Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: verslag Emsbüren
BerichtGeplaatst: do okt 07, 2010 7:08 pm 

Geregistreerd: vr mei 28, 2010 11:14 am
Berichten: 8
Karters,

Een nieuwe!

NK 4-takt Sprint Emsbüren
Voor de op-één-na-laaste keer zoek het kampioenschap zijn heil op een circuit. Het einde van het seizoen komt weer in zicht en de laatste belangrijke punten konden behaald worden op kartcircuit Emsbüren. Dit compacte circuit was gezegend met een weer dat het predikaat ‘zomers’ ruimschoots verdiende; het kwik passeerde al snel de 20 graden. Hoewel het er anders uit zag in de ochtend: het circuit was nat van een nachtelijke regenbui en de eerste paar manches werden verreden op regenbanden, met een hoop overstuur als gevolg. Dat alles beloofd één van de spannedste raceweekend tot nu toe; in retrospect kan dat alleen maar bevestigd worden.


Cadet 160 / 160 Rookie

Deze kleine rijders konden al eerste in de kwalificatie een snelle rondetijd neer zetten. Zoals vermeld in de inleiding, waren zij degene die op een natte baan (met wat droge stukken) moesten starten; wat een genot was om naar te kijken. Hier en daar stonden er wat rijdertjes achterstevoren, maar grote ongelukken bleven uit. In de kwalificatie zagen we de volgende tijden als de snelste drie voorbijkomen: 53.017 seconden voor Nick Duncker, 53.613 seconden voor Daimon Broeren en 53.873 seconden voor Quirijn van Beek, bij de Cadets. 52.644 seconden voor Tim Martens, 53.037 seconden voor Ricardo Otto en 53.550 voor Vera Hissink, bij de Rookies. Hiermee zijn alle startrijen besloten. Bij het opstellen van de rijdertjes valt op dat de organisatie de twee klassementen, Cadet’s en Rookies, opstelt in aparte startgrids. Hier is om veiligheids- en competitieredenen gekozen. Bij het gebruiken van deze methode tot starten van de race, blijven de rijders met hetzelfde snelheidspotentieel dichter bijelkaar rijden en hoeven de onervare rijdertjes minder rekening te houden met snelle rijders die, om wat voor reden dan ook, achteraan moeten starten. Veiliger en spannender, dus, een verwelkoming.
Bij de start worden er eerst een startsignaal gegeven aan de Cadet’s en enkele seconden later bij de Rookies. Bij het geven van een startsignaal aan de Cadet’s zien we Daimon Broeren de koppositie pakken en als eerste richting de eerste bocht duiken. Hij wordt op de voet gevolgd door Nick Duncker. Quirijn van Beek kan aansluiting vinden op Nick Duncker en begint meteen met een gat te zoeken. Daimon Broeren, Nick Duncker, Quirijn van Beek en Rinus van Kalmthout kunnen een klein gat slaan ten opzichte van de andere twee Cadet’s. De Cadet’s komen al snel in de race de Rookies tegen, wat te verklaren is door de korte baanlengte van Emsbüren, en moeten ze tactisch inhalen om geen positie te verliezen. Desondanks de rijdertjes bijgestaan worden door de organisatie, in de vorm van een blauwe vlag, moeten de rijdertjes zelf het moment kiezen om te kunnen passeren. Bard Verkroost lijkt deze manche dat goed te lukken en kan enkele posities winnen en rijdt naar de derde plaats. Daimon Broeren komt op onfortuinelijke plekken achterliggers tegen en moet Nick Duncker voorbij laten gaan. Nadat de achterliggers gepasseerd zijn, kan Daimon Broeren het tempo opvoeren en aansluiting vinden op Nick Duncker; een ronde later rijden ze bumper-tegen-bumper. Daimon Broeren ziet zijn kans schoon en kiest de binnenkant bij het aanremmen van de eerste bocht, maar kan net niet dichtbij genoeg komen om er langs te komen, idem dito de volgende ronde en de ronde daarna. Voordat Daimon Broeren de kans heeft gezien om Nick Duncker te passeren, komen ze achterliggers tegen. Daimon Broeren heeft wederom moeite met passeren en verliest een plek aan Bard Verkroost; die wederom onder deze omstandigheden floreert. Hiermee wordt de laatste fase van de race ingeluid en kan Nick Duncker met een voorsprong zijn laatste ronde voltooien, hij wordt hier gevolgd door Bard Verkroost met daarachter Daimon Broeren; die zijn verloren posities niet meer heeft kunnen inhalen.
