Auteur |
Bericht |
roy
|
Geplaatst: za okt 16, 2004 7:43 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 17, 2004 10:03 pm Berichten: 545
|
peter schreef: ik ga binnenkort naar veldhoven (landsard) ik ga een 24 achtertandwiel proberen met een cross of ICC
_________________ <br>
I don\\\'t suffer from insanity; I enjoy every minute of it
|
|
Omhoog |
|
|
peter
|
Geplaatst: zo okt 17, 2004 5:54 am |
|
Geregistreerd: za aug 21, 2004 3:20 pm Berichten: 1359 Woonplaats: Fijnaart
|
met een cross
anders had het een 25 moeten zijn
op strijen adviseren ze een 27 en ik rij daar met een 26 rond
ik had zelf het idee om nog eentje kleiner te nemen maar dit hoeft niet (zegt men)
|
|
Omhoog |
|
|
roy
|
Geplaatst: zo okt 17, 2004 11:13 am |
|
Geregistreerd: vr sep 17, 2004 10:03 pm Berichten: 545
|
peter schreef: met een cross anders had het een 25 moeten zijn op strijen adviseren ze een 27 en ik rij daar met een 26 rond ik had zelf het idee om nog eentje kleiner te nemen maar dit hoeft niet (zegt men) ik denk Peter dat je beter weg komt met een goede tijd als je 25 neemt i.p.v de 24
_________________ <br>
I don\\\'t suffer from insanity; I enjoy every minute of it
|
|
Omhoog |
|
|
peter
|
Geplaatst: zo okt 17, 2004 6:32 pm |
|
Geregistreerd: za aug 21, 2004 3:20 pm Berichten: 1359 Woonplaats: Fijnaart
|
te laat hij is al besteld
ach voor echt hele snelle tijden ga ik toch niet
en ik heb wel heel veel voordeel met mijn gewicht
ik weeg maar 60 kilo
daarom loop ik ook met het idee voor een 25 tands op strijen
ik kom niet goed uit qua toerental
komt dnek ik meer door mijn onervarenheid maar het is een gevole wat ik niet kwijtraak
|
|
Omhoog |
|
|
roy
|
Geplaatst: zo okt 17, 2004 9:42 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 17, 2004 10:03 pm Berichten: 545
|
60 kilo dat is wel erg licht, dan zou het best kunnen dan je nu goed uit komt; ik ging van een gewicht van 170kg uit (kart+rijder natuurlijk)
_________________ <br>
I don\\\'t suffer from insanity; I enjoy every minute of it
|
|
Omhoog |
|
|
Paulo27
|
Geplaatst: zo okt 17, 2004 10:00 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Heren, (Peter / Roy),
Interessant verhaal dat van de tandwielverhouding en totaal gewicht (kart+rijder).
Hoe moet je zoiets eigenlijk uitrekenen, zodat je de goede tandwielverhouding krijgt ???
Indoor had ik daar heel veel last van (het gewicht) omdat je daar niets aan de verhoudingen kan doen, maar nu Outdoor is daar wellicht iets aan te doen ?
De 2 laatste keren dat ik gereden heb (outdoor) heb ik dat gedaan met vrienden die ook altijd indoor gereden hebben met mij.
Edoch... Indoor had ik (ondanks mijn zwaarder gewicht) toch veel betere tijden dan hun, maar outdoor kan ik niet bij blijven (ik scheel met de ene 20 kg. en met de ander 12kg.) ze rijden met gemak bij me vandaan.
Ik zelf weeg 85kg, dus das effe wat anders dan 60kg.
Is dat op te vangen met de tandwielverhouding ????
Thanks
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: zo okt 17, 2004 10:11 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Door het extra gewicht zal zowel je acceleratie als je topsnelheid lager uitvallen. Aan de topsnelheid kan je niet zo heel erg veel doen, maar door je tandwielverhouding anders te kiezen, kan je er toch voor zorgen dat je even snel accelereer.
De banen hier in Nederland hebben geen van allen een echt lang recht stuk, waardoor het verschil in topsnelheid niet zo groot is.
|
|
Omhoog |
|
|
jvd
|
Geplaatst: zo okt 17, 2004 10:22 pm |
|
Geregistreerd: di sep 28, 2004 7:11 pm Berichten: 1610 Woonplaats: Zwolle
|
dus met zwaar gewicht een groter tandwiel en licht gewicht een klein tandwiel?
ik weeg namelijk zelf ook 60 kg
en momenteel heb ik een 12-86 voor op emmen en dat ding is me veel te onrustig van achteren
velen zeggen dat 12-83/84 een goede optie is
klopt dat?
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: zo okt 17, 2004 10:27 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Ja dat klopt inderdaad, hoe zwaarder des te groter het tandwiel achter.
Soms lijkt het een slecht idee om een kleiner tandwiel te kiezen, zeker als je geen topsnelheid te kort komt, maar hierdoor heb je minder snel last van wielspin, waardoor je dus makkelijker het vermogen aan de grond krijgt, en dus toch sneller de bochten uitaccelereert.
|
|
Omhoog |
|
|
roy
|
Geplaatst: zo okt 17, 2004 10:29 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 17, 2004 10:03 pm Berichten: 545
|
Paulo27 schreef: Heren, (Peter / Roy),
Interessant verhaal dat van de tandwielverhouding en totaal gewicht (kart+rijder).
Hoe moet je zoiets eigenlijk uitrekenen, zodat je de goede tandwielverhouding krijgt ???
