Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di dec 21, 2010 4:59 pm 

Geregistreerd: zo feb 11, 2007 1:00 pm
Berichten: 1008
Hallo Kart liefhebers,
Dat ik veel tijd in het restaureren en reviseren van Karts investeer, en veel zelf doe ben ik nu begonnen met Zelf te Eloxeren in kleur!

Aluminium en wat al eens in kleur Eloxeert is, kan zonder problemen weer nieuw gekleurt worden ik heb me in het Internet gebruikaanwijzing gezocht en alle spullen krijgt men in de Bauwmarkt en Supermarkt kosten zijn ook niet erg hoog.

Benodigdheden:
- Gootsteenontstopper.
- Destilleer Water.
- Accuzuur.
- textielverf.
- Transformator 5A 20V of Accu laadapparaat.
- 4 Opbergboxen.
- Aluminium draad.
- 2 kookplaten.
Als er interesse is om dit ook zelf te doen kan ik de gebruikaanwijzing met foto's hier in het Forum zetten :wink:


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di dec 21, 2010 5:07 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm
Berichten: 1965
Woonplaats: Drunen
Lijkt me geweldig om zelf te kunnen, dus graag plaatsen :LL
Wil van blauw naar blank of titanium kleur.

_________________
kartloos


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di dec 21, 2010 5:31 pm 

Geregistreerd: zo feb 11, 2007 1:00 pm
Berichten: 1008
Zal morgen Foto's maken en hier een filmpje is wel in het Duits maar kunnen jullie een beetje de details zien de rest volg in het nederlands :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=nYSZhwnbfCw


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di dec 21, 2010 5:33 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 04, 2009 10:51 pm
Berichten: 2173
Woonplaats: Antwerpen
Ik heb ook wel intresse :!:

_________________
Site van Martijn Buijs!

2013 DRMC met Vici Motorsports!

Webshop Vici Motorsports! Voor uw kartonderdelen en uitstekende service!


Rondje Strijen
Rondje Genk


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di dec 21, 2010 7:41 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jun 09, 2007 9:36 pm
Berichten: 1133
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Lijkt me reuze om dat zelf te kunnen dus laat maar komen die howto =D)

_________________
Kartloos
Spa - Genk - Driebergen - Eefde - Emsburen - Berghem - Veldhoven


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di dec 21, 2010 7:54 pm 

Geregistreerd: ma jul 27, 2009 4:24 pm
Berichten: 221
Gooi wel de gootsteenontstopper en het zuur bij het water i.p.v. andersom als je geen gratis gezichtspeeling wilt ondergaan :mrgreen:

Het anodiseren in kleur is wel heel erg moeilijk redelijk UV bestendig te krijgen waardoor je als je pech hebt al heel snel na een paar ritjes in de zon verkleuring kan krijgen. Het is ook een uitdaging om een dikkere anodisatielaag (wat nodig is als je een goede dekkende kleur wilt krijgen) goed krasvast te krijgen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di dec 21, 2010 8:27 pm 

Geregistreerd: zo feb 11, 2007 1:00 pm
Berichten: 1008
@ChrisW,
eigenlijk klopt jouw verhaal niet helemaal,ik open de structuur van de Aluminium ik kleur het en sluit de structuur met het laatste Bad en dat is een Azijn Bad je voelt dat het Materiaal glader en harder!
Men maakt 1:2 de gootsteenontstoppe met Destilleer Water aan en het eerste Bad is al klaar voor gebruikt daar mee kun je de Onderdelen mee chemisch ontlakken maar pas op dit is een zuurbad dus met Handschoenen aan werken [-X
Anodiseren/Eloxeren
............................................................................................................................
Aluminium "roest" nog sneller dan ijzer: In tegenstelling tot de korrelige, poreuze oxide laag van ijzer, die de zuurstof doorlopend gelegenheid geeft om in contact te blijven met het metaal, vormt de oxide van aluminium één geheel met het moedermateriaal. Doordat het volume groter is dan van het aluminium zelf, heeft de laag een uiterst dichte, ondoordringbare structuur.

De hardheid benadert die van diamant. De natuurlijke oxidehuid bereikt een dikte van ca. 1 mu ( 0,001 mm). Aan deze chemisch nauwelijks actieve laag dankt aluminium zijn grote weerstand tegen corrosie. Er zijn twee belangrijke argumenten om de oxidehuid kunstmatig te verbeteren.

Technische redenen

De laag van 0,1 mu geeft bij corrosieve omgeving en op sommige legeringen niet altijd voldoende bescherming.