Bij de Rookies zien we bij het geven van het startsignaal Ricardo Otto het snelst van de lijn komen, gevolgd door Tim Martens. Tim Martens wordt al snel ingehaald door Nelson Berghuis en Vera Hissink; die het gat proberen te dichten wat Ricardo Otto inmiddels gecreeërd heeft. Even later ziet Vera Hissink de kans om voorbij te gaan aan Nelson Berghuis en druk uit te oefenen op Ricardo Otto. Ricardo Otto laat zich niet van de wijs brengen en houdt dapper de eerste positie bezet. Desondanks het Vera Hissink lukt om bij Ricardo Otto in de buurt te komen, gaat inhalen niet. Beide rijdertjes zullen de hele race dezelfde posities bezetten. Bij het vallen van de vlag is Ricardo Otto daarom er opgelucht dat hij als eerste over de streep komt, Vera Hissink komt 0.178 seconden later over de streep.
In de tweede race staan bij de Cadet’s Bard Verkroost en Nick Duncker op de eerste startrij. Bij het vallen van de vlag is Nick Duncker niet goed weg en moet zijn leidende positie afstaan aan Bard Verkroost. Nick Duncker sluiten daarentegen wel achter Bard Verkroost aan en zorgt dat Bard Verkroost niet te ver uit het zicht kan verdwijnen. Nick Duncker kan even later zijn originele positie weer terug overnemen, omdat Bard Verkroost uitvalt met technische problemen. Bij het moment van uitvallen van Bard Verkroost hebben zijn een groot gat geslagen tussen de rest van de Cadet’s. Nick Duncker kan daardoor zijn race zonder directe tegenstand vervolgen. Totdat Nick Duncker problemen met zijn motor krijgt en veel snelheid begint te verliezen. Nick Duncker’s tempo zakt dermate dat Demi Kleingeerts bij het passeren op het rechte stuk niet gerekend had op dit grote snelheidsverschil. Hij botst hier op de achterkant van Nick Duncker en komt dwars te staan op het rechte stuk. Veilig uit de racelijn en zonder verwondingen. Bij de vraag of alles goed ging van de hoofdofficial antwoordde hij: “Mag ik weer verder rijden?” Door het mankement van Nick Duncker verliest hij zijn koppositie. Rowan Grinwis is de eerste die afgevlagd wordt, gevolgd door Quirijn van Beek en Daimon Broeren.
Bij de Rookies heeft Vera Hissink de beste start en kan de leiding nemen. Vera Hissink ziet de kans een kleine voorsprong op te bouwen ten opzichte van Ricardo Otto. Achter Ricardo Otto rijdt Markus Tervelde, die graag wil passeren om het gat tussen Vera Hissink en de rest van het veld te dichten. Ricardo Otto voert zijn tempo op om Markus Tervelde van zich af te houden en kan tevens aansluiting vinden op Vera Hissink. Beiden kunnen een gat slaan. Na wat inhaalpogingen van Ricardo Otto, weet Vera Hissink het tempo te vinden, maar weet het niet de hele race uit te zingen. Tim Martens kan hier ook gebruik van maken en passeren. Uiteindelijk is het Ricardo Otto die als eerste over de finish komt, gevolgd door Tim Martens en daarna Vera Hissink.
In het dagklassement zien we dat het volgende. Cadet’s: Quirijn van Beek zes punten, Daimon Broeren zes punten (maar minder goede resultaten in manche twee) en Nick Duncker met zeven punten. Rookies: Ricardo Otto met nul punten (alle races gewonnen), Vera Hissink met vijf punten en Tim Martens met zeven punten. Deze rijdertjes kunnen met een mooie beker huiswaarts, voorbereiden op de seizoensafsluiter. Hopelijk is die race minstens zo spannend als deze was.

