te racen met de zitmaaier op een weiland ? hoe snel de motor op zijn kracht is bij stilstaande vertrek ? en aan welke snelheid ik me eventueel kan verwachten ? welke tandwielverhoudingen ik best kan kiezen ? iemand enig idee of raad om dit project te doen lukken
|
|
Omhoog |
|
|
mmrizio
|
Geplaatst: wo dec 22, 2010 2:49 pm |
|
Geregistreerd: vr maart 07, 2008 10:30 pm Berichten: 69
|
Een GX390 wordt opgegeven voor ca. 13 pk, in de praktijk zijn daar vaak ongeveer 11 van aanwezig. Op een kart kun je rekenen op een topsnelheid van rond 100 km/h.
Ik ben niet thuis in de grasmaaier-races, maar heb verhalen gehoord van 600cc 4-cylinder blokken (bv. Honda CRB600; ca. 100pk) en 500cc 1 cylinder motorcross blokken (bv. KTM; ca. 50pk).
Ik denk dat je heel veel plezier kunt hebben met een GX390 op een grasmaaier. Maar je zult gefrustreerd raken als je tegen projectielen moet opboksen met die andere blokken.
Voordat je een grasmaaier aandrijft, moet je eea aanpassen in het blok. Op dit forum is daar veel kennis over te vinden, vooral naar aanleiding van goedkope Chinese imitatie blokken.
Maurice
|
|
Omhoog |
|
|
steven
|
Geplaatst: wo dec 22, 2010 7:55 pm |
|
Geregistreerd: di dec 21, 2010 10:06 pm Berichten: 10
|
het verhaal van 600 cc en dergelijke dat klopt , maar dat zijn de specials klasse. ik ben een zitmaaier aan het bouwen voor de standaard + klasse. dat wil zeggen tot 22 pk. dus met mijn honda gx 390 zit ik goed . het blok dat ik heb is een orgineel honda blok dus geen immitatie . ( trouwens ik heb zo 2 blokken liggen). maar men vraag is eigenlijk , of het allemaal wel voldoende startkracht geeft met een suco-koppeling erop. of zou het toch beter zijn om met een vario-polie te werken en met v-riemen. ben eigenlijk ook op zoek naar de voor en nadelen van een ketting aandrijving.
|
|
Omhoog |
|
|
954rr
|
Geplaatst: wo dec 22, 2010 11:39 pm |
|
Geregistreerd: za jun 09, 2007 9:36 pm Berichten: 1133 Woonplaats: Wijk bij Duurstede
|
Ik vraag me af of je met een 390 niet tekort komt t.o.v. anderen met een 22pk motor. Een Honda 390 is een hele goede en oerdegelijke motor maar hij heeft nou niet echt een groot koppel en ik denk dat je dat toch nodig gaat hebben. Met wat voor motoren rijden je concurrenten? VT250 junior zou wel een leuke zijn denk ik
_________________ Kartloos Spa - Genk - Driebergen - Eefde - Emsburen - Berghem - Veldhoven
|
|
Omhoog |
|
|
Matthijs
|
Geplaatst: do dec 23, 2010 8:51 am |
|
Geregistreerd: vr mei 09, 2008 12:04 pm Berichten: 411 Woonplaats: Amersfoort
|
Als ik lees: Citaat: ik ben een zitmaaier aan het bouwen voor de standaard + klasse. dat wil zeggen tot 22 pk. dus met mijn honda gx 390 zit ik goed . het blok dat ik heb is een orgineel honda blok dus geen immitatie . ( trouwens ik heb zo 2 blokken liggen). En: Citaat: Een GX390 wordt opgegeven voor ca. 13 pk, in de praktijk zijn daar vaak ongeveer 11 van aanwezig. Dan zie ik kansen! Passen er geen twee motoren op je grasmaaier?
|
|
Omhoog |
|
|
kartje
|
Geplaatst: do dec 23, 2010 1:31 pm |
|
Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm Berichten: 3566 Woonplaats: klaaswaal
|
_________________ ===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN=== MS KART '11-----VM ICC '11
|
|
Omhoog |
|
|
Matthijs
|
Geplaatst: vr dec 24, 2010 7:52 am |
|
Geregistreerd: vr mei 09, 2008 12:04 pm Berichten: 411 Woonplaats: Amersfoort
|
Citaat: Matthijs wilt er weer een prograsmaaier van maken Niet heel veel anders dan ik nu heb!