Indoor had ik daar heel veel last van (het gewicht) omdat je daar niets aan de verhoudingen kan doen, maar nu Outdoor is daar wellicht iets aan te doen ? De 2 laatste keren dat ik gereden heb (outdoor) heb ik dat gedaan met vrienden die ook altijd indoor gereden hebben met mij. Edoch... Indoor had ik (ondanks mijn zwaarder gewicht) toch veel betere tijden dan hun, maar outdoor kan ik niet bij blijven (ik scheel met de ene 20 kg. en met de ander 12kg.) ze rijden met gemak bij me vandaan.
Ik zelf weeg 85kg, dus das effe wat anders dan 60kg.
Is dat op te vangen met de tandwielverhouding ???? Thanks Ervaring standaard rijden ze waar Peter gaat rijden met een 25 neem je achter een groter tandwiel trek je sneller opin de bochten maar is je totsnelheid minder groot ( voor de regen wel goed) neem je achter een kleiner tandwiel dan trek je mindersnel op maar heb je een grotere topsnelheid, En nu komt het Paulo27 die 25 is een tandwiel die de wedstrijd rijders gebruiken en die zitten op 170kg gewicht verplicht voor hun klasse maar omdat peter met zijn 60kg en kart nooit aan de 170kg komt dus veel lichter is kan hij wel een 24 achter op doen omdat hij lichter is,85 kg dat is veel teveel dat kun je echt niet compeseren je kunt een groter achtertandwiel monteren dan kun je net zo snel de bocht door als de lichte kereltje's maar dan halen ze je weer in op topsnelheid, voor de schakel kun je dan nog maar een ding doen en dat is Super Nationaal rijden en dan heb je een gewicht van kart+rijder van 190kg
_________________ <br>
I don\\\'t suffer from insanity; I enjoy every minute of it
|
|
Omhoog |
|
|
Gast
|
Geplaatst: zo okt 17, 2004 10:48 pm |
|
|
Roy,
Helemaal eens met jou pleidooi, maar als ik indoor ga rijden dan ben ik gewoonweg de zwaartse van de groep, en toch lukt het mij om de beste tijden neer te zetten van ons.
In de Uithof - Den Haag, heb ik zelfs 3 maanden lang op nr.3 beste tijd gestaan.
Dat het scheelt.... weet ik zeker, maar er zal toch wel een manier zijn waardoor k die gasten buiten gewoon klop ???
|
|
Omhoog |
|
|
jvd
|
Geplaatst: zo okt 17, 2004 11:14 pm |
|
Geregistreerd: di sep 28, 2004 7:11 pm Berichten: 1610 Woonplaats: Zwolle
|
Citaat: Soms lijkt het een slecht idee om een kleiner tandwiel te kiezen, zeker als je geen topsnelheid te kort komt, maar hierdoor heb je minder snel last van wielspin
ik al het na de winter is proberen
ik ben toch toe aan een nieuw setje tandwielen
ohja ik heb hem niet zo lang, maar wat doen jullie altijd wanneer je de tandwielen gaan vervangen
compleet achter voor en ketting
of ketting en achter, ik heb namelijk geen flauw idee hoelang zo'n voortandwiel mee gaat, en hoe je kunt zien wanneer hij af is
ik heb overgens een max
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: zo okt 17, 2004 11:17 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Citaat: maar er zal toch wel een manier zijn waardoor k die gasten buiten gewoon klop ???
In zo'n geval doe ik altijd alsof ik verschrikkelijk slim ben (wel overtuigend overkomen natuurlijk), en adviseer mijn concurrenten een keer Diesel te tanken, aangezien auto's die op deze brandstof rijden ook steeds sneller worden
|
|
Omhoog |
|
|
roy
|
Geplaatst: zo okt 17, 2004 11:41 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 17, 2004 10:03 pm Berichten: 545
|
Anonymous schreef: Roy,
Helemaal eens met jou pleidooi, maar als ik indoor ga rijden dan ben ik gewoonweg de zwaartse van de groep, en toch lukt het mij om de beste tijden neer te zetten van ons.
In de Uithof - Den Haag, heb ik zelfs 3 maanden lang op nr.3 beste tijd gestaan. Dat het scheelt.... weet ik zeker, maar er zal toch wel een manier zijn waardoor k die gasten buiten gewoon klop ??? Sorry Paulo mjaar er is maar een ding afvallen, de kart motor zou hoe dan ook, jou en je kart voort moeten drukken en dat gaat nu eenmaal rapper als de combinatie licht is, begrijp me niet verkeert er toch ook niet voor niets b.v bij de ICC 2 klassen klasse A 170kg en klasse B 190kg rara wie denk je die sneller zijn, niet klasse B want die zijn 20kg zwaarder ( net als of je met een bakbier extra rond rijdt op je kart )
_________________ <br>
I don\\\'t suffer from insanity; I enjoy every minute of it
|
|
Omhoog |
|
|
roy
|
Geplaatst: zo okt 17, 2004 11:44 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 17, 2004 10:03 pm Berichten: 545
|
David schreef: Citaat: maar er zal toch wel een manier zijn waardoor k die gasten buiten gewoon klop ???
In zo'n geval doe ik altijd alsof ik verschrikkelijk slim ben (wel overtuigend overkomen natuurlijk), en adviseer mijn concurrenten een keer Diesel te tanken, aangezien auto's die op deze brandstof rijden ook steeds sneller worden
_________________ <br>
I don\\\'t suffer from insanity; I enjoy every minute of it
|
|
Omhoog |
|
|