World Formula

Bij deze klasse geldt eigenlijk hetzelfde als bij de RK1 Senior: kleine startvelden zijn geen restrictie! Wederom zagen we dit raceweekend spannende races verreden worden in deze klasse. Beginnen bij de kwalificatie. Hier werd de snelste tijd neergezet door Timo Pähler, hij heeft een tijd neergezet van 47.719 seconden. Op de tweede plaats staat Niels de Vries, met een snelste tijd van 48.338 seconden. Op de derde plaats staat Luc Willemse met snelste tijd van 48.607.
Bij het vallen van de vlag is Timo Pähler het beste van de lijn, hij wordt hier gevolgd door Niels de Vries. Beiden zien gelijk de kans om een gat te slaan. Pepijn Steeman valt qua tempo tussen Timo Pähler en Niels de Vries en tussen Colin de Graauw en Luc Willemse (die respectievelijk de eerste, tweede, vierde en vijfde plek bezetten) en rijdt op afstand van beide groepen. Niels de Vries kan zijn tempo niet goed vasthouden en hierdoor kan Pepijn Steeman het gat dicht rijden en kunnen Niels de Vries en Luc Willemse aansluiting vinden. Deze groep zal wat positiewisselingen bewerkstelligen, maar dat gaat ten koste van de snelheid. Timo Pähler heeft om die reden verder uit het zicht kunnen raken. Niels de Vries is degene die als eerste het gat tussen hen en Timo Pähler dicht probeert te rijden, door Luc Willemse en Pepijn Steeman achter zich te houden en het tempo op te voeren. Hierdoor onstaat er een klein gat tussen Luc Willemse en Niels de Vries. Pepijn Steeman begint druk uit te oefenen op Luc Willemse en heeft Joshua Meenderink aansluiting kunnen vinden op Pepijn Steeman. Pepijn Steeman rijdt ‘op de bumper’ van Luc Willemse en kan passeren in de tweede bocht na de finish. Dit geschiedt door de binnenkant aan te houden van deze lange doordraaier. Luc Willemse laat dit niet over zijn kant gaan en houdt Pepijn Steeman in de buurt om te kunnen anticiperen op een kleine fout. Luc Willemse kan op reguliere wijze inhalen en kan de tweede plaats weer innemen. Na deze actie is de strijd gestreden en kan Pepijn Steeman niet meer inhalen en Luc Willemse uitlopen. Bij het vallen van de vlag komt Timo Pähler als eerste over de streep gevolgd door Luc Willemse, op 8.341 seconden. Pepijn Steeman komt 9.325 seconden later dan Luc Willemse over de finish om de laatste podiumplaats in te nemen.
Bij het startsignaal van de tweede manche kan Luc Willemse geen grip vinden en kan geen vuist maken tegen Timo Pähler. Hierdoor heeft Timo Pähler vrij baan en schroeft het tempo op. Pepijn Steeman volgt het tempo het tempo van Timo Pähler en kan de tweede plaats innemen. Daarachter rijdt Sander Wegewijs, die gevolgd wordt door Colin de Graauw en Joshua Meenderink. Deze rijders rijder dicht bijelkaar. Ondertussen heeft deze groep aansluiting kunnen vinden op Pepijn Steeman en deze druk wordt gevoeld. Pepijn Steeman en Sander Wegewijs raken in gevecht en wisselen enkele keren van positie. Pepijn Steeman kan dan een klein gat slaan, kan dit niet volhouden en kan Sander Wegewijs achter zich laten. Bij het vallen van de vlag zien we Timo Pähler op een grote voorsprong finishen voor Sander Wegewijs en Pepijn Steeman. Desondanks de mooie prestatie van Timo Pähler, wordt hij gedisqaulificeerd omdat hij met een ander diameter achteras rijdt; dat is niet toegestaan door het reglement. Hij wordt hierdoor uit alle resulaten geschrapt. Dit brengt het volgende dagklassement met zich mee: Sander Wegewijs vier punten (met beter resultaat in de laatste manche), Pepijn Steeman met vier punten en Luc Willemse ook met vier punten (heeft slechter gepresteerd in de laatste manche dan Pepijn Steeman). Deze rijders werden getrakteerd op een glimmende beker die mee naar huis kon.

