Auteur |
Bericht |
ChrisW
|
Geplaatst: ma nov 08, 2010 7:59 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 27, 2009 4:24 pm Berichten: 221
|
Ik ben (tot nu toe) echt een "mooi-weer-rijder" geweest. Ik heb niet eens regenvelgen/-banden. Ik ben niet gemaakt van papier, ben ook geen koukleum, maar op de een of andere manier heb ik er tot nu toe erg tegenop gezien om in de nattigheid met de kart te hoeven rondlopen en bijvoorbeeld in de regen weer alles in natte staat te moeten inpakken. De afgelopen twee weekeinden denk ik echter steeds meer dat ik te ver doorsla. Ik heb de vier afgelopen weekeinddagen alles ingepakt, accu's opgeladen, zelfs de juiste tandwielen gemonteerd...om op het laatste moment niet naar de kartbaan te rijden omdat de buienradar voorspelde dat het zou kunnen gaan regenen. En zonder regenbanden wordt je denk ik snel toeschouwer in deze tijd van het jaar omdat de baan ook niet meer snel opdroogt. Achteraf had ik best op een aantal dagen kunnen gaan rijden want de buienradar bleek te pessimistisch. Tijd dus om me toch voor te bereiden op het rijden in niet perfect droge condities. Ik ben niet van plan om gelijk midden in een stortbui te gaan rijden, maar wil me wel uitrusten om op een wat natte baan te kunnen rijden (als het gestopt is met regenen, ik wil niet gelijk in het diepe springen ). Welke band is het meest geschikt om op een wat natte, opdrogende, baan te gebruiken? Volgens mij zijn er geen "intermediates" (waarom eigenlijk niet?) en als ik het profiel en hardheid zie van de meeste regenbanden kan ik me voorstellen dat de meeste banden niet erg lang meegaan op een opdrogende baan. Dank voor eventuele adviezen! ChrisW (PS ik heb een VT250)
|
|
Omhoog |
|
|
Fuchs-racing
|
Geplaatst: ma nov 08, 2010 8:03 pm |
|
Geregistreerd: za sep 19, 2009 6:00 pm Berichten: 848 Woonplaats: denderhoutem (belgië)
|
Vega W5 zijn heel goede regenbanden... ze geven een heeeeel goede grip
grtz kenneth
_________________ Gillard Daytona (FBS) - Rotax Max Snr - nr: 35Gillard T-rex - nr: 35
|
|
Omhoog |
|
|
Tom
|
Geplaatst: ma nov 08, 2010 8:14 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Voorlopig heb ik hier wel genoeg regen gezien:p
Maar ik denk dat het LEREN rijden in de regen wel best met slicks is (MOET je wel heel goed leren voelen).
Op je eigenlijke vraag heeft Kenneth al geantwoord. Vega W5. Om daarop verder te gaan: het profiel van die W5 is zo gemaakt dat ze ook netjes koelen bij ietwat opdrogende baan (wel blijven opletten natuurlijk) (profiel geleid rijwind mooi enzovoort)
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
|
ChrisW
|
Geplaatst: ma nov 08, 2010 8:15 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 27, 2009 4:24 pm Berichten: 221
|
@ Kenneth,
Dank voor het advies. Martijn (Buisprojectracing) is daar ook heel positief over en zijn beschrijving van de natte monteursrace op Genk.
Houden deze banden het ook een beetje uit op een niet heel natte baan? Ik kan me voorstellen dat eigenschappen die nodig zijn om op een heel natte baan goed grip te hebben (softe compound en veel groeven) ervoor zorgen dat een band op een wat drogere baan snel verbrand/slijt.
ChrisW
|
|
Omhoog |
|
|
ChrisW
|
Geplaatst: ma nov 08, 2010 8:24 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 27, 2009 4:24 pm Berichten: 221
|
@ Tom, Voorlopig kan ik me goed voorstellen dat je genoeg regen hebt gezien. Dat had ik al zonder een meter in de regen te hebben gereden Mijn enige natte-baanervaring op slicks is één ronde op Berghem. Ik werd daar een keer overvallen door een klein buitje. Na kwartiertje stopte het met regenen en na een uurtje ging ik weer de baan op. Volgens mij ben ik in die ene ronde door sommigen op nat-weer banden twee keer voorbij gereden Ik was blij dat ik aan het einde van de ronde weer de pitsstraat in kon rijden. Misschien had ik het iets langer moeten volhouden om de banden een kans te geven om nog een beetje op te warmen, maar echt veel vertrouwen dat dat op de natte baan ging lukken had ik niet (ik was ook de enige gek op droogweer banden). Vandaar ook mijn vrees -zeker in deze tijd van het jaar- dat als het ook maar even regent ik zonder regenbanden snel toeschouwer word. ChrisW
|
|
Omhoog |
|
|
BuijsProjectRacing
|
Geplaatst: ma nov 08, 2010 8:28 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 04, 2009 10:51 pm Berichten: 2173 Woonplaats: Antwerpen
|
Chris de W5 zijn inderdaad superbanden maar wat Tom zegt dat nog redelijk blijven bij opdrogende baan is niet waar, die dingen zijn ineens weg... Laatst had ik nog Maxxis SLW en Mojo W2 erop zitten bij opdrogende baan en die blijven nog wel redelijk. Maar als je droge stukken begint te zien, gewoon hup naar binnen en slicks erop. Scheeld een hoop geld qua banden.
|
|
Omhoog |
|
|
Lex
|
Geplaatst: ma nov 08, 2010 8:29 pm |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
Hoi Chris, ik zou gaan voor de Dunlop KT11, met extensie "belg". Da's trouwens heel toevallig,.............zijn dezelfde banden als voorgeschreven bij de GP4 wedstrijden voor de VT250 klasse. Kan je gelijk meedoen.