|
|
Omhoog |
|
|
steven
|
Geplaatst: ma dec 27, 2010 8:52 pm |
|
Geregistreerd: di dec 21, 2010 10:06 pm Berichten: 10
|
hoeveel toeren leverd een 390 zonder begrenzer ?
|
|
Omhoog |
|
|
Hendrik1985
|
Geplaatst: di dec 28, 2010 12:08 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm Berichten: 2473 Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
|
5000 denk ik ongeveer. een honda 390cc heeft een redelijk koppel en komt toch wel lekker van zijn plek. kietel hem een beetje en je komt vrij snel in de buurt van de 22pk.
_________________ GK4 | BEKC | ------------------------------------------------------------------------------------ [b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"
|
|
Omhoog |
|
|
Bob77
|
Geplaatst: di dec 28, 2010 1:13 pm |
|
Geregistreerd: vr mei 02, 2008 10:36 pm Berichten: 474 Woonplaats: Oldenzaal
|
Citaat: 5000 denk ik ongeveer. een honda 390cc heeft een redelijk koppel en komt toch wel lekker van zijn plek. kietel hem een beetje en je komt vrij snel in de buurt van de 22pk. Circa 5500 rpm. En 22 pk is wel erg overdreven
_________________ TonyKart EVRR (2011) ft. Honda GX390
|
|
Omhoog |
|
|
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: di dec 28, 2010 2:54 pm |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
Standaard is 22 pk wel overdreven, maar als je hem een beetje aanpakt moet het wel te halen zijn. Heb het idee dat de mijne (komt bij moto-schütte vandaan) er wel overheen zit... Standaard inderdaad 5500rpm, maar vaak heb je bij 5200-5300 al wel last van zwevende kleppen
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
|
steven
|
Geplaatst: wo dec 29, 2010 9:44 pm |
|
Geregistreerd: di dec 21, 2010 10:06 pm Berichten: 10
|
ik vraag me nu wel af , hoe ik kan zien of de begrenzer er uit is ?
|
|
Omhoog |
|
|
Subarumouse
|
Geplaatst: do dec 30, 2010 11:55 am |
|
|
PK's tot 30 watergekoeld op het tandwiel aan toe. Aktueel 26-28 op het tandwiel via Diegowie. Schütte pk's zijn volgens de Duitse kartsites kale pk's (DIN versus SAE) Bij deze (benzine) pk's zit er geen origineel Honda deel meer in.
Het koppel is een stuk hoger dan de VT 250 en bij een lager toerental. Ongeveer 275 tegen ik dacht 400. (Maatvoering nm en , etc even kwijt, gaat om verhouding) Daarom trekt een 13 pk "Oldenzaalkart" vanuit bochten onderin bijna net zo snel op als onze Sub met 275 bij 4800 toeren. Op hogere toeren is er wel degelijk verschil. Dus voor trekkracht wel degelijk een goede motor voor speedy tuintrekkers. Benno
Laatst bijgewerkt door Subarumouse op do dec 30, 2010 12:07 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
Subarumouse
|
Geplaatst: do dec 30, 2010 12:00 pm |
|
|
De begrenzer zit in het blok, waarvan de carbbediening boven op het blok. Is dit gat afgestopt, dan is ie er uit. Het is überhaupt verstandig om hem compleet te verwijderen. Dan kan ie ook niet defect raken door hoge toerentallen en daardoor de motorinhoud vernielen. Als er ook een oliesensor / schakelaar op zit, deze ook verwijderen. Anders slaat ie iedere keer bij een snelle bocht of hobbel af. Max 5000 is een goed toerental zonder verdere wijzigingen om de boel heel te houden.
Benno
|
|
Omhoog |
|
|
steven
|
Geplaatst: vr dec 31, 2010 1:12 pm |
|
Geregistreerd: di dec 21, 2010 10:06 pm Berichten: 10
|
kan ik ergens foto's vinden van de begrenzer , en het 'gat afgestopt ' ? welke wijzigingen zijn zeker aan te raden ? bestel alles bij motto - schutte, is na al een pakket onderweg van dichtingen, luchtfilter.
|
|
Omhoog |
|
|