RK1 Senioren

Deze snelle klasse geniet van een klein startveld, ik schrijf nadrukkelijk “geniet” omdat een groot startveld, klaarblijkelijk, niet een garantie is tot een spannende race (ik heb al gezegd, maar ik zeg het nog een keer). In deze klasse zien we erg mooie races verreden worden, desondanks het veld niet verder strekt dat negen rijders.
In de kwalificatie zien we Xander Mensink een snelste tijd neer zetten van 44.866 seconden, daarachter zien we Coen van Esveld met een snelste tijd van 44.943 (een erg klein verschil) en Roy van Lune met een snelste tijd van 45.171 seconden. Zo leek de startgrid bepaald te zijn, maar na dat alle karts over de weegschaal zijn gereden, komt het bericht binnen dat Xander Mensink te licht is bevonden en vanaf achter moeten starten in manche één.
Bij de start van manche één heeft Coen van Esveld de beste start en kan Roy van Lune daarachter aansluiten. Germ Sandstra kan achter Roy van Lune aansluiten, maar heeft de wil om in te halen. Dat is te zien. Voordat ze voor een tweede keer de finish passeren heeft Germ Sandstra al een mogelijkheid gezien om langs Roy van Lune te gaan. We zien het volgende kopgroepje ontstaan: Coen van Esveld, Germ Sandstra en Roy van Lune. Roy van Lune lijkt de snelheid uit de kwalificatie niet vast te kunnen houden en wordt ingehaald door Stefan Meijer, waardoor hij buiten het podium valt. Vooraan loopt Coen van Esveld weg van Germ Sandstra en, inmiddels, Stefan Meijer. Roy van Lune kan dan de snelheid weer wat opvoeren en zich positioneren achter Stefan Meijer. Deze drie rijders, Germ Sandstra, Stefan Meijer en Germ Sandstra raken in gevecht. Stefan Meijer kan een iets hoger tempo aanhouden dan Germ Sandstra, maar kan niet passeren. Deze druk wordt gevoeld door Germ Sandstra en bij het insturen van de eerste bocht maakt hij een klein foutje en moet dat bekopen met positieverlies; van Stefan Meijer. Nu kan Stefan Meijer zijn tempo rijden zonder dat Germ Sandstra voor hem rijdt en creeërt een gat. Het doel is om Coen van Esveld achterna te gaan, hoewel dit misschien iets te ambitieus is. Roy van Lune rijdt op dat moment op de vierde positie en voelt druk van Xander Mensink, die daar ook wil rijden. Beiden sluiten aan achter Germ Sandstra. Germ Sandstra voelt ook de druk van beiden, maar besluit dat teniet te doen door het tempo op te voeren. In zoverre zelfs, dat het gat van Stefan Meijer slinkt tot hapklare brokjes; Stefan Meijer begint de druk te voelen. Met de snelheid waarmee Germ Sandstra, Roy van Lune en Xander Mensink het circuit trotseren is het een kwestie van tijd totdat Stefan Meijer er aan moet geloven. Dat gebeurd op nette wijze, maar dat lukt Roy van Lune niet om te doen. Hierdoor zakt Stefan Meijer terug naar de vierde plaats, met daarachter Roy van Lune. Bij het vallen van de vlag is het Coen van Esveld die als eerste over de streep komt, gevolgd door Germ Sandstra en Stefan Meijer. Xander Mensink wordt opnieuw te licht bevonden en wordt naar achter van de startgrid gestuurd.Xander Mensink heeft hier dermate veel punten mee verloren dat hij besluit om het hier bij te laten en richting huis te vetrekken.
Bij de tweede manche mogen Coen van Esveld en Germ Sandstra de race van vooraan aanvangen. Bij het vallen van de vlag is het misschien wel Stefan Meijer die de beste start heeft, maar komt niet langs Germ Sandstra en moet alsnog daar achter plaatsnemen. Vooraan heeft Coen van Esveld zijn leidende positie kunnen behouden. Germ Sandstra kan ook al snel Coen van Esveld inhalen en beiden kunnen een kleine gat slaan. Achter hen rijden Stefan Meijer, Sander van Os en Roy van Lune, al bumperend. Vooraan loopt Coen van Esveld nog meer in op Germ Sandstra. Het groepje wat achter hen ontstond valt langzaam uiteen, maar Coen van Esveld komt steeds dichterbij op Germ Sandstra. Coen van Esveld krijgt het dan voor elkaar om Germ Sandstra te passeren en de leiding over te nemen. Daarachter rijdt Stefan Meijer op een veilige derde plek en kan zich concentreren op zijn tempo. Na een kleine fout van Coen van Esveld, kan ook Germ Sandstra weer aansluiting vinden. Germ Sandstra ziet op een gegeven moment kans en passeert Coen van Esveld weer om de leiding over te nemen. Het tempo gaat omhoog. Germ Sandstra loopt uit op Coen van Esveld en Stefan Meijer loopt in. Coen van Esveld kijkt achterom en ziet Stefan Meijer naderen. Stefan Meijer komt op dichterbij, maar kan niet passeren. Dit kost snelheid voor Stefan Meijer waar Roy van Lune goed gebruik van kan maken; hij kan Stefan Meijer’s positie overnemen. Hierna zijn alle oorlogen gestreden en komt Germ Sandstra overtuigend als eerste over de finish. Gevolged door Coen van Esveld en Roy van Lune complementeert het podium met een nette derde plaats.
In het dagklassement zien we daarna de volgende situatie: Germ Sandstra met twee punten (met een beter resultaat in de laatste manche), Coen van Esveld met twee punten en Roy van Lune met zeven punten (en ook een beter resultaat in de laatste manche t.o.v. Stefan Meijer). Deze rijders hebben een mooie beker ontvangen ter herinnering.

