Auteur |
Bericht |
DJ_Ex
|
Geplaatst: vr sep 24, 2010 1:45 pm |
|
Geregistreerd: zo aug 08, 2010 9:37 am Berichten: 661 Woonplaats: Nieuw-Buinen (Drenthe)
|
dag medeforummers, Heb mn Max blok ff van de kart gehaald en grondig gepoetst. En op internet es ff rondgestruind naar onderhoudstips. Nu heb ik een paar vragen waar ik niet zo het antwoord op vind. 1. hoe krijg ik het koppelingshuis los? 2. hoe peil ik de oliestand van de motor? 3. als ik olie moet bijvullen, hoeveel olie gaat er in een Max blok ? ik las dat er 50CC ATF olie in moet, maar ik las ook ergens dat er 60cc in moet. 4. staat een Max blok ook op "tijd"? ik wil de tandwielen ff bekijken, maar het zal mij weer gebeuren dat ik wat met die dingen rommel en de boel dan in het honderd heb. ik weet veel gezeur groeten, René
_________________ Intrepid Cruiser, Modena MKZ 2016
|
|
Omhoog |
|
|
Washandje
|
Geplaatst: vr sep 24, 2010 1:50 pm |
|
Geregistreerd: za mei 16, 2009 4:28 pm Berichten: 1635
|
Je kan het koppelingshuis loskrijgen met een ringsteeksleutel en een schroevendraaier. Zet de schroevendraaier tegen de starterkrans aan, en zorg dat hij aan de onderkant het blok raakt. Dan draai je met de ringsteeksleutel en de schroevendraaier tegelijk de moer van het huis af. Daarna kan je hem er zo afhalen.
|
|
Omhoog |
|
|
DJ_Ex
|
Geplaatst: vr sep 24, 2010 2:13 pm |
|
Geregistreerd: zo aug 08, 2010 9:37 am Berichten: 661 Woonplaats: Nieuw-Buinen (Drenthe)
|
moet het tandwiel er ook af dan? bedankt voor je uitleg
_________________ Intrepid Cruiser, Modena MKZ 2016
|
|
Omhoog |
|
|
Washandje
|
Geplaatst: vr sep 24, 2010 2:32 pm |
|
Geregistreerd: za mei 16, 2009 4:28 pm Berichten: 1635
|
Nee, het tandwiel zit op de trommel. Tegen je tandwiel zit een ring en daarop zit weer de moer gedraait!
Als je hem er terug op doet, moet je het naaldlager goed invetten. Eerst de trommel erop, en daarna pas het naaldlager!
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: vr sep 24, 2010 5:00 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Het koppelingshuis loshalen gaat gemakkelijker (vind ik) met een zuigerstop die je in het bougiegat draait. Wil je het nog beter doen gebruik je de blokkeermal van Rotax, is wel duurder dan een zuigerstop. Hoeveel olie er in het blok moet, en hoe je de olie kan peilen hangt er vanaf welk soort tandwielen je in het blok hebt zitten. Bij het oude type, nylon tandwielen gaat er 50cc in, bij de stalen tandwielen 100cc. Peilen hoeveel er nog in zit kan alleen door het eruit te halen en in een maatbekertje op te vangen. Bij het opnieuw vullen kan je bij de oude tandwielen de peilbout gebruiken. Die draai je eruit, en je vult het blok totdat er olie uit komt. Dit gaat helaas niet bij de stalen tandwielen aangezien er 2x zoveel olie in moet. Er gaat geen ATF olie in, maar gewoon motorolie, ik gebruik zelf 10W40, doe je mee aan wedstrijden moet je echter de olie gebruiken die voorgeschreven is in het regelement. De ontsteking bij een Max werkt anders dan gebruikelijk bij andere motoren, en is niet verstelbaar. In principe staat ie dus altijd gewoon goed. Mocht je al gestruind hebben over het internet en het Kartforum vind ik het vreemd dat je de handleiding nog niet gevonden hebt Klik hier maareens
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: vr sep 24, 2010 6:22 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
ik heb hier ook wel eens gelezen dat je een zacht stuk touw kunt gebruiken als zuigerstop
|
|
Omhoog |
|
|
Philipper
|
Geplaatst: vr sep 24, 2010 7:03 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Citaat: Wil je het nog beter doen gebruik je de blokkeermal van Rotax, is wel duurder dan een zuigerstop. En toch vind ik de zuigerstop handiger dan zo een blokkeer mal
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
|
Beire
|
Geplaatst: vr sep 24, 2010 7:53 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Een zacht stuk touw als zuigerstop? En wat als er een stukje touw losrafelt en achterblijft in je cylinder?