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
|
ChrisW
|
Geplaatst: ma nov 08, 2010 9:05 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 27, 2009 4:24 pm Berichten: 221
|
@Martijn, Dank voor je toelichting. Ik denk dat omdat ik in eerste instantie denk ik toch tijdens de echte regenbui in de kantine of de pitsbox te vinden ben, de Mojo of Maxxis dan misschien meer geschikt zijn @Alex, Ik sluit niet dat ik volgend jaar wel enkele races wil meedoen, maar ik wil er nu niet reeds de banden voor uitzoeken want als deze set dan nog hagelnieuw is, moet ik ook niet denken dat ik genoeg voorbereid ben om aan een wedstrijd op een natte baan mee te doen Daarom mijn vraag: Kun je de Dunlop's echt aanraden of hoorde de aanbeveling bij het inhengelen van nieuwe deelnemers voor de GP4 ? ChrisW
|
|
Omhoog |
|
|
BuijsProjectRacing
|
Geplaatst: ma nov 08, 2010 9:10 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 04, 2009 10:51 pm Berichten: 2173 Woonplaats: Antwerpen
|
Maar moet er dan wel weer bij zeggen dat het bij echte regen zo'n beetje de slechtste banden zijn die er zijn. Dus een band met veel grip in de regen die ook nog lang mee gaat met opdrogende baan, bestaat volgens mij niet...
|
|
Omhoog |
|
|
TheDutchie
|
Geplaatst: ma nov 08, 2010 9:16 pm |
|
Geregistreerd: ma aug 02, 2010 4:41 pm Berichten: 71 Woonplaats: Arnhem
|
Citaat: Mijn enige natte-baanervaring op slicks is één ronde op Berghem. Mijn eerste natte-baan ervaring was ook op Berghem en ook op slicks en het was tevens de eerste keer in m'n eigen kart. Ik heb nog nooit zo lang achter elkaar met een mega smile rond gereden Die dag alleen, was me de aanschaf van de kart al waard!
_________________ kart voor op het circuit: Gillard '02 - 100cc Junior kart voor op de weg: Suzuki swift - 1300cc Gti
|
|
Omhoog |
|
|
ChrisW
|
Geplaatst: ma nov 08, 2010 9:19 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 27, 2009 4:24 pm Berichten: 221
|
@ Martijn, Ik ga er natuurlijk ook niet vanuit dat ze de rest van mijn leven meegaan of dat ik er net zo snel mee over de baan ga als met slicks op een droge baan Ik moet gewoon een setje banden hebben dat het op een beetje natte baan goed doet zodat ik geen enkele reden heb om niet naar de kartbaan af te te reizen. Waarom worden er eigenlijk geen intermediates gemaakt? Het lijkt me dat er best veel baancondities zijn waar een band met bijvoorbeeld de hardheid van een Bridgestone YKB (of Vega wit) met heel smalle groeven veel sneller en duurzamer is dan een echte regenband (en veel sneller en prettiger te rijden is dan slicks).
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: ma nov 08, 2010 9:22 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Citaat: Volgens mij zijn er geen "intermediates" (waarom eigenlijk niet?) Die zijn er wel, maar zoveel ik weet alleen van Heidenau (RDD). Bijna niemand gebruikt ze, dus er zijn weinig gebruikerservaringen beschikbaar. Iets bijzonder positiefs heb ik er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Alternatief zouden oude, uitgeharde regenbanden kunnen zijn die al een paar rondjes gereden hebben, maar tegen de tijd dat die het goed doen duurt het meestal niet lang meer voordat de baan droog genoeg is voor slicks.
|
|
Omhoog |
|
|
Fuchs-racing
|
Geplaatst: ma nov 08, 2010 9:25 pm |
|
Geregistreerd: za sep 19, 2009 6:00 pm Berichten: 848 Woonplaats: denderhoutem (belgië)
|
De dunlop KT11 gaan op een opdrogende baan me al redelijk wat droge plekken niet veel langer mee dan 1 uur en dat is dan nog een BSWF(lagere snelheden)
maar als het toch maar voor te trainen en voor de fun is, zou ik toch ook van wanneer het wat begint drogen weer slicks overschakelen... dat kan je heel wat geld besparen zoals al gezegd
grtz kenneth
_________________ Gillard Daytona (FBS) - Rotax Max Snr - nr: 35Gillard T-rex - nr: 35
|
|
Omhoog |
|
|
bamacrew
|
Geplaatst: ma nov 08, 2010 10:58 pm |
|
Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:32 am Berichten: 2381 Woonplaats: Vught
|
gebruik Maxiss W4 en Mojo's.
W4 rijd prima in de regen vind ik.
_________________ Angst is een emotie die je kunt uitschakelen, snelheid is een belevenis die je moet beheersen. Karten is een sport waarvan je moet genieten Volkswagen Sjoemel Golf ... .
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: di nov 09, 2010 7:40 am |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Vergeet ook zeker niet de banden op de juiste spanning te zetten.
|
|
Omhoog |
|
|