VT250

Deze snelle klasse staat garant voor veel race-actie, dit weekend is absoluut geen uitzondering. Opvallend is dat de rijders elk raceweekend weer moeite hebben met het formeren van een goed rollende startgrid – vermoedelijk veroorzaakt door de wil om dit prestigieuze kampioenschap te winnen – en dit weekend is geen uitzondering. Een moment waarop de rijders geen moeite hebben met de juiste plek van het circuit te vinden, is de kwalificatie. Hierin zien we snelle tijden voorbij komen. Beginnend bij Inga Holzmann, een tijd van 39.297 seconden prijkt achter haar naam. Daaronder treffen we Rik van Beek aan, met een tijd van 39.727 seconden achter zijn naam. De derde startplek is vergeven aan Jan Toussaint, die dat met een tijd van 40.009 seconden heeft weten te bewerkstelligen.
Bij het startsignaal kan Inga Holzmann zich het beste positioneren voor de eerste bocht en neemt de leiding over. Inga Holzmann houdt deze flow vast en slaat een klein gat tussen hem en Rik van Beek. Achter Rik van Beek is het spitsuur; het complete veld rijdt hier bumper-tegen-bumper. Zo erg zelfs dat Rick Westerlaken zijn voorbumper verliest in het heetst van de strijd; een kleine reparatie is genoeg om weer te kunnen participeren. Inga Holzmann en Rik van Beek geven het tempo aan, dat niet iedereen kan volgen. De gaten worden steeds groter. Er anders in het veld komen Dimitri Mom en Jendrik Illner in aanraking, maar kunnen hun weg vervolgen. Inga Holzmann heeft een groot gat kunnen slaan op Rik van Beek, maar is niet gevrijwaard van competitie. Rik van Beek schroeft zijn tempo op en kan in de laatste fase van de race nog dichtbij Inga Holzmann komen. Het gat slinkt tot 0.667 seconden... bij het vallen van de finishvlag; Rik van Beek heeft niet kunnen inhalen en moet genoegen nemen met een tweede plaats. 6.685 seconden later passeert Dave de Swert de streep, om daarmee het podium te completeren.
Bij het starten van de tweede race, raken de rijders wat over-enthousiast en moet er nog een keer geprobeerd worden om een nette formatie te rijden. Bij de tweede keer is het Inga Holzmann die hierop kan kapitaliseren; ze kan haar leidende positie behouden. Rik van Beek komt minstens even goed weg, maar weet Inga Holzmann niet in te halen vóór de eerste bocht. Dave de Swert heeft aansluiting kunnen vinden op Rik van Beek en oefent wat druk uit. Dave de Swert gaat daarna snel over op inhalen, maar heeft moeite met de juiste plaats op het circuit te vinden. Hiermee verliest Dave de Swert snelheid en moet op een naderende Jan Toussaint passen. De gaten tussen de rijders krimpen, tot op het punt dat er geen speld tussen is te krijgen. Desondanks ziet Jan Toussaint zijn kansen in rook opgaan als er geconstateerd wordt dat er een technisch defect aan zijn kart is. Erg jammer voor Jan Toussaint, het podium was immers in zicht. Rik van Beek en Dave de Swert kunnen het gat tussen hen en Inga Holzmann dicht krijgen. Inga Holzmann heeft moeite om haar snelheid te behouden. Hij krijgt het snel te ontgelden van Rik van Beek en Dave de Swert, en bevindt zich plotseling op de derde positie. Hier krijgt hij te kampen met Dimitri Mom, die er een hoger tempo op na kan houden. Dimitri Mom zakt even later ook terug in tempo en kan niet de derde plaats overnemen. Vooraan het veld krijgt Rik van Beek te kampen met een onwelkome verassing: een technisch mankement. Hij moet accuut zijn race stoppen en de schade inspecteren aan de zijkant van de baan. Dave de Swert krijgt de leiding in zijn schoot geworpen en kan deze vasthouden. Bij het vallen van de vlag wordt hij gevolgd door Onno Tunsch, die zich in de laatste fase naar voren heeft weten te vechten, en Inga Holzmann.
Met deze resultaten ziet het dagklassement er als volgt uit: Dave de Swert met drie punten, Inga Holzmann eveneens met drie punten (maar een minder goed resultaat in de laatste manche) en Onno Tunsch met zes punten.