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: vr sep 24, 2010 8:08 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
sja als er een muis in je cilinder kruipt is het ook niet best
|
|
Omhoog |
|
|
Beire
|
Geplaatst: vr sep 24, 2010 8:11 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Ik ken nog andere plekken waar een muis best niet in kan kruipen. Vraag is of de info van dat stuk touw gemeend is of een domme opmerking. Het is wel de bedoeling dat iemand die een vraag stelt degelijk geïnformeerd wordt. Niet dat die op extra kosten gejaagd wordt.
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: vr sep 24, 2010 8:14 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
ik heb het niet zelf verzonnen maar is hier op het forum vaker aan de orde gekomen en toen had iemand die tip als je een beetje fatsoenlijk gevlochten touw gebruikt dan lijkt me het best een mooie oplossing
pak een flink stuk touw, wat niet pluist, en duw zoveel mogelijk door het bougiegat, zorg wel dat er voldoende uit het bougiegat uitsteekt om straks terug te kunnen trekken.
is een quote van alex64
|
|
Omhoog |
|
|
Beire
|
Geplaatst: vr sep 24, 2010 8:45 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Okay, Maar dit lijkt me toch een gevaarlijke tip hoor. Onder andere dat als je touw per ongeluk toch eens met een dun deeltje tussen zuiger en cylinderwand gekneld geraakt tijdens het omhoog drukken van de zuiger er best wel schade kan optreden. Ieders zijn mening natuurlijk maar ik ga toch liever voor een stmpel uit 1 stuk. Heb zo al ns gehoord van iemand die een stukje bezemsteel van dikte geschuurd had en die door het bougiegat stak en met een hele constructie dat stuk bezemsteel belette om omhoog te komen... Is hem uiteindelijk ook duurder uitgekomen omdat er een stukje van de bezemsteel afgesplitst was en hij dat laten zitten had omdat dat er wel vanzelf uit zou gekomen zijn.
|
|
Omhoog |
|
|
Ben999
|
Geplaatst: vr sep 24, 2010 9:32 pm |
|
Geregistreerd: di okt 16, 2007 5:12 pm Berichten: 202 Woonplaats: Rekem
|
Citaat: Nee, het tandwiel zit op de trommel. Tegen je tandwiel zit een ring en daarop zit weer de moer gedraait!
Als je hem er terug op doet, moet je het naaldlager goed invetten. Eerst de trommel erop, en daarna pas het naaldlager!
Niet te veel vet op de naaldlager doen, had dat enkele weken geleden ook gedaan en toen begon m'n koppeling nogal door te slippen. Precies alsof ik met een schakel in de pitstraat stond in Genk
|
|
Omhoog |
|
|
DJ_Ex
|
Geplaatst: za sep 25, 2010 12:24 am |
|
Geregistreerd: zo aug 08, 2010 9:37 am Berichten: 661 Woonplaats: Nieuw-Buinen (Drenthe)
|
een aantal vragen zijn hiermee beantwoordt Waarvoor mijn dank. alleen de olie..maakt het uit of het 10w30 is of w40? ik zag op YT iemand die er 10w30 in deed. Heb daar,nog, niet zo veel verstand van maar wil het in een keer goed hebben zonder schade . Wat voor vet moet er op die naaldlager? we hebben nog wel wat vet op de boerderij..maar dat lijkt me ook niet gezond LOL omg..heb het forum weer lopen uitpluizen..het is al weer 01,20 LOL greets
_________________ Intrepid Cruiser, Modena MKZ 2016
|
|
Omhoog |
|
|
Washandje
|
Geplaatst: za sep 25, 2010 12:27 am |
|
Geregistreerd: za mei 16, 2009 4:28 pm Berichten: 1635
|
Dan heb je vast eerst het lager erop gedaan, en dan pas de trommel. Ik gooi er een riante hoeveelheid vet op, en bij mij slipt hij nooit! Eerst de trommel, dan het lager erin. En het slipt niet. @ DJ_ex Liefst kopervet, maar een normaal spuitvet voldoet ook prima.
|
|
Omhoog |
|
|