Er ontstaat puntvormige aantasting, meestal omgeven door een witachtig poeder. Doorgaans krijgt de oxide laag na 1 of 2 jaar toch gelegenheid om volkomen te sluiten; soms echter gaat de aantasting door en vallen er gaten in het aluminium (verkankeren in de volksmond).

Door middel van anodiseren (of eloxeren) kan men de natuurlijke oxide-laag verbeteren tot 3 à 25 mu. Een dikte van ca. 20 mu geeft in industriële omgeving en aan zee ruim voldoende bescherming.

.....................................................................................................................................................................
Ik heb paar aanlopen moeten nemen maar nu lukt het, zeker probeer ik steets een beter resultaat te behalen maar wat ik tot nu toe Eloxeert heb ziet er goed uit :wink:


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di dec 21, 2010 8:56 pm 

Geregistreerd: ma jul 27, 2009 4:24 pm
Berichten: 221
@Powerspayk,

Welk deel klopt dan niet helemaal :?:

De slechte UV bestendigheid en de slechte kleurvastheid van gekleurde anodisatie is een belangrijke reden dat je in de praktijk vrijwel geen geanodiseerd aluminium ziet in andere kleuren dan zilver en zwart (dit zal bij elkaar >99% van het geanodiseerde volume uitmaken). Het feit dat je het 'sluit' betekent natuurlijk niet dat je een UV bestendige bescherming voor de kleurstof realiseert :D Lak heeft veel betere eigenschappen op dit gebied.

Een goede zilveren laag kun je realiseren met een laagdikte van zo'n 5 mu. Dat is relatief eenvoudig, maar gaat nog steeds wel eens goed fout bij primitieve anodiseerders (zoals in China nog wel eens het geval is). Een goede zwarte of gekleurde laag is al snel zo'n 15 mu. Dit is lastiger 'kleurvast' goed aan te brengen. De krasbestendigheid laat ook vaak te wensen over (en is zeker niet te vergelijken met een diamant: soms kun je al met je nagel een kras maken). Dit kan voor veel kleuren heel vervelend zijn omdat je beschadigingen soms snel ziet.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di dec 21, 2010 9:01 pm 

Geregistreerd: ma jul 27, 2009 4:24 pm
Berichten: 221
Het voordeel van een kart is natuurlijk wel dat hij bij de meeste mensen niet zo heel vaak buiten komt en de UV bestendigheid daardoor iets minder belangrijk is dan bij veel andere producten :D


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di dec 21, 2010 9:36 pm 

Geregistreerd: zo feb 11, 2007 1:00 pm
Berichten: 1008
Zeker zijn verschillen tussen de Qualiteit van een professionele Firma en mijn manier, maar ik ben 100% tevreden met het resultaat en dat is belangreik en het belangrijkste zelf gedaan!
Iedere domme boer kan zijn spullen bei een Galvanisch bedrijf afgeven en op halen en weet niet hoe die kleur er op komt, iedereen die dit zelf probeert heeft meer lol van zijn werk :wink:


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di dec 21, 2010 9:50 pm 

Geregistreerd: ma jul 27, 2009 4:24 pm
Berichten: 221
De belangrijkste test is en blijft inderdaad of je er zelf mee tevreden bent. Verder blijkt het ook een leuk experiment voor de koude maanden waarin je toch minder/niet rijdt.

Als je in staat bent om grote schaal lengtes van 6 meter goed/constant te anodiseren moet je maar even een PB'tje sturen :D Ik heb dan misschien nog wel wat klanten voor je :mrgreen:


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di dec 21, 2010 10:58 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za nov 13, 2010 10:04 pm
Berichten: 106
Woonplaats: leiden
Ik kan ook niet wachten op een duidelijke howto.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do dec 23, 2010 11:46 am 

Geregistreerd: zo feb 11, 2007 1:00 pm
Berichten: 1008
Hier paar Foto's waar ik Eloxeer!


Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Op het laatste Foto kun je zien dat het ondedeel onder stroom staat voor 60min. 5,25 A en 18,5 V


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do dec 23, 2010 3:26 pm 

Geregistreerd: zo feb 11, 2007 1:00 pm
Berichten: 1008
Gebruikaanwijzing


Beitsbad voor het entlaken.
Dit Bad word alleen gebruikt voor de bestaande Eloxeer laag te verwijderen.
-Maakt 1:2 de gootsteenontstoppe met Destilleer Water aan en het eerste Bad is al klaar voor gebruikt.
-De delen er in hangen en wachten binnen 10 min. moet je al resultaat zien, als niet is het Bad te zwak en moet meer gootsteenontstoppe granulaat bij gemengt worden.
-Als de laag verwijdert is delen afspoelen met water.
(Mijn mengverhouding is gebaseerd op dat spul wat ik hier gekocht heb in de sterkte kan verschil in zitten maar maak niet uit)

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
******************************************************************************************************************************
Op de Foto's kun je zien dat ik met 4 Baden werk ik beschrijf hier Bad voor Bad.

Voor men begint als eerst het onderdeel aan een Titaandraad of Aluminium draad hangen wel zo dat niets bedekt word met de draad beste in een Boring.
******************************************************************************************************************************
Bad 1.)
Dit Bad is ook een beitsbad maar schoon, dat wil zeggen in dit Bad word de Aluminium geëtst en ontvet.
- onderdeel 10 min. in het Bad hangen.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Bad 2.)
Is een spoelbad met normaal water.
-Hier in word naar de eerste voorgang gespoeld.
Nu is het deel schoon en mach niet meer zonder handschoenen (zuurvrij rubberen Handschoenen) aangepakt worden.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Eloxeer Bad.
- Hier word de structuur van de Aluminium geopend
-Mengverhouding van dit Bad 5 liter accu zuur ( Zwavelzuur H2SO4 ) met 5 liter gedestilleerd water (15-20% zuur gehalte) ik pomp met een aquarium pomp noch extra lucht in het bad voor noch een beter resultaat.
-Bad mach niet over 20° warm worden (koelen kan met een koelaccu uit een koeltas)
-In dit Bad mogen geen andere metalen als Aluminium en Titaan alles andere vernietig het Bad.
-Nu maakt men een massapool beste zijn 4 Aluminium draden van ca. 40cm lang die worden samen omgedraaid of Aluminium rond materiaal wat niet Eloxeert is die buig men in de vorm van een L een keer de breedte van het Bad en een keer de hoogte dit word recht op in het bad geplaatst en maak het met een draadje vast aan de Box maar boven de waterspiegel!
- Als Pluspool heb ik een kopere plaat genomen maar die is duur, het beste iets wat zeer goed stroom geleid en wat over de Box past, hieraan word de draad met het onderdeel bevestigt zo lang dat het onder de vloeistof is.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

- Nu moet er stroom op komen, dat kan op meerdere manieren met een Transformator of Accu laadapparaat met een Ampère Meter (wisselstroom dus A en v bleiven veranderen) zeer belangrijk min 5 max 10A en max 20V alles ander is gevaarlijk.
-Er is een Rekenformule om de tijd te bereken maar die is moeilijk te berekenen daar men 1,5 A per cm2 = 1min. ik doe kleine onderdelen 60min. grote (voorbeeld Achterwiel klossen) 120min. hier is beter iets te lang als te kort.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Bad 3.)
Is ook een Spoelbad met destilleer water naar het Eloxeer Bad moet hier in gespoeld worden.

Kleur Bad 5.)
Dit is een ketel met een warmtebron er onder 40° warm mengverhouding:

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

- 4 Liter Destilleer water, 200 ml Azijn, textielverf ( zonder fixeerzout dat is belangrijk) heb ik vloeibare genomen van Simplicol ik gebruik de komplette flacon.
- Hier in word het onderdeel min.10 min. gedompeld hier moet men zelf de beslissen hoe intensief de kleur moet worden.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Bad 5.)
Een ketel met een warmtebron er onder 100°
-5 Liter Destilleer water aan de kook brengen en het onderdeel 60 min. koken, hier word de structuur weer gesloten.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Nu is het Onderdeel nieuw Eloxeert en moet met wat olie of WD40 ingesmeerd worden!

Ik wens jullie veel geluk het zal niet gelijk lukken maar niet de moed opgeven het is de moeite waard
:wink:


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do dec 23, 2010 4:16 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do aug 10, 2006 5:40 pm
Berichten: 1130
Woonplaats: Torhout
en hoe ziet het eindresultaat eruit? :)

ziet er wel tof uit zelf te doen, alvast bedantk voor de tutorial, veel mensen zijn hier wat mee!

_________________
Webshop Vici Motorsports!
Facebook Vici Motorsports Like!
Verdeler van:
FA Kart - OTK - Fuchs Silkolene - AIM Mychron - Freem - Alpinestar - Arai


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David