RK1 Junior

Dit weekend verschenen er achtentwintig rijders aan de start. Dat is bijna de maximale bezetting van een startgrid; de rijders moesten gebruik maken van alle beschikbare startplekken, waarvan de achterste wel heel ver weg van de startlijn zijn. Dit is een ongekende hoeveelheid rijders en wordt niet door veel klasses geëvenaard. Belangrijk om in de kwalificatie een goede tijd neer te zetten; met zo’n startveld is de kans klein dat je je naar voren kan vechten.
Zoals we gewend zijn was de competitie in de kwalificatie al op volle toeren. Om aan te geven hoeveel toeren: de nummers één t/m vijftien liggen binnen één seconde. Dat wil ik elk andere willekeurige autosportklasse nog zien bewerkstelligen. Naarmate de baan opdroogde en er meer rubber werd neer gelegd, werden de tijden steeds sneller. Chris van Rulten heeft uiteindelijk de snelste tijd neergezet: 41.540 seconden. De tweede plaats is voor Jorrit Rolvers, met een tijd van 41.787 seconden. Sander Jensch kan met 41.959 seconden de derde plaats innemen. Deze tijden liggen erg dicht bijelkaar.
Bij het geven van het startsignaal is Chris van Rulten het snelst van de lijn, kan zijn leidende positie behouden, gevolgd door Jorrit Rolvers. Daarachter schaart zich het hele veld; dat een indrukwekkend beeld is. Chris van Rulten maakt al vroeg in de race een foutje, waardoor hij Jorrit Rolvers voorbij moet laten. Nadat Chris van Rulten Jorrit Rolvers voorbij heeft gelaten wordt hij ingehaald door meerdere rijders en zak terug naar het middenveld. Jorrit Rolvers heeft daardoor een groot kunnen slaan ten opzichte van de rest van het veld. Achter Jorrit Rolvers rijdt Enrico de Wit, die Jorrit Rolvers naar de kroon wil steken en zijn tempo opvoert. Enrico de Wit kan hiermee een kleine gat slaan ten opzichte van de derde positie. Op dat moment begint het veld uit elkaar te vallen; de gaten worden groter. Wel zien de derde positie tot ongeveer aan het middenveld bij elkaar rijden en met bij elkaar bedoel ik bumper-tegen-bumper. Hier wordt dan ook veel van stuivertje gewisseld, zoveel zelfs, dat het voor ondergetekende moeilijk is om bij te houden wie welke positie heeft en wie wie heeft ingehaald. Vooraan komt Jorrit Rolvers acherliggers tegen die, met behulp van de blauwe vlag, geen groot probleem vormen. Desondanks kan Enrico de Wit het gat laten krimpen, inhalen kost alsnog tijd. Op het moment dat het voor Enrico de Wit tijd is om de achterliggers in te halen, ondervindt hij hoe krap dit circuit is en verliest terrein op Jorrit Rolvers. Aan het eind van de manche is het Jorrit Rolvers die als eerste over de streep komt. Gevolgd door Enrico de Wit op 4.722 seconden en Marcel Kleefstra op 10.734 seconden. Marcel Kleefstra heeft daarmee Boris Kolff achter zich moeten houden, die op kleine afstand reed.
In de tweede manche van dit klassement was Jorrit Rolvers slecht van de lijn. Hij moet Enrico de Wit voorbij laten en krijgt Marcel Kleefstra achter zich. Jorrit Rolvers en Marcel Kleefstra zijn erg aan elkaar gewaagd; wisselen enkele keren van positie. Marcel Kleefstra weet uiteindelijk Jorrit Rolvers te passeren. Jorrit Rolvers valt uiteindelijk uit mechanische pech. Op een andere plaats op het circuit, de tweede bocht na start/finish, komen drie rijders tegen elkaar te aan te staan, waarvan één voor de zekerheid zich door de dokter laat checken. Hiermee hebben de drie rijders een code-geel situatie veroorzaakt, in de eerste twee bochten en het rechte stuk. Door het ongeval is het een stof en aarde op de baan terecht gekomen, wat gevaarlijk als je daar geen rekening mee houdt. Even later zijn het enkele rijders die door er te hard door heen gaan en van de baan raken. Deze rijders raken snel achter elkaar van de baan, waardoor de wedstrijd leiding besluit om de race te staken, voordat het circuit wordt opgeruimd. Bij het moment van beslissen is er al vijfenzeventig procent van de race verreden en wordt deze als verreden beschouwd. Bij het geven van een code-rood, wordt er één volledige raceronde teruggeteld om te bepalen wie welke positie bezette. Het volgende is dan het geval: eerste is Enrico de Wit, tweede is Marco Jonkers en derde is Marcel Kleefstra. Overigens zijn er geen ernstige verwondingen op gelopen in de code-rood situatie.
Dit, wat onverwachtse, einde levert het volgende dagklassement op: Enrico de Wit twee punten, Marcel Kleefstra zes punten en Marco Jonkers zeven punten. Deze rijders kunnen een mooie beker te herinnering mee naar huis nemen. Mijn complimenten gaan uit naar de organisatie, die deze gevaarlijke situatie netjes heeft opgelost.

Wankel

De koningsklasse van het NK 4-takt Sprint – afgaande op de snelheid van de klasse; die ongekend hoog is. Deze snelle klasse mag elke manche als laatste de baan op; wat het wachten waard is. In de kwalificatie zien we de snelste tijd blijven steken op 38.562 seconden, deze staat op naam van Jurgen de Block. Om aan te geven: dat is ongeveer één seconde sneller dan het niet-wankel equivalent, de VT250. Genoeg snelheid aanwezig. De andere tijden in de kwalificatie waren de volgende: 38.930 voor Robert de Boer en 39.190 seconden voor Bjorn Bourgonjon. Samen met Jurgen de Block vormen zijn de top drie.
Bij het vallen van de vlag is Jurgen de Block diegene die het snelst weg komt in de rollende start. Robert de Boer heeft een matige start en kan Bjorn Bourgonjon niet achter zich houden. Jurgen de Block kan een tempo aanhouden dat de andere rijders niet lukt en kan een klein gat slaan. Robert de Boer heeft ondertussen zichzelf weer van de tweede plaats kunnen verzekeren en rijdt weg van Bjorn Bourgonjon. Bjorn Bourgonjon laat dit niet over zijn kant gaan en voert zijn tempo op. Hij krijgt het gat dicht gereden en kan de druk op Robert de Boer gaan opvoeren; wachtend op het juiste inhaalmoment. Jurgen de Block is niet te houden en heeft deze manche geen directe tegenstand. Bjorn Bourgonjon ziet zijn kans schoon bij de tweede bocht na start/finish en kan op nette wijze inhalen. Nadat Robert de Boer is ingehaald door Bjorn Bourgonjon, heeft hij moeite met zijn tempo vast te houden en voelt de druk van Dave Bult. Nadat hij met wat moeite Dave Bult achter zich heeft weten te houden, kan hij weer terug in zijn ritme komen en het gat met Bjorn Bourgonjon proberen te dichten. Halverwege de race ziet Robert de Boer zijn kans en haalt Bjorn Bourgonjon terug in. Dave Bult heeft goed op Robert de Boer gelet en heeft zijn tempo aangepast. Dave Bult oefent druk uit op Bjorn Bourgonjon. Bjorn Bourgonjon weet een Dave Bult zich nog achter te houden, maar in de laatste fase wordt hij voorbij gestoken door Dave Bult; die op allerlaatste moment zich kan verzekeren van een podiumplaats. Bij het moment van afvlagging heeft Jurgen de Block 14.015 seconde voorsprong op Robert de Boer. Robert de Boer heeft op zijn beurt weer een voorsprong van 3.951 seconden Dave Bult. Hiermee is de startvolgorde bepaald voor de tweede race. Wederom kan Jurgen de Block het snelst richting de eerste bocht schieten en zijn leidende positie behouden. Robert de Boer kan het tempo evenaren dat Jurgen de Block rijdt en blijft aanhangen. Dit haalt Jurgen de Block uit zijn ritme en heeft moeite met zijn snelheid vast te houden; Robert de Boer drukt aan. Robert de Boer raakt enkele keer Jurgen de Block nog, bij het preparen van een inhaalactie en kan er daarom niet langs. Beiden voeren hun tempo zo op, dat de overige deelnemers niet kunnen volgen; het bedraagt over tien seconden. De gaten in deze manche worden groter, Robert de Boer lijkt niet opgewassen tegen het tempo van Jurgen de Block er op nahoudt en kan dus niet inhalen of volgen. Daarmee is eigenlijk de strijd gestreden en kan volgen er geen grote positiewisselingen meer. Bij het vallen van de vlag heeft Jurgen de Block een voorsprong van 3.123 seconden op Robert de Boer en 17.382 seconden passeert Bjorn Bourgonjon de eindstreep.
In het dagklassement mag het ook geen verassing heten dat Jurgen de Block bovenaan staat net nul punten achter zijn naam. Wederom geen verassing, dooronder staat Robert de Boer met vier punten en Bjorn Bourgonjon, met zeven punten, krijgt de laatste podiumplaats toebedeeld.

Het was weer een raceweekend om van te genieten. Belangrijkste gegeven is dat dit al weer de op één laatste race van het seizoen 2010 is. Volgend raceweekend spant het erom, wie wordt kampioen en wie grijpt er mis? Daarom heten we jullie van harte welkom om te komen kijken in het weekend van 30 oktober, naar de ontknoping van het kampioenschap. Maar de echte die-hard hoeft in de winter geen kartactie te missen, Karting Events organiseert een winterkampioenschap! Voor alle belangrijke informatie check http://www.kartingevents.nl. Tot dan!


Laatst bijgewerkt door Sebastiaan Looijen op vr okt 08, 2010 2:29 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: verslag Emsbüren
BerichtGeplaatst: do okt 07, 2010 7:16 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
Citaat:
Bij de tweede keer is het Inga Holzmann die hierop kan kapitaliseren; hij kan zijn leidende positie behouden.


Is toch een zij ipv een hij?

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: verslag Emsbüren
BerichtGeplaatst: do okt 07, 2010 7:16 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
Verder leuk verslag!

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: verslag Emsbüren
BerichtGeplaatst: vr okt 08, 2010 8:16 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 12, 2005 5:14 pm
Berichten: 910
Woonplaats: Deventer
Inderdaad, was een tof raceweekend.

Wij werden weer getroffen door pech! Ditmaal de magneet in de spoel die kapot ging... dat gebeurt nooit. Dit jaar zijn wij al vier maal buiten ons toedoen uitgevallen: Bobine stuk (zie je niet aan de buitenkant),spoel kapot, contactpin ontsteking kapot--> fabricagefout, koppeling die vast zit --> foutief onderdeel. Het kampioenschap zit er niet meer in. Een bizar jaar waar we of uitvallen of in de top drie eindigen.

Volgend jaar gaan we er wel weer vol voor. Gedurende de winter gaan we het Hamilton team hopenlijk wat uitbreiden, zowieso met wat kleine kids.

_________________
Afbeelding
http://www.rikvanbeek.nl


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: verslag Emsbüren
BerichtGeplaatst: vr okt 08, 2010 2:30 pm 

Geregistreerd: vr mei 28, 2010 11:14 am
Berichten: 8
Citaat:
Is toch een zij piv een hij?

Je hebt gelijk :oops: Ik heb het aangepast.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: verslag Emsbüren
BerichtGeplaatst: di okt 12, 2010 5:54 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 02, 2008 6:28 pm
Berichten: 33
zekers een spannend weekend Emsburen

voor mijn zoon zijn eerste poleposition in de cadet/rookie klasse
hij is nog Rookie dit jaar :D

_________________
www.timracing.